طرح‌هایی بر اساس عدد هشت

در سال جدید، کتاب‌ها و نوشتارهایی هست که باید تمامشان کنم یا ادامه‌اشان بدهم. یکی از این تحقیقات، “چگونه بشر از هفت به هشت رسید” است که در این روزها به آن می‌پردازم. نکته‌ای که در این‌جا باید به آن اشاره کنم این است که احتمالا کمتر کسانی (به غیر از دوستانی که در این پروژه با بنده همکاری می‌کنند) با خواندن بخش‌های مختلف این تحقیق که در سایتم دیده می‌شود می‌توانند با عنوان آن (چگونه بشر از هفت به هشت رسید) ارتباط منطقی برقرار کنند. این موضوع به این خاطر است که بنده عمدا این کار را انجام می‌دهم تا با در کنار هم قرار دادن پازل‌ها، در تمام مدت از لذت نوشتنش برخوردار باشم و هم این‌که کتاب تا قبل از چاپ، همه‌ی ایده‌اش را فاش نکند. به هر حال، بخشی از این تحقیق را در زیر مطالعه بفرمایید:

طرح‌هایی بر اساس عدد هشت

۱- هشت‌ضلعی (OCTOGONE/ octagone)
در سنت مسیحی، هشت و هشت ضلعی نمایان‌گر رستاخیز و نوزایی است، چرا که مسیح ۸ روز پس از ورود به اورشلیم از گور بر خاست. بنابراین عدد ۸ تبدیل به نمادهای غسل تعمید و به معنی نوزایی معنوی یک فرد شد و بسیاری از ظروف آب تعمیدی baptisteries و baptimal هشت ضلعی هستند.
“حوضچه یا لگن غسل تعمید اغلب به‌شکل هشت‌ضلعی ساخته می‌شود و یا بر روی هشت ستون قرار می‌‌گیرد. شکل هشت‌ضلعی نماد رستاخیز است، درحالی که شش‌ضلعی نشانه مرگ است. بنابر نمادپردازی مسیحیِ «آمبروسیوس» قدیس [از آباء کلیسا ۳۹۷-۳۴۰ م.]، هشت‌ضلعی که از نمادهای عهد باستان به ارث رسیده است، یادآور زندگی ابدی است و وقتی نومذهب در حوضچه‌ی تعمید غسل می‌کند، به آن نایل می‌شود (BRIL, 208). از سوی دیگر طرح هشت‌ضلعی خود حوضچه، که گاه به این صورت ساخته می‌شود، بر وجه دیگر غسل تعمید تأکید دارد و آن کفن کردن و پوشاندن گناهان شخص در گورش و مقدمه‌ای برای تولد دوباره‌ی او به‌صورت یک موجود وارسته است.”

۲- هشت در «ای‌چینگ»
می‌گویند قدمت «ای‌چینگ» I Ching به پنج هزار سال قبل برمی‌گردد و یکی از کتاب‌هایی است  که تاریخ افکار و فلسفه‌ی چینیان را به ما می‌شناساند. «ای چینگ» که با ترجمه‌های «کتاب تحولات» یا «کتاب تقدیرات» معرفی شده است، با دو عبارت «یین» و «یانگ» و ارتباط بین آن‌ها معنا می‌یابد.  شخصی به نام «ون دانگ» این کتاب عجیب را در زندان به رشته‌ی تحریر درآورد و بعدها شخصی به نام «کونگ چی یو» که ما او را به اسم «کنفوسیوس» می‌شناسیم، آن را به تعالی رساند. مفاهیم عمیقی که در این علم وجود دارد باعث شده است که «کارل گوستاو یونگ» روانشناس سوئیسی، تحقیقات وسیعی را در مورد آن انجام دهد. از طرفی هر دو شاخه‌ی اصلی فلسفه‌ی چینی تائوئیسم و کنفوسیوسیسم، در همین کتاب «ای چینگ» ریشه دارند. اساس این کتاب بر روی فرضیه‌ی وحدت انسان و جهان است و وجود یک جفت اصلی متضاد و در عین حال مکمل یکدیگر به نام «یین» و «یانگ» را بیان می‌دارد.

“«یین» (- -) نماد زمین، منفی، منفعل، مونث، دریافت‌کننده، پایین، شمال، ماده، تاریکی، شب، سرما، نرمی، خیس، زمستان، سایه و … است.
«یانگ» (__) نماد آسمان، مثبت، فعال، مذکر، خلاق، بالا، جنوب، روح، روشنی، روز، گرما، سختی، خشک، تابستان، تابش، آفتاب و … است.
تائوئیسم‌ها باور داشتند که نوعی انرژی به نام «چی» وجود دارد که بی‌وقفه میان این دو قطب (یین و یانگ) جریان دارد. همه چیز در میان این دو قطب در حال چرخش بی‌وقفه است.
خط‌های «یین» و «یانگ» می‌توانند با هم ترکیب شوند و «سه خطی»‌هایی را به وجود بیاورند که هر کدام تفسیر ویژه‌ی مربوط به خود را دارند. «سه‌خطی‌»‌ها نماد کهن چینینان است که روی بیشتر آثار هنری و صنایع دستی آنان دیده می‌شود. این «سه‌خطی»‌ها و معنای آن، اساس شکل‌گیری «آی چینگ» است.”

 
 
جدول سه‌خطی‌ها و معنای آن‌ها، تصویر برگرفته از کتاب “آی چینگ، اثر ریچارد کریز، ترجمه‌ی فرشید قهرمانی”

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، تعداد سه‌خطی‌ها، هشت است. “هشت سه‌خطی را به صورت یک خانواده، شامل پدر و مادر و شش فرزند پنداشته‌اند.”
از ترکیب یین و یانگ، شش‌خطی‌هایی که تعدادشان ۶۴ است به وجود می‌آید. این ۶۴ شش خطی را در یک دایره بیرونی و یک مربع درونی می‌چینند و به این ترتیب شکلی از جهان اکبر و جهان اصغر (عالم درون و بیرون) را به وجود می‌آورند.

۳- عدد هشت در طرح «پاکوا» Pa Kua
عدد هشت در طرح «پاکوا» حضور بارزی دارد. “«پاکوا» طرحی است که هشت سه خطی و جفت‌های متضاد را نشان می‌دهد که معمولا در دایره قرار گرفته‌اند و محیط آن نماد زمان و فضاست.”  پاکوا یک دانش قدیمی است که از دیرزمان برای تغییر حالت‌های روحی در زندگی روزمره کاربرد داشته است و امروزه نیز این روش‌ها در علوم مختلف آموزش داده می‌شود. Pa در زبان چینی به معنای «هشت» و Kua به معنای «تغییر» است.

 
طرح پاکوا

۴- دو مار به هم پیچیده caducee   
عدد هشت در رسم‌الخط انگلیسی به شکل (۸) است، شکلی که تصویر مشهور “دو مار به هم پیچیده به دور چوب (عصا / درخت غار یا زیتون)” را تداعی می‌کند. از آن‌جا که عدد هشت، رقم موزونی و هماهنگی کیهان به شمار می‌رود با این تصویر و مفهوم آن که در زیر توضیحش را می‌آوریم، در ارتباط است:
“تصویر دو مار به هم پیچیده دور چوبی قائم، یکی از کهن‌ترین رمزهای جهان است و تقریباً در همه تمدن‌های باستانی وجود دارد. دو مار به هم پیچیده در وهله نخست، نماد تعادل اضداد و دو قطب زندگی و مرگ است. این رمز، رمز سلامتی است.” 
“نزاع دو جانور، نمایشگر قدرت‌های دو سراگرای مار، یعنی قوای سودمند و زیان‌بخش یا سعد و نحس است و هماهنگی قوای پویا و متحرک و متضاد، از جمع و پیوند آن‌ها ناشی می‌شود.” 
“عصا یا درختی که دو مار به دورش پیچیده‌اند، در بعضی از سنن، نمودار محور جهان و واسطه میان زمین و آسمان است.”   “دو مار به هم پیچیده در هند، تصویر درخت مقدّس هندوان است.”
“دو مار به هم پیچیده دور عصا در سراسر جهان به عنوان علامت حرفه پزشکی برگزیده شده و تعادل و توارن روان و تن را نمایش می‌دهد.”

 
Caducee برگرفته از کتاب «رمزهای زنده جان»، (از روی نقاشی به قلم Holbein 1593). 

این شکل همچنین بی‌شباهت به شکل DNA  نیست.

۵- هشت در شطرنج
تعداد خانه‌های شطرنج، ۶۴ و به صورت خانه‌های ۸*۸ است. پیاده یا سرباز در میدان شطرنج، مردان منظمی هستند که می‌کوشند در طی هفت مرحله راز آشنایی برای رسیدن به خانه هشتم که هدف رازآموز است، صفحه را که نمادی از جهان پیرامون (سیاه و سفید صفحه شطرنج نمادی از تاریکی و روشنایی، بدی‌ها و خوبی‌ها، غم‌ها و شادی‌هاست) است، بپیمایند. لازم به ذکر است که وقتی سرباز هفت خانه یا هفت مرحله را پیمود می‌تواند به وزیر که خود نمادی از انسان است و بیشترین قدرت حرکتی را دارد، تبدیل شود.

۶- دو مربع متقاطع
این نماد را بر روی بناها و در طرح‌‌ها و نقوش ایرانی ـ اسلامی با عنوان شمسه هشت‌پر، مشاهده می‌کنیم.
دو مربع روی هم قرار گرفته، نماد “هشت گذرگاه بهشت” را تداعی می‌کند و مصریان از روزگاران باستان آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. 

۷- مکعب
“مکعب نماد ثبات و پایداری است و برخلاف آن، کره ناپایدار است. در هنر غرب، تکیه‌گاه ایمان (faith) است ”  “چون شش سطح دارد نمایان‌گر کمال است.”  مکعب همانند قانون بی‌عیب است. در معماری سنتی به عنوان سنگ شالوده بنا در بخش زیرین ساختمان به کار می‌رفت.
“در مفهوم عرفانی، مکعب به عنوان نماد فرزانگی، حقیقت و کمال محسوب می‌شود. چنان‌چه در مکاشفات یوحنا وعده داده شده، مکعب الگوی اورشلیم آینده است که در سه بعد خود مساوی است.” 
در اسلام، کعبه به شکل مکعب است و “از شواهد برمی‌آید که کعبه زمانی به عنوان نماد کمال لحاظ می‌شده است و تصویر ابدیت بود.”  مایایی‌ها معتقدند که درخت حیات از مرکز مکعب می‌روید. عبری‌ها آن را قدس‌الاقداس می‌دانند.

۸- ماندالا
ماندالا نماد “عالم اصغر”  و “از کلمه سانسکریت به معنای دایره است. اساس این شکل عبارت است از یک دایره‌ که مربعی با چهار در را در بر می‌گیرد و هر کدام از درها، در وسط هر ضلعی است که در مقابل یکی از چهار جهت اصلی قرار گرفته‌اند.” 
“ماندالا بر پایه مربع‌های ۸ در ۸ ساخته می‌شود که مظهر جهان ملکوتی بر روی زمین است یا بر پایه مربع‌های ۹ در ۹ قرار دارد که به کیهان منجر می‌شود یا عالم را محصور می‌کند.”
طرح‌های ماندالایی به صورت گل، صلیب یا چرخ است. ماندالا به مفهوم «نقش جهان» در انواع و اقسام گوناگون جلوه می‌کند.‌
نقش ماندالا در خاور دور و کشورهایی همچون “هندوستان، چین، ژاپن و اندونزی یافت می‌شود ولی محل اصلی آن در میان لامایی‌های تبت بوده است.”
“طرح اصلی استوپا و پاگودا (معابدی که مربوط به ادیان تائویی و بودایی می‌شوند) از الگوی ماندالا تبعیت می‌کند.”  “معابد هندو هم به شکل ماندالا ساخته می‌شوند و نماد عالم با همه‌ی سطوح مختلف آن است و دروازه یا درهایی در چهار جهت اصلی دارند.” 
“در وسط ماندالا ، معمولاً تصویر یک فرد مقدّس یا یک بودا یا “بودهی ستوه” BODHISATTVA)) قرار دارد.” 
“دایره ماندالا به هنگام برگزاری مراسم رازآموزی که آیین‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، بر زمین ترسیم می‌شود. خطوط و تصاویر گوناگون را با بندهایی آغشته به گرد برنج، به رنگ‌های مختلف، رسم می‌کنند، این رنگ‌های گوناگون بر معانی نمادین بخش‌های مختلف ماندالا دلالت دارد.
درهای ماندالا با دوایر و گل‌های نیلوفر  ترسیم می‌شوند، درهای حصار خارجی، نگاهبانان یا برج‌های محافظ دارند و تصاویر و نمادهای الهی در درون ماندالا نقش شده‌اند. رازآموز به تدریج وارد مناطق این فضای قدسی می‌شود و از بخش‌های عدیده که با مراحل رازآموزی و مراحل گوناگون سیر و سلوک معنوی تطبیق می‌کنند، یکی پس از دیگری عبور می‌کند و تا مرکز قدسی که نماد قلب جهان و اقامت‌گاه رمزی خدایان است، پیش می‌رود.”
“ماندالا الگوی هستی و نظامی است که بر مبنای تجسم مکاشفه‌ای استوار است، یک انگاره کیهانی که از فضای مقدّس عبور می‌کند و به مرکز قدسی رسوخ می‌کند. ماندالا از نظر کیفی مظهر روح و از نظر کمی مظهر هستی است.”
“مطلبی درباره ماندالاها از سده‌های دوازدهم باقی مانده است که نشان می‌دهد میان سده‌های ششم و دوازدهم، تعداد زیادی از آن‌ها ساخته می‌شده و این سنتی هنرمندانه بوده است.”  
در عرفان قرون وسطای غرب نیز ماندالا نمایان می‌شود و بیشتر ماندالاهای مسیحی در مرکز یک دایره قرار دارند و چهار تن از حواریون را در چهار جهت فضا نشان می‌دهند.
خانه کعبه که در میان مسلمانان مرکز عالم محسوب می‌شود یک ماندالای زنده است، که در مرکزیت خود، کعبه را به عنوان نمادی از تجسم الهی تداعی می‌کند و دوایر متحدالمرکز پیرامون آن، همچون نمادی از گردش آسمان به دور مرکز عالم است.

 آرش نورآقایی

منابع:
– کریز، ریچارد، آی چینگ، ترجمه‌ی فرشید قهرمانی، تهران، کتاب آوند دانش، ۱۳۸۲.
– شوالیه، ژان و برگر آلن.فرهنگ نمادها، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، ویراستار فنی علیرضا سید احمدیان، تهران، انتشارات جیحون، ۱۳۸۲ 
– هال، جیمز. فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه دکتر رقیه بهزادی، موسسه فرهنگ معاصر، ۱۳۸۳
– دو بوکور مونیک، رمزهای زنده جان، ترجمه جلال ستاری، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۳
– کوپر،جی.سی. فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران، فرشاد، ۱۳۷۹

دیدگاه‌ها

  1. معتقد

    سلام
    چون اجازه دادید دیدگاه های خود را مطرح کنیم عرض می کنم: فکر کنم فصل اول و یا دوم کتاب خود را اگر اختصاص دهید به ذکر اموری که بر پایه ی هفت و هشت است بسیار به جا باشد. به برخی از آنها در مقاله های قبلی اشاره کرده اید و شاید هم در مقاله هایی که هنوز در وب قرار نداده اید موارد دیگری نیز ذکر شده باشد.
    می خواستم عرض کنم در بحث اعتقادات به عدد هفت توجه شایانی شده است:
    – آن را کامل ترین عدد می دانند.
    – “صفات سلبیه” و “صفات ثبوتیه” ی خدا را هفت تا شمرده اند.
    – کودک از سن هفت سالگی موظف می شود که رویه ی بندگی آموزد.
    – مراتب موجودات هفت است: جماد، نبات، حیوان، جن، ملک، انسان و انبیاء.
    – مراتب یک موجود هفت است: عقل، نفس، روح، طبع، ماده، مثال و جسم.
    – در طواف دور خانه خدا، هفت شوط (دور)‌ باید چرخید.
    – و…..
    در کتاب “ارشاد العوام” با بیشتر از آنچه ذکر شد آشنا خواهید شد. شمه ای از آن را در بخش “هفت اقلیم و اقلیم هشتم” نگاشته اید. اگرچه کتاب “ارشاد العوام” کتابی است که افکار قضاوت های گوناگونی درباره ی آن دارد اما می توان منصفانه به نکته هایی برخورد.
    ……………………………………………………….
    جواب: سپاس

  2. nashenas

    salam ba inke az har zamane digari shadtaram baz ghamginam vosate ettelaate shoma heyratavar ast ghablan tahsinetan mikardam vali hala …che begooyam arezoo mikardam kash shoma adame sadehiy boodid va inhameh safar nemiraftid digar az safar badam miayad chon shoma ra az man door mikonad bedoone shoma khoon be maghzam nemiresad donya dar barabare cheshmam tireh va tar mishavad shayad in mozoe baraye shoma chizi nabashad vali baraye man khoda midanad shoma hame chize man shodehied har nafasi ke mikesham be shoma miandisham hata vaghti name shoma ra mibinam khoone garmi dar raghayam midavad donya doostdashtanist man in donya ra doost daram vali na bedoone shoma -bedoone to rasti man kheyli por harf nistam tazeh kam harf ham hastam kamharftarin dokhtari ke shoma tabehal didehid
    ……………………………………………………………………………
    جواب: سلام. من مجبورم به سفر. امیدوارم که شاد باشید.

  3. رضا دهقان

    سلام و تبریک سال نو
    امیدوارم در این پزوهش دستاوردهای خوبی داشته باشی. عجاتا چند تا نکته به ذهنم رسید:
    ۱- تطبیقهای پایه ای تری بین زوج و فرد انجام گرفته که احتمالا خودت مطلعی. به هرحال ۷و۸ فرد و زوج هم هستند. یک مورد که کلی مثال و مصداق توش تلنبار شده: کتاب آبی (سهراب سپهری).
    ۲- معروفه که عرفان سامی مبتنی بر عدد ۴ و عرفان ایرانی مبتنی بر عدد ۳ هستند (پیامبری زرتشت در ۳۰ سالگی و محمد در ۴۰ سالگی و … ) . عدد ۷ هم حاصل جمع این دوست و نوعی عدد کامل و غنی محسوب میشه لااقل در عرفانهای متاخرتر در نواحی متاثر از فرهنگهای ایرنی و سامی. به طور «پیشینی» حدس میزنم که برای فیثاغورثیها همین طوره (اگه نبود بهم نخند!) می دونم بابک عالیخانی (انمن حکمت و فلسفه) خیلی رو این موضوعات کار کرده و البته براش ناموسیه!
    ۳ – از یک دوستم که روانکاو فرویدیه و در آلمان درس خونده و روی اساطیر هم کار کرده راجع به نحوهء عملکرد نمادها یک نکتهء کلی یادگرفته ام: هر نمادی می تواند هر معنایی بدهد بسته به کانتکست. به زبون لری یعنی: هر چیزی میتونه، در وضعیت غیرمنطقی، توسط عده ای از آدما هر معنایی به خودش بگیره. کار سخت یا نشدنی ای نیست که تمام قداست و رموز را فرضا به عدد ۵ منتسب کرد — کمی پشتکار میخواد و کمی اقبال.

    یه نکتهء متفرقه هم بگم و تمام: ۷ و ۸ یعنی ۷تا و ۸تا یک! حالا خود این ۷ و ۸ که تو عبارت دوم هست یعنی جایگاه ۷م و ۸م در سلسله اعداد طبیعی! بالاخره این ۷ و ۸ یعنی چی؟؟؟ اگه جوابش رو فهمیدی گرفتن بورسیهء دانشگاه هاروارد برای رشته فلسفه ریاضی نوش جونت!

    قربانت
    اگر کمکی ازم بر میاد بگو

  4. ماجدي

    سلام
    دیرگاهی ست که اعدادو رموز آن من رو به خود مشغول کرده مخصوصا عدد ۸ . اما نتایجی که از تحقیقات بدست آمد به نظر شما خیلی نزدیک است .
    چند روز پیش به کتاب عدد ، نماد واسطوره شما برخوردم. واقعا شما پژوهشگر قابلی هستید و به نظر می رسد آنچه می گویید فقط از مطالعه و جمع آوری گفتار دیگران بدست نیامده بلکه از تفکر و شهود حاصل شده. در هر صورت چند روز است که شما را تحسین می کنم و از نظریاتتون بسیار استفاده کردم. رشته تحصیلی من عرفان اسلامی و موضوع پایان نامه ام بازشناسی اعداد ۷و۸ و جایگاه آن در عرفان اسلامی است.
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس. احتمالا می‌دانید که بنده برای جواب به یک سوال (چگونه بشر از ۷ به ۸ رسید) در حال تحقیق و نوشتن یک کتاب (با همان عنوان) هستم.

  5. رحیم

    سلام
    لطفااگه درمورد بناهای هشت ضلعی و تاثیر آنها بر محیط پیرامونشان و افراد و رابطه این بناها با ادیان یا حتی سیاست مطلبی دارین بیان کنید.
    با تشکر
    ……………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در حال تحقیق بر روی این موضوع هستم. به محض به انجام رسیدن در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

  6. الهه معروضی

    درود، ستارۀ هشت پر نشانۀ باستانی ایشتار است که در تزئینات معابد او یافت می شود. آناهیتا هم تاجی هشت ضلعی بر سر دارد. ایزد بانو کالی نیز که در آیین هندو مادر همۀ موجودات تلقّی می شود طوقی از هشت سر بریده و شلیته ای از هشت دست بریده پوشیده است.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از اطلاعات.

  7. سامان خاکی نژاد

    لطفااگه درمورد بناهای هشت ضلعی و تاثیر آنها بر محیط پیرامونشان و افراد و رابطه این بناها با ادیان یا حتی سیاست مطلبی دارین بیان کنید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در تحقیق “چگونه بشر از هفت به هشت رسید” سعی می کنیم این مطلب رو هم درنظر بگیریم.

  8. amir poorzare

    tabrik migam,site besyar jaleb va mofidi darid,omidvaram dar gostareshe matalebe an movafagh bashid
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  9. امید

    سلام و درو د بر همه دوستان
    من به طور اتفاقی مطلب و نظرات دوستان را دیدم و خواندم و استفاده کردم در خصوص بحث میان تقابل عدد ۷ و ۸

    نکته حائز اهمیتی که در دیدگاه ها مطرح نشده عدد ۰ است ، همه چیز از ۰ آغاز شد ، تقدس عدد هفت از آن است که در جایگاه هشتمین عدد قرار میگیرد . وقتی در فرایند پیدایش اعداد اندیشه میکنیم میبینیم از یک نقطه (عدد۰) و اضافه شدن نقطه ای دیگر به یک خط میرسیم تا اینجا به اعداد ۰ و ۱ رسیدیم ، از پهلوی حضرت آدم ، حوا خلق میشود پس دومین نقطه در سمت چپ قرار میدهیم با اینکار به یک زاویه قائمه میرسیم و اعداد ۰ و ۱ و ۲ و در روز سوم حرکت سیارات آفریده شد پس از اینجا به بعد حرکت دورانی میشود یعنی زاویه ی قائمه مثل حرکت پرگار ضمن اینکه به صورت دو به دو اضافه میشود دور یک محور میچرخد و در چهار بعد تکرار میشود که همان مکعب است .
    پیشنهاد میکنم برای درک بهتر اینگونه مطالب با دیدی ۴ بعدی نگاه کنید یا ساده تر از آن تصویر اهرام مصر را در نظر بگیرید.
    درود بر شما
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما برای ارائه اطلاعات.

  10. احد سعدی

    با سلام
    مطالب جالبی بود و برای شما و دوستانی که در این زمینه تحقیق میکنند آرزوی موفقیت دارم
    من در زمینه هنر تذهیب و مینیاتور کار میکنم، کاری که با تمام عشق انجام میدم و با بیشتر مسایلی که بیان میشه درونن در ارتباط هستم و اعداد و اشکال مفهوم عمیقی برای من دارن و خوب میتونم درک کنم که چرا هنگام طراحی تذهیب که تشابه ساختاری بسیاری به ماندالا داره عدد ۸ ارجهیت پیدا میکنه و ترکیبات دایره و چهار ظلعی ، طبیعتا پبدایش، برخی از این هنرها ، نمادها و سمبل ها، شهودی بوده و بعدا تفسیر شدند، ولی چیزی که اهمیت زیادی داره حسی است که انسان رو برای ترسیم و تکرار یک عدد یا شکل سوق میده اون هم در دوره خاصی و در فرهنگ های مختلف به صورتهای مشابه.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بسیار عالی. سپاس از اطلاعات شما.

  11. علی

    سلام
    واقعا مطلب زیبایی بود
    ممنون و سال نو هم مبارک
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سال نو شما هم مبارک.

  12. Masi

    ازینکه این مطالب رو در سه تا پست خوندم ناراحتم، انسجام و ترتیب درست خوندنشون در یک کتاب قطعا بازی ذهنی فوق العاده اییه ، فکر کنم حتما باید این کتاب رو تهیه کنم و لذتشو ببرم، الان فقط مشتاق تر و حریص تر شدم .

    عجب تمرکزی میخواد جمع آوری و نگارش این مطالب👌🙌
    عالی بود واقعا .

    چیزی که توجه مو جلب کرد در هر سه مطلب اما نقش چین و باورهاشون بود، انگار همیشه ساز خودشونو بدون توجه و ارتباط با جاهای دیگه دنیا میزدند، بی اینکه تمایلی به اثرگذاری و صادر کردن فرهنگشون به جاهای دیگه داشته باشن، اما به شدت پر رنگن در همه جا! ( نمیدونم چرا همچین حسی کردم)
    ……………………………………………………………………………………………….
    ‌جواب: سلام. من از اینکه با این دقت مطالب رو می‌خونید، تشکر می‌کنم. سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *