رونق گردشگری بومی برگ برنده‌ی گردشگری ایران است

ایجاد شبکه‌ی گردشگری بومی ایران، ابتکار برخی از علاقمندان به فرهنگ و طبیعت ایران است که به آرامی و بدون جنجال در پی آن هستند که ایده‌ی بزرگ خود را عملی کنند.
گردشگری بومی یکی از ویژ‌گی‌های گردشگری ایران است که نه تنها گاهی از اوقات خصوصیات گردشگری روستایی و حتی عشایری را در خود دارد، بلکه ابعاد مختلف فرهنگ ایرانی را در دل خانه‌های ایرانی به نمایش می‌گذارد.
تصور کنید که چند گردشگر خارجی به همراه بسیاری از گردشگران ایرانی، در حیاط خانه‌ای در دل کویر، در وقت شب و زیر آسمان پرستاره نشسته‌اند و به گپ و گفت مشغولند و عرق بیدمشک می‌نوشند و کشک بادمجان می‌خورند. تصور کنید که گردشگران در شب‌های زمستان در اتاقی زیر کرسی جمع می‌شوند و تنقلاتشان را میل می‌کنند و با هم گفتگو می‌کنند….
این اتفاق و اتفاقاتی نظیر آن اصلا دور از ذهن نیستند. در واقع چندی است که در برخی از نقاط کشورمان به همت برخی از علاقمندان به فرهنگ و طبیعت ایران، شبکه‌ای از گردشگری بومی رونق گرفته است. این افراد در اندیشه‌ی گونه‌ای از گردشگری هستند که نه تنها با گردشگری پایدار همسو است بلکه هدفشان این است که گردشگران را با عمق فرهنگ ایرانی آشنا سازند.
هدف نهایی در شبکه‌ی گردشگری بومی این است که، اقامت در مکان‌هایی صورت گیرد که معماری‌اش با محیط سازگار است، نوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها، سنتی و محلی باشند، صنایع دستی همان مکان‌ها معرفی ‌شوند و به فروش برسند، بازدید‌ها به طریق بومی (شتر سواری، دوچرخه سواری، خر سواری، پیاده‌روی …) صورت گیرند و حتی بازی‌های محلی و سنتی با حضور گردشگران اجرا ‌شوند.
در زیر به معرفی برخی از مکان‌هایی که جزو شبکه گردشگری بومی ایران هستند، می‌پردازیم: مهمانسرای آتشونی در روستای گرمه استان اصفهان، خونه‌ی نقلی در بافت تاریخی شهر کاشان، خونه‌ی گلی در روستای چلاسر تنکابن، خانه‌ی دست‌کند در روستای میمند کرمان، خونه‌ی تاج‌زاد و قلعه‌ی خیرآباد در روستای قهی استان اصفهان، کلبه‌ی بی‌ستاره در قاسم آباد رامسر، خانه‌ی محلی در روستای اسلامیه استان یزد، چادر عشایری در سمیرم اصفهان.
البته به غیر از این‌ مکان‌هایی که ذکر شد، در برخی دیگر از نقاط ایران همچون جزیره هنگام، روستای اورامان تخت و روستای هجیج در منطقه اورامانات و برخی از نقاط استان یزد،‌ فعالیت‌هایی به چشم می‌خورد که حاکی از رونق گردشگری بومی است.
در ضمن، برخی از اصناف نیز به منظور رونق گردشگری بومی فعالیت می‌کنند. آن‌ها با تولید پوشاک سنتی، پخت نان محلی، فروش داروهای گیاهی و … در فکر رونق بیش‌تر گردشگری بومی هستند.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. *

    سلامی دوباره
    به نظر من این اتفاق(گردشگری بومی) رو باید به فال نیک گرفت و نتیجۀ این کار بسیار قشنگ و مثبته. با وجود دغدغه ها و فشارهایی که مردم به طور روزمره با اونها سر و کار د ارند، طبیعت بهترین مسکن دلهای خسته و روح های خراشیده است و شاید روزی برسه که دیگه مردم مجبور نباشن چهارتا چهارتا انواع قرصهای مسکن وآرام بخش رو ببلعند و طبیعت اولین گزینه برای درمان انواع بیماریها و ناخوشیهای روحی روانی باشه.
    باآرزوی سلامتی و موفقیت

  2. مریم

    سلام
    لطفا به دوستانی که به سایت شما میایند ونظر میدهند بگویید اینجا جای نظر دادن و نقد کردن نوشته های شما است. نه اینکه با هم بحث و جدل کنند برای نطریاتی که میدهند و نوشته های یکدیگر را نقد کنند. فکر نمیکنم ما این حق را داشته باشیم که بخواهیم نقد کنیم نظزیات یکدیگر. اینجوری اگه پیش بره کار به جاهای باریک میرسه و همه میخواهند در مقابل هم جبهه گیری کنند. (البته ببخشید صلاح مملکت خویش خسروان دانند).
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *