رم ۲: اروپا ۴۷

در این دو روز، فقط راه رفته‌ایم. مهدی فتوحی دست‌‌کمی از جکی ندارد. آن‌قدر ما را راه می‌برد که از پا و کمر افتاده‌ایم. به هر حال، توضیحاتی را به عکس‌های عنوان (رم ۱: اروپا ۴۶) اضافه کرد‌ه‌ام که می‌توانید ببینید و اما:

ایتالیا: ایتالیایی‌ها به کشورشان می‌گویند: il bel paese، یعنی کشور زیبا.

ایتالیا را گردشگران به خاطر غذا، شراب، آثار باقی‌مانده از دوران رومی‌ها، هنر رنسانس و منطقه توسکانی، انتخاب می‌‌کنند. هر یک از ما هم ممکن است با شنیدن نام ایتالیا به یاد «سوفیا لورن»، «کاپو چینو»، «پدرخوانده»، «پاواراتی»، «داوینچی»، «پیتزا»، «امبرتو اکو»، «پینوکیو»، «مارکو پولو»، «مافیا»، «نرون»، «روبرتو باجو»، «موسولینی»، «فراری» و هزاران شخص و فیلم و هنرپیشه و کارخانه اتومبیل سازی و … بیافتیم که در نوع خودشان بی‌نظیرند. 

ایتالیا یکی از پیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. اگر به فرض درست جمعیت ایتالیا حدود ۶۰ میلیون نفر باشد، بیش از ۱۰ میلیون نفر آن بالای ۶۵ سال عمر دارند.

میانگین قیمت یک فنجان قهوه کاپوچینو حدود ۱ یورو و ۸۰ سنت، بلیط اتوبوس و متروی داخل شهری ۱ یورو، یک لیتر بنزین حدود ۱ یورو و ۳۰ سنت و یک پیتزای کامل مارگریتا (پیتزای ساده: نان و پنیر و گوجه) حدود ۴ یورو است.

 رم: دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. دیدنی‌های بسیاری دارد که از ۵ تا ۷ روز برای دیدن همه‌اش وقت لازم است. برای من شبیه به پاریس است. برخی از دیدنی‌های رم (به غیر از واتیکان که بعدتر می‌نویسم) را نام می‌برم: کلوسئوم – شهر باستانی رم و محل مسابقات ارابه‌رانی که به نام Roman Forum & Palatine Hill معروف است – میدان Campidoglio و موزه Capitolini (مجسمه‌هایی از کنستانتین و مارکوس اورلئوس را می‌توانید ببینید) – قلعه‌ی Sant Angelo که در نزدیکی رودخانه قرار دارد و از بالای آن منظره‌ی شهر رم به خوبی پیداست – پانتئون (معبد باستانی شهر روم. تنها اثر از معماری رم باستان است که کاربرد خودش را از دست نداده و به صورت دست‌نخورده به ما رسیده. اگر یادتان باشد پاریسی‌ها هم یک پانتئون برای خودشان ساخته‌اند که من عکس‌هایش را برایتان گذاشتم.) – کلیسای جامع Basilica di san pietro in Vincoli که در این کلیسا می‌توانید مجسمه‌ی موسی ساخته‌ی میکل‌آنژ را در آن ببینید – کلیسای Chiesa di san Clmente که معبد میترایی شهر رم در زیرزمین این کلیسا واقع شده است – موزه ملی دوران روم

چند نکته: ۱- در برخی از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی عکاسی و فیلم‌برداری ممنوع است. معبد میترا و کلیسای سیستین از این جمله‌‌اند. ۲- کلیساها و برخی از موزه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۵ تعطیل است. ۳- ورودی کلیسا‌ها (تقریبا در تمام اروپا) رایگان است.

واتیکان: واتیکان کشور مستقلی است در داخل شهر رم و پایتخت مسیحیت دنیا محسوب می‌شود و محل اقامت پاپ و کاردینال‌های عالی رتبه است. واتیکان در هر کشوری سفارتخانه جدای از سفارتخانه ایتالیا دارد. از سال ۱۹۲۹ از ایتالیا مستقل شده و پاپ حاکم آن است. ۵۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند و این شهر-کشور برای خودش دفتر پست، بانک، واحد پول، سیستم قضایی، مغازه، روزنامه، ایستگاه رادیویی، موزه و … دارد. ایستگاه رادیویی واتیکان هر روز به ۲۰ زبان زنده‌ی دنیا برنامه اجرا می‌کند. تمام این کشور با دیوار محاط شده است. دیدنی‌های واتیکان عبارتند از: موزه بسیار غنی و زیبای آن که خودش سالن‌ها و مکان‌های متعدد ویژه‌ای دارد، میدان و کلیسای جامع سن‌پیتر، ایستگاه رادیویی.

دیدگاه‌ها

  1. سیامک فریدونی

    با درود
    بسیار بسیار کارت عالیه . واقعا” پیشنهاد میکنم که این سفرنامه رو سعی کن بعدا” چاپش کنی -باحال میشه نه؟ سعی میکنم دیگه درخواستی ازت نکنم و فقط آرزوی سلامتی و خوشی روزگار برات داشته باشم ؟

  2. علی

    ممکنه که راجع به این جاهائی که اسم بردین، آدرس دقیق تر بدین؟
    …………………………………………………………………….
    جواب: سلام. باور کنید الان یادم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *