راهنمایان بهترین منبع برای شناخت مشکلات گردشگری کشور هستند

راهنمایان گردشگری که به طور مداوم با گردشگران داخلی و خارجی در ارتباط هستند، می‌توانند بهترین مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند تا از مشکلات گردشگری کشور و ایده‌های نو سخن بگویند.

راهنمایان گردشگری ایران چه راهنمای تورهای طبیعت‌گردی باشند و چه راهنمای تورهای فرهنگی، در برگزاری سه گونه از تورها با دفاتر خدمات مسافرتی همکاری می‌کنند: ورودی، خروجی، داخلی.
از این روست که راهنمایان گردشگری، یک: نوع نگاه و زاویه‌ی دید خارجیان نسبت به ایران را می‌دانند، دو: با انواع مدیرت و ایجاد انگیزه‌های گردشگری در کشورهای دیگر آشنا هستند، و سه: با مشکلات گردشگری کشور و خواست هم‌وطنان برای سفر در ایران آشنا هستند.
راهنمایان گردشگری در نقطه مرکزی مثلثی قرار دارند که سه راس آن را دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان متولی گردشگری و گردشگران تشکیل می‌دهند. و به خاطر همین ویژگی می‌توانند رابط امین هر سه راس این مثلث باشند. از آن‌جا که آن‌ها از نزدیک با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، ایده‌هایی برای راحتی گردشگران در ذهنشان شکل می‌گیرد که می‌تواند نهایتا به سود گردشگری کشور واقع شود. با این حال تاکنون از این ویژگی راهنمایان گردشگری بهره‌برداری نشده است.
در ادامه باید بگوییم که این راهنمایان که با گردشگرانی از کشورهای مختلف سر و کار دارند، به نکاتی از نگاه آنان و خودشان اشاره کرده‌اند که عبارتند از: ۱- مثبت: تفاوت تصورات گردشگران قبل و بعد از سفر به ایران، آرزوی گردشگران برای دیدار مجدد از ایران، غیر واقعی بودن تبلیغات منفی در مورد ایران، رفتار دوستانه‌ و مهمان‌نوازی ایرانیان، حضور زنان در عرصه‌ها مختلف اجتماعی، … ۲- منفی: قانونمند نبودن تعطیلی سایت‌های گردشگری، اسراف ایرانیان در غذا، ناهماهنگی میان ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف، سرویس‌دهی نامطلوب، …
مشکلات دیگری وجود دارند که راهنمایان گردشگری در طول سفرهایشان با آن‌ها برخورد کرده‌اند و پیشنهادهایشان را هم در این زمینه ارائه نموده‌اند که بهتر است مورد توجه متولیان گردشگری کشور قرار بگیرد: تکراری بودن غذاها در رستوران‌ها و عدم وجود غذاهای محلی و بومی، تعداد کم باجه‌های گمرک در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، کمبود صندلی پروازی در پروازهای داخلی، کیفیت نامناسب سرویس‌های ارائه شده در هتل‌ها که مناسبتی با درجه و قیمت آن‌ها ندارد، عدم وجود پرسنل آموزش دیده در بخش‌های مختلف گردشگری کشور، عدم وجود کارت پستال و دفاتر خدمات پستی در نزدیکی اماکن توریستی، غیر بهداشتی بودن سرویس‌های بهداشتی و عدم وجود توالت‌های فرنگی، تغییر برنامه ساعت‌های بازدید از سایت‌ها، اشغال هتل‌ها توسط سازمان‌های دولتی دقیقا در زمان پرمسافر و…

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. زهره

    با این که راهنماها، می تونند جزو بهترین مشاورا باشن موافقم،اما تو شرایط فعلی، گردشگر خارجی به ایران میاد؟! یا این که به زمان نیاز داریم تا خودمون و اونها به این باور برسند که امنیت حاکمه و مشکلی پیش نمیاد؟!

  2. فرهنگيان

    س….( یعنی سلامی دیگر)
    اونچه که نوشتید، کامل و جامع است، به شرطی که از سوی مسؤلین توجهی جدی به این نکات بشه و فقط به گفتن، نقد کردن، تحلیل کردن و تأیید کردن صرف نپردازن.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *