دوباره کردستان، دوباره اورامان

این بار فرق دارد. این بار نه در بهار و تابستان، بلکه در زمستان به اورامان می‌روم.

این بار با تور نیست. خودم می‌روم. برای دیدن مراسم پیر شالیار. همیشه که به اورامان رفته‌ام، برای مسافرانم از مراسم پیر شالیار گفته‌ام، اما این اولین مرتبه است که قرار است این مراسم را از نزدیک تماشا کنم.

برای این می‌روم که می‌دانم فقط باید ببینمش و دیگر هیچ.

دیشب شب بدی داشتم. همراه با سردرد میگرنی لعنتی که در طول زندگی‌ام با من همراه بوده و تنها با کدئین است که کمی آرام می‌گیرم.

عصبی شده بودم. احساس می‌کنم عمر بعضی از کارهایم فرارسیده و باید قبول کنم. و قبول کردم. همان دیشب قبول کردم و تصمیمی خواهم گرفت.

از این متاسفم که چرا فرهنگ اشتباهی به نام “ایثار” در جامعه‌ی ریاکار ما این همه باعث عقب‌‌ماندگی فلسفی و نهایتا عقب‌ماندگی فرهنگی‌امان شده و می‌شود. از کودکی به ما یاد داده‌اند که ایثار بالاترین عمل خداپسندا‌نه‌ای است که یک بشر می‌تواند انجام دهد. اما فقط همین را یاد داده‌اند و هرگز فکرشان نرسیده که این همه‌ی داستان نیست.

این است که امروز، نه تنها ایثار در جامعه وجود ندارد، بلکه همه‌اش ریاکاری محض است و شعارهای پوچش باقی مانده. از طرف دیگر، جامعه‌امان دچار چرخه‌ی معیوب همین ایثار تکامل نیافته باقی مانده است.

چرخه‌ای که از ما یک قربانی محض برای تمام تاریخ ساخته است. نه، ما ایثار نمی‌کنیم، تنها سرمان را پیش می‌آوریم  تا به دلخواه قربانی شویم. قربانی برای هیچ.

حالا حوصله‌اش را ندارم که این موضوع را بیش‌تر باز کنم. فقط می‌توانم بگویم که گندش درآمده.

دیدگاه‌ها

  1. سحر

    بابا بیخیال….زندگی همینه مسخره پوج….قشنگ سرگرم کننده کسالت بار….پر از ضد و نقیض ولی هست چون ما هستیم.همه چیز رو نگاه ما می سازه…به این ایمان دارم چون خودم روضه خونی بدتر از شما بودم

  2. آزاذه

    دو کلمه “صادقانه” و “حساس”برای توصیف وبلاگ شما به ذهنم رسید.و فکر می کنم در آینده از وبلاگهایی باشه که مطالبشون برام جالبه
    لینکهای خوبی هم گذاشتین
    سفر خوش
    منتظر گزارش سفر و عکسهای قشنگی که همیشه سوغات می آرید, هستم

  3. reyhan.jb

    vaghan ham ke gandesh darumade,manam khasteam mesle shoma,az in adamhaye riakare bughalamun sefate …
    vali khob che mishavad kard?be ghole hoseine monzavi:zaman ke dar resad ey gol to niz khahi raft/che hajat ast be pish az zaman kafanpoushi?

  4. سیما سلمان‌زاده

    امیدوارم اورامان خوش گذشته باشه
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. اورامان همیشه خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *