درنگی دیگر در میان میراث جهانی

تاکنون تعداد ۹۱۱ اثر از ۱۵۱ کشور دنیا در فهرست یونسکو به ثبت رسیده که از این میان ۵۱۳ اثر در ۲۴ کشور پراکنده شده اند. این بدان معنی است که بیش از نیمی از آثار طبیعی و فرهنگی دنیا در مساحتی به اندازه یک هفتم پراکنده شده اند.

تنها ۲۴ کشور در دنیا، بیش از ۱۰ میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو دارند. از این میان تنها سه کشور بیش از ۴۰، سه کشور بیش از ۳۰، چهار کشور بیش از ۲۰، یازده کشور بیش از ۱۰ و سه کشور ۱۰ میراث جهانی دارند.

ایتالیا با ۴۵ اثر در رتبه ی اول، اسپانیا با ۴۲ و چین با ۴۰ اثر در رده های بعدی قرار دارند. رتبه ی ایران در این میان، نوزده است. در میان این ۲۴ کشور که تعداد میراث جهانی اشان از ۱۰ بیشتر است، همه ی کشورها یا توسعه یافته اند یا در حال توسعه قلمداد می شوند و در حدود نیمی از این ۲۴ کشور، اروپایی هستند.

به طور کلی، کشورهایی که در نیمکره ی شمالی قرار گرفته اند، میراث جهانی بیشتری نسبت به جنوبی ها به ثبت رسانده اند.

این نوشتار هنوز کامل نیست…

دیدگاه‌ها

  1. سميه

    سلام
    البته باید اضافه کنم که این مطالب درمورد میراث مادی کشورهاست و درمورد میراث معنوی همونطور که خودتم میدونی کشورهای آسیایی بیشترین میراث ثبت کردند که چین در جهان رتبه اول رو داره و اتفاقا قاره اروپا در رده آخر قرار داره. از آسیا ۲۸ کشور، آفریقا ۱۸ کشور، آمریکا ۱۷ کشور و اروپا ۱۶ کشور میراث معنویشون رو به ثبت رسوندن و جالبه بگم مثلا کشور آلمان یا هلند و یا حتی سوئیس هیچ میراث معنوی رو در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ثبت نرسوندن.
    فکر می‌کنم این مطلب خیلی جای تأمل داشته باشه.
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. می شه روی این موضوع هم فکر کرد.

  2. مهران

    درود بر آرش عزیز
    از این نوشتار بسیار بهره بردم
    سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موفق باشی.

  3. شیدا

    سلام آقای نور آقایی
    وب لاگ بسیار مفید و آموزنده ای دارید . خیلی سنگین و با محتوا ست . من همیشه از سایت شما بعنوان سایت مرجع استفاده میکنم چون موضوعاتش مثل بقیه سایتها که همش مثل یکدیگه و کپی پیست هستند ، نیست و شما روی موضوعا تش کار می کنید .ممنون از زحماتی که می کشید.
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  4. یوکابد

    سلام

    یعنی آثار کشورهایی که در نیمکره ی شمالی قرار گرفته اند بیشتر از آثار کشورهای نیمکره ی جنوبی است؟
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. این طور به نظر می رسه.

  5. PANCHO VILLA

    سلام بر ارش خان عزیز . گفتنی است که در ۳ کشور پرو بولیوی و شیلی که هر ۳ در نیم کره جنوبی واقعند هنوز اثار بسیار شگفت انگیزی از تمدنهای باستانی و گاه ناشناخته و کم شناخته شده وجود دارد که هنوز به ثبت نرسیده اند و در جنوب قاره امریکای جنوبی سرزمینهای بکری وجود دارند که از نظر اکولوژی بی نظیرند. شاید اگر نیم کره جنوبی ها هم اثارشان را ثبت کنند برابری در این ضمینه حاصل شود
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شاید. اما باید بدونید که به همون نسبت یا حتی بیشتر، همه ی آثار نیمکره شمالی هم هنوز ثبت نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *