داستان تندیس “بوم‌پاد”

متن زیر توسط دوست بسیار عزیزم، “مریم (الهام) بهمن” در رابطه با چگونگی شکل‌گیری تندیس “بوم‌پاد” نوشته شده. الهام از روزی که پروژه درج نقش “درنا” بر روی پیراهن تیم ملی والیبال را مطرح کردم با من بود. با خضوع تمام اعتراف می‌کنم که او خیلی بیشتر از من و هر شخص دیگری برای اجرایی شدن آن پروژه زحمت کشید که البته نتیجه نگرفتیم. اما نتایج بهتری گرفتیم که ذکرش در این‌جا نمی‌گنجد.

الهام برای برگزاری مراسم “آیین تجلیل از پهلوانان طبیعت” بیشترین تلاش را انجام داد و خون دل خورد. اما کسی او را ندید و نشناخت. همچنین با ایده او تندیس “بو‌م‌پاد” طراحی شد و به دست نگهبانان طبیعت رسید.

از طرف خودم و گروهی که برای برگزاری مراسم تلاش کردند، از او قدردانی می‌کنم.

………………………………………………….

اولین مرتبه تصویر مربوط به نقش سفالینه تپه “موسیان” را در سایت آرش نورآقایی و در آدرس http://nooraghayee.com/1389/08/arash/save-water دیدم که به طرحی شبیه حرف W بین دست آدم‌واره‌ها اشاره کرده بود. او اعتقاد داشت که این نقش می‌تواند به یک طرح گرافیکی عالی به عنوان نماد صرفه جویی در آب تبدیل شود.

بعدتر در جلسه‌ای که با “بانک سامان” داشتیم، آرش نورآقایی ایده استفاده از این طرح برای مسابقات لیگ جهانی والیبال و درست کردن تندیسی برای اهدا به تیم‌های شرکت کننده را مطرح کرد، ولی متاسفانه این موضوع به جایی نرسید.

ایده‌ی او در ذهنم ماندگار شد تا این‌که اتاق فکری در “دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان” برای مراسم “آیین تجلیل از پهلوانان طبیعت” با حضور آقایان نورآقایی، علی شادلو، دکتر شجیع، محمد گائینی و چند تن از دوستان دیگر تشکیل شد. در آن جلسه قرار شد برای مراسم تندیسی تهیه کنیم تا در ۲۰ موضوع مختلف به کسانی که در زمینه ورزش و محیط زیست فعالیت می‌کنند اهدا شود.

اسم تندیس “بوم‌پاد” به معنای “نگهبان سرزمین” انتخاب شد.

قرار بود به کارگردان بوم‌پاد، خبرنگار بوم‌پاد، بازیگر بوم‌پاد، ورزشکار بوم‌پاد و …. تندیسی اهدا شود، ولی هنوز ایده‌ کاملی برای طراحی تندیس نداشتیم. تقریبا دو شب نخوابیدم و به طرح تندیس فکر می‌کردم. طرح خاصی در ذهنم نبود. تا این‌که یاد ایده‌ی آرش نورآقایی و نقش سفالینه تپه موسیان افتادم. با خودم فکر کردم:

“درسته که این ایده برای صرفه‌جویی در مصرف آب مطرح شده، ولی آب یکی از مهم‌ترین نمادهای طبیعت است و بوم‌پاد هم نگهبان این سرزمین. پس حتما می‌تونه از طبیعت هم پاسداری کنه و تبدیل بشه به پهلوان طبیعت!”

دوباره به حالت دستان آدم‌واره‌ها در نقش سفالینه فکر کردم. دور تا دور این سفالینه آدمواره‌هایی را نشان می‌دهد که دست یکدیگر را گرفته‌اند و به برگزاری آیینی مربوط به خرمن‌کوبی یا باران‌آوری می‌پردازند. من برای نهایی کردن طرح تندیس، استفاده از دو آدمواره را مناسب‌تر دیدم. در واقع هم به مفهوم جفت بودن برای باروری می‌اندیشیدم و هم با خودم فکر کردم که پهلوان طبیعت می‌تواند هم زن باشد و هم مرد و این طرح، هر دو جنس را نشان می‌دهد.

حضور گل نیلوفر در پایه این تندیس اشاره به نمادهای باستانی و گرایش به طبیعت دارد. درخت سروی که به جای قلب بر روی بدن آدمواره‌ها دیده می‌شود نماد تپیدن قلب پهلوان برای طبیعت است و اشاره به سبزی، آزادگی و استقامت او دارد. بته جقه واقع شده در پشت تندیس هم اشاره به جایگاه ویژه این نقش در تصویرسازی‌های کهن ما دارد.

با کمک طراحان شرکت تبلیغاتی “نور” به مدیریت جناب آقای “دکتر خطیبی”، طرح اولیه تندیس آماده و بعد از اصلاحات فراوان در سایز و اندازه و فرم، بالاخره طرح نهایی آماده شد.

هم به علت ماهیت وجودی طرح، و هم برای سازگاری با محیط زیست، تصمیم گرفتیم که تندیس دست ساز و سفالی باشد. بعد از پرس و جوی فراوان کارگاه سفالگری با نام “خاک” در شهرکرد پیدا کردیم تا ماموریت ساخت این تندیس به آن‌ها محول شود. از جمله فعالیت‌های این کارگاه شرکت در نمایشگاه‌های متعدد و کسب مقام دوم جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی است.

نهایتا مراسم برگزار شد و تندیس‌ها اهدا شد.

مریم بهمن

مراحل طراحی و ساخت تندیس بوم‌پاد:

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

دیدگاه‌ها

  1. پروانه

    دوباره متولد شو

    و برایم بنویس

    و این بار شعری بنویس

    که واژه هایش

    آمیخته با عطری باشد

    که به تن می زنی

    زیرا که تمام شعر ها

    و تمام واژه ها

    روزی از قلم می افتند

    مگر عطر دستانت

    که تا همیشه

    یگانه شعر دفتر علاقه است

    دوباره متولد شو…

    “ابراهیم فتحی”

    سلام
    سال ۸۹ این مطلب رو نوشتین و شد زیر بنای خلق یادبودی از جنس تاریخ…
    ممنون از شما و مریم عزیز،
    امیدوارم به زودی قلم به دست بگیرید و باز هم بنویسید…
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما. اگر بشود که بنویسم دوباره خوشبخت خواهم بود.

  2. سیما(سلمان زاده)

    فقط سر تعظیم…
    چه عالی بود نقش سرو و بته جقه و گل نیلوفر!!!
    مهرتان پایدار
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد شما.

  3. علی رضاپور

    سلام آقای نور آقایی عزیز نظر شما را به این گزارش در رابطه با گردشگری ادبی دعوت میکنم…خوشحال خواهیم شد متنی در این رابطه از شما در سایت داشته باشیم،در ضمن واقعا خسته نباشید.
    http://www.vatanpooyan.com/article/14818/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%B2%D8%AF
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. واقعا این روزها وقت ندارم که چیزی بنویسم.
    موفق باشید.

  4. saeid ayoubi

    ایران بوجود آرش ها و مریم ها افتخار میکند
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در یک کار گروهی، همیشه کسانی هستند که دیده نمیشن. زنده باد این افراد.

  5. سیما(سلمان زاده)

    درود
    نقطه نظرات مندرج شما در خصوص گردشگری ادبی در زسیت بوم همبسیار عالی بود
    سپاس
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شما لطف دارید. سپاس.

  6. پروین میرعنایت

    وااااااااای عجب اتفاقات خوبی افتاده بیخبرم….فوق العاده س….بهتون افتخارمیکنم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *