توصیه‌های سفر به ایران از نگاه دیگران

برای هر کشوری که به عنوان مقصد گردشگری مطرح می‌شود، توصیه‌هایی وجود دارد. بد نیست بدانیم که توصیه‌های سفر به ایران، از نگاه دفتر کشورهای مشترک‌المنافع با انگلستان چیست؟ 

هر گردشگری که به کشور دیگری سفر می‌کند، چه زن باشد و چه مرد، چه گروهی سفر کند و چه انفرادی، لازم است که با توصیه‌های سفر و با باید‌ها و نبایدهای مقصد آشنا باشد. در واقع بعد از شناخت اولیه از مقصد و جاذبه‌های آن، که می‌تواند مهم‌ترین دلیل سفر به منظور گردشگری باشد، اطلاع داشتن از موارد عمومی زیر نیز الزامی است: وضعیت امنیت و بهداشت، دین و مذهب، قوانین، زمان فصل خوب سفر، تنوع و کیفیت غذایی، کیفیت جاده‌ها و وضعیت حمل و نقل، فاصله میان شهرها، وضعیت پوشش معمول، زمان اختلاف ساعت، ولتاژ برق، روزهای تعطیل و زمان کاری، وضعیت هتل‌ها، چگونگی سرویس موبایل و …

این‌ها که نام برده شد و از این قبیل، تنها موارد عمومی است. برای سفر به هر کشور، موارد خاص دیگری هم مطرح است. ما در این نوشتار به توصیه‌های سفر به ایران، از نگاه دفتر کشورهای مشترک‌المنافع با انگلستان، آن‌چنان که در سایت www.worldtravelguide.net آمده، می‌پردازیم:

“به گردشگران قویا توصیه می‌شود که فاصله ۱۰۰ کیلومتری خود را با مرز ایران و افغانستان و ۱۰ کیلومتری مرز ایران و عراق، حفظ کنند. مرز ایران و پاکستان هم ناامن است. همچنین بهتر است گردشگران در جاده کرمان به بندرعباس و بم تردد نکنند.

جرائم خیابانی در تهران و شهرهای دیگر کم است و حوادث دزدی از خارجیان گزارش نشده است. اما تعدادی دزدی توسط مردان جوان با اتومبیل‌های متفرقه و کیف قاپی با موتورسیکلت دیده شده است.

تاکسی‌ها از اتومبیل‌های متفرقه مطمئن‌ترند. برخی از افراد با لباس شخصی و غیرنظامی خود را پلیس معرفی می‌کنند، از این جهت گردشگران باید از کسانی که خودشان را پلیس معرفی می‌کنند، کارت شناسایی درخواست کنند یا این‌که اتومبیل‌های دولتی ویژه ماموریت آن‌ها را تشخیص دهند.

از آن‌جا که تنش‌های سیاسی میان ایران و جوامع بین‌المللی وجود دارد، به گردشگران توصیه می‌شود که برای برنامه‌ریزی سفر به ایران، اخبار رسانه‌ها و توصیه‌های سفر را جدی بگیرند.

ایران به عنوان یک کشور تروریست مطرح است. گردشگران می‌بایستی از اجتماعات بزرگ دوری کنند. عکس‌برداری از مناطق نظامی و دولتی ممنوع است.

ایران کشوری زلزله‌خیز است. از کارت اعتباری نمی‌توان استفاده کرد. قوانین اسلامی در این کشور به شدت رعایت می‌شود، نوشیدن نوشیدنی‌های الکل‌دار ممنوع است، و خانم‌های بالای ۹ سال باید حجاب اسلامی را رعایت کنند.

گردشگران باید در تمام مدت، کارت‌های شناسایی خود را به همراه داشته باشند.”

حال، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه قبول داشته باشیم و چه آن‌ها را انکار کنیم، این موارد به عنوان توصیه‌های سفر به ایران در سایت‌های معتبر گردشگری، ذکر شده و در این میان، وظیفه ما کاملا مشخص است.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. وحید

    همه این موارد به جای خود، وب سایت سفارت های کشورهای مختلف هم مواردی از این دست رو به گردشگران گوشزد می کنند…به نظر من این موضوع آن قدر ها هم بد نیست و حداقل در مورد ایمنی شخصی مسافران به دلیل احتیاط بیشتر آنها کار را برای راهنمایان تور آسان تر می کند ..اما نکته ایی که در اینجا وجود دارد و باید به باید به آن توجه بیشتری بشود، نحوه برخورد عوامل داخلی از زمان رسیدن در فرودگاه ایران تا زمان بازگشت مسافران است ..چون وقتی مسافرها با این دیدگاه و خواندن این مطالب وارد ایران می شوند کوچک ترین حرکت و برخورد اشتباهی می تواند از ابتدا این حرف ها رو تصدیق کند …به نظر من افرادی که در جایگاهی هستند که با گردشگران و مسافران خارجی برخورد رو در رو دارند باید در مورد نحوه برخورد توجیه بشوند تا دیگر گلایه ایی در مورد نحوه برخورد از طرف گردشگرها نباشه ..

  2. وحید

    معمولا چنین توصیه هایی در وب سایت سفارت کشورهای مختلف به گردشگران آنها وجود دارد . اما در مورد کشور ما به خیلی دلایل این توصیه ها سقت و سخت تر از معمول است …این موضوع حداقل از نقطه نظر امنیت و ایمنی شخصی توریست ها خوب است و کار راهنمایان تور را هم در این مورد آسان تر می کند …اما از طرف دیگر این موضوع به صورت پیش زمینه در ذهن گردشگران خارجی وجود دارد و کوچک ترین برخورد غلط از بدو ورود مسافران به فرودگاه یا …می تواند تاثیری چند برابر داشته باشد و حداقل در مورد افراد مسئول و کارمندان و افرادی که با گردشگران و مسافران برخورد روبرو دارند لازم است نحوه برخورد صحیح با گردشگران به آنها گوشزد شود تا حداقل از این پس کمتر شاهد گلایه گردشگران در این مورد باشیم.

  3. پارمیدا

    خب چرا باید این حرفا باشه؟چرا واسه جامعه گردشگری ایران نمیشه؟چرا باید بذاریم چنین ذهنیت هایی باشه؟چرا ایت فرهنگ نباید ایجاد شه یا مجازات سنگین گذاشته نشه واس اون دسته از افرادی که مدارم،ساک یک توریست خارجی را میدزندند و آبرو کشور خودشون رو به خطر میندازند؟چرا از گردشگریمون استفاده نمی کنیم……ایران را باید به جهان شناخت باید حرف واسه گفتن داشت……
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. جواب شما رو الان من باید بدم؟

  4. سیما سلمان‌زاده

    حقیقت گاهی شیرین نیست…
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موافقم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *