تحلیل ثبتی‌های میراث جهانی یونسکو

به بهانه ثبت شوش و میمند در فهرست میراث جهانی یونسکو، در تاریخ ۱۱ ژولای ۲۰۱۵ تمامی آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را بررسی کردم و به نتایج زیر رسیدم.

– قابل ذکر است که قبلا هم یک دفعه در تاریخ ۳ ژولای ۲۰۱۴، و یک دفعه در ۱ ژوئن سال ۲۰۱۰ شبیه این بررسی را انجام داده‌ام که در پی‌نوشت، آدرس آن بررسی‌ها تقدیم می‌شود.

*** تاکنون ۱۰۳۱ میراث شامل همه آثار Cultural, Natural, In Danger, Mix  از ۱۶۳ کشور و مجموعه عضو “کنوانسیون میراث جهانی” به ثبت رسیده.

– در طول ۵ سال گذشته، ۱۵ عضو به کنوانسیون اضافه شده‌اند (به طور متوسط هر سال ۳ عضو) و همچنین ۱۴۱ اثر به ثبت رسیده (به طور متوسط هر سال ۲۸ اثر)

– بد نیست بدانید که در سال ۲۰۰۰ بیشترین آثار به فهرست یونسکو اضافه شدند. در این سال ۶۷ اثر ثبت شدند. دیگر هرگز از سال ۱۹۷۸ تاکنون این اتفاق تکرار نشده است.

*** اما از ۱۰۳۱ اثری که تاکنون ثبت شده، ۴۸ میراث در خطر، ۸۰۲ میراث فرهنگی و ۱۹۷ میراث طبیعی و ۳۲ میراث مختلط (Mix) دیده می‌شود. این بدان معنی است که:

– به طور متوسط هر عضو کنوانسیون دارای ۶ اثر است. این مورد با سال ۲۰۱۰ هیچ تفاوتی نکرده است.

– تعداد میراث فرهنگی جهانی نسبت به میراث طبیعی جهانی ۴ برابر است. این مورد هم با ۲۰۱۰ هیچ تفاوتی نکرده.

– از هر ۲۱ اثر، یکی در معرض خطر است. به طور متوسط از هر ۵ کشور، ۱ کشور میراث یا میراث‌های در خطر دارد (این مورد هم با ۵ سال پیش تفاوتی نکرده). تعداد “میراث فرهنگی در خطر” تقریبا یک و نیم برابر “میراث طبیعی در خطر” است.

*** کشورهای دارای “میراث در خطر” عبارتند از: افغانستان، بلیز، بولیوی، جمهوری آفریقای مرکزی، شیلی، ساحل عاج، کنگو، مصر، اتیوپی، گرجستان، گینه، هندوراس، اندونزی، عراق، اورشلیم، ماداگاسکار، مالی، نیجر، فلسطین، پاناما، پرو، سنگال، صربستان، جزایر سلیمان، سوریه (۶ میراث در خطر)، تانزانیا، اوگاندا، بریتانیا و ایرلند شمالی، آمریکا، ونزوئلا و یمن. این فهرست نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نکرده و فقط کلمبیا از این فهرست حذف شده است.

– همان‌طور که مشاهده می‌کنید از کشورهای توسعه یافته فقط آمریکا و انگلیس “میراث در خطر” دارند. بقیه میراث‌های در خطر متعلق به کشورهای فقیر و جهان سوم است.

– سوریه قبلا “میراث در خطر” نداشت، اما هم اکنون به خاطر جنگ هر ۶ میراث جهانی‌اش در خطر هستند.

– در سال ۲۰۱۰ (که بررسی انجام داده بودم) “کنگو” ۵ “میراث طبیعی در خطر” داشت که هنوز هم به همان وضعیت است و هیچ روند مثبتی برای این کشور روی نداده است.

– به طور کلی از ۵ سال پیش تاکنون تعداد “میراث در خطر” روند نزولی داشته و شاهد وضعیت بهتری هستیم.

*** ایران هم اکنون دارای ۱۹ میراث جهانی است و از لحاظ تعداد ثبتی‌ها در رده ۱۱ جهان ایستاده. استرالیا، برزیل و ژاپن هم مثل ایران ۱۹ میراث جهانی ثبت کرده‌اند. ایتالیا با ۵۱، چین با ۴۸ و اسپانیا با ۴۴ اثر در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای فرانسه، آلمان، مکزیک، هند، انگلستان، روسیه و آمریکا در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

– ایران در چند سال گذشته همیشه وضعیت خود را ارتقا داده. تا سال قبل و به صورت تقریبی، ایران یک شصتم میراث جهانی را در خود جای داده بود، اما با آمار امسال یک پنجاه و چهارم میراث جهانی در ایران واقع شده‌اند.

*** امسال به غیر از ایران، کشورهای دانمارک و ترکیه نیز دو میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت کردند. بقیه کشورها فقط یک اثر به فهرست اضافه کردند.

*** کشورهای استرالیا با ۱۲ اثر، آمریکا با ۱۱ اثر، روسیه و چین هر کدام با ۱۰ اثر، کانادا با ۹ اثر، برزیل و هند هر کدام با ۷ اثر، و آژانتین با ۴ اثر بیشترین میراث طبیعی جهانی را ثبت کرده‌اند. مساله جالب توجه این است که دقیقا همین ۸ کشور، پهناورترین کشورهای جهان هم هستند. بنابراین همان‌طور که در گزارش سال ۲۰۱۰ هم ذکر کرده‌ام، رابطه‌ای میان وسعت کشورها با میراث طبیعی جهانی برقرار است.

پی‌نوشت: لطفا در صورت تمایل متن بررسی‌های قبلی مربوط به سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ را در آدرس‌های زیر ببینید.

http://nooraghayee.com/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/


http://nooraghayee.com/%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D9%8A%D9%88%D9%86%D8%B3%D9%83/

دیدگاه‌ها

  1. مينا مهدي نيا

    سلام آرش جان. با اجازه و با ذکر منبع ترجمش میکنم
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس. زنده باشی. البته جون این متن وابسته به دو متن قبلی است، درستش میکنم و برات ایمیل میکنم. متن ایمیلت رو ترجمه کن.
    موفق باشی.

  2. سروناز

    سلام اقای ارش.امیدوارم در سلامت بسر ببرید. امروز بدنبال ارزوی همه عمرم توی گوگل سرچ کردم”چگونه دنیار را بگردیم” و به سایت شما رسیدم. ظاهرا شما خیلی سفر رفتید. خوب منم اگه مشکل مالی نداشتم که تاحالا به ارزوم رسیده بودم اما از ۱۰ سالگی ارزوم این بوده و الان ۳۵ سالمه دلم نمی خواد توی پیری این اتفاق برام بیفته و میدونم میشه این کارو کرد اما راهشو بلد نیستم. خواستم اگر ممکنه راهنماییم کنید و بگید بهترین کار چیه؟ مشکل ویزا، مشکل پول که خوب هزینه تورا خیلی زیاده. ایا میشه ادم خودش راه بیفته و سفر کنه؟…
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. فقط برید و نترسید. بله که میشه ادم خودش راه بیفته. باز هم میگم، نترسید و برید. بعد که برگردید یک آدم دیگه شدید.

  3. مهرزاد

    سلام
    ممنون از بررسی‌هاتون …
    اگه ممکنه یه بررسی مشابه هم در مورد میراث معنوی و ناملموس ارائه بدین.
    سپاس.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اگر وقت کنم…

  4. سروناز

    سلام دوباره. ممنون از پاسختون. البته من توی این یکی دو ساعتت فهمیدم که شما مشهور و پرمشغله باید باشید. خوب کمی ناامید شدم که بتونم کمک بگیرم ازتون. اما بااین حال خواستم تشکر کنم و بگم که منظورم کمک تخصصی تری بود. مثلا چجوری ارزون اما ایمن می شه رفت سفر..ویزا میشه راحت گرفت یا خیر..بهرحال من هم شما را خواهم خواند. شاد باشید. 🙂
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خواهش میکنم. شب بعد از ساعت ۲۲، تماس بگیرید تا اگر تونستم راهنمایی کنم. ۰۹۱۲۳۱۴۴۷۹۵

  5. تور کیش

    سلام مطالبتون عالیه
    موفق باشید
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  6. تور کیش

    در صورت امکان سایت بنده رو در لینکستان سایتتون قرار بدید
    با تشکر
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بزاید ببینم چطوریه، بعدش شاید.

  7. اکبر قزلباش

    با تشکر از به اشتراک گذاشتن تحلیل جالبتون ……..امسال فرانسه هم دو اثر در میراث جهانی ثبت کرده است…سپاس
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  8. میو ه چیان

    عرض سلام و ادب .از نظرات،مطالب ارزنده جنابعالی در سایت پربار و محتوی شما استفاده کردم که بسیار سودمند بودند .ضمن تشکر برایتان آرزوی سلامتی بهرروزی و توفیق می نمایم .ارادتمند .میو ه چیان .سازمان فرهنگی هنری شهرداری .
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *