به سوی ونیز………………..۳

حالا که می نویسم، ساعت ۱:۳۰ صبح به وقت یونان و ۴ صبح به وقت ایران است، ما در کشتی هستیم و به سوی ونیز پیش می رویم. و اما ادامه ی سفرنامه:

 

روز آخری که در آتن بودیم با چند نفر از مسافران در شهر قدم زدیم تا روح آتن را بیشتر درک کنیم. هتل ما در نزدیکی هتل هیلتون و در نزدیکی این “دونده” بود.

مسافرانم را به موزه ی Benaki هدایت کردم تا حداقل از یک موزه در آتن بازدید کرده باشند. موزه “بناکی” یکی از مهمترین موزه های شهر آتن به شمار می رود که سفال، تندیس، زیور آلات، ابزار، مجسمه و نقاشی هایی از دوران های مختلف را در دل خود جای داده است. شبیه چنین تندیسی را ما در ایران، هم در موزه ملی و هم در موزه شوش داریم که آنها را به “دیونیزوس” منتسب می کنند.

یک دستبند با طرح مار در موزه “بناکی”: به نظر می رسد طرح النگو یا همان دستبند های امروزی ادامه ی چنین دستبندهایی است که در دوران باستان هم وجود داشته.

میدان Sintagma یکی از شلوغ ترین پاتوق های مردم آتن است. یکی از پرترددترین ایستگاه های مترو هم در این میدان وجود دارد. در نزدیکی این میدان پارلمان قرار دارد و این عکاسان همیشه جلوی پارلمان ایستاده اند تا از گردشگران عکس فوری بگیرند.

گردشگران معمولا از مکان ها و محله هایی بازدید می کنند که در کتاب ها و بروشورهای راهنمای گردشگری به آن ها توصیه شده، اما در هر شهری مکان هایی هست که در نوع خودش می توانند جالب توجه باشند. من در سفر قبلی به اروپا، جمعا ۱۰ روز در آتن اقامت داشته ام و تقریبا با این شهر آشنا هستم. بنابراین با چند نفر از مسافرانم به محله های غیر توریستی آتن رفتیم تا اندکی با سبک زندگی مردمی که در پشت خیابان های محله ی “پلاکا” زندگی و کسب و کار و رفت و آمد می کنند آشنا شویم.

در همان کوچه پس کوچه هایی که ذکرش رفت، می توانید مهاجران آفریقایی و آسیایی را ببینید. این یک رستوران پاکستانی است که بر روی درش نوشته شده: “خوش آمدید”

یادش به خیر: این همان مسافرخانه ای است که من و “جکی” وقتی در آتن بودیم در آن اقامت داشتیم. رفتم و پیدایش کردم و عکس گرفتم.

بالاخره ما آتن را ترک کردیم تا بعد از بازدید از معبد “آپولو” در “دلفی” راهمان را به سمت ونیز ادامه دهیم. معبد دلفی در ۱۸۰ کیلومتری غرب آتن واقع شده. دلفی همان شهری است که روایت می شود در دوران باستان یک غیبگو در معبد آپولو (پسر زئوس، خدای خورشید، روشنایی و راستی و درستکاری که همواره با ارابه ی چهار اسبه ی خود در آسمان به گردش می پرداخت) بر روی سه پایه ای می نشسته و به پرسش های مردم جواب های دوپهلو می داده است. مردم (همه ی جهان؟)  برای این که آینده اشان را بدانند به این معبد می آمدند و به این معبد هدایایی را تقدیم می کردند. در دلفی، ساختمان هایی وجود داشته که هدایای گرانبها را در داخل آن ها نگهداری می کردند. یونانی ها معتقدند آتنی ها بعد از پیروزی در جنگ ماراتن با ایرانی ها، هدایایشان را به آپولو تقدیم کردند و در این بنا نگهداری کردند. (در رابطه با دلفی در سفرنامه قبلی – سفر به اروپا- توضیحات دیگری هم ارائه کرده ام)

امروزه شهر دلفی در حدود یک کیلومتری معبد قرار گرفته، اما تا حدود ۱۲۰ و ۱۳۰ سال پیش شهر دلفی در محل همین ستون ها پابرجا بوده تا این که توسط کاوشگران فرانسوی و انگلیسی تخریب شده است.

نمایی از ویرانه های معبد آپولو در دلفی و مکانی که غیبگو، آینده نگری می کرده است.

محل برگزاری تئاتر در دلفی: بالاتر از این سالن تئاتر، یک استادیوم ورزشی هم وجود دارد که در دوران باستان هر دو سال یکبار، ورزشکاران برای مسابقه به دلفی می آمدند. در سفرنامه قبلی ذکر کرده ام که ورزش یکی از اعمال مقدس برای یونانیان بوده و به همین دلیل در کنار معابد، معمولا ورزشگاه هم وجود دارد.

سنگ اومفالوس (ناف زمین – ناف دنیا) که قبلا (در سفرنامه قبلی) در موردش توضیحاتی ارائه کرده ام.

برای رفتن به ونیز به شهر و بندر Patra آمدیم تا سوار کشتی شویم. خیابان Agiou Nikolaou پر از فروشگاه و رستوران و کافی شاپ است و برای وقت گذرانی قبل از حرکت کشتی مناسب.

این جا اتاق من در کشتی است. کامپیوترم روشن است، کارت اینترنت هم گرفته ام تا بخش دیگری از سفرنامه ام را بنویسم. 

نمایی از یکی از راهروهای کشتی که اتاق ها در آن واقع شده اند.

نمایی از کافی شاپ (لابی) کشتی

دیدگاه‌ها

  1. فرناز خرّم

    سلام آقا آرش

    ما که از سفرمون با شما راضی بودیم خدا ازتون راضی باشه 🙂
    این خاطرات سفرمون همیشه تو ذهنم می مونه
    ………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. هنوز که تموم نشده. بزار ببینیم تا آخرش چی پیش می یاد.

  2. fahimeh

    salam
    safar b salamati o shadi enshalah.
    baz ham mamnun k mara dar safaretun hamrah mikonid
    ingadr safarnameh khondam k safar raftan faramusham shodeh ….
    mishe man ham yek roz jozei az safarnameh basham !!!!???
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم که خیلی زود به سفری برید که دوست دارید.

  3. راحله

    درود بر شما آقای نور آقایی و سال نو مبارک
    در مورد سنگ اومفالوس در صفحه ۲۳۰-۲۲۷ کتاب رساله در ادیان میرچا الیاده مطالبی هست که ضمن تایید نظر شما بر معنای باروری این سنگ هم توجه می دهد.
    کلمه omphalos علاوه بر معنای ناف به معنای سنگ کله قندی نیز هست و خود کلمه phalos یا phallos یونانی ریشه کلمه phallus لاتین می باشد .
    omphalos را اگر به معنای نوک phallus بگیریم می تواند هم به معنای نقطه اتصال دنیای اموات و جهان زندگان ( از طریق ایجاد باروری و حمل نطفه نیاکان ) باشد و هم به معنای مرکز زمین . الیاده می گوید : باروری نمودگار یکی از متعلقات و امتیازات مرکز است و نشانه هایش غالباً جنسیتی است.
    در هر صورت این عکس و نام آن مرا به خیلی چیزها رساند و از این بابت از شما سپاسگزارم.
    امیدوارم مسافرتتان با شادی و سلامتی همراه باشد.
    با مهر فراوان
    راحله باقری
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، این ها رو در رابطه با اومفالوس می دونم ولی احساس نکردم که باید این جا بنویسم، مطلب طولانی می شد. سپاس.

  4. رها

    با سلام واحترام
    دل خوش سیری چند؟
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. مشکل اینه که فکر می کنیم خریدنیه.

  5. عزت آبادي

    با سلام خدمت دوست عزیز آقای نورآقایی درمورد سفرباماشین دوردنیا اطلاعاتی میخواستم(آژانسی هست که اینکارو انجام بده) ودوم اینکه امکان داره درسفرهای آتی همسفر شما شویم باید ازکدوم اژانس اقدام کنیم باتشکر
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. در رابطه با سوال اول نظری ندارم. در رابطه با دومی، من با آژانس های مختلف در زمان های مختلف کار می کنم.

  6. آرزو

    میشه بگید با کشتی که ۳۲ ساعت طول کشیده از آتن به رم چقدر هزینه کردید؟ با هواپیما گرون تره؟
    میشه یه کم توضیح بدید که بلیط رو میشه چه جوری تهیه کرد ؟
    ممنونم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من پول ندادم، دفتر خدمات مسافرتی زحمتش رو کشیده بود. الان نمیدونم قیمتش چنده. جواب سوالاتتون رو میتونید تو اینترنت پیدا کنید.
    موفق باشید.

  7. Masi

    جالب ترین بخش این گذشت و گذار، سفر با کشتی تون هست برام.

    نمیدونم چقدر در ذهنتون شفاف هست، اما بنظر خیلی مهیج و جالب میاد.

    دونده ، حس خوبی بهم داد، خیلی عکس خوبیه! همه مون شبیه این دونده ایم تو زندگی …..
    ………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله. هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *