بفرمایید کجا خط قرمز نیست قربان؟

امروز برای شرکت در برنامه «آیین‌های نوروزی» که از رادیو فرهنگ پخش می‌شد، دعوت شده بودم.
برنامه برگزار شد، اما باز هم برخی مطالب تهوع‌آور…
مجری، قبل از شروع برنامه به من و بقیه مهمانان تذکر داد که:
۱- نگویید چهارشنبه سوری و به جای آن بگویید چهارشنبه آخر سال.
۲- از سیزده به در و نحسی آن حرفی نزنید.

در خلال برنامه هم، دوباره این بحث پیش آمد و مجری به ما گفت که در رادیو گاهی حتی حق ندارند که نام «فریدون مشیری» را ذکر کنند. وقتی او شعری از فریدون مشیری خواند، از تهیه‌کننده برای این‌که نام شاعر را بگوید (یکی از مهمانان برنامه اشاره کرد که نام شاعر را بگویند) اجازه گرفت.
مجری به ما گفت که در برنامه شب یلدا، از این‌که نام «آجیل» را نیاورند، به آن‌ها تذکر داده شده است. از دردسری که بابت به زبان آوردن «ولنتاین» توسط یکی از مهمانان در یکی از برنامه‌ها گرفتارش شده بودند هم داد سخن گفت و …

من می‌اندیشیدم که در برنامه رادیو «فرهنگ» چقدر باید اندیشه‌هایمان را سانسور کنیم. آخر چرا این همه حقیر هستیم. چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟

پی‌نوشت: ساعت ۴:۱۰ فردا،‌ به سمت دوبی و از آن‌جا به سائوپولو پرواز خواهم کرد و شاید برای مدتی به خواب خوش بی‌خیالی گرفتار شوم.

دیدگاه‌ها

  1. *

    با سلام،
    رفته بودید رادیو فرهنگ یا رادیو سانسور ؟!؟! البته هر اسمی که داشته باشه فرقی نمیکنه ، چون یه رادیوی ۱۰۰% ملیه ! دیگه اینکه ، بیچا ره این مجریها چی میکشن !!!

    همۀ ما انسانهای زمینی به خواب خوش بی خیالی نیازمندیم . والا ، فقط خدا میدونه سر از کجا در می آوردیم ! در ضمن فضای برزیل طوریه که بخواهید یا نخواهید به بی خیالی دچار خواهید.

    پیشاپیش به شما و همۀ همدلان و ایران دوستان واقعی فرا رسیدن سال نو رو تبریک میگم و آرزو دارم که نسیم بهاری بهترینها رو برای همۀ ما به ارمغان بیاره و سفر خوب و خوشی براتون آرزو دارم.

    تا سال آینده ، خدا نگهدار

  2. لیلا

    سلام
    خب چه اجباری است که برنامه در مورد آیین های نوروزی صحبت بشه وقتی همه اش باید سانسور شود و در مورد ادمها اسمش برده نشود و از ایین ها گفته نشود؟؟!!!
    ……………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. من هم جواب این سوال رو نمی‌دونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *