برگزاری گشت-کارگاه‎های تخصصی

“خونه‎ نقلی” کاشان (عضو خوشه‎سار بومی و دارنده‎ی برند گردشگری بومی) برگزار می‎کند:

کلیات:

“خونه نقلی” کاشان که از سال ۸۶ در زمینه‎ی گردشگری بومی (اقامت، غذا، صنایع دستی و گشت‎های بومی – محلی) فعالیت می‎کند در ادامه‎ی اقدامات خود در قالب یک اکوموزه و در راستای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ بومی، حرکتی با عنوان گشت-کارگاه و در موضوعات مختلف با همکاری مجموعه‎های دولتی و غیردولتی آغاز نموده است.

مفهوم گشت-کارگاه: این اتفاق به معنای آموزش مفاهیم تخصصی در قالب کارگاه‎های آموزشی و حداقل ۲ روزه است. قابل ذکر است که این آموزش همراه با گشت‎وگذار مرتبط و در راستای موضوع کارگاه انجام می‎شود.

گشت-کارگاه شعربافی (با همکاری کارگاه شعربافی محتشمی و ویژه‎ی طراحان لباس، دوخت پارچه و علاقه‎مندان): این گشت-کارگاه به منظور آشنایی و آموزش شیوه‎ی بافت پارچه شعربافی که یک نوع پارچه در منطقه کاشان و یزد با بافت کاملا بومی است برگزار می‎شود. در این مرحله آموزشی شرکت‎کنندگان با مواد، چگونگی بافت، استادکاران، کارگاه‎ها، دستگاه‎ها و تکنیک بافت پارچه‎های شعربافی آشنایی پیدا می‎کنند.

گشت-کارگاه معماری بومی (با همکاری انجمن‎های تخصصی ویژه‎ دانشجویان و علاقه‎مندان معماری): این گشت-کارگاه به منظور آموزش و آشنایی با قابلیت‎ها و داشته‎های معماری بومی به‎خصوص در مناطق کویری برگزار می‎شود و شرکت‎کنندگان با مصالح بومی و چگونگی اجرای سقف ‎های مختلف، گذرها، آب انبار، بادگیر، ایوان و…. از نظر ساختاری و کاربردی آشنا می‎شوند. همچنین در مدت زمان این گشت-کارگاه، استادکاران و معماران بومی همراه با شرکت‎کنندگان خواهند بود.

گشت-کارگاه ورزش زورخانه‎ای (با همکاری زورخانه دانشپور ویژه علاقه‎مندان به این ورزش): شرکت‎کنندگان در طول زمان این گشتپ-کارگاه ضمن آشنایی با تاریخچه این ورزش بومی با حضور در یکی از زورخانه‎های موجود در بافت کهن کاشان با چگونگی آلات و آداب و رسوم بومی این ورزش آشنا می‎شوند. همچنین در طول زمان برگزاری، یکی از اساتید این ورزش، همراه با گروه خواهد بود.

گشت-کارگاه نقشه‎کشی و رنگرزی بومی: نقشه‎کشی قالی و رنگرزی از هنرهای بسیار ظریف و کاربردی مکمل فرش دستبافت است که تکنیک‎ها و قابلیت‎های فراوان را داراست. استفاده از مواد اولیه‎ی کاملا طبیعی، یکی از مهمترین بخش‎های این هنرها است که شرکت‎کنندگان در این گشت-کارگاه با حضور در یکی از کارگاه‎های رنگرزی و در کنار اساتید پیشکسوت با چگونگی ساخت رنگ، لوازم و… آشنایی پیدا کرده همچنین در حضور یکی از اساتید نقشه‎کشی قالی، با شیوه اجرای یک نمونه نقشه فرش به طور کامل آشنا خواهند شد.

گشت-کارگاه عکاسی (با همکاری انجمن‎های تخصصی ویژه علاقه‎مندان و دانشجویان رشته عکاسی): بافت کهن، دارای داشته‎های فراوان و قابلیت‎های تصویری جذاب است که از طریق دوربین عکاسی می‎تواند ماندگار شود. در گشت-کارگاه عکاسی شرکت‎کنندگان به همراه یک استاد آشنا به حوزه‎های عکاسی و معماری با حرکت در بافت تاریخی و عکاسی از سوژه‎های متفاوت اقدام به ثبت و افزودن به تجارب خود نموده علاوه بر آن با چاپ عکس و برگزاری نمایشگاه و نشست نقد و بررسی در “خونه نقلی” نسبت به آشنایی به نقاط قوت و ضعف آثار پی می‎برند.

گشت-کارگاه گیاهان دارویی و طب بومی (با همکاری شرکت باریج اسانس کاشان ویژه علاقه‎مندان و دانشجویان): آموزش و آشنایی با گیاهان دارویی و چگونگی استفاده از آنها، بهره‎مندی از قابلیت‎ها و داشته‎های طب بومی، گشت در مزارع و بازدید از کارخانه گیاهان دارویی از برنامه‎های این گشت-کارگاه است.

شرایط حضور و برگزاری گشت-کارگاه‎ها:

– گشت-کارگاه‎ها حداقل در مدت زمان ۲ روز و ۱شب برگزار می‎شود.

– اقامت، صبحانه، ناهار، شام به صورت بومی و خانگی در “خونه نقلی” کاشان ارائه می‎شود.

– حداقل تعداد برای برگزاری هر گشت-کارگاه ۲۰ نفر است.

– هزینه هر نفر ۱۲۰۰۰۰ تومان است که شامل یک شب اقامت، دو وعده ناهار، یک وعده صبحانه و شام، دو وعده عصرانه، حق الزحمه اساتید، راهنما و سرپرست هر گروه و هزینه مواد اولیه و کارگاه‎ها و رفت و آمد داخل شهر است.

– لازم به ذکر است هزینه رفت‎و‎آمد از شهر مبدا تا کاشان و بالعکس به عهده شرکت‎کنندگان محترم است.

– حضور در قالب گروه‎های دانشجویی و انجمن‎های تخصصی از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار می‎شود.

– علاقمندان جهت آشنایی با “خونه نقلی” به وب سایت www.noghlihouse.com مراجعه و برای ثبت نام با شماره ۰۹۱۳۲۷۶۵۹۸۴ (اکبر رضوانیان) تماس حاصل نمایند.

دیدگاه‌ها

  1. shima

    سلام خوب هستین؟ گفتم اینجا هم بهتون یاد آوری کنم. شیما هستم دانشجوی ارشد حقوق بین املل که موضوع پایان نامم میراث فرهنگی زیر آب بود. هم چنان نیازمند همکاریتون. فرصت من خیلی کمه. در این رابطه کمک می کنید؟ چطور باهاتون تماس بگیرم؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ۰۹۱۲۳۱۴۴۷۹۵

  2. Masi

    خانه نقلی اینطور که از شواهد برمیاد همیشه در ترویج فرهنگ و هنر و گردشگری پیشگام بودن و با کیفیت عمل کردن.
    از سالها پیش……و این روزها که در تالیف کتاب اهل کاشانم هم دست داشتن.
    بمونن برای این آب و خاک.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، همینطوره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *