امید و ترس

“محمد درویش” در جایی گفته است که سال ۱۳۹۲ را می توان سال بیداری محیط زیستی نامید. قبلا عرض کرده ام، باز هم می گویم که بسیار زیاد با این گزاره موافقم.

مسلما دولت و مردم ایران برای درک صحیح از محیط زیست راه طولانی در پیش دارد، اما به عنوان کسی که در عرصه فعالیت های اجتماعی سهم کوچکی ایفا می کند، معتقدم که با تداوم آموزش و برنامه ریزی صحیح که بر اساس شناخت مردمان این سرزمین باشد، می توان کارهای بهتر و کارآمدتری در زمینه محیط زیست انجام داد.

دیروز در جلسه ای که با برخی از دوستان علاقمند به محیط زیست و پروژه “حضور یوزپلنگ آسیایی در جام جهانی” داشتیم، عرض کردم از روندی که برای پروژه مذکور پیش آمده رضایت کامل ندارم. در یک کلام، آنطور نشد که می توانست باشد. دلایلش بماند برای وقتی دیگر. اما این نارضایتی بنده، از اهمیت کل قضییه نمی کاهد و دستاوردهای آن را کوچک نمی کند.

امروز در هنگام بازی فوتبال “نفت مسجد سلیمان” و “تراکتورسازی تبریز” که در استادیوم “شهید بهنام محمدی” شهر مسجد سلیمان انجام شد، به احتمال قریب به یقین برای اولین مرتبه در تاریخ این مملکت یک نماد محیط زیستی در استادیوم فوتبال در یک حرکت خودجوش مردمی به نمایش درآمد. تا جایی که خبر دارم حتی چندین مرتبه از بلندگوی استادیوم، حمایت از یوزپلنگ اعلام شد که واقعا جای تقدیر دارد. (لطفا عکس ها را در زیر ببینید)

هنوز و هر روز خبرهای بدی در رابطه با محیط زیست می شنویم. اما شاید شنیدن این خبرهای بد یعنی اینکه، تازه چند سالی است فهمیده ایم این خبرهای بد وجود دارند. بله وجود دارند، و ما در حال درک کردن این موضوع هستیم که نباید نسبت بهشان بی توجه باشیم. شاید قبلا این خبرها حتی شنیده نمی شد یا کمتر شنیده می شد.

استقبال کم نظیر رسانه ها از موضوع یوز و گسترش خبری آن، موضوعی است که باید مورد تحلیل واقع شود. این سوژه از نقطه نظر Social Harmony بسیار مهم است.

در یک کلام، یکدست شدن خواسته مردم در بستر هدایت درست افکار عمومی نویدبخش روزهای خوب آینده برای محیط زیست خواهد بود. باید به آن توجه کنیم. خیلی بیشتر از امروز.

۱

۲

۳

۴

۵

دیدگاه‌ها

  1. مجتبا گهستونی

    آرش جان سپاس از تلاش و کوشش تو. نعضتی که تو به راه انداختی همیشه ماندگار خواهد بود
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. همه با هم داریم کار می کنیم.

  2. بهزاد

    بی نهایت خوشحالم،که یوز را از کاغذ ،از قفس،از لیست ها و جزوه ها و… به متن جامعه اوردید و به ما شناساندید،اطمینان دارم که اگر ما بخواهم و «عده ای» بخواهند ،قطعا «میتوانیم»
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد تو .

  3. 1353

    آرش قرارا ست که یک کار گروه از سازمان آموزش پرورش به زیستگاه یوز بروند در مورد وضعیت آن تحقیق کنند و نهایتا این موضوع در کتابهاى درسى جغرافى آورده شود
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خبرش رو شنیدم. اگر این اتفاق بیفته خیلی خوبه. امیدوارم در این وانفسا یک خبر خوب بشنویم.

  4. مرتضی

    آرش جان خسته نباشی وقتی ۹۰ رو داشتم تماشا میکردم و البته صحبتهای اینانلو شاخ بود که داشت از کلم میزد بیرون واقعا ناراحت شدم همونقدر که به شما تبریک میگم و براتون خوشحالم از نود و فردوسی پور و اینانلو ناراحت شدم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  5. سیما

    حالا دیگه عامل اون حرکت خودجوش مردمی رو در مسجد سلیمان می‌شناسیم😊
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *