از عدم خلاقیت در گردشگری ایران تا پخش سریال های ترکی

پیش نوشت: مطلب زیر، امروز، دوشنبه ۱۱ خرداد در صفحه ۱۶ روزنامه ایران به چاپ رسیده است. اما بخشی از عنوان و بخشی از متن به دلیل نبود جای کافی کوتاه شده!   http://irna.ir/fa/News/81630299

اما متن کامل اینجا تقدیم می شود:

…………………………………………………………….

از زمانی که فیلم “یکشنه ها هرگز” (Never on Sunday) با بازی”ملینا مرکوری” توجه گردشگران بسیاری را به سمت فرهنگ و موسیقی یونان جلب کرد تا امروز که تور “ارباب حلقه ها” برای دیدار از مناظر زیبا در نیوزیلند برگزار می شود حدود نیم قرن می گذرد. در این مدت و در یک رابطه دو سویه نه تنها فیلم های بسیاری به منظور معرفی مقاصد سفر ساخته شده اند، بلکه لوکیشن بسیاری از فیلم ها نیز به مقاصد گردشگری جذاب تبدیل گشته اند.

فیلم های In Bruges برای معرفی شهر بروژ در بلژیک، The Tourist برای معرفی دوباره شهر ونیز در ایتالیا، The Da vinci Code برای یادآوری دوباره موزه لوور در اذهان عموم مردم دنیا، Midnight in Paris برای معرفی پاریس به عنوان پاتوق هنرمندان و نویسندگان تاثیر فراوان داشته اند. همچنین نمایش فیلم های Casablanca برای دیدار گردشگران از استودیوی دیزنی هالیوود، The godfather برای بازدید از خیابان ها و اقامت در هتل های موجود در این خیابان ها از جمله نیویورک و لوس آنجلس، The shining برای معرفی هتل  Overlook در اورگُن، Amadeus برای بیشتر جذاب کردن بخش قدیمی شهر پراگ و Braveheart برای معرفی چشم اندازهای اسکاتلند و ایرلند، الهام بخش بوده اند.

حضور در لوکیشن های فیلم های معروف و پا جای پای هنرپیشه های مشهور گذاشتن چنان اهمیت پیدا کرده که سایت اینترنتی  http://www.movie-locations.com به علاقمندان کمک می کند تا لوکیش های فیلم های مورد نظر خود را بیابند.

در همین راستا و از آنجا که فیلم های مرتبط با مقاصد گردشگری بر روی انتخاب مقصد سفر تاثیر بسزایی دارند، امروزه ساخت فیلم به منظور معرفی و ایجاد برند برای مقاصد گردشگری خود به یک تجارت تبدیل شده. عبارت Film Tourism دقیقا از همین تجارت، و بازاریابی برای مقاصد و محصولات گردشگری سخن می گوید.

همچنین از آن جایی که یکی از هفت موضوع پروژه “شبکه شهرهای خلاق” یونسکو بر روی فیلم متمرکز شده، و طرح “گردشگری خلاق” نیز از جمله مواردی است که یونسکو به عنوان نسل سوم گردشگری، بعد از نسل اول “گردشگری تفریحی” و نسل دوم “گردشگری فرهنگی” مورد توجه قرار داده، می توان رابطه ای را میان گردشگری خلاق و فیلم فرض کرد.

با این مقدمه به موضوع اصلی این نوشتار رجوع می کنیم.

چندین سال است که مساله رونق گردشگری بیش از پیش در کشور مطرح شده و دولت سعی می کند بخشی از درآمد اقتصادی مملکت را از طریق این صنعت تامین کند.

اما از آن جا که ارتباط سه گانه ۱- علوم آکادمیک دانشگاهی، ۲- به همراه بسترسازی متولیان دولتی و ۳- اجرای بازیگران خصوصی در عرصه گردشگری، مشخص و البته پیوسته نیست، گردشگری ایران در همه ابعاد از بازاریابی و بازارداری گرفته تا تبلیغ و ترویج دچار نقصان اساسی است.

اما این مهم نه تنها به درک شرایط موجود، اصلاح الگوهای ناموفق، برنامه ریزی دقیق و تلاش بی وقفه و همه جانبه نیاز دارد بلکه برای نشستن بر سر سفره گردشگری، ما نیازمند ایده های نو و خلاق متناسب با خواسته گردشگران امروزی هستیم.

نگارنده معتقدم گردشگری ایران نیازمند یک نگرش نو است و شاید اندیشیدن به “گردشگری خلاق” راهی باشد برای ایجاد این نگرش.

برای این که از آن چه به عنوان مقدمه در این نوشتار ذکر شد، دور نشویم می توان گفت تبلیغ گردشگری ایران نیز باید به صورت خلاق صورت بگیرد. اما متاسفانه این ما نیستیم که در جذب گردشگران ورودی، خلاق عمل می کنیم. برعکس، این همسایگان ما هستند که گاهی بسیار ملموس و گاهی با اجرای لطایف الحیل و کاملا نامحسوس برای جذب گردشگران ایرانی تلاش می کنند.

ایران به مراتب وسیع تر از ترکیه، و تنوع فرهنگی ما از هر لحاظ بسیار جذاب تر از داشته های همسایه امان است. اما به دلایل مختلف و از جمله عدم باور به فواید صنعت گردشگری تعداد گردشگران ورودی به ایران و در پی آن، درآمد حاصل از آن در مقایسه با ترکیه، به هیچ وجه قابل توجه نیست. بد نیست بدانید یکی از خلاقیت های ترکیه برای جذب گردشگران و البته گردشگران ایرانی به موضوعی برمی گردد که در ابتدای این نوشتار مطرح شد.

گفته می شود هیچ بیلبوردی بزرگتر از فیلم وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که از مدت ها قبل شاهد پخش فیلم ها و سریال های ترکیه ای به زبان فارسی هستیم که مخاطبان ایرانی را هدف قرار گرفته اند. و اکنون که سریال های ترکیه ای بحث روز بسیاری از خانواده ها و محافل شده اند، ترکیه برای معرفی لوکیشن ها و جذب گردشگران دست به کار شده و زندگی در دنیای سریال ها را به فارسی زبانان پیشنهاد می دهد.

حالا گردشگران می توانند در رستورانی که یکی از سریال ها در آن فیلمبرداری شده غذا بخورند، یا در کافه ای که در سریال دیگر محل ملاقات بوده قهوه سفارش دهند، یا در میان فروشگاه ها و بوتیک ها و مراکز خرید که در سریال دیگر به نمایش درآمده ارزهایشان را خرج کنند. بقیه سریال ها هم وظیفه معرفی جاذبه های گردشگری و سرگرمی های اوقات فراغت از جمله، کاخ ها و خانه ها و ساحل ها و جزیره ها را به عهده دارند.

امروزه سفر به لطف امکانات و تکنولوژی آن قدر آسان شده که حتی اگر ما از دفاتر خدمات مسافرتی بخواهیم در ازای مسافران خروجی به مسافران ورودی نیز بیاندیشند، باز هم هر فرد در صورت علاقه و تصمیم به راحتی مقصد مورد نظرش را انتخاب و بدون دخالت تورگردانان سفر می کند.

بنابراین آن چه ما به آن نیاز داریم سیاست منفعل بودن نیست، بلکه باید فعال و خلاق باشیم و سه گانه ۱- باور درونی به زوایای مثبت گردشگری، ۲- تلاش برای ایجاد زیرساخت ها، ۳- نگرش روزآمد و کارآمد در حیطه صنعت گردشگری را مد نظر قرار دهیم.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. زهرا

    D:
    اِ ! متن گمشده پیدا شده !

    سلام
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  2. مهدیس

    سلام. از سریال های ترکی که نگید، منهای لوکیشن بر خیل مشتاقان آموختن زبان ترکی هم افزوده‌اند. من از دوستم که مدرس زبان فرانسه هست شنیدم الان یک موجی بین خانم‌ها برای یاد گرفتن زبان ترکی جهت هر چه بیشتر وقت تلف کردن پای این فیلم‌ها راه افتاده!
    درباره گردشگری هم می دونید ظاهراً دیگش برای آقایون نمی‌جوشه … البته قابل درکه چرا … یه خبری چند روز پیش تو دنیای اقتصاد چاپ شده مبنی بر اینکه معاون گردشگری در کراواسی تفاهم نامه همکاری امضا کرده با کراوات‌ها … جالبه ایشون وسط حرفش برگشته به وزیر گردشگری کراواسی گفته کشور شما می تونه واسط خوبی برای صدور نفت ما باشه!!!!!! همه چیزمون نفتیه، گردشگری‌مون هم نفتیه!!!! بعضی اوقات فکر می کنم وسط این زندگیه نفتی حرف زدن درباره خیلی چیزا مصداق سانتی‌مانتالیسمه.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فقط میتونم بگم: “عجب”

  3. المیرا

    سلام ..دلم تنگ شده بود ..

    راستش بسیار مفید ودقیق مطب نگاشته شده..خوشحالم افرادی مثه شماها تو این کشور کهن اینقدر تلاش می کنن…ومطمینم یک روز جواب این تلاشهای امروزتون را می بینید ..ان شاالله

    اما یک محدودیت ها وممنوعیت های مذهبی در کشور ما هست که پذیرشش برای توریست خارجی مشکله دیگه …حجاب ومنع مصرف الکل و……………خب اینها واقعا هست نمیشه همه چی را ربط داد به مسولان به نظرم
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  4. انجمن نادانان جوان

    سلام

    یکسال پیش به یک سمینار فروش رفتم که همه ی این حرفهارو اونجا شنیدم .

    به همین خاطر تمام متونی که قبلا به فارسی میذاشتم رو به زبان انگلیسی برمیگردونم هشتگ اضافه میکنم و سعی میکنم دوستان خارجی مو بیشتر کنم تا بیشار ایران رو ببینند

    و با توجه به تورهای اینکامینگی که تو این چند وقت هندل کردم میشه گفت موفق بودم .

    اما قبلا هم گفتم : ترجمه ترجمه ترجمه
    هرچقدر بتونیم به زبانهای بیشتری داشته هامون رو عرضه کنیم
    تعداد نفرات بیشتری مارو میشنون ، میبینن ، با ما ارتباط میگیرن .

    ولی متاسفانه کسی گوش نمیکنه .

    اما خودم تنها با تیمی که برام کار میکنن اینکارو انجام میدیم .

    امسدوارم بقیه هم از ما کپی کنن .
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله خوب.

  5. سیما(سلمان زاده)

    سلام و خسته نباشید
    وقتی ایده ‘گردشگری ادبی”رو خوندم به نظرم خیلی جذاب بود حالا”گردشگری خلاق”جذابتر به نظر میاد
    ممنون که اینهمه برای همه مون فکر می کنیدو کاش بشه دسته جمعی فقط چندتا از این ایده ها رو اجراکرد
    همه می دونیم حال نفت خوب نیست
    حال آب خوب نیست
    حال خاک داره بد میشه
    حال هوا خیلی بده
    پس باید فکر چاره بود!
    نه اینکه یکی دیگه از داشته هامون رو هم از بین ببریم که این بار با تاریخ و جغرافیا مون مهربونتر باشیم و از فرهنگمون بهره ببریم
    نمی دونم پول مفت نفت و آب و خاک و هوای خوب خوردن چقدر ما رو تنبل کرده …
    اینقدر که همه فرصتها رو به ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان دادبم! ترکیه ای که بلورش رو یه روز به زور رو شیشه آبلیموی ما به ما می فروختند
    امارات نه آب داشت، نه خاک و نه هوا! شارجه رو یه ایرونی شارجه کرد! حالا فقط با خلاقیت و مدیریت صحیح همه دنیا رو به سازندگی خودش وادار کرده
    تا کی نطاره گر باشیم!
    ممنون که شما اینهمه راه جلوی پای همه مون میذارین!
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. وقتی جلو خواهیم رفت که همه بخواهیم. وقتی جلو میریم که متناسب با زمان و با رویکردی به آینده فکر کنیم. وقتی جلو میریم که به ایده های نو احترام بزاریم و همدیگر رو نفی نکنیم.
    سپاس از شما.

  6. الهام

    سلام آرش جان ممنون از این همه تلاشت.
    خوب به عنوان یه فعال محیط زیست یکم هم نگران برگزاری تورهای شکاری شدم که بعضی از آژانس ها برگزار می کنن.نه تنها از ایران به عنوان یک سایت گردشگری استفاده نمی کنیم در حال تخریبش هم هستیم!!!!!
    از اونجایی که دوستان راهنما در حیطه محیط زیست فعال بودن و کمک کردن فکر کنم بد نباشه به این موضوع هم تا حدودی برسیم.
    ممنون.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موضوع شکار خیلی پیچیده است. این موضوع سیاسی و حتی با یک مافیای قدرتمند در ارتباطه. شاید تنها کاری که ما بتونیم انجام بدیم، همین آموزش دادنه.

  7. رسول ايرانشناس

    سلام آرش جان
    یه پیشنهاد دوستانه در مورد نوشته های خوبت دارم. به نظرم میرسه به عنوان یه حرفه ای با سابقه در گردشگری اگر تجربیات شخصی رو به متن پستهایی شبیه به این پست (خلاقیت در گردشگری) اضافه کنی اثر بخشی بیشتری داره . مثال در سالهای گذشته حین اجرای کدام پروژه این دیدگاه (سه گانه ۱- باور درونی به زوایای مثبت گردشگری، ۲- تلاش برای ایجاد زیرساخت ها، ۳- نگرش روزآمد و کارآمد در حیطه صنعت گردشگری ) به کمکت اومد و موانع را برداشتی یا رد کردی .
    ارادتمند همه علاقمندان گردشگری بویژه ایرانگردی
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از پیشنهاد شما. راستش دقیق نفهمیدم چه کار باید بکنم. اما اگر درست متوجه شده باشم باید عرض کنم که من فعالیت ها رو مستند می کنم تا هر کسی از زاویه دید خودش به اون نگاه کنه و تا حالا به فکر دسته بندی نبودم.

  8. رسول ايرانشناس

    سلام و عرض ادب مجدد
    ضمن تشکر از توجه و پاسخ به موقع، آخر این هفته اگر موقعیت مناسبی فراهم بشه در مورد پیشنهادم حضوری خدمت شما توضیح بیشتری می دهم
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. تا ببینیم چی پیش میاد. سپاس.

  9. Masi

    برای یک ” یک هدف” …..جذب توریست

    چه فکرها که نمی کنن! چه انگیزه ها که ایجاد نمی کنن!….شبیه نقشه ی گنج طراحی می کنن که پاشی بری اونجا ببینی چه خبره……. تحریک حس کنجکاوی مخاطب
    دقیقا شبیه حرفی که شما زدین گفتین باید رویا پردازی بشه برای شخصی که بیاد ایران و مواجه بشه و اشتیاق به سفر درونشون ایجاد کنیم…..چرا ایران ؟؟

    خیلی متن تامل برانگیز وخوبی بود.
    ……………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *