آنطور که من به مهمان نوازی ایرانی نگاه می کنم

دیروز (یک شنبه) در جلسه ای دوست عزیزی یکی از خبرنامه های سازمان جهانی گردشگری UNWTO را به دستم داد که عنوانش این بود: گردشگری و اهداف توسعه هزاره. امروز که آن را مطالعه می کردم، مطالب مهمی در آن یافتم.

اما موضوع جالب توجه این است که حدود چهار سال و نیم پیش بنده متنی نوشتم با عنوان گردشگری و اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل که می توانید آن را در آدرس http://nooraghayee.com/?p=7723 بیابید. در این متن “اهداف توسعه هزاره” را با “شعارهای گردشگری” در سالهای متفاوت مقایسه کرده بودم. این مقایسه بنده را به این نتیجه رسانده بود که اهداف گردشگری بی ارتباط نیست با اهدافی برای زندگی بهتر.

در همین راستا باید عرض کنم، وقتی که “پروژه مهمان نوازی ایرانی” را مطرح کردم، یکی از مهمترین اهدافم ایجاد فرایندی برای “توسعه مشارکت جهانی” یا به عبارتی “ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه” از طرف ایران بود. بد نیست بدانید این عبارت هدف شماره ۸ از “اهداف توسعه هزاره سازمان ملل” است و از طرفی مهمان نوازی اصل اولیه در گردشگری به شمار می آید.

واقعا امیدوارم بتوانیم خوانش جدیدی از مهمان نوازی ایرانی را به صورت شایسته و با معنای درست آن در سطح جهانی مطرح کنیم.

دیدگاه‌ها

  1. سمیه

    سلام
    خیلی جالب بود. یادته بهم میگفتی میراث معنوی چند سال دیگه مهم میشه، باید صبر کنیم. من فکر میکنم زودتر از اون چیزی که پیش بینی کردیم داره مهم میشه. احساس خوبی دارم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله، به زودی بیشتر و بیشتر از میراث معنوی خواهیم شنید. اما باز میگم که تو نباید از این عرصه بری بیرون.

  2. شیما و علی

    سلام آرش جان
    مثل همیشه موضوع و نگاه جالبی بود.
    اما راستش یه سئوال که یجورایی ماه قبل یه خانم توریست از پراگ تو اصفهان از ما پرسید رو می خواستیم از شما بپرسیم ؟ اینکه چرا مردم ایران زیاد اهل سفر نیست و با ۷۵ میلیون جمعیت اکثر جاهای دیدنی کشور حتی تو تعطیلی ها هم خالیه؟
    یه سئوال دیگه هم داریم. تا اونجا که به خاطر داریم عمده سفر نامه های شما هم که تو وبلاگتون می خونیم معمولا به ۳ ماهه تابستون و حداکثر ۲ هفته عید ارتباط داره؟ چرا ۹ ماه سال صنعت گردشگری ما تعطیله و اکثر لیدرا کاری ندارن؟! واقعا راهی برای فعال کردنش حداقل برای شمایی که در زمره پیشکسوتای این صنعت تو ۱۰ یا ۲۰ سال اخیری وجود نداره؟!
    موفق باشی
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. برای این مسائلی که مطرح کردید، راه حل وجود داره اما عزم راسخ میخواد.

  3. شیما و علی

    سلام و درود مجدد
    ممنون از اینکه برخلاف برخی از دوستان وبلاگ نویس همیشه پاسخ مخاطب رو می دی. حتی اگه کوتاه باشه. ماهم این کار رو از شما یادگرفتیم و یجورایی همیشه سعی می کنیم در اسرع وقت پاسخ مخاطبامونو بدیم.
    از اینا بگذریم خیلی دوست داریم بدونیم افراد با تجربه ای مثل شما چه راه حلی برای مشکل صنعت گردشگری ایران دارن؟ چجوری میشه سفر رو از حالت لوکس بودن فعلی درآورد و با کاهش هزینه و افزایش جذابیت اونو تو سبد مخارج خانوار ایرانی گنجوند. فکر کنیم دیگه وقتشه دوستان خوبی مثل شما که موضوع مهمی مثل یوزپلنگ ایرانی رو هم فراموش نمی کنید دست به دست هم بدین و یجورایی زمینه تغیر فرهنگ ما مردم ایران رو فراهم کنید.
    موفق و سلامت باشی
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شیما و علی، دوستان عزیزم، بنده سالهاست که برای رونق گردشگری فعالیت می کنم و می نویسم. راه حل مشکل صنعت گردشگری در یک کلام نمی گنجه، کلی برنامه ریزی و خلاقیت لازم داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *