آمار گردشگری ایران در سال ۱۳۸۷

با توجه به نبود نهادی که آمار مستند گردشگری را اعلام کند، در این تحلیل آماری، از آمار مسافران ورودی و خروجی اعلام‌شده توسط سازمان گمرک کشور که تنها سازمانی است که آمارهای تا حدودی مستمر و مستند ارایه می‌کند، همچنین خبرهای مندرج در رسانه ها و نظرهای معتبر کارشناسی مبنی بر اینکه ۵۰ درصد مسافران ورودی به کشور و ۹۰ درصد مسافران خروجی از کشور را می‌توان گردشگر محسوب کرد، استفاده شده است. 

 

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گردشگری_ کل مسافران ایرانی خارج شده از کشور در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان گمرک ۶.۱۹۶.۳۷۱ نفر اعلام شده که نسبت به سال قبل از رشد ۱۴ درصد برخوردارشده حال اگر ضریب تبدیل مسافر به گردشگر را در آن اعمال کنیم؛ برآورد می‌شود: ما در سال ۱۳۸۷ حدود ۵.۵۷۶.۷۳۴ نفر گردشگر ایرانی خارج شده از کشور داشته باشیم که از این رقم حدود ۲.۲۰۰.۰۰۰ نفر(۵/۳۹ درصد) برای مقاصد زیارتی و حدود ۳.۳۷۶.۷۳۴ نفر(۵/۶۰ درصد) برای مقاصد سیاحتی، تفریحی، تجاری و . . . از کشور خارج شده‌اند.
 
کل مسافران خارجی ورودی به کشور در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان گمرک کشور بالغ بر ۲.۰۳۵.۵۱۸ نفر اعلام شده که نسبت به سال قبل از رشد ۷/۵ درصدی برخوردار شده است حال اگر ضریب تبدیل مسافر به گردشگر را در آن اعمال کنیم برآورد می‌شود ما در سال ۱۳۸۷ حدود ۱.۰۱۷.۷۵۹ نفر گردشگر خارجی ورودی به کشور داشته باشیم ولی متاسفانه آماری از مقاصد گردشگری آنها وجود ندارد. باتوجه به تحلیل فوق الذکر مشخص می‌شود که:
 
۱- کل گردشگران ایرانی خروجی از کشور در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۵.۵۷۶.۷۳۴ نفر بوده با رشدی برابر ۱۴% نسبت به سال قبل.
 
 ۲- کل گردشگران خاجی ورودی به کشور در سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۱.۰۱۷.۷۵۹ نفربوده با رشدی برابر ۷/۵ درصد نسبت به سال قبل.
 
 ۳ – رشد گردشگران خارجی ورودی به کشور در سال گذشته ۳/۸ درصد نسبت به رشد گردشگران ایرانی خروجی از کشور کمتر بوده است.
 
 ۴ – تراز گردشگری زیاتی کشور مشخص نیست ولی تراز کل گردشگری. کشور ایران ۶۹% منفی است که نسبت به سال قبل منفی تر شده.
 
 ۵- تراز کل گردشگری کشور به لحاظ تعداد بالغ بر ۴.۵۵۸.۹۷۵ نفر منفی است یعنی گردشگر خارجی ورودی به کشور حدود یک پنجم گردشگر ایرانی خروجی از کشور می‌باشد.
 
 ۶ – خروج گردشگران ایرانی با مقاصد زیارتی در سال ۱۳۸۷ جمعا” بالغ بر ۲.۲۰۰.۰۰۰ نفر از کل بوده است.
 
 ۷ – مقاصد گردشگران زیارتی ایرانی خروجی از کشور عبارت بوده است از: عربستان سعودی ۷۰۰هزار نفر (حج تمتع ۱۰۰ هزار و عمره ۶۰۰ هزار نفر) – عتبات عالیات سوریه ۵۰۰ هزار نفر –عتبات عالیات عراق یک میلیون نفر.
 
 ۸ – خروج گردشگران ایرانی با مقاصد سیاحتی، تفریحی، تجاری و… بالغ بر ۳.۳۷۶.۷۳۴ نفراز کل بوده است.
 
 ۹ – درصد گردشگران خروجی ایران با مقاصد زیارتی حدود(۵/۳۹ درصد از کل) و با مقاصد سیاحتی، تفریحی، تجاری، و. . ( ۵/۶۰ در صد از کل) بوده است.

 
 اردشیر اروجی؛ کارشناس برنامه ریزی فرهنگی و گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *