سفر به چین: پکن ۲ و ۳ و ۴: آخرین بخش

گزارش تصویری:

 

یکی دیگر از برنامه‌های چینی‌ها برای گردشگران خارجی هدایت آن‌ها برای دیدار از فروشگاه یشم، است. فروشگاهی که در تصویر می‌بینید در مسیر شهر پکن به طرف دیوار بزرگ چین قرار گرفته (دیوار چین در شمال شهر پکن و در فاصله‌ی حدود ۷۰ کیلومتری قرار دارد). یشم دو نوع است: یشم سخت و یشم نرم. یشم سخت بهتر از یشم نرم است و هر چقدر درجه‌ی سختی آن بیش‌تر باشد، از کیفیت بالاتر و در نتیجه از قیمت بیش‌تری برخوردار است. از یشم نرم برای روکش مجسمه‌ها و از یشم سخت برای ساخت جواهرات استفاده می‌کنند. یشم در رنگ‌های متفاوت یافت می‌شود و بهترین رنگ آن، سبز پررنگ (سبز کدر) است. برای اطمینان از اصل بودن یشم، آن را در زیر نور نگه می‌دارند و در صورت اصل بودن، توده‌های متعدد سفید رنگ، معروف به «گل یشم» در داخل آن نمایان خواهند بود. یشم همچنین مصرف پزشکی دارد و به عقیده چینی‌ها، همچون مروارید برای پوست مفید است. از یشم برای پوست و دور چشم  کِرِم درست می‌کنند. همچنین دستبندی (النگو) که از یشم درست می‌شود را باید در دست چپ انداخت، زیرا نبض دست چپ، با قلب در ارتباط است و اگر شخصی که النگوی یشم در دست کرده از سلامتی برخوردار باشد، رنگ یشم سبزتر می‌شود. چینی‌ها عقیده دارند که یشم روح دارد و رشد می‌کند. به این معنی‌که اگر کسی النگوی یشم سفید در دست چپ داشته باشد و از سلامتی برخوردار باشد، یشم سفید (که مقداری رنگ سبز در آن هست)، به سبزی بیشتر می‌گراید و این‌گونه است که یشم روح دارد و با زبان خودش با ما سخن می‌گوید.

همان فروشگاه مروارید

دیوار بزرگ چین ( wanli changcheng) همچون یک مار در شمال کشور چین واقع شده است. از دریای زرد آغاز می‌شود و از میان صحرای «گوبی» به طول ۶۰۰۰ کیلومتر کشیده شده بود. هرچند که بر خلاف ادعا، از کره‌ی ما قابل دیدن نیست، اما به طور قطع مهم‌ترین نماد باستانی کشور چین محسوب می‌شود. شکل‌گیری دیوار چین از سال ۴۷۵ تا ۲۲۱ قبل از میلاد طول کشید، اما به صورت جدی، در زمان امپراطور «شی هوانگ تی» بود که در سال ۲۲۱ قبل از میلاد به شکل کنونی درآمد. این امیرطور کسی بود که برای اولین مرتبه چین را متحد کرد و داستان زندگی و طرز زمامداری‌اش ارزش خواندن و دانستن را دارد. برای ساخت این دیوار ۳۰۰ هزار کارگر در مدت ۱۰ سال قطعات از پیش ساخته شده را در کنار هم قرار دادند و دیوار بزرگ را ساختند تا امروزه چینی‌ها میلیون‌ها گردشگر را برای دیدار از آن به کشورشان دعوت کنند.

دیوار چین

همانند همان قفل‌هایی که بر روی پل‌های پاریس و رم و فلورانس می‌بینیم بر روی بخشی از دیوار چین هم دیده می‌شوند.

بدون شرح

باز هم یکی دیگر از برنامه‌های تورها، دیدار از مرکز طب سنتی چینی‌ها در پکن است. آن‌ها گردشگران را در اتاق‌هایی جمع می‌کنند، از مزایای طب سنتی چین برایشان حرف می‌زنند، گردشگران را ویزیت می‌کنند و برایشان نسخه می‌پیچند. دکتری که در تصویر می‌بینید به فارسی برای مسافران ایرانی از طب سنتی چین می‌گوید. قابل توجه این است که چینی‌ها روش‌های طب سنتی خود را در فهرست میراث معنوی جهانی به ثبت رسانیده‌اند، هرچند که درمان دکترها در این مرکز پزشکی، بیشتر جنبه نمایشی و البته اقتصادی دارد. آن‌ها در این مرکز، مسافران را ماساژ می‌دهند و داروهایشان را می‌فروشند.

این تصویر مروبط است به یک رستوران ترکی در پکن. گردشگران بسیاری از کشورها برای صرف شام همراه با موسیقی و رقص زنده، به این رستوران می‌روند.

 

بعد از صرف شام، بیش‌تر مشتریان (گردشگران) بر بالای میزها می‌روند و می‌رقصند. جالب این‌که گارسون‌ها نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند.

یکی از دیگر از برنامه‌هایی که برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود، دیدار از نمایشگاه شهرداری پکن است. در این نمایشگاه که هر روزه میزبان گردشگران خارجی و داخلی بسیار و همچنین گروه‌های دانش‌آموزی چینی است، فیلم سه بعدی و چهار بعدی از تاریخ پکن و آینده‌ی پکن به نمایش در‌می‌آید. در انیمیشن چهار بعدی، چینی‌ها سال ۱۹۶۹ را برای ما به تصویر کشیده‌اند. اما در این فیلم فوق‌العاده، یک «سوتی» بزرگ هم وجود دارد و آن این‌که در شروع فیلم می‌نویسد: پکن ۱۹۶۹، ساعت ۸:۰۰، اما در ایستگاه قطاری که در لابلای صحنه‌ها نشان داده می‌شود، ساعت نوشته شده بر روی تابلو، حدود ۱۶ است (زمان دقیقش را یادم نمانده). همچنین در نمایشگاه شهرداری، ماکت شهر پکن به نحو زیبایی طراحی شده است که در تصویر می‌بینید.

 

ماکت بخشی از شهر پکن (شهر ممنوعه)

ماکت بخشی از شهر پکن (شهر ممنوعه)

 ماکت بخشی از شهر پکن

ماکت بخشی از شهر پکن

پکن زیر پای گردشگران

این‌جا TIAN’ANMEN بزرگترین میدان دنیا و قلب معنوی پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. شاید باشند کسانی که روز ۴ ماه می سال ۱۹۱۹ را به یاد داشته باشند که جوانان چینی بر علیه امپریالیست‌ها و فرماندهان جنگی برای به وجود آوردن یک کشور قدرتمند مستقل تظاهرات کردند. در اولین روز ماه اکتبر سال ۱۹۴۹ «مائو» از دروازه Heavenly Peace (دروازه‌ای که میان میدان تیان‌آن‌من و شهر ممنوعه قرار گرفته است) بالا رفت و اساس «جمهوری خلق چین» را اعلام کرد. امروزه عکس او بر همان دروازه آویزان شده و جسد یخ‌زده‌اش در میان ساختمانی که به یاد او درست کرده‌اند در وسط میدان «تیان‌آن‌من» قرار گرفته است. همه روزه هزاران هزار نفر بر ای دیدار از جسد او می‌روند ولی من هرگز وقت نکرده‌ام که در صف طولانی بایستم و او را ببینم. میدان «تیان‌آن‌من» چنان وسیع است که یک‌میلیون نفر می‌توانند در آن بایستند. در تصویر «موزه ملی چین» را می‌بینید. در سمت مقابل این ساختمان، در طرف دیگر میدان، پارلمان چین قرار گرفته است.

 

شهر ممنوعه: به این دلیل نامش شهر ممنوعه است که اقامتگاه امپراطورها و خانواده‌‌هایشان بود و مردم عادی حق ورود به این منطقه را نداشتند. به صورت مستطیل است و دورتا دور آن خندقی به عمق ۶ متر و دیواری به بلندی ۱۰ متر ایجاد شده است. ۲۴ امپراطور از سلسله «مینگ» و «کینگ» در آن اقامت کردند. ۹۸۰ ساختمان در آن وجود دارد و ۷۲۰ هکتار است. برای ساختنش یک میلیون کارگر و ۱۰۰۰۰۰ هنرمند کار کرده‌اند. شروع ساخت آن سال ۱۴۰۶ (در زمان فرماندهی امپراطور Yongle از سلسله «مینگ») و سال اتمام ۱۴۲۰ است. آخرین امپراطور، Puyi در سال ۱۹۲۴ میلادی این‌جا را که به زبان چینی به آن Gu Gong می‌گویند ترک کرد و ۱۱ سال بعد «جمهوری چین» شکل گرفت. بعد از ترک آخرین امپراطور از این اقامتگاه امپراطوران، این مکان نام Palace Museum قصر-موزه نام گرفت. اگر فیلم «آخرین امپراطور» شاخته‌ی «برناردو برتولوچی» یادتان باشد می‌توانید حدس بزنید که فضای شهر ممنوعه چگونه است، بسیاری از لوکیشن‌های آن فیلم در شهر ممنوعه بود.

یکی از مجسمه‌های شهر ممنوعه

تزیینات سقف چوبی ساختمان‌ها در شهر مممنوعه

 در این تصویر کف آجری شهر ممنوعه را می‌بینید. به عمق ۲ متر در کف شهر ممنوعه این آجرها را به صورت یکی شمالی – جنوبی و دیگری که در زیرش قرار گرفته شرقی – غربی قرار داده‌اند تا کسی نتواند تونل یا نقبی از بیرون به داخل بزند.

شهر ممنوعه

تزیینات ساختمان‌ها با محوریت نماد اژدها

حالا که صحبت از اژدها شد، بد نیست به این اشاره کنم که متوجه شدم که اژدهاهای شهر ممنوعه شاخ دارند. قبلا مطلبی درباره‌ی اژدهای شاخ‌دار در آدرس http://nooraghayee.com/?p=2292 نوشته‌ام.

 

اژدهای شاخدار

حکاکی سنگ‌ها در ورودی کاخ‌‌ها

فرشی که در داخل یکی از ساختمان‌ها وجود دارد.

یکی از مجسمه‌های متعدد در شهر ممنوعه

بخشی از شهر ممنوعه

نقوش به کار رفته بر روی در برخی از بناها. می‌بینید که چقدر شبیه نمادهای به کار رفته در برخی از بناهایی است که در کشورمان می‌بینیم.

بخشی از شهر ممنوعه

در انتهای شهر ممنوعه باغ سلطنتی وجود دارد که در آن باز هم با حضور سنگ‌ها و درختان سرو مواجه می‌شویم.

عشاق با این درختان باغ سلطنتی عکس می‌گیرند. دلیلش را در عکس بعدی می‌گویم.

 

از آن سمت معلوم نبود، ولی از این طرف شکل این دو درخت سرو شبیه یک زن و مرد است. این درختان نماد عشق صادقانه و پابرجا هستند. گفته می‌شود آخرین امپراطور ساسله «کینگ»، Puyi و همسرش Wanrong بعد از عروسی‌اشان در جلوی این درختان عکس گرفتند.

یکی از مجسمه‌های باغ سلطنتی در شهر ممنوعه

یکی از بناهای داخل باغ سلطنتی

 

آب رودخانه‌ی Tongzi که به خندق اطراف شهر ممنوعه هدایت شده است.

بدون شرح

مثل همیشه که در سفرهایم برای دیدار از کتابفروشی‌ها وقت می‌گذارم، به کتاب‌فروشی بزرگی در خیابان Wang Fu Jing (خیابانی شبیه خیابان نانجینگ شانگهای) رفتم و از حضور کتاب‌ها باخبر شدم. دفعه‌ی قبلی هم که به چین آمده بودم نتوانستم Lonely Planet چین را پیدا کنم و این بار هم. در این قفسه Lonely Planet همه‌ی کشورها از جمله ایران یافت می‌شود به جز چین. علت را جویا شدم و متوجه شدم که فروش این کتاب در چین ممنوع است. «چرایش» را نمی‌دانم.

بدون شرح

بدون شرح

چندین سال است که در این فکر هستم که برای راهنمایان گردشگری کشورمان چنین کتابی را بنویسم. با این‌که بخش عمده‌ای از آن تمام شده، اما وقت نکردم که تمامش کنم.

سفرنامه چین تمام شد. حدود ۱۳ ساعت دیگر (اگر هواپیمایی «ایران ایر» تاخیر نداشته باشد)، به سوی ایران پرواز می‌کنم.

 

دیدگاه‌ها

  1. پسر ایران

    salami be bolandaye hekmate hakimi ostoorehi ARASH NOORAGHAEI .sali sarshar az movafaghit”haye vasf nashodani va safarhayei be zibaei ghalbhaye mehrabane baraye to arezoomandam.va az bakhshande mehraban talabe salamati va omri ba shokooh baraye khanevadeat be vijeh madarat ke chenin pesar khodsakhteh va be sooye kamalyafteh be ma iraniha arzani dashteh talab mikonam… ozre taghsir daram ke be ellate safaram kami dir zemzeme tabrik salo no ra ba to tekrar karadam..
    ………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از تو. سال نو تو هم مبارک باد.

  2. معتقد

    سلام خدمت آرش عزیز
    من یک مرتبه دیگر به سایت شما آمده ام. اگر یادتان باشد در مطلبتان درباره “اقلیم هشتم” نظر دادم. اینک چند نکته
    ۰- بسیار دوست دارم که چین را از نزدیک ببینم. در این فکرم که شاید با استفاده از The secret بشود!
    ۱. با اجازه مطلب “اقلیم هشتم” شما را با ذکر منبع در وب سایتم قرار خواهم داد.
    ۲. خواهش می کنم مطالبی که درباره ی کتاب “ارشاد العوام” نوشته ام بخوان و نظرت را بگو. خوشحال خواهم شد.
    ۳. من به شدت نیازمند به کتاب “ارض ملکوت” هستم. اگر کتاب الکترونیکی آن را دارید به ایمیلم سند کنید و گرنه بگویید از کجا تهیه کنم و یا یک نسخه برایم یفرستید!
    ۴. امیدوارم بتوانم همراهی خوب برای سایتی خوب باشم!
    با تشکر
    ……………………………………………………………
    جواب: سلام به شما و سال نو مبارک. ۱- استفاده از مطالب سایت من، حق شماست. ۲- مطلب کتاب ارشاد العوام به کار من نمی‌آید و در موردش نظری ندارم. ۳- نسخه الکترونیکی کتاب ذکر شده را ندارم اما در کتاب‌فروشی‌های انقلاب یافت می‌شود.
    با سپاس

  3. معتقد

    باز هم سلام!
    داشتم با دقت سفرنامه تصویری شما را نگاه کرده و می خواندم که به فکرم رسید که: درست است در چین ادیان گوناگونی هست از توتم پرست گرفته تا خدا پرست! ولی بیشتر فکر می کنم کمونیست باشند. این طور نیست؟ یعنی آزاد از هر قید دینی. حتی از دوستم شنیدم که می گفت (می بخشید جسارت می کنم:) در سرویس های بهداشتی هم از آب برای تطهیر استفاده نمی کنند ظاهرا می گفت از دستمال کاغذی مخصوصی استفاده می کنند و بس.
    پرسشم این بود که از نظر دیدگاه اسلامی – شیعی، برخورد با چنین افرادی مشکل دارد: به ویژه اگر خیس باشند (عرق کردن هم شامل است). شما چگونه این معضل را حل می کنید؟ یا اصلا برای برخی ایرانی ها که می روند معضل به حساب می آید یا خیر؟! با تشکر

    پ.ن: می خواستم بدانم که چه شد به کتاب “ارشاد العوام” برخورد کردید و عبارت هایی از آن در مقاله “اقلیم هشتم”‌نقل کردید. ممنون و منتظرم!
    ………………………………………………………………………………..
    جواب: اول این‌که بنده هرگز کتاب ارشاد العوام را نخوانده‌ام. برای بقیه سوال‌هایتان هم فقط یک چیز می‌توانم بگویم: “آه…”

  4. فرهنگيان

    سلام و خسته نباشید

    مرسی از وقتی که میگذارید و اطلاع رسانی میکنید.
    آنچه در مورد “یشم” نوشتید جالب است و به نظرم اشاره دارد به روحی مشترک بین انسان و مظاهر طبیعت که شاید گاه از درک ما خارج باشد.
    در مقایسه با هنر ایرانی این همه رنگ و تنوع در هنرهای چینی چشم را نوازش می کند. نه اینکه هنر ایرانی را نادیده بگیرم ولی به نظرم به دور از انصاف است که بخاطر وطن دوستی ، هنر دیگر کشورها را هیچ به نظر آوریم.
    عکسهایتان هم زیبا هستند.

    سفر بخیر و موفق باشید

  5. N

    سلام . گاهی از شدت سخاوت شما به حسادت می افتم ! هزار بار ممنون بابت همه ی زحماتتون .
    لطفا بیشتر مراقب خودتون باشید .

  6. ا گ

    سلام … خسته ای انگار … سفرنامه روح همیشگی شو نداره !
    ……………………………………….
    جواب: سلام. موافقم. انگار یک جور رفع تکلیفه فقط. وقتی برای اندیشیدن و فرو رفتن در خودم نداشتم.

  7. maryam

    ba salam va tashakore faravan az en hame tajrobiat va etelaate khobe shoma .man shenidam ke dar yeki az shahrhaye chin kenare sahel morvarid hast ke en morvaredharo be sorate gardanband dar miaran vase moshtareha nemidonam daghighan shanghay hast ya na?mikhastam bebinam shoma etela darid ke koja hast?mamnon misham rahnamaye befarmayed .
    ba tashakor maryam
    ………………………………………………………………………….
    جواب: سلام فکر می‌کنم که منظور شما، فروشگاه مروارید در نزدیکی کاخ تابستانی پکن است.

  8. مريم

    سلام
    من برای اولین باره که این سایت رو می بینم . راستش برنامه سفر به چین رو واسه شهریور ماه دارم و داشتم قبل از رفتن یه سری اطلاعات رو جستجو میکردم که به سایتتون رسیدم خیلی جالب بود و واقعا مفید . برنامه ما برای ۱۷ شهریوره البته اگه اتفاق خاصی پیش نیاد . آرزم میکنم راهنمای تورما هم مثل شما دلسوز و آگاه باشه . ممنون بابت تمام توضیحات مفیدتون
    ……………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم سفر خوبی داشته باشید.

  9. mohammad

    سلام

    امیدوارم خوب و خوش سلامت باشید

    زمان زیادی است که ازت خبر ندارم

    می دونم در سفری و من منتظرم چون می خوام بچه ها رو یک شب کنار هم جمع کنم

    ممنون می شم تماس بگیری

    سپاس

  10. لیلا

    بازم سلام خسته نباشی . باز کی میرید چین میخوام با گروه شما بیام . من قرار شده اردیبهشت یا خرداد بریم چین . اگه برنامه امسالتون چین هست لطفا به من خبر بدید که با برنامه شما تنظیم کنیم . ممنون
    ……………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. از الان نمی‌دونم. ولی چشم.

  11. عباس

    سلام
    خواندن مطالب شما لذت بخش ودیدن تصاویر سفرهای شما شوق انگیز بود
    موفق باشید .
    ……………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما. سپاس.

  12. شیلا

    سلام وممنون از اطلاعات خوبتون .با توجه به اینکه شما هم به هند سفر کردید و هم به چین .فکر می کنید کدامیک جذاب تره برای مسافرت .راستش من بین این دو موندم و امیدوارم شما راهنمائیم کنید .
    ……………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما. در مرحله ی اول یکی رو انتخاب کنید، ولی بعدا هر دو رو ببینید.

  13. رضا

    سلام با تشکر از سایت خوبتان من می خواستم ۲۰ بهمن به چین بروم درباره آب و هوای پکن و شانگهای در آن زمان ( تقریبی ) اطلاعاتی دارید ؟
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سرد است.

  14. شهرام

    سلام
    مطالب سایت عالی بود
    چند سوال هم داشتم ممنون میشم به من پاسخ بدید
    ۱-من میخوام تابستان برم چه زمانی بروم مناسبه به لحاظ گردشی،هوا و ارزانتر؟
    ۲-آیا ستاره های هتل واقعا معرف کیفیت آنها میباشد یا پایینتره؟
    ۳-تو پکن هتل مناسب ۴ ستاره ای را به من معرفی کنید؟
    ۴-آیا سفر ۷ روزه پکن و شانگهای بگیرم یا فقط پکن؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. چین در تابستان خیلی گرمه. بهتره در بهار برید. بعضی از هتل های ۵ ستاره شان ۵ ستاره ندارند. الان اسم هتل چهرا ستاره در ذهنم نیست (هرچند که می شناسم) اما می تونید از اینترنت پیدا کنید. سفر ۷ روزه پکن و شانگهای به نظر من بهتره.

  15. ali kazemkhani

    سلام .
    مطالب خیلی جالی نوشته بودی.
    ولی در افسانه های چین امده است که شماره چهار بد است.
    و در هواپیما و هتل های چین شماره چهار وجود ندارد.
    و این حیوانات در افسانهای چین ۹ برادر هستند.که یکی از انها هیچ وقت سیر نمیشود که نما اصلیچین ات .که خود شما میدانید ان چه حیوانی است.که پاها و دهان و هیکل این حیوان بر روی سنگ یشم باید درست حکاکی شود و این قیمت و انرزی این حیوان را نشان میدهد.
    و قورباغه نماد سلامتی است.
    و هر کدام یک معنی دارند.
    لطفا به تعداد مجسمه های بالای ساختمانها توجه کند.
    عدد دوازده خیلی برای انها مقدس است.
    و بیشترمردم خود چینو کره و…….به دیدار بنای تاریخی کنفسیوس می روند.
    که من امسال به انجا رفتم.
    و هیچ شخص خارجی در انجا نبود.
    من هر سال به چین میروم.

    و من از عقاید انها زیاد می دانم.
    وبیشتر مردم چین پیرو خط مشی کنفسیوس می باشند.
    که با محبت همه چیز میتوان بدست اورد.
    ببخشید اگر مطالب من کمی ناقص است.
    ودر کار شما فضولی کردم.
    بدرود.
    کاظم خانی
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از اطلاعات شما.

  16. سیما سلمان‌زاده

    سفرنامه‌ای عجیب ولی واقعی
    سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

  17. Masi

    چین سرزمین عجیبیه، هر چقدر بیشتر میخونم درباره ش، عجیب تر هم میشه برام ، بعد از کووید از قبل هم برام پیچیده تر شد این کشور وسیع!

    سفرنامه درجه یک بود، نگاه شما همیشه محسورم میکنه، از عکس ها و نوشته هاتون مثل تمام این مدت لذت بردم.

    جاده ها عاشق شما هستن، من مطمئنم، اصلا به سفر معنا می بخشین شما .🙏🏻
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله، چین مثل ایران لای لایه است. شناختنش وقت میبره و دقت و تمرکز لازم داره. مثل همیشه هم محبت دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *