روز جویبار، شهر خلاق ورزش

من #اهل_ایرانم و اصلم #مازندرانی است. زمانی هم #کشتی می‌گرفتم. این‌ دلایل و هنرنمایی مازندرانی‌‌های کشتی‌گیر در بازی‌های #المپیک و جهانی، احتمالا این حق را به من می‌دهد که اندکی در رابطه با #کشتی_مازندران بنویسم.
راستش شاید باشد، اما من سراغ ندارم که در هیچ ورزش انفرادی همچون تکواندو، کاراته، جودو، بکس، تنیس، بدمینتون، تنیس روی میز، وزنه‌برداری، تیراندازی، شمشیربازی و … قهرمانانی تنها از یک استان دهه‌ها بر قلهٔ یک ورزش بایستند و غرورآفرین باشند، جز پهلوانان مازندرانی کشتی.
به عنوان یک فعال #گردشگری و با توجه به ارتباط این صنعت با ورزش، بارها گفته‌ام که #مازندران و به‌ویژه #جویبار از این حیث #میراث_جهانی محسوب می‌شود.
هرچند در #شبکه_شهرهای_خلاق_یونسکو، عنوان #شهر_خلاق_ورزش دیده نمی‌شود. ولی این ایده را مطرح می‌کنم که در کنار #فیلم، #ادبیات، #موسیقی، #صنایع_دستی_و_هنرهای_عامیانه، #طراحی، #خوراک و #هنرهای_رسانه‌ای، 

#ورزش نیز به این فهرست اضافه شود.
باید روزی به نام #جویبار در تقویم درج شود.
باید حرمت و اعتبار نسیمی که از دریا وزیده است، در میان شالیزارها گشته است و در جان جوانان آن دیار، قدرت و مهارت آفریده است، پاس داشته شود.
دیگر اینکه در دو سال گذشته مردم کشور ما، درد بسیار کشیده‌اند و محنت فراوان برده‌اند، حالا کمی #شادمانی برای #ایرانیان حقی است مسلم‌تر از دیگر حق‌ها. خودمان را برقصانیم در این سرمستی حاصل از کامیابی پهلوانانی که #تن_به_تن جنگیده‌اند این روزها، برای #آفرینش_شادی.

دیدگاه‌ها

  1. سیما

    اگر بپذیریم که ورزش هم یک حق است و یک مسئولیت انگار وقتش رسیده که برای اضافه‌شدن شهر خلاق ورزش هم در فهرست یونسکو قدمی برداشته بشه تا شاید ۷ سال آینده محقق بشه،..شاید ره‌آورد خوبی برای نوسده باشه.
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موافقم. سپاس.

  2. لیلا

    سلام
    چه ایده ی فوق العاده ای
    دستمریزاد.
    ولی اول باید به جویبار رسیدگی کامل از هر لحاظ بشود. تو قدم بعدی به عنوان شهر خلاق ورزش کشتی عنوانش کرد.
    مثلا یک درمانگاه یا کلینیک پزشکی خوب ندارد!!!

    بهروز و بهکام باشی
    …………………………………………………………………………………………..
    چواب: سلام. سپاس از اظهار نظر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *