رشت و انزلی

مطلب قبلی را با کمک اینترنت موبایل و از روی تخت درمانگاه چند ساعت پیش نوشتم. حالا حالم بهتر است و گزارش تصویری سفر به بندر انزلی و رشت را تقدیم می کنم:

در این سفر از دو شهر “بندر انزلی” و “رشت” بازدید کردم. دلیل رفتن به بندر انزلی، دعوت دوست گرامی، “محمود عباسیان” بود که چهره اشان را در تصویر مشاهده می کنید. دلیل رفتن به رشت هم شرکت در یک جلسه مربوط به “انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان” بود که کمی بعدتر توضیح خواهم داد.

“محمود عباسیان” یکی از دوستداران میراث فرهنگی، میراث طبیعی، صنایع دستی و گردشگری گیلانی است. او در پروژه دوچرخه سواری به افتخار دکتر “منوچهر ستوده” هم بسیار به دوچرخه سواران لطف و عنایت داشت. بنده نیز در این سفر از مهمان نوازی او، خانواده اش و دوستانش بهره مند شدم.

به بندر انزلی که رسیدم، در همین مکان معروف به “پل قدیم”، “محمود عباسیان” را برای اولین مرتبه ملاقات کردم. در تصویر می بینید که برخی از شهروندان در حال ماهیگیری هستند.

لحظه ای که محمود را دیدم، از مشکلات مربوط به آلودگی آب دریا و از بین رفتن دخائر زیستی منطقه صحبت کرد.

یکی از روش های ماهیگران برای صید ماهی توسط قلاب، استفاده از این کِرم معروف به “پَت” است. این کِرم که قرار است به پروانه تبدیل شود، در لای ساقه ای موسوم به “شوند” زندگی می کند. ظاهرا غذای خوشمزه ای برای ماهیان است.

ساقه هایی که کرم ها درونش زندگی می کنند را در تصویر مشاهده می کنید. این ساقه مربوط به گیاهی است که میوه های شبیه تمشک دارد و پرندگانی همچون گنجشک و بلبل عاشق میوه اش هستند.

با “محمود عباسیان” به سمت تالاب رفتیم. او همه ی اطلاعات مربوط به همه چیزهایی که مربوط به منطقه بود را بی وقفه به بنده منتقل می کرد. نام این مرغابی کاکل حنایی، “کالوس” است.

در نزدیکی رستوران “نیلوفر آبی” که به رستوران دریایی بندر انزلی هم معروف است، مکانی دیده می شود که چند گونه از پرندگان در آن نگهداری می شوند. در تصویر یک گونه پلیکان را مشاهده می کنید.

گونه ای پلیکان

بدون شرح

ماهیگیر تالاب

شکارچی تالاب

پرستوهای بهار

نمایی از تالاب

بدون شرح

“محمود عباسیان” سعی داشت تمام بندر انزلی را به بنده نشان دهد و اطلاعات مربوط به سال های دورتر این شهر را برایم بازگو کند. در تصویر، کشتی هایی را می بینید که روزگاری برای صید ماهی مورد استفاده قرار می گرفتند.

ناودان عمارت قندچیان

این ساختمان به نام “محل ترنم موزیک” شناخته می شود و در سال ۱۳۱۱ ه.ش. توسط شهرداری بندر انزلی و با طراحی مهندسین آلمانی به شکل و شمایل “حافظیه” ساخته شده است.

نماد آلت موسیقی (چنگ) در کف “محل ترنم موزیک” دیده می شود.

محمود برایم گفت در همین جایی که پله های ساختمان “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان” ساخته شده، قبلا دو قبر نمادین (قبر خالی) وجود داشت و دو بید مجنون هم در کنار قبرها کاشته بودند. اینجا به نام مقبره های لیلی و مجنون شهرت داشته و محل قرار ملاقات عشاق بوده است. این موضوع را که شنیدم به یاد بنای یادبود رومئو و ژولیت در شهر “ورونا” (یکی از شهرهای ایتالیا) افتادم.

نمایی از سردر کلیسای ارامنه بندر انزلی را در تصویر می بینید. به گفته محمود، دومین قبرستان بزرگ مربوط به لهستانی ها در انزلی وجود دارد. هنوز هم لهستانی هایی در بندر انزلی زندگی می کنند که وقتی کودک بودند به اینجا آمده اند و حالا مادربزرگ و پدربزرگ شده اند.

یکی از مکان هایی که به همراه محمود عباسیان و “حسن محیط” در روز دوم سفر (شنبه) از آن بازدید کردیم، کاخ موزه نظامی بندر انزلی بود. حسن و محمود (دو هم استانی با علائق مشترک) نیز برای اولین مرتبه با هم ملاقات کردند.

در این کاخ موزه، ابزار نظامی دریایی، اسلحه ها و تزیینات مربوط به خود کاخ را می توانید تماشا کنید.

در تصویر، یکی از لباس های منتسب به پوشاک هخامنشیان که در برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله مورد استفاده قرار گرفته بود را می بینید.

باورتان بشود یا نشود، باید عرض کنم این نقاشی اثر “ناصرالدین شاه” است.

کتاب انقلاب سفید (شاه و مردم) به زبان ایتالیایی

این نقاشی هم اثر “کمال الملک” است که در این موزه نگهداری می شود.

کاخ “میان پشته” متعلق به یک تاجر روسی به نام “خوشتاریا” بود که آن را به رضاشاه هدیه کرد. کاخ قبلی بر اثر آتش سوزی از بین رفت و بنای حاضر در سال ۱۳۰۸ به دستور رضا شاه ساخته شده. این کاخ از سال ۱۳۵۷ به موزه تبدیل شده است.

این رادیو گرام هدیه ی “هیتلر” است به رضا شاه.

این لوستر چوبی هدیه روس ها به رضا شاه است.

اتاق پذیرایی کاخ

در این کاخ می توانید شمشیر و سپر فتحعلی شاه و همچنین تعدادی اسلحه های قدیمی را تماشا کنید.

یکی از دلایلی که به خاطرش توسط “محمود عباسیان” به بندر انزلی دعوت شده بودم، دیدار از کشتی “میرزا کوچک خان” بود. محمود مسوول فروش بلیط کشتی است. با کمک او از داخل این کشتی تفریحی بازدید کردیم.

کشتی “میرزا کوچک خان” به عنوان یک کشتی توریستی، دارای اتاق های خواب، حمام، توالت، رستوران، کافی شاپ، فضای اجرای برنامه موسیقی، سالن کنفرانس و … است. این کشتی در سال ۱۹۷۰ میلای توسط ژاپن ساخته شده.

اتاقی برای تماشای تلویزیون در داخل کشتی

دستشویی های کشتی

حمام و جکوزی

بخش پذیرش اتاق های کشتی: Reception

در این کشتی اتاق هایی از ۸ تخته تا ۲ تخته وجود دارد. اتاق های کشتی می توانند حدود ۹۰ نفر را در خود جای دهند.

تابلوی راهنما

راهرویی که شما را به سمت اتاق ها هدایت می کند.

یکی از اتاق های دو تخته

یکی از اتاق های کشتی به همان سبک خانه های قدیمی ژاپنی نگه داشته شده. در تصویر “حسن محیط” (راهنمای گردشگری گیلانی) را می بینید.

کافی شاپ

کاپیتان مجرب کشتی “میرزا کوچک خان”

محل برگزاری اجرای موسیقی

نوازندگان در این اتاق می نوازند و مسافران در روی عرشه به نوای موسیقی گوش می دهند.

اتاق ناوبری کشتی معروف به پل فرماندهی Bridge

همان

این جعبه آبی رنگ به مثابه جعبه سیاهی است که در هواپیماها وجود دارد.

رستورانی که می تواند در یک زمان به ۱۰۰ نفر سرویس بدهد.

این شعار بر روی بدنه کشتی “میرزا کوچک خان” نوشته شده است.

بازدیدمان که در بندر انزلی تمام شد، به رشت رفتیم تا در جلسه “نقش انجمن ها در توسعه پایدار گردشگری” شرکت کنیم. این جلسه با همت “انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان” ترتیب داده شده بود.

مجری برنامه: “جواد هادی زاده”

در تصویر دوست عزیزی به نام “نیما” (فامیلی اش را فراموش کردم) را می بینید که از سخنرانان جلسه بود. سرکار خانم “طاهره غفاری” (از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان) هم گزارش تاسیس انجمن و فعالیت های انجام شده را به شرکت کنندگان ارائه دادند.

بدون شرح

بعد از اتمام جلسه گردهمایی، به همراه “حسن محیط”، “جواد هادی زاده” و “فرزاد رشیدی” (یکی از کارشناسان و مدرسان عزیز گردشگری گیلان) به رستورانی رفتیم که غذاهای محلی گیلانی را با لذیذترین طعم و مزه، عرضه می کند.

رستوران خان بابا، بر خلاف نامش فقط کبابی نیست، بلکه رستورانی است که غذاهای محلی هم سرو می کند. این رستوران به صورت خانوادگی اداره می شود و بانوی خانواده ضمن اینکه آشپز کم نظیری است، در بافندگی هم بسیار مهارت و سلیقه به خرج می دهد.

جای جای این رستوران، با هنرمندی بانوی خانواده تزیین شده است.

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

بانوی خانواده از خلاقیت نابی برخوردار است. در تصویر می بینید که حلزون را با بته جقه پیوند داده.

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

پسر کوچک خانواده که مادر برایش لباس بافته

آشپز و بافنده ای که رونق این رستوران به او وابسته است.

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

دیدگاه‌ها

  1. م.ا.گندم

    چه قلاب بافی های قشنگی………..
    یه زمانی میل و قلاب از دستم نمی افتاد فکر کردم از مد افتاده باشه ولی تغییر کاربری خیلی زیبا رخ داده بود آفرین خانم هنرمند
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. لطفا ادامه بدید. لطفا با خلاقیت ادامه بدید.

  2. آوا

    سلام جناب نور آقایی
    امیدوارم که حالتون بهتر شده باشه.. باور بفر مایید اینجا شده برای من سرای آرامش.. هر موقع فرصت کنم میام اینجا.. هم از عکس ها لذت می برم و هم از روایت هاتون… امیدوارم سنگتون خرد شه و به راحتی دفع بشه…
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما. خوشحالم که شما اینجا رو دوست دارید و این برای من مسوولیت بیشتر میاره.

  3. پسر ایران

    سلام.از ته قلب از خدا میخواهم به تو عافیت بده.درد کلیه در دسته درد زایمان طبقه بندی شده .از طب سنتی خیلی میتوان در دفع سنگها و جلوگیری از ایجاد سنگ دوباره کمک گرفت البته اگر سنگ خیلی بزرگ نباشه .اگر تمایل داشتی اطلاعات بیشتری با هم رد و بدل میکنیم…
    عکسهای خوبی ست..به نظرم کشتی تفریحی میرزا کوچک خان بود؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از تو. فعلا دارم مدارا می کنم. بله، بخشی از عکسها مربوط میشه به کشتی میرزا کوچک خان.

  4. بهزاد

    سلام استاد گرامی
    با سلام و احترام
    امیدوارم سفر خوبی بوده باشه
    عکسها بسیار زیباست ، خیلی دوست داشتم در این سفر سعادت دیدار با شما را داشته باشم ،امیدوارم هرچه زودتر خوب شوید و دیداری نو داشته باشیم ، همین چند دقیقه پیش حکایتی زیبا از پروفسور حسابی خواندم که برایم بسیار جالب بود :
    از قول ایشان نقل شده است : روزی در آخر ساعت درس، یکی از دانشجویانم که دانشجوی دوره دکترا و اهل نروژ بود از من پرسید : استاد! شما که از جهان سوم می آیید، جهان سوم کجاست؟
    فقط چند دقیقه به آخر کلاس مانده بود. من در جواب مطلبی را فی البداهه گفتم که روز به روز بیشتر به آن اعتقاد پیدا می کنم. به آن دانشجو گفتم
    جهان سوم جایی است که هر کس بخواهد مملکتش را آباد کند، خانه اش خراب می شود و هر کس که بخواهد خانه اش آباد باشد، باید در تخریب مملکتش بکوشد
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، این جمله را به دکتر حسابی نسبت می دهند.

  5. راحیل

    امیدورام حالتون بهتر شده باشه و چه عکس های زیبایی گرفتید آفرین خیلی لذت بردم.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما. از اینکه خوشتون اومده، خوشحالم.

  6. پریسا . ب.

    سلام ، خدا رو شکر که حالتون بهتره 🙂 امیدوارم خیلی زود حالتون خوب خوب بشه .

    عکس های خیلی زیبایی هستند ، به خصوص اونهایی که از طبیعت گرفتید . سالم و سرزنده باشید .
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. قربان شما.

  7. بابک

    سلامتی شما آرزوی ماست
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از لطف شما.

  8. شیرین

    سلام
    خوشحالم که حالتون بهتر شده…
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از محبت و توجه شما.

  9. ...

    گویا پدر راهنمایان به پدرخوانده راهنمایان تبدیل شده………
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  10. لیلا

    درود
    اگر وقت کردید سری به منطقه حفاظت شده چپقلی در شازند ( اراک) بزنید. در این پارک چشمه ایست که خیلی در مورد خواص آبش برای دفع سنگهای کلیه شنیده ام و البته گویا تحقیقات هم این مطلب را تایید کرده اند. آنجا که بروید آدمهایی را می بینید که سالها مشکلشان را با آب این چشمه حل کرده اند.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از راهنمایی و توجه شما.

  11. شعله.خ

    سلام

    خوشحالم بهتر شدید
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  12. فرشته

    سلام آرش جان.
    چه گزارش خوبی… پر از اطلاعات مفید و جالب. ای کاش ساختمان کانون رو کمی اون طرف تر بنا می کردند…
    خلاقیت بانوی هنرمند خیلی دلنشینه. لذت بردم از این گزارش. سپاس.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. قابل شما رو نداشت.

  13. گیتی

    از هر جایی بیشتر، دلم برای اهواز خودمون تنگ میشه و بعد هم گیلان کلن.
    حالا اهواز، نوستالوژیه، شهر خودمه. اما انزلی خود شهره که دلتنگی میاره. هعی. بریم انشالاه به زودی.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. امیدوارم سفر به انزلی نصیبتون بشه، قربان.

  14. محمد تفقدرضایی

    سلام،
    آقای محمود امین عباسیان رو از نزدیک میشناسم. چند سال پیش برای دوره های تور گردانی میومد تهران.خیلی علاقه مند بود و هست و پشتکار فوق العاده ای داره.هر جمعه از انزلی میومد برای کلاسها و همون روز برمیگشت.

    امیدوارم آدمهایی که علاقه مند هستند را بیشتر و بیشتر دراین زمینه ببینیم.
    ممنون از گزارش خوبتون.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه و محبت شما. بله، آقای عباسیان فوق العاده علاقمند و پیگیر هستند.

  15. مجتبی

    سلام ارش
    بیشتر مراقبه خودت باش مرد
    کاریم داشتی من درخدمتم
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. قربان محبتت مجتبی جان.

  16. جواد

    سلام اقا آرش
    ممنون از حظورت در برنامه انجمن صنفی گیلان…و امیدوارم که این همایش و صحبتهای اثر بخشی که داشتی بتونیم فعالیتهای انجمن رو پویاتر و هدفمندتر دنبال کنیم…
    همیشه پر انرژی و سرحال باشی …
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم. به امید دیدار دوباره.

  17. فهیمه قلی زاده

    سلام.ممنون از زحماتتون.عکسها و شرح آنها عالی بود.با آرزوی سلامتی و سرافرازی
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس. موفق باشید.

  18. لاله

    سلام امیدوارم که حالتون بهتر شده باشه.عکساتون بی نظیر بود من که خیلی لذت بردم با اینکه خودم ساکن رشت هستم ولی از این اطلاعات بی خبر بودم کشتی میرزا کوچک هم عالی بود مرسی مرسی مرسی
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشید.

  19. محمد گائینی

    درووود بر آرش عزیز
    بهت حسودیم شد
    به اون لحظاتی که محمود خان عباسیان کنارت بوده و با انرژی تمام همه جا رو بهت معرفی می کرده
    فوق العادست این مرد

    تندرستی برات آرزو می کنم و امیدوارم همیشه لبخند بر روی لبانت جاری باشه
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قربان تو و محمود. ارادتمندم.

  20. محمود

    باسلام وپوزش جهت اطلاع دوستان وعلاقه مندان کشتی میرزاکوچک خان سالها بطور منظم سفرهای هفتگی به باکو داشته ساعت حرکت ۱۹ عصر ورود به باکو ۸ صبح روز بعد سفر بسیار شیرین ومفرح غروب وطلوع افتاب شب دردریا توصیف ناپذیر است امیدواریم بابهبود شرایط سیاسی سفرها مجددابرقرار شود ضمنا کشتی سفرهائی به روسیه نیز داشته رودخانه زیبای ولگا وشهر وبندر بزرگ استرخان زمزمه های برای دریانوردی در روسیه از طریق کانال ولگادن نیز بگوش رسیده به امید ان روز
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. محمود عزیز، سپاس از ارائه اطلاعات.

  21. محمود

    درحال حاضر سفر های کشتی پنجشنبه هاست شامل سه تاچهار ساعت گشت دریائی پذیرائی وشام طول سفر اجرای زنده موسقی
    کافی شاپ دائر تور داخلی اشنائی با پنج طبقه ازکشتی ومقدورات اقامتی ودریانوردی ان که بسیار جذاب میباشد درخدمتیم
    ۰۹۱۱۸۸۱۲۰۰۳
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  22. نوید

    سلام آرش جان ، کی انزلی بودی شما ؟ آخه من دیروز رشت و انزلی بودم .
    راستی به مازیار سر نزدی ؟
    در ضمن من خیلی اونجا رفتم اما نه اینجوری ، نوع نگاهتو دوس دارم .
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سلام نوید جان. آخر فروردین رفته بودم اونجا. متاسفانه یادم نبود به مازیار سر بزنم. به امید دیدارت.

  23. شیخ

    سلام بر آرش عزیز . مواظب خودت باش گردشگری ایران یک نورآقایی بیشتر ندارد که عاشقانه برای ایرانش می اندیشد و چون آرش از وجود خویش برایش هزینه می کند . دوستدارت و آرزومند سلامتی و شادی شما …
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از محبت و لطف شما. به امید دیدار.

  24. مهدی زارعی کلات

    دوست خوبم، آرش خان عزیز سلام.امیدوارم حالت خوب و در سلامت و بهبودی باشی.از برنامه های سفرت که در سایت میذاری خیلی لذت میبرم..منتظرت هستم تا در مشهد و شهرهای حوالی ، یک گردش به یاد موندنی داشته باشیم…روزگار به کامت باد..
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام بر مهدی عزیز. خیلی ارادتمندم و مشتاق دیدار شما و همسرتون هستم. به امید دیدار.

  25. مجتبي هداوند

    با سلام و خسته نباشید
    چند مطلبی که راجب به انزلی داشتید مطالعه کردم واقعا جالب بودند
    خصوصا مطالبی که با همکاری آقای عباسیان تهیه شده بودند خیلی برایم جالب بودند برای شما و آقای عباسیان آرزوی موفقیت های روز افزون دارم
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما.

  26. عسل

    سلام..
    توضیح و نمایش مطالب عالی بود..
    من با جستجوی کشتی میرزا کوچک به اینجا رسیدم..
    در مورد هزینه های مسافرت با این کشتی اطلاعاتی دارین؟
    سایتی هم نداره این کشتی.. واقعا حیفه..
    بازم متشکرم
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. هم سایت داره و هم میتونید با آقای محمود عباسیان در این مورد همانگ کنید. ۰۹۱۱۸۸۱۲۰۰۳

  27. سیما سلمان‌زاده

    نوشته روی کشتی میزاکوچک‌خان در کنار اون پرچمها من رو یاد نوسده انداخت…
    چقدر دلم برای دفن! اون دو قبرسوخت، چقدر تن اون دو بید لرزیده…
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

  28. Masi

    هیچ گزارشی نیست که شما به تصویر کشیده باشین و با دقت و نکته سنجی توجه مخاطبتون رو بهش جالب کنین و من غرق لذت از خوندن نوشته هاتون نشم…….مرسی که شبیه هیچ کس دیگه نمی نویسین، نمی بینین……به معنای واقعی کلمه از شما فقط ” یک دونه” وجود داره.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. این محبت شماست.

  29. لیلا

    سلام
    این دفعه با خواندن این سفرت بیشتر عکسهایی که گرفته بودی توجه ام را جلب کرد.
    عکسها زیبا بود و با آدم حرف میزد.
    کار درستی خیلی جناب نورآقایی عزیز.
    خوشبخت و سرشار از آرامش باشی
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم. شما محبت داری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *