دیدار با پیامبران در هفت روز

می‌گویند از ۱۲۴ هزار پیامبری که برای راهنمایی انسانها مبعوث شده‌اند بیشترشان در منطقه بین النهرین می‌ریسته‌اند و آن طور که از شواهد برمی‌آید سرزمین ایران نیز میزبان بسیاری از این انسانهای خاص بوده و اینک آرامگاه آنان در عین حال که سابقه باستانی و تاریخی دارند، مکانی روحانی و مذهبی نیز محسوب میشوند.

با وجود پراکندگیهای استقرار این آرامگاهها میتوان مسیری یافت که تعداد بسیاری از این آرامگاهها را بازدید کرد. نگارنده سفری هفت روزه به برخی از شهرهای ایران انجام دادم تا آرامگاه پیامبران مدفون در ایران را مشاهده کنم.

در جاده اصلی سمنان – دامغان در نزدیکی پلیس راه، یک راه فرعی خاکی هست که در ابتدای آن تابلوی پیامبران (سیم و لام) دیده می‌شود. این راه حدود ۳۵ کیلومتر، سنگلاخ و بسیار خلوت است و از نبود آدمی کمی نگران کننده.
گویی برای زیارت این پیامبران باید راهی سخت را پیمود. از سر جاده اصلی تا رسیدن به مکان مقبره حداقل ۲ ساعت رانندگی در پیش دارید.
هنگامی که در مسیر قرار گرفتید با دنبال کردن تابلوهای راهنما، در انتهای مسیر به محوطه‌ای می‌رسید که مکانی را برای استراحت زائران و ذبح حیوانات در نظر گرفته‌اند.
از آن‌جا که به این مکان رسیدگی نمی‌شود، ما به شما ماندن در این مکان را پیشنهاد نمی‌کنیم.

در همان نزدیکی یک بنای قدیمی (باستانی) دیده می‌شود که شامل چندین اتاق سنگی در ۲  ردیف بالا و پایین است که نگارنده اطلاعاتی در‌باره‌اش ندارم. بعد از دیدار از مقبره پیامبران و برای برگشت از این منطقه راهی را انتخاب کنید که شما را به درجزین می‌برد.

درجزین در جنوب سنگسر (مهدی‌شهر) و شهمیرزاد قرار دارد و از آن روستاهایی است که ارزش دارد در آن تامل کنید و با ساختارش آشنا شوید.
در سنگسر خانه سابق هژبر یزدانی، حالا یک هتل خوب با ۱۳ اتاق است. رستورانش هم غذاهای خوشمزه‌ای دارد.

برای دیدار از پیامبر بعدی، از جاده‌ای ادامه مسیر دهید که یکی از زیباترین و اعجاب انگیزترین جاده‌های ایران است؛ جاده‌ای که با یک روز رانندگی در آن می‌توان۴   اقلیم متفاوت کویر، کوه، جنگل و دریا را دید.
از فولاد محله و کیاسر به سمت ساری بروید اما زیبایی‌های راه را نادیده نگیرید. اگر در ماه اردیبهشت سفر می‌کنید، از اتومبیل پیاده شوید و ریه‌هایتان را از هوای خوش بهاری پر کنید. در این‌جا طبیعت بکر و زیباست. این جاده زیبایی‌های فراوان و گاهی مه بسیار دارد.
می‌توانید شب را در ساری اقامت کنید.

راه معمول برای رسیدن به مقبره خالد نبی از گرگان مستقیم به شهرستان کلاله است. راه دورتر ولی پرهیجان‌تری هم وجود دارد. می‌توانید از گرگان به سمت آق‌قلا، اینچه برون، داشلی‌برون و به نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان بروید. ادامه مسیر طوری خواهد شد که استان گلستان را دور می‌زنید و به کلاله می‌رسید. در شهرستان کلاله سراغ روستای یلی بدراق را بگیرید. از یلی بدراق تا مقبره خالد نبی حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید که حداقل یک ساعت طول می‌کشد.

اگر باران آمده باشد، به مشکل برمی‌خورید. مطمئن شوید که راه و هوا برای سفر مناسب  است.

مقبره خالد نبی همانند سیم و لام بر بالای کوه بلندی به نام تانگری داغ (کوه خدا) واقع است. در نزدیکی مقبره خالد نبی، مقبره دو تن از یاران او به نام‌های عالم بابا و چوپان آتا قرار دارد و همچنین قبرستانی که نظیرش را در منطقه نمی‌توان یافت. سنگ قبرهای این قبرستان در نوع خود بی‌نظیر هستند و در دو نوع خلاصه می‌شوند که به‌نظر می‌رسد، تفاوت آنها در قبرهای زنان و مردان است.

بعد از دیدار و زیارت از مقبره خالد نبی و یارانش به سمت مینودشت و از آنجا به گنبد کاووس بروید. میل گنبد از عجایب ایران زمین است که با آن روبه‌رو خواهید شد. روزگاری این میل سمبل پایتخت (شهر جورجان) بود و امروز سمبل سرزمینی است که دریا دارد و موسیقی و جنگل و دشت‌های گسترده پنبه و اسب‌های نامدار.

 بعد از دیدار از میل گنبد دیدنی‌های شهر گرگان و جنگل نهارخوران و آبشارهای شگفت این سرزمین، به سمت جنوب حرکت کنید. از جاده خوش ییلاق که به سمت بسطام و شاهرود برانید، به سرزمینی نزدیک می‌شوید که دیار عرفاست. ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی در این دیار خفته‌اند. دیدار از مقبره های خرقانی و بسطامی حال و هوای شما را عرفانی می‌کند، به گونه‌ای که دل کندن از آنان برایتان سخت خواهد بود.

برای اقامت هتل ایرانگردی و جهانگردی بسطام پیشنهاد خوبی است. اگر وسایل لازم مثل چادر و کیسه خواب به همراه دارید می‌توانید به سمت روستا و جنگل ابر بروید و یک شب زیبا را در آن منطقه سپری کنید. روستای ابر در ۲۵ کیلومتری شمال بسطام قرار دارد.

دامغان، معلمان، جندق، انارک، نائین و اصفهان؛ این مسیری است که باید بپیمایید تا به زیارت پیامبر بعدی نایل شوید. می‌توانید سر راه به روستای رشم (۱۰ کیلومتری معلمان)بروید. سه راهی معلمان، سرکویر نامیده می‌شود. کویر واقعی و آن سرزمین بی‌آب و علفی که می‌گویند، دقیقا از همین نقطه و بعد از عبور از معلمان شروع می‌شود.  از این‌جا به بعد، در هر دو طرف جاده تا چشم کار می‌کند، رنگ، رنگ کویر است که نمی‌توان گفت چه رنگی دارد. هر لحظه‌اش رنگی دیگر است.

به جندق که رسیدید، از شهر دیدن کنید و به سمت قلعه ساسانی بروید. قلعه‌ای که خانه یغمای جندقی هم در آن است. قلعه‌ای که در آن گویی صفحات تاریخ هنوز ورق نخورده‌اند. مردم در داخل قلعه نان می‌پزند، طویله دارند و خلاصه زندگی می‌کنند.
گورستان جندق هم دیدنی و متفاوت است. داستانی برای خودشان دارند این مقبره‌ها. از جندق به سمت چوپانان و انارک بروید. انارک یک موزه خوب، بافت قدیمی قابل‌توجه و قلعه‌ای مشرف به شهر دارد که باید رفت و دید.

پس از آن راه نائین را درپیش بگیرید. در نائین، یک میهمانسرای خیلی زیبا با اتاق‌های دوبلکس و غذای گرم منتظر شماست.

 نائین را که ترک کردید به سمت اصفهان بروید. مقصد شما قبرستان تخت فولاد و آرامگاه یوشع نبی است. تخت فولاد از آن قبرستان‌هایی است که قدمتش به پیش از اسلام می‌رسد. در اصفهان دو پیامبر مدفون هستند؛ آن دیگری شعیای نبی است. آرامگاه شعیای نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانی قرار دارد.

خوانسار، گلپایگان و سپس گوگد مقاصد بعدی هستند. می‌توانید شب را در ارگ گوگد بمانید. از گوگد به سمت خمین و اراک ادامه مسیر بدهید. در خمین و اراک می‌توانید با خانه پدری و بخشی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنا شوید. امام خمینی در اول ماه مهر سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در خانه پدری‌اش در نزدیکی رودخانه‌ای در محله سرپل خمین متولد شد.

معماری این خانه به شکل قلعه است و بخش‌هایی از آن در حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد. در این سفر از شهر پسته، دامغان گذشته‌اید و حالا تویسرکان، شهر گردو در مسیر اراک به ملایر است.

تویسرکان شهری است سردسیری و بسیار خوش آب و هوا که مقبره حیقوق نبی را در آن زیارت خواهید کرد.

در ادمه ی راه، مقبره دو تن از پیامبران بنی‌اسرائیل را در همدان خواهید یافت. حجی(حکی) پیامبر و مردخای؛ هر دو در نزدیکی میدان امام خمینی همدان هستند. اولی در راسته پیغمبر بازار و دومی در خیابان دکتر شریعتی.

از همدان به سمت قیدار برای دیدار از مقبره قیدار نبی بروید. شهری که به خدابنده هم معروف است. حضرت قیدار جد سی‌ام حضرت محمد(ص) است و در رابطه با وی در تاریخ یعقوبی آمده است: حضرت اسماعیل ۱۲  پسر داشت که بزرگ‌ترین آنها حضرت قیدار بود و پس از وفات حضرت اسماعیل، قیدار نبی مردم را به توحید دعوت می‌کرد. 
از قیدار به سمت ابهر و تاکستان و قزوین ادامه مسیر بدهید. در خیابان پیغمبریه قزوین، مقبره چهار انبیا (سلام ـ سلوم ـ سهولی ـ القیا) قرار دارند. خالی از جذابیت نیست اگر شبی را در قزوین به صبح برسانید و از دیدنی‌های آن بهره‌مند شوید.

قزوین که زمانی لقب باب الجنه یا دروازه بهشت را به‌خود اختصاص داده بود از مناطق مهم ایران است که در زمینه‌های تاریخی، طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و گردشگری دارای اهمیت زیادی است.

برای دیدار از مقبره آخرین پیامبری که در این سفر به قصد زیارتش می‌روید باید در جاده بویین زهرا به سمت ساوه برانید.

در حدود ۳۰ کیلومتری ساوه در جاده بویین زهرا باید به سمت راست، جایی که یک تابلو، آرامگاه اشموئیل نبی را نشان می‌دهد، تغییر مسیر داد و حدود ۱۵ کیلومتر رفت تا به آرامگاه این پیامبر رسید. مقبره اشموئیل نبی در انتهای جاده‌ای خلوت به همراه طبیعتی بکر قرار دارد.

روستای تاریخی ویرانه‌ای در نزدیکی آن دیده می‌شود که خودش حال و هوای عرفانی بیشتری در پایان سفر به شما می‌بخشد. بعد از این دیدار راه را به سمت تهران ادامه بدهید.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان زاده

    جالب بود اما خیلی آرام
    هیجان فقط در جندق بود
    همونجا که خلاصه، زندگی می کنند…
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *