بیانیه نخستین جشنواره

بیانیه اولین جشنواره ملی سفرنامه‎نویسی ناصرخسرو قبادیانی

۱۳ بهمن ۱۳۹۰ – مرکز همایش‎های کشور

اینک که با یاری خداوند و با همت و تلاش چند ماهه‎ی بسیاری از عزیزان میهن‎دوست طعم برگزاری اولین جشنواره سفرنامه‎نویسی ناصرخسرو قبادیانی را چشیده‎ایم، به مراسم بهتر و پربارتر برای سال‎های آینده می‎اندیشیم. در یک کلام، قصدمان این است که با همراهی رهپویان امروزی ایران‎زمین و با احترام به آن‎ها، قدر و منزلت اندیشمندان دیروز این سرزمین را نیز گرامی بداریم.

«دبیرخانه دائمی جشنواره سفرنامه‎نویسی» ضمن تشکر و قدردانی از تمامی برنامه‎ریزان، برگزارکنندگان، دست‎اندرکاران، حامیان مادی و معنوی و همچنین حضار محترم این مراسم، بیانیه‎‎ای را به شرح زیر تقدیم می‎کند. امید است که به منظور شکوفایی توانایی‎های بالقوه، بند بند نکات این بیانیه مورد عنایت و توجه بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد:

۱- نخستین «جشنواره ملی سفرنامه‎نویسی ناصرخسرو» با یاد شایسته‌ترین سفرنامه‌نویس ایرانی و احترام به هزار سال سفرنامه‎نویسی ایرانیان برگزار شد و نتایج زیر را دربرداشت:

ایجاد دبیرخانه دائمی

توجه رسانه‎های کشور به سنت سفرنامه‎نویسی

همکاری نهادها و انجمن‎های خصوصی گردشگری با یکدیگر

امید است دست‎یابی به این نتایج برای برگزاری مراسم در سال‎های آتی مورد بهره‎برداری قرار گیرند.

۲- این جشنواره روش‎های متنوع سفرنگاری، اعم از نوشتاری، صوتی، عکس، فیلم و سفرنامه‎نویسی در محیط اینترنت را برای گروه‎های‎ سنی کودکان و بزرگسالان در سال اول مورد توجه قرار داد. امیدواریم در سال‎های آینده ضمن استقبال از روش‎های فعلی، ایده‎های خلاقانه دیگری به بخش‎های جشنواره اضافه شود تا سنت سفرنگاری و ثبت خاطرات با رویکردهای نوین ارائه شود.

۳- جشنواره سفرنامه‎نویسی ناصرخسرو با اهداف زیر برگزار شد:

– ترویج فرهنگ و آداب سفر

– ایجاد بستری برای تعامل و انتقال تجربیات‌

– معرفی مقاصد سفر به گردشگران

– احیای سنت سفرنامه‌نویسی و ثبت خاطرات

– تشویق به مستندسازی وقایع و اتفاقات

– آشنایی ‌با اماکن تاریخی و محیط‌های طبیعی، سبک زندگی، روحیات، اعتقادات و سنن اقوام گوناگون ایرانی بر اساس یافته‌های عینی

– توجه دوباره به ادبیات ایران‌زمین از زاویه‌ای نو

همگان می‎دانیم که تنها با برگزاری یک جشنواره نمی‎توان به اهداف بالا دست یافت. بنابراین امیدواریم که با برگزاری این مراسم و مراسم مشابه در سال‎های آینده هر چه سریع‌تر و بهتر به اهداف مورد نظر نزدیک شویم.

۴- یکی از اهداف ویژه و امیدهای دبیرخانه این است که با برگزاری جشنواره در سال‎های آتی نه تنها نام اندیشمندان ایرانی رسا و زیبا در میان جهانیان طنین‎افکن شود، بلکه استعدادهای هنری و ادبی از میان نسل امروز به جامعه ایرانی و جهانی معرفی شوند.

۵- متاسفانه برای برگزاری جشنواره در سال اول، دبیرخانه و برگزارکنندگان جشنواره مورد حمایت بخش دولتی و بسیاری از بخش‎های خصوصی مرتبط قرار نگرفتند. امیدواریم با توجه به اهمیت اهداف این جشنواره، در سال‎های آتی بیش از پیش به این موضوع ارج نهاده شود.

۶- بنابه نظر داوران جشنواره در بخش‎های مختلف، استقبال از جشنواره با تمام محدودیت‎های موجود تحسین برانگیز بوده است. با این حال نظر داوران این است که بسیاری از آثار ارسالی فاقد استاندارهای کافی بودند. این بدان معنی است که سفرنگاری نیازمند توجه و آموزش بیشتر است. امیدواریم برگزاری این جشنواره در سال‎های آینده به روند بهتر شدن آثار کمک کند.

۷- دبیرخانه ضمن تشکر از توجه رسانه‎ها اعم از مجلات، روزنامه‎ها، خبرگزاری‎ها، صدا و سیما به موضوع سفرنامه‎نویسی، امیدوار است که در سال‎های آینده این جشنواره بیشتر مورد توجه رسانه‎ها قرار بگیرد تا دبیرخانه برای رسیدن به اهدافش، ابزارهای بیشتر و مفیدتری را در اختیار داشته باشد.

۸- تمام تلاش دبیرخانه برگزاری جشنواره این بوده است که با توجه به محدودیت‎ها مراسم به بهترین نحو برگزار شود و بخش‎های جنبی جشنواره اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند. امیدواریم که بخش‎های جنبی جشنواره در سال‎های آینده بهتر و پربارتر باشد.

۹- دبیرخانه ضمن احترام به شرکت‎کنندگان، داوران، دبیران و مدیران اجرایی بخش‎های مختلف جشنواره، امیدوار است که در سال‎های آینده به نحو شایسته‎تری بتواند از زحمات این عزیزان قدردانی کند و این عزیزان را نسبت به انجام بیشتر و بهتر فعالیت‎های فرهنگی – اجتماعی تشویق نماید.

۱۰- در آخر دبیرخانه امیدوار است که برگزاری این مراسم بهانه‎ای باشد برای درج روزی به نام روز ناصرخسرو و روز سفرنگاری در تقویم هجری شمسی.

دیدگاه‌ها

  1. مجتبی گهستونی

    بادرود به آرش عزیز. امیدوارم انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان بیش از پیش در خدمت اهداف ارزشمند شما باشد. در ضمن می توانید از استان های مختلف بخواهید که به دنبال اسپانسر باشند و برای سفرنامه نویسی در خصوص همان استان جوایزی اختصاص بدهند تا انگیزه بیشتری بوجود آید. در ضمن پیشنهاد می دهم در کنار جشنواره نمایشگاه و فروشگاهی از کتابهای مرتبط با سفرنامه و سفرنامه نویسی هم برگزار شود. مشاهده کلی کتب با موضوع سفرنامه بسیار جالب است.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *