به یاد استاد در دریا

از این بابت خوشحالم که پروژه نکوداشت استاد “منوچهر ستوده” باعث شد که دوستان بسیاری، فعالیت های جالب توجه و ارزشمندی انجام دهند. بسیار خوشحالم که توانستیم ثابت کنیم بدون چشمداشت به کمک دولت و دولتی ها کارهایمان جلو می رود.

قابل ذکر است که ما، همه با هم توانستیم یاد استاد “منوچهر ستوده” را بر قله ها و در دریاها، در روستاها و شهرها، در میان مردم عادی و هنرمندان، در مجلات و سایت ها، بر پارچه ها و کاغذها، گرامی بداریم.

ما تلاشهای استاد “منوچهر ستوده” را قدر خواهیم دانست و اندیشه های او را صادر خواهیم کرد.

این پروژه یک ناگفته هم دارد:

اگر این مملکت خراب شده، ما خرابش کردیم نه احمدی نژادها. اگر این مملکت باید درست شود ما باید درستش کنیم، نه روحانی ها. ما، همه، باید مسوولیت خوب و بد کشورمان را بپذیریم.

شما را به خواندن خبر و دیدن عکس های زیر به نقل از وبلاگ انزلی نیوز: http://anzalinews.blogfa.com دعوت می کنم:

گروهی از گردشگران در سفر دریایی بر روی خزر در کابین ناخدای کشتی میرزا کوچک به مناسبت یکصدمین سال تولد دکتر “منوچهر ستوده”  جغرافی دان و ایران شناس شهیر ایرانی، از تلاش های وی برای معرفی این کهن مرز و بوم قدردانی کردند.

به گزارش ایرنا، “محمود عباسیان” از دوستداران میراث فرهنگی، طبیعی و گردشگری انزلی و راهنمای گردشگری انزلی در بزرگداشت استاد ستوده گفت: ایشان جغرافی دان، استاد ادبیات و ایران شناسی است که تحقیقاتش در مورد نقاط مختلف ایران سال ها مرجع اطلاعاتی دانشجویان و پژوهشگران جغرافیا و تایخ ایران زمین است.

وی یادآور شد: ماه گذشته گروهی از راهنمایان گردشگری، طبیعت گردان، کوهنوردان و دوچرخه سواران نیز با ساخت تندیسی از دکتر منوچهر ستوده، چاپ تمبر یادبود، ساخت قطعه موسیقی ویژه این استاد، صعود به قله دماوند و اجرای برنامه دوچرخه سواری یکصدمین سال تولد این استاد بزرگ ایرانی را گرامی داشتند.

به گفته وی گروه دوچرخه سواری با الهام از کتاب معروف دکتر “ستوده”، “از آستارا تا استارباد” شهرها و روستاهای مسیر را پیمودند و ۱۰۰ نهال به مناسبت یکصد سال عشق این انسان بزرگ به ایران زمین در نقاط مختلف این مسیر کاشتند.

“عباسیان” در ادامه در خصوص ویژگی های انزلی که آن را به طور طبیعی مناسب ایجاد بندرگاه ساخته و جاذبه های گردشگری این شهرستان مانند تالاب زیبای انزلی و گل نیلوفر آبی سخن گفت.

ناخدا “احمد بشیری” کاپیتان مجرب کشتی با ۳۹ سال سابقه دریانوردی نخستین کسی بود که با ثبت و یاد داشت موقعیت قرار گرفتن کشتی در طول و عرض جغرافیایی در ساعت ۱۱ شب جمعه پوستر یادبود استاد را امضاء کرد.

وی از دریانوردان باسابقه ای است که به قول خودش به تعداد موهای سرش سفر دریایی داشته. ناخدا “بشیری” سال ۷۹ به دستور مقام های ایرانی با ۹ روز دریانوردی مستمر در خزر در مورد ۲۰ درصد سهم ایران از خزر اعلان حاکمیتی کرده است.

ناخدا “بشیری” گردشگری دریایی در خزر را بسیار جذاب خواند و افزود: مردم معمولا از ساحل به دریا نگاه می کنند ولی تماشای ساحل، کوه های تالش و دیگر مناظر شهرهای ساحلی از دریا بسیار دیدنی است.

وی تصریح کرد: در فصل بهار و تابستان به راحتی می توان با یک گشت دریایی از بنادر شمالی دیدن کرد.

وی یادآور شد: در زمان قدیم از علم نجوم استفاده می کردیم اما اکنون با پیشرفت علوم از تجهیزات نوینی برای دریانوردی بهره می گیریم ولی همچنان به نجوم علاقمندیم چراکه در شب های دریانوردی ستاره ها همدم ما هستند.

دکتر “سلیمیگ از پزشکان بنام انزلی دیگر گردشگر دریایی بود که با امضای پوستر تلاش های استاد ستوده را گرامی داشت.

“سیامک محسنی کیا” افسر با تجربه کشتی که هفت سال است در خزر دریانوردی می کند نیز با امضای پوستر از این استاد بزرگ ایران شناس و جغرافی دان قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه جغرافیا علم مهمی است که با وجود دستگاه های پیشرفته همچنان بسیار به کار ما می آید، از تلاش های دکتر “ستوده” در این رشته سپاسگزاری کرد.

“سید عباس درستکار” ملوان کشتی میرزا کوچک خان ۳۰ کشور دنیا در پنج قاره را با کشتی پیموده است.

وی معتقد است: ایران با ویژگی های بی نظیری که دارد می تواند با برنامه ریزی و سیاستگزاری درست از بهترین مناطق گردشگری جهان باشد.

دکتر “قیاسی”، دکتر “قربان زاده” ، دکتر “درجانی” از دیگر افرادی بودند که تلاش های استاد “ستوده” را گرامی داشته و برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر کردند.

مهندس “حسین خواه” کارشناس ارشد شیلات نیز که همراه همسرش در این سفر حضور داشتند، گفتند: گیلان و انزلی قابلیت های بسیاری برای گردشگری دارد که باید توسط مسئولان ذیربط معرفی و همچنین برای توسعه آن سرمایه گذاری شود.

سفر دریایی بر روی کشتی میرزا کوچک با اجرای زنده موسیقی بر روی عرشه و تماشای دریا، بندرگاه، کشتی ها، ساحل و پذیرایی مهمانداران و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.

اما خاطره شیرین این گشت دریایی، مناظر زیبای دریا و ساحل، رقص امواج، آسمان صاف، پرواز کاکایی ها و ستاره های نورانی همواره در ذهن گردشگران باقی می ماند.

ناخدا “احمد بشیری”

“محمود عباسیان امین” که این پروژه را طراحی و عملی کرده

مسافران کشتی در حال امضا

مسافران کشتی در حال امضا

مسافران کشتی در حال امضا

مسافران کشتی در حال امضا

“محمود عباسیان” طرح روی جلد مجله “جهانگردان” را به صورت پوستر درآورده و به یاد استاد “منوچهر ستوده” از مسافران خواسته که آن را امضا کنند.

همان

همان

دیدگاه‌ها

  1. مهدیس

    همه تلاش هایی که می کنید بسیار بسیار تاثیر گذاره، با توجه به پیشینه دانش و تجربه ای که در کارنامه یک صد سال تلاش صادقانه و بزرگوارانه این استاد سترگ وجود داره، خطا نیست اگر اینگونه پنداریم که همه عزم جزم کردند تا به مام وطن با پاس داشت یکی از خلف ترین فرزندانش ادای دین کنند. هزاران مهر و سپاس خدمت استاد دکتر منوچهر ستوده و همه شما رهروانش که امید آفرین هستید به این دشت پر ملال.
    ……………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. مهدیس، قلم و انشای خوبی داری ها. موفق باشی.

  2. بابایی

    احسنت کاملا با ناگفته گفته شده پروژه موافقم . وقتی این مملکت آباد می شود که هرکدام از ما به جای انتظار برای یک قهرمان سعی کنیم در ابتدا خودمان را بسازیم و بعد به نوبه خود نقشی در بهبود کشور داشته باشیم . موفق باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  3. جواد

    درود و خدا قوت به اقای عباسیان و همه دوستانی که در گوشه ای از این جشن نکوداشت سهیمند.
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله، زنده باد واقعا.

  4. حلاج

    خواهیم ساخت،بزودی.
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. فعلا تو عروسی کن، تا بعد.

  5. نازنین

    سلام
    این پروژه چه ناگفته ی قشنگی داره!
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  6. ماهی

    آنچه من از روند انجام این پروژه دریافتم:

    “اگر این مملکت باید درست شود ما باید درستش کنیم” = گذشت و فداکاری و از خودگذشتگی

    مانا و پایدار باشید.
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  7. ♥☆ЯдНд☆♥

    ســـلام

    ناگفته بود اما خیلی شنیدنی بود!

    پایدار باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  8. رامین پاک نژاد

    آرش عزیز
    از اینکه اخبار مربوط به این واقعه نیکو را که در هر جای کشور روی دهد اینگونه زیبا گزارش می کنید باید قدردان شما باشیم. و درود می فرستیم به همت گیله مردان و گیله زنان سبز
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. این وظیفه ای است که باید انجام بدهم.

  9. علی میرفتاح

    سپاس از تمام تلاشهای شبانه روزی شما و همه دوستان در نکوداشت استاد ستوده . شاد و برقرار باشی آرش جان .
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از لطف و توجهت.

  10. محمد ( يادداشتهاي يك كوهنورد)

    درود برشما
    توی این چند ماه گذشته کارهای خوبی را که برای بزرگداشت استاد ستوده انجام داده بودید رو توی وبلاگ شما و آقا پرویز ومحمد گایینی دنبال می کردم. آفرین به شما وخسته نباشید.
    یک پیشنهادی دارم باتوجه به نایاب بودن کتاب استاد آیا می تونید با اجازه ایشان نسخه ای PDF آنرا دراختیارعلاقه مندان قراردهید؟
    راستش یک موضوع دیگه که نتونستم جلوی خودمو از بیان نکردن آن بگیریم . آخه توی این ۸ سال گذشته من دلیل این همه نابودی اقتصاد و نابودی پول ملی و تورم افسارگسیخته و این همه بدبختی و بداخلاقی ودروغ وخشونت را آقا محمودو…. می دانستیم. خوشحال شدم که مارو از نگرانی وسردرگمی رها کردید ومتوجهمون کردید که مشکل از خودمونه!
    به هرحال ممنونم.
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در رابطه با پی دی اف، باید با ناشرها صحیت کرد. در رابطه با اینکه مشکل از خودمونه، این نظر بنده است و بهش اغتقاد دارم. موفق باشی مَرد.

  11. مريم

    سلام-خداقوت مرد
    راستی خواستم مطالب محمد”یادداشتهای یک کوهنوردو”برای کامنت منم کپی پیست کنید لطفا :)-منم ۱۰۰%موافق ایده هاشم…
    موفق باشید آرش نورآقایی جوان خستگی ناپذیر:)
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شما هم موفق باشید.

  12. مینا

    کار همگی شما دوستان در بزرگداشت دکتر ستوده، ستودنی بود. دست مریزاد
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندیم.

  13. محمد ( يادداشتهاي يك كوهنورد)

    http://www.asriran.com/fa/news/284565/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%85-%D8%A2%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-
    من هم با شما موافقم مشکل از خودمونه!
    این ها بخشی از واقعیت هستند ؛ وجدان مسؤولان آسوده است؟
    مردم درباره گرانی و کمبود دارو چه می گویند/ فرزندم در مقابل دیدگانم آب می شود …

    – اسپری مینیرین که داروی وارداتی برای کنترل بیماری دیابت بیمزه است چندماه است در بازار پیدا نمی شود و چون داروی نیازمند به برودت است در بازار آزاد هم قابل اعتماد نیست.
    ساخت ایرانی آن به هیچ وجه جواب بالینی نداده . عدم مصرف این دارو باعث عدم جذب آب بدن توسط کلیه ها شده و دفع سریع یعنی ادرار بیش از حد شده و تشنگی همراه با ضعف شدید در بیمار ایجاد می کند.
    این بیماری، ناعلاج و نیاز مبرم به مصرف مداوم دارو دارد حال ببینید بیماران مبتلای به این بیماری چه می کشند ؟ فرزندم در مقابل دیدگانم آب می شود و من چاره ای ندارم چون داروی او یافت نمی شود .

    – اوایل سال قبل قیمت انسولین ۱۵۰۰ تومان بود اما اکنون به ۱۲.۵۰۰ تومان رسیده واقعا مسئول این وضعیت کیست ؟

    – من کارمند بیمارستانم. الان چندماهی است که به خاطر نبود دارو هیچ بیمار ام اس ( یک بیماری صعب العلاج) را توی بیمارستان بستری نمیکنن… هر چند وقت یکبار خانواده هاشون مراجعه میکنن و با کلی امید میپرسن که مشکل دارو حل شده؟ و با ناامیدی برمیگردن.

    – قرص مزالازین ایرانی برای درمان کولیت اولسروز می باشد مدتی است نایاب شده است ونمونه خارجی آن ۵ برابر قیمت ایرانی می باشد. مسولینی که یارانه دارو را حذف کردند چرا پاسخگو نیستن؟ آیا ما قشر بیمار کم درآمد محکوم به مرگیم؟

    – نزدیک به یک هفته پیش برای چندمین بار سرطان روده پدرم به مرز خطرناک رسید . پدرم رو به تهران انتقال دادیم و پزشک داروهایی تجویز کرد اما هیچ کدام را یا داروخانه ها نداشتند یا به یک ورق اکتفا می کردند و البته در بیشتر مواقع خودشان خیلی جالب پیشنهاد خرید آزاد آن را با یک تلفن می دادند و به نوعی به راحتی در داروخانه ها دلالی شکل گرفته است … تا امروز داروهایی که تا ۲ ماه قبل با قیمت ۱۰ هزارتومان می خریدم بعد یک هفته با ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان و یک هفته جستجو و درد کشیدن و وخیم شدن حال پدرم به دست آوردم … اکنون با ۶۰۰ هزارتومان حقوق ماهیانه چگونه این رقم دارو را برای پدرم بپردازم و بتوانم خودم هم امرار معاش کنم …
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من با همه مطالبی که نوشتی و نقل قول کردی ابراز همدردی می کنم، و به همین دلیل با جمله آخرت موافق نیستم که “خدا به فریاد ما بی کسان این دوران برسد”
    به شدت نسبت به این جمله بی اعتقادم.

  14. پروین میرعنایت

    من هم آماده هرگونه همکاری باشما برای برگزاری چنین جشنهایی هستم….. آفرین به هممتون
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در خدمت خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *