اسناد گردشگری ایران – بخش دوم

مطالب زیر، بخش‌هایی از کتاب “اسنادی از صنعت جهانگردی در ایران” (سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) است که انتخاب کرده‌ام و در اختیار علاقمندان و خوانندگان این سایت قرار داده‌ام:

………………………………..

۱۳۱۴/۹/۲۵

خط سیر صدی هشتاد از جهانگردانی که از اروپا و آمریکا به ایران ورود می‌نمایند از سرحدات ذیل است:

۱- سرحد خسروی-تهران و بالعکس
۲- بندر پهلوی-تهران و بالعکس
۳- بندر بوشهر-تهران و بالعکس

………………………………..

۱۰ تیرماه ۱۳۱۵

اهالی عراق غالبا ثروتمند و آسایش طلب هستند و سعی دارند که فصل تابستان را در یکی از ییلاقات بگذرانند و غالبا هم رفتن به ایران را بر ییلاقات لبنان ترجیح می‌دهند. زیرا راه بغداد و سوریه خیلی طاقت فرسا و خسته کننده است و تمام اشخاصی که به آن نقطه می‌روند در موقع مراجعت فوق‌العاده از طول راه و خستگی اظهار عدم رضایت می‌نمایند…
اگر بتوانیم موفق بشویم کِرِند را آن طور که باید و شاید آباد نماییم در سال می‌توانیم مقدار زیادی ثروت اهل عراق را به ایران جلب نموده و با ییلاقات لبنان رقابت نماییم.

………………………………..

۲۴ مرداد ۱۳۱۷

چندی قبل از مشهد گزارش تلگرافی رسید مبنی بر اینکه در شهر مشهد بیش از دو مهمانخانه وجود ندارد…
استانداری پیشنهاد نموده است که چون برای مشهد، که از نظر عقاید مذهبی و جنبه تاریخی مورد توجه زوّار و جهانگردان خارجی و داخلی است، دایر بودن چند مهمانخانه آبرومند ضروری است و بقای مهمانخانه‌های (فعلی) مشهد هم با وضعیت فعلی غیر ممکن است.
… عجالتا راه علاجی که برای تشویق آنها به نظر می‌رسد آن است که مهمانخانه‌ها از عوارض شهرداری و یا مالیات بر درآمد معاف شوند…

………………………………..

۱۳۱۷/۱۰/۲۱

یک عده عناصر فاسدی در مرکز هستند که همه روزه مقداری فرش بار الاغ کرده و درب منازل اتباع خارجی و جهانگردان یا مهمانخانه‌ها حاضر شده و با وضع نامطبوعی اشخاص را اغفال و فرش‌های مختلفی را اغلب به نام فرش‌های معروف و به بهای فوق‌العاده گزافی می‌فروشند که بالاخره دیر یا زود عملیات اغفال آمیز آنها بر اشخاص نامبرده معلوم و در آنها تاثیرات سوئی خواهد بخشید.

………………………………..

۱۳۳۰/۴/۱۹

… در نظر است که در فروردین سال ۱۳۳۱ در استان فارس جشنی به نام جشن تخت جمشید گرفته شود. در این جشن تا حدی که مقدور باشد از وسایل احیای عظمت ایران باستان و نمایش کالای ایران فراهم خواهد آمد و نیز لوازم پذیرایی مهمانان در مهمانخانه‌ها و باغ‌های شیراز و در صورت لزوم در مهمانخانه‌ای که بوسیله چادر ایجاد خواهد شد مهیا خواهد گردید. برنامه تفصیلی این جشن بموقع خود به عرض می‌رسد.

………………………………..

۱۳۳۳/۱۰/۶

… در این قسمت الحمدالله عجالتا امنیت برقرار است و دیگر به دیوارها نوشته نمی‌شود «آمریکایی گم شو برو به خانه خودت» و مردم از ترس هیکل‌های ناشناس که در تهران با قیافه‌های غضب آلود به عابرین نگاه می‌کردند آسوده شده‌اند و انشاءالله این امنیت دائما برقرار خواهد بود.

………………………………..

۱۳۳۳/۱۰/۶

ما در کشور پهناور خود الحمدالله همه چیز داریم که می‌توانیم با مختصر سعی و کوششی مسافرین خارجی را به کشور خود جلب کنیم. در زمستان کوه‌های پربرف داریم، در جنوب آب و هوای گرم داریم، آبادان و‌ خرمشهر ما اگر درست اداره شود کمی از قاهره نخواهد بود و رودخانه به آن بزرگی و عبور و مرور کشتی‌ها و تماشای پالایشگاه عظیم آنجا و شهرتی که در عالم پیدا کرده همه جالب توجه مسافرین خواهد بود.

………………………………..

۱۳۳۴/۵/۱۲
وزارت کشور در خصوص عکاسی و فیلم‌برداری و نقاشی و طراحی تصویب‌نامه شماره ۱۷۶۰ مورخ ۱۳۱۷/۲/۲۲ را ملغی و مقررات زیر را تصویب نمودند:
عکاسی و طراحی و نقاشی و فیلم‌برداری در داخل کشور به استثنای مناطق ممنوعه آزاد خواهد بود.

تصویب‌نامه هیات وزیران شماره ۱۷۶۰ مورخ ۱۳۱۷/۲/۲۲ چه بود؟!
کسی حق ندارد بدون داشتن پروانه اداره شهربانی از معابر خیابان‌ها، عمارات، باغ‌های ملی، دورنماها و سایر مناطق، بنادر، کشتی‌های تجارتی، کارخانجات و نماهای ظاهری یا داخلی ابنیه و آثار تاریخی و مذهبی، عکسبرداری و نقاشی و طراحی نماید. برای ابنیه و آثار تاریخی و مذهبی موافقت قبلی وزارت معارف نیز لازم است.

………………………………..

۱۳۳۵/۳/۳

سیاحان می‌گویند که البته ساختن مهمانخانه‌های مدرن خیلی خوب است ولی مسافرین خارجی خیلی مایل هستند در جاهایی که سابقه تاریخی و کهن دارد اقامت نمایند و به این جهت پیشنهاد می‌کنند که اگر بعضی عمارات و ابنیه قدیمی تبدیل به مهمانخانه شود خیلی جالب توجه خواهد بود. به طور مثال می‌گویند که اگر کاروانسرای مادر شاه اصفهان که بسیار زیباست مرمت و مجهز شود و در آن حمام و مخلفات دیگر به طرز جدید تهیه شود بی‌اندازه موثر و خوش‌آیند خواهد بود.

………………………………..

۱۳۳۶

به منظور معرفی ایران و آثار باستانی و تماشایی آن به خارجیان به وزارت فرهنگ پیشنهاد گردید که به اداره کل هنرهای زیبا دستور دهند فیلم‌هایی از آثار باستانی و تماشایی ایران که بیش از ۱۰ دقیقه نباشد تهیه نمایند تا از طریق وزارت امور خارجه اقدام گردد تا در سینماهای خارج مملکت فیلم‌های مزبور را قبل از شروع فیلم نمایش دهند.

………………………………..

تعداد توریست‌های خارجی که از ایتالیا دیدن نموده‌اند به قرار ذیل می‌باشد:

در سال ۱۹۵۶: ۱۱.۷۸۰.۷۱۷ نفر
در سال ۱۹۵۷: ۱۲.۷۷۸.۷۰۱ نفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *