جاکارتا

جاکارتا پایتخت و قلب کشور اندونزی است.

جاکارتا با جمعیت و ترافیک زیادش، مرکز اقتصادی و سیاسی اندونزی به شمار می‌آید. این شهر به خاطر توسعه‌ی اقتصادی و بازارها و بنادر پر رونقش، مورد انتخاب مهاجرین دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار گرفت و امروزه یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست. با این‌که وقوع زلزله و فوران آتشفشان‌ها طی سال‌های گذشته، جاکارتا را برای جذب توریست با مشکل مواجه کرده، ولی جذابیت‌های طبیعی این سرزمین، قدمت معابد و کاخ‌ها، جشن‌ها و فرهنگ هندو هر سال پذیرای مسافران زیادی از همه‌جای دنیاست.

آب ‌و هوای جاکارتا استوایی است و در تمام سال هوایی گرم و مرطوب دارد، زمستان‌ها باران‌ زیاد می‌بارد ولی در فصل بهار، بادی که از روی دریا می‌گذرد، هوا را مطبوع می‌سازد. بهترین وقت سفر به جاکارتا، از آوریل تا اواسط نوامبر است؛ فقط فراموش نکنید از قبل به فکر رزرو هتل باشید، وگرنه مجبورید توی شهری پر از توریست، هر هتلی را با هر قیمتی بپذیرید.
اولین چیزی که بعد از ورود به جاکارتا خواهید دید، فرودگاه بزرگ و بین‌المللی سوکارنا هاتو است؛ فرودگاه سه تا ترمینال پروازهای داخلی و خارجی دارد و در بیست کیلومتری شمال غربی شهر واقع شده. بعد از ورود به سالن ترانزیت باید به باجه‌ی روادید رفته و اصل گذرنامه را برای درخواست ویزا تحویل دهید؛ بعد از کنترل گذرنامه، ویزا صادر خواهد شد و اگر به قصد تفریح به جاکارتا آمده باشید تا یک ماه می‌توانید در این شهر اقامت کنید.

چند تا سرویس‌دهنده‌ی تاکسی داخل سالن اصلی فرودگاه، باجه دارند. از همین‌جا می‌توانید برای رفتن به مرکز شهر تاکسی بگیرید و هزینه‌ای را که تاکسی‌متر تعیین می‌کند بپردازید. تاکسی‌هایی که بیرون فرودگاه هستند، عموماً در مورد قیمت با مسافر به توافق می‌رسند، اما ممکن است شب‌ها کرایه‌ی بیشتری طلب کنند. یکی از گزینه‌های دیگر رفتن به مرکز شهر، اتوبوس است؛ اتوبوس‌ها در جلوی ورودی ترمینال یک، هر نیم ساعت یک بار به سمت مرکز شهر، به نام میدان آزادی با برج مشهورش که سمبل جاکارتاست، حرکت می‌کنند.  بیشتر هتل‌های موردعلاقه‌ی توریست‌ها، ساختمان‌های اداری و یکی دو تا مرکز خرید بزرگ دور و بر همین میدان آزادی در مرکز شهر هستند. اگر حوصله‌ی ماندن در ترافیک و گشتن دنبال آدرس جاهای دیدنی را ندارید، همین حوالی هتل بگیرید؛ ولی اگر دنبال آرامش جاهای خلوت می‌گشتید، هتل‌های شمال جاکارتا، انتخاب بهتری هستند.

برای این طرف و آن طرف رفتن در سطح شهر، علاوه بر تاکسی و اتوبوس، اتوبوس‌های خط ویژه بهتر می‌توانند شما را از شر ترافیک نجات دهند؛ توی بعضی از محله‌های مرکز شهر هم می‌توانید سراغ باجاج‌ها ( موتورهای سه چرخ کابین‌دار) را بگیرید. بهتر است یک بار سوار باجاج بشوید، سرعت زیادشان با بدلیجات و مهره‌هایی که به در و دیوار کابین‌ها آویزان می‌کنند، تجربه‌ی بامزه‌ای است.

اولین چیزی که باید در جاکارتا به سراغش بروید، شهر مینیاتوری تامان است؛ همان‌طوری که اسمش نشان می‌دهد تمام فرهنگ و دیدنی‌های اندونزی با مجسمه‌های هنرمندانه‌ی مینیاتوری در این باغ بزرگ جمع شده است. شهر مینیاتوری تامان تا هشت شب باز است و راهنماهای زیادی دارد.
اطراف جاکارتا را به خاطر آب و هوای گرم و مرطوب، فضای سرسبز جنگل‌های استوایی پوشانده و باعث شده این شهر چندین پارک و باغ با گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری داشته باشد. پارک سفری جاکارتا با ١٣٠ هکتار مساحت یکی از این‌هاست؛ پارک سفری قسمتی مخصوص حیوانات وحشی و پرندگان نادر دارد که تورهای داخلی آن با اتومبیل انجام می‌شود. دیدن زندگی طبیعی حیوانات در میان درخت‌ها و گیاهان سبز جنگل، خاطره‌ی جالبی می‌سازد. در پارک سفری، می‌توانید دو تا آتشفشان دو قلو، میمون‌های سوماترایی و خرس‌های پاندای چینی را نیز ببینید. بچه‌ها صد در صد این‌جا را خیلی دوست خواهند داشت. با این همه، خیلی خوب نیست اگر تا جاکارتا بروید و باغ بوگور و باغ ارکیده‌ی جاکارتا را نبینید؛ اندونزی به داشتن بیشترین نوع و بزرگ‌ترین ارکیده در جهان معروف است، از طرفی در باغ بوگور بیشتر از پنجاه گونه درخت نخل وجود دارد، با مغازه‌هایی که صنایع دستی تهیه شده از تنه و برگ نخل می‌فروشند.

پارک رویایی آنکول در شمال جاکارتا، مجموعه‌ای از چندین مکان تفریحی است؛ دنیای فانتزی، دنیای آبی با آکواریوم بسیار بزرگش و پارک اقیانوس در کنار هتل و رستوران‌ها و کافه‌های متعدد در آنکول قرار گرفته‌اند. در دنیای آبی می‌توانید سوار قایق‌های موزی شوید، قایق‌های زردرنگی که شبیه به موز هستند.

برای دیدن تاریخ اندونزی، موزه‌ی ملی اندونزی در خیابان جیمردکا با فیل‌های برنزی متعددش جای خوبی است. موزه‌ی ملی، کلکسیون بزرگی از سرامیک‌ها و مجسمه‌های هندو دارد که در کنار ابزارهای جنگی و شمشیرهای جواهرنشان پادشاهان به نمایش درمی‌آیند. محله‌ی قدیمی جاکارتا، باتاویا، منطقه‌ای از خانه‌ها و آثار باستانی این شهر است که خیابان‌هایش سنگ‌فرش هستند. موزه‌ی موسیقی جاکارتا در این محله قرار گرفته که برنامه‌های هفتگی اجرای موسیقی محلی دارد. پیاده‌روی در خیابان‌های باتاویا و خوردن غذا یا نوشیدنی در یکی از کافه‌های قدیمی این‌جا لذت خوبی به سفرتان می‌بخشد. در هیچ جای جاکارتا نگران غذا نباشید؛ در همه‌ی خیابان‌های اصلی، تعداد زیادی رستوران و اغذیه‌فروشی‌های بین‌المللی و محلی به چشم می‌خورد. به غیر از برندهای غربی مثل مک دونالد و پیتزا هات و استارباکس، رستوران‌های ایتالیایی، مکزیکی، فرانسوی و حتی عربی زیادی هم در شهر وجود دارد. غذای محلی جاکارتایی‌ها پر از ادویه و چاشنی است و عموماً در کنار برنج یا نودل سرو می‌شود.

جاکارتا معدن تفریحات دریایی هم هست. سواحل عمومی در شمال شهر هستند و تورهای قایق‌سواری، اسکی روی آب، غواصی، گردش با کشتی و کایت‌سواری در ساحل‌ها برپاست. هیجان بازی‌های آبی در سایه‌ی نخل‌های بلند و باریک در جاکارتا طرفدار زیاد دارد. اگر در یکی از هتل‌های کناره دریا اقامت داشته باشید، می‌توانید از ساحل اختصاصی هتل استفاده کنید و غذا و نوشیدنی هم در ساحل برایتان سرو خواهد شد. هر کاری در جاکارتا بستگی به سلیقه‌ی شخصی‌تان دارد؛ می‌توانید یک سفر ماجراجویانه و هیجانی را انتخاب کنید یا آرامش طبیعت را.

اگر در ماه ژوئن به جاکارتا سفر کردید، هفته‌ی مد اسلامی را از دست ندهید. طراحان معروفی از سرتاسر دنیا در این فستیوال مد شرکت می‌کنند و جشنواره، تاثیر زیادی روی صنعت پوشاک در جهان دارد.

منبع: www.zoraq.com

دیدگاه‌ها

  1. نسرين

    آقا آرش سلام. من یکی از مسافران شما در تور چین هستم( مرداد ۸۹) .آیا برنامه ای برای راهنمایی تور اندونزی دارید؟.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فعلا که هیچ پیشنهادی ندارم.

  2. لیلا

    اطلاعات بسیار مفیدی بود.سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. دست نویسنده اش درد نکنه.

  3. مسعود

    با سلام آقای آرش میتوانم از شما خواهش کنم با توجه به اطلاعاتتان نسبت به جاکارتا آدرس چند هتل دور میدان آزادی را برایم بفرستید؟ قبلا” از مرحمتتان کمال تشکر را دارم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفانه از هتل های جاکارتا اطلاعاتی ندارم. حتما در اینترنت اطلاعاتی هست که به دردتان بخورد.

  4. diba

    آرشیو کتابهای مسافرتی و جهانگردی
    http://www.booktolearn.com/?cat=93

    مجموعه کامل کتابهای جهانگردی و گردشگری
    http://www.booktolearn.com/?p=1329

    آرشیو یکصد ساله نقشه‌های موسسه نشنال جئوگرافیک
    http://www.booktolearn.com/?p=1323
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  5. مریم

    سلام
    میتونم خواهش کنم که چند تا مرکز ایرانی زبان توی جاکارتا رو اگر میدونید بهم معرفی کنید

    برای خرید دارو و لوازم شنا و ماهیگیری

    مرسی
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفانه نمی شناسم.

  6. نوروز

    خیلی مطلب خوب و مفیدی بود
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قابلی نداشت.

  7. Masi

    اندونزی در چشمم سبزه…. سبزِ سبز .
    چسبید خوندن این مطلب
    دست نویسنده ش درد نکنه.
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *