پیزا، رُم، پُمپی………………..۷

فردا (۱۳ فروردین) ساعت ۲۰:۵۵ به وقت ایتالیا به سمت تهران پرواز خواهیم کرد و امشب آخرین شبی است که در این کشور می خوابیم. حالا که می نویسم رُم را گشته ایم و یک سفر یک روزه هم به شهرهای پُمپی و ناپل داشته ایم. متاسفانه تمام عکس هایی که از شهر ناپل گرفته بودم و همچنین برخی از عکس های پمپی، رم و واتیکان به خاطر اشتباهی که در کپی کردن عکس ها انجام دادم، پاک شد و از بین رفت. با این حال اگر از شهر ناپل صرف نظر کنیم و به باقی عکس ها رضایت دهیم، گزارش تصویری زیر شرح مختصری از چند روز آخر سفرمان خواهد بود:

 

 وقتی فلورانس را به سمت رم ترک کردیم، سر راه از شهر پیزا بازدید کردیم. پیزا در حدود ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد، در مرکز ایتالیا و در استان توسکانی واقع شده و از مراکز صنعتی، توریستی و فرهنگی ایتالیا به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری پیزا شامل کلیسای جامع “دل دومو”  Del duomo، محل تعمید و برج ناقوس (یا همان برج کج معروف پیزا) است. کلیسای جامع و برج کج پیزا در تصویر دیده می شوند و محل تعمید را در عکس بالایی دیدید.  

کلیسای جامع در سال ۱۰۶۳ میلادی به سبک رومی ساخته شده 

برج کج پیزا Leaning tower را در تصویر مشاهده می کنید. این برج نمونه ای از معماری رومی است و ساخت آن در سال ۱۱۷۳ شروع شد. ساخت این برج مدت ۲۰۰ سال طول کشید و به عنوان برج ناقوس کلیسا استفاده می شد. ۵۵ متر ارتفاع و ۱۶ متر قطر دارد و در ۸ طبقه ساخته شده. داخل برج راه پله مارپیچی با ۲۹۴ پله وجود دارد. می گویند وقتی که ۳ طبقه از برج ساخته شده بود، قسمتی از آن شروع به فرو رفتن در خاک کرد و همین مساله باعث شد که ساخت این برج حدود یک قرن به تاخیر بیفتد. بعدتر در سال ۱۳۰۱ ساخت برج دوباره شروع شد و در سال ۱۳۵۰ به پایان رسید. آن چه که باعث شهرت این برج شده همین کج بودن آن است. در حال حاضر این برج حدود ۵ متر از محور عمودی منحرف شده و این را گردشگری که از پله های برج بالا می رود خیلی خوب درک می کند و البته تجربه هیجان انگیزی است. برج پیزا در هر سال حدود ۱ میلی تر منحرف تر می شود. مطمئنم که می دانید این همان برجی است که گالیله آزمایش معروف خود (شتاب یکسان برای اجرام متفاوت) را در آن اجر کرد.

دیگر همه ی دنیا “سکینه آشتیانی” را می شناسند. 

اولین مکانی که ما در شهر رم به همراه راهنمای محلی بازدید کردیم، میدان ونیز piazza Venezia بود. قدم زنان خودمان را به “فروم” و “کلوسئوم” رساندیم و برای ناهار به میدان “اسپانیا” Spagna رفتیم. در انتهای روز از میدان و باسیلیکای معروف واتیکان با عنوان “سن پیتر” بازدید کردیم. در تصویر بخشی از “فروم” رمی و معبدی که توسط “ژولیوس سزار” بنا شده بود را می بینید.

بدون شرح 

 بدون شرح

 این گلادیاتورها در نزدیکی کلوسئوم با گردشگران عکس می گیرند و پول طلب می کنند.

 کلوسئوم بزرگترین آمفی تئاتر رم باستان قلمداد می شود. فرق سالن تئاتر یونانی و آمفی تئاتر رومی در این است که در سالن های تئاتر یونانی فقط اجرای نمایش های کمدی و تراژیک اجرا می شد، اما در آمفی تئاترهای رومی، مسابقات ورزشی، مبارزه گلادیاتورها با هم و با حیوانات وحشی و از این قبیل نیز برگزار می شده است.

دستور ساخت کلوسئوم Colosseum توسط امپراطور “وسپاسیان” Vespasian در سال ۷۰ میلادی صادر شد. ابعاد این آمفی تئاتر بیضی شکل، ۱۸۹ در ۱۵۶ متر  است و ظرفیت ۵۰۰۰۰ نفر را دارد. کف چوبی کلوسئوم با ماسه پوشیده شده بود تا خون گلادیاتورهایی را که در آن مبارزه می کردند و در این حین، زخمی و کشته می شدند را به خود جذب کند. جالب این که گاهی میدان آمفی تئاتر را پر از آب می کردند و جنگ ها و مبارزات دریایی را در آن به نمایش می گذاشتند. آخرین مبارزه گلادیاتورها در این آمفی تئاتر به ۵۲۳ بعد از میلاد مسیح برمی گردد.

یکی از بناهای “فروم” در تصویر مشخص است. 

 در تمام مدتی که در پمپی قدم می زدیم، پر از انرژی و شعف بودم. تجربه ی نابی از حس تونل زمان بود. راهنمای محلی امان می گفت هر چه در رابطه با سبک زندگی مردم روم باستان می دانیم، به خاطر وجود پمپی است.  پُمپی یکی از شهرهای باستانی ایتالیای کنونی است که در ناحیه ی “کامپانیا”، در نزدیکی شهر ناپل، در دهانه رود “سارنو” Sarno و در دامنه کوه آتشفشانی کوه “وزوویوس” Vesuvius واقع شده است. این شهر در سال ۶۰۰ قبل از میلاد ساخته شد و هنگامی که در ۸۰ قبل از میلاد تحت سیطره ی امپراطور رم درآمد، به اقامتگاه ثروتمندان رومی تبدیل شد. در زمان میلاد مسیح این شهر ۲۰۰۰۰ سکنه داشت و بندر تجاری مهمی قلمداد می شد. پمپی در ۱۹ اوت سال ۷۹ میلادی با فوران آتشفشان کوه Vesuvius ( که ظاهرا ۲۸ ساعت ادامه داشته) ویران شد و تا سال ۱۷۴۸ میلادی زیر گدازه ها مدفون باقی ماند. در این سال باستان شناسان بخشی از این شهر را زیر گدازه ها بیرون آوردند و درکاوش های سال ۱۹۱۲ میلادی، آمفی تئاتر این شهر و چندین خانه کشف شد. پمپی در جریان حملات جنگ جهانی دوم باز هم خسارت دید. بد نیست بدانید در سال ۱۹۴۴ یعنی در جریان جنگ جهانی دوم، کوه “وزوویوس” باز هم آتشفشان کرد. پمپی در میان شهرهای ناپل، سورنتو، سالرنو و پوگیومارینو قرار گرفته. در تصویر یک آمفی تئاتر شهر پمپی را می بینید.

 این جا محل نگهداری گلادیاتورها در همان ساختمان آمفی تئاتر است. گلادیاتورها تا گلادیاتور شوند، برای صاحبانشان خرج زیادی برمی داشتند، بنابراین باید در چنین مکان هایی نگهداری و به عبارتی زندانی می شدند.

پمپی یک شهر است با وجود معابد و خانه ها و بازار و فروم و خیابان ها و چهار راه ها. خیابان های این شهر، شرقی – غربی و شمالی – جنوبی ساخته شده بودند. در تصویر، سنگ فرش های یک خیابان که در کنار آن مغازه ها و فروشگاه ها قرار داشته اند مشخص است.

جای چرخ ارابه ها بر روی سنگفرش ها مشخص است. 

 نمایی از یک خیابان دیگر

 در دو طرف این خیابان خانه ها دیده می شوند.

نمایی دیگر 

 Domvs به زبان لاتینی یعنی “خانه” و این یکی، خانه ی خانواده ی Cornelia بوده. راست و دروغش با راوی.

 هر چند در تصویر مشخص نیست، اما بنا بر گفته ی راهنمای محلی، این چیزی که در این جا می بینید و بر رویش نوشته هایی وجود دارد (نوشته ها در اثر انعکاس نور خورشید مشخص نیست) یک جور بیلبورد تبلیغاتی برای شرکت در رای گیری (در همان زمان) بوده است. این بیلبورد را بر روی دیوارهای خیابان های اصلی نصب کرده بودند.

همین امروز هم، گاهی این کوچه های تنگ و تاریک شهرها ما را به سمت محله های خلاف هدایت می کنند. در این کوچه یک روسپی خانه وجود داشته است.

 شرح خدمات: نقاشی های دیواری (فرسکو) بر در و دیوار روسپی خانه

 راهنمای محلی امان می گفت، برای هر دو جنس زن و مرد روسپی خانه وجود داشته. به عبارت دیگر، نه تنها برای زن ها مشتری مرد می آمده، بلکه برای مردها هم مشتری زن وجود داشته.

تخت های روسپی خانه: در این روسپی خانه چندین اتاق در ۲ طبقه موجود بود.

 غالب خانه های شهر پمپی به این صورت بوده که: از در وارد می شویم، بعد از عبور از یک راهروی کوتاه به حیاط مرکزی می رسیم که دارای یک حوض آب است. در اطراف حیاط اتاق هایی وجود داشته که ارباب و برده ها در آن ها زندگی می کردند. درواقع شبیه معماری خانه ها در شهرهای کویری ایران است.

 راهنمای محلی می گفت که این لوله ها برای انتقال آب از منبع اصلی به حوض های سر چهار راه ها بوده که عموم مردم از آب درون آن ها بهره برداری می کردند. این لوله را با روکش محافظت کرده اند.

 در تصویر، محل قرار گرفتن در مغازه ها مشخص است. ظاهرا به صورت کشویی باز و بسته می شده اند.

همان توضیح قبلی

آب و شراب و نوشیدنی های دیگر را نگهداری می کرده اند (می فروخته اند). به زبان امروزی “بار” Bar بوده. 

این جا نانوایی بوده که در آن هم نان می پخته اند و هم کیک. آن ساختمان آجری، نانوایی بوده که از داخلش یک نان پیدا کرده اند و این سازه هایی که در سمت راست می بینید، آسدس (آسیاب دستی) برای درست کردن آرد هستند.

 نمایی دیگر از پمپی

نقاشی های دیواری یکی از خانه های معروف در پمپی 

همان توضیح قبلی 

نمایی از داخل یکی از خانه های اعیانی ؟ 

پمپی توسط آن کوهی که در انتهای تصویر می بینید (Vesuvius) ویران شد. البته قبل از آتشفشان ارتفاعش بیشتر از این بوده.

 برای این که آب و غذا را خنک نگه دارند آن ها را در این سفال ها نگهداری می کرده اند.

 نمایی دیگر از پمپی

 در سال ۷۹ میلادی با شروع فوران آتشفشان، گازهای سمی در هوا پراکنده شدند و با مخلوطی از خاکستر گدازه ها به روی مردم شهر باریدن گرفت. نهایتا گورستانی پدید آمد که به خاطر عدم تماس اجساد با اکسیژن، از پوسیدن حفظ شدند. باستان شناسان با استفاده از بقایای این اجساد، اطلاعات زیادی را در رابطه با سبک زندگی مردم پمپی به دست آورده اند.

بازار 

 یکی از معابد در شهر پمپی

“فُروم”: به عبارتی همان میدان اصلی شهر که در اطرافش معبد و ساختمان های اداری و سیاسی و … وجود داشته. 

سایت موزه ی پمپی: این موزه پر از سفال و سکه و چند جسد است. در تصویر جسد یک سگ دیده می شود.

جسد چمباتمه زده 

در تصویر جسد یک زن دیده می شود که حامله بوده و در این حالتی که قرار گفته بچه ی دیگرش را از گدازه های آتشفشان محافظت کرده. بچه اش در تصویر دیده نمی شود، راهنمایمان گفت که بچه اش را برای نمایش در یک نمایشگاه برده اند.

پی نوشت:

۱- ما بعد از دیدار از پمپی، به ناپل Napoli یا Neapolis (در زبان یونانی به معنی شهر نو و جدید) رفتیم که در نوع خودش تجربه ی جالبی بود. ناپل پس از رم و میلان سومین شهر بزرگ ایتالیاست و از لحاظ پاکیزگی و مبادی آداب بودن، شبیه دیگر شهرهای اروپایی نیست. در یک کلام عین خودمانند. نایل بین دو کوه آتشفشانی (فعال) قرار گرفته.

۲- یک روز قبل از روز پروازمان به سمت تهران، با تعدادی از مسافرانم در شهر رم قدم زدیم. ما با هم از هتل حرکت کردیم، از پل Margherita (“مارگریتا” اسم یک پیتزای معروف هم هست) عبور کردیم، به میدان مردم (ملت) Piazza Popolo رفتیم، بعد راهمان را از داخل خیابان via del Corso که یکی از خیابان های معروف شهر رم است، ادامه دادیم. این خیابان، میدان “پوپولو” را به میدان “ونیز” وصل می کند. در مسیر از Fontana di Trevi (معروف به چشمه عشاق: این مکان فواره ای دارد که توسط “نیکلا سالوی” به سبک باروک طراحی شده و در قرن ۱۸ تکمیل شده است. گردشگران به سمت این چشمه می روند و از پشت سکه ای در حوض آن میاندازند، به امید این که دوباره به رم بازگردند)، Pantheon (معبد خدایان: یکی از مهمترین ساختمان های رم باستان است که به شکل استوانه ساخته شده و قطر گنبدش ۴۳ متر است. این معبد بین سال های ۱۱۸ تا ۱۲۰ میلادی توسط امپراطور آدریانوس بنا شده و خیلی خوب تا به امروز حفظ شده است. گنبد بزرگ این معبد بر روی یک ساختمان ۸ ضلعی ساخته شده) و میدان Navona (یکی از پاتوق های گردشگران و مردم شهر رم) بازدید کردیم. در این میدان ناهار خوردیم. همچنین از موزه “لئوناردو واوینچی” در نزدیکی Campo de Fiori بازدید کردیم. در انتها همگی به موزه واتیکان رفتیم. در این پیاده روی، چهار بچه زیر هشت سال (دو بچه یک ساله و دو ساله) همراهمان بود.

پایان سفرنامه یونان و ایتالیا

دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    سلام بر شما … امیدوارم بسیار خوش گذشته باشد.
    بسیاری از فایل هایی که از روی مموری پاک میشود را میتوان از طریق برنامه های مختلف ریکاوری برگردوند البته اگه خیلی دوباره عکس نگرفته باشید و اطلاعات دوباره جای اونارو نگرفته باشه…
    یکی از این نرم افزار ها easy recovery data recovery است.
    شاد باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از مسعود عزیز. امتحان می کنم.

  2. رها

    با سلام واحترام
    عکسها زیباست؛بعد از مدتها ذوق کردم.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  3. نازي

    سلام برای عکسها متاسف شدم اما خاطرات همیشه با ماست به ایران خوش آمدید
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  4. مجتبی گهستونی

    با درود خدمت آرش عزیز. فکر کنم الان که این مطلب را می نوسیم تو در مسیر ایتالیا به ایران باشی. من و برگه چین پیش هم هستیم. کمتر از ده دقیقه است که از یک تور سه روزه طبیعتگردی در بخشی از خوزستان بازگشتم. دلم هوای تو کرد. این سفر سه روزه پر از ایده شدم.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قربون تو. به امید دیدار نزدیک.

  5. شقايق

    سلام
    رسیدنتان به خیر و امیدوارم که سفر خوب و خوشی را پشت سر گذاشته باشید و این جماعت هموطن پوستتان را نکنده باشند.

    من قصد مسافرت به یونان را دارم
    می خواستم ببینم با چه آژانسی صحبت کنم؟ دوست دارم لیدر شما باشین و آیا شما مسافرت دیگری را در یکی دو ماهه اخیر دارید یا خیر؟
    و میشه هم یونان رفت و هم مجارستان هر دو کشور باهم؟
    متشکرم
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از لطف شما. من تور اروپا رو با آژانس “ایوار” رفتم. با اون ها تماس بگیرید و ببینید توری برای یونان دارند یا نه: ۲۲۰۵۱۵۲۸
    به امید دیدار

  6. آرمان سليماني

    سلام
    خسته نباشید.عکسها بسیار زیبا بودومیدوارم بتونم گزارش سفرتان راهم در جلسه کانون ببینم
    همیشه تندرست وشاداب باشید.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمند توام.

  7. حامی

    سلام

    اینجا تاریخ شکوهش را به رخ می کشد
    سفرنامه ات مرا به کجا می برد!
    شراب بدهید
    شتاب باید کرد
    روح سفر از میان تاریخ به سمت جوهر پنهان زندگی می رود
    عبور باید کرد
    چند ثانیه غفلت, دریغ درک حضور هستی ماست.
    فکر می کنم توی چنین سفرهایی برای درک بهتر روح فضاهای تاریخی
    بهتره تنها سفر کرد یا حداکثر با دو سه نفر
    زیبا بود, خصوصا شکار لحظه هایی که مسافر آبهایی از جهان بودی
    شاد باش و رها , که شادی و رهایی سزای توست.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  8. الف

    زیبا و قابل تامل .تاریخ کشورها رو دوست دارم وبا تصاویر ونوشته هاتون واقعا لذت دیدن رو در مخاطب به وجود اوردید از ایتکه مارو همراه خود کردید ممنون به ایران خوش اومدی.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم و سپاس از شما.

  9. suzan

    salam ostad,khaste nabashid,,mamnoon az axha &tozihat,axe siahosefude 2 khanum kheili zibast,omidvaram hamishe delshad&khandun bashid. (:
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما. خوش می گذره مالزی؟

  10. اركما

    عالی بود جناب نوراقایی…لینکتون رو تو صفحه ی جهانگردی مجازی قرار می دم تا دیگر دوستان هم از اطلاعات ارزشمندتون بهرهمند شن…هنوز انجمن تشریف دارید؟
    ……………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما. بله، تا آخر اردیبهشت هنوز دبیر انجمن صنفی هستم. بعدش دیگه نه.

  11. آتوسا

    سلام . سفرنامه جامعی بود . ممنونم از به اشتراک گذاشتن این تجربیات . شخصا یونان ، ایتالیا و ایران را بی نهایت دوست دارم . موفق باشی دوست عزیز و سالی سرشار از موفقیت را برایت آرزومندم
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  12. پیام

    سلام آقای نور آقایی،
    اول سال نو مبارک، دوم اینکه رسیدن به خیر و سوم اینکه اگه تا الان هنوز موفق به بازیایی عکس ها نشدید به حافظه دوربین دیگه دست نزنین و بدون اینکه عکسی روی این حافظه بگیرین بفرستین برای من تا براتون عکس ها رو برگردونم. اگه بعد از این اتفاق عکسی نگرفته باشید ۹۹% عکس ها رو براتون بازیابی میکنم.
    موفق باشید
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از لطف تو که همیشگی است.

  13. leyla

    سلام

    تور ایتالیاو یونان رو با چه آزانسی برگزار مکنید؟ در واقع اگر بخواهم در تورهای خارج از ایران شما شرکت کنم از طریق چه آزانسی باید اقدام کنم؟
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. این مرتبه با آژانس ایوار رفتم: ۲۲۰۵۱۵۲۸

  14. پريا

    بازم دود… بازم صدای بوق… بازم ماشینی که دیوانه وار از کنارم رد میشه… بازم نگاه یه غریبه بی شرم… بازم یه سری فرهنگ بی فرهنگ… بازم کار… بازم مشاجره برای دفاع از حق… بازم دیکتاتوری مذهب و عقیده… بازم تشویش و سردرگمی… بازم امید به آینده… بازم عشق و نازیدن به گذشته… بازم رانندگی برای پیدا کردن آرامش… ولی دوستش دارم وطنم رو با اینکه می دونم درست شدنی نیست چون مردمش نمی خوان عوض شن.
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. پریا گاهی برای عوض کردن باید متنفر شد. می دونم باورش سخته ولی این جوریه.

  15. محجوب

    سفر نامه ات خیلی خوب ارائه شده اطلاعات و تصاویری در آن دیدم که تا کنون در اینترنت مشابه اش را نخوانده و ندیده بودم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام عباس عزیز. سپاس از تو. به امید دیدار و موفقیت برای شما.

  16. فریبا

    سلام
    در مورد بحثهای فرهنگی که مطرح کردید، دیروز در سایت عصرایران خوندم که گردشگران در همدان قندیلهای غار علیصدر راکندند و با خود بردند. همزمان دوستان ایمیلی برایم فرستادند در مورد رفتار مردم ژاپن بعد از سونامی که خیلی جالب بود مثلا اینکه خودپردازها بدون محافظ دست نخورده موندند ، رستورانها قیمت غذاراکاهش دادند، غارتگری و زورگویی دیده نشد، صفوف منظم برای آب و غذا بدون حرف زننده یا رفتار خشن ،در فروشگاهی که برق رفت مردم به آرامی اجناس را سرجایش گذاشتند و فروشگاه را ترک کردند و خلاصه آموزش طوری است که از بچه تا بزرگ دقیقا میدانستد چکار کنند و همان کار را کردند.

    راستی اگر تور یونان باز هم داشتید و امکان هست در سایت اطلاع دهید من خیلی علاقمند به دیدن یونان هستم البته از طرفی با توجه به هزینه اش از ایران، کلا برای سفر به اروپا تردید هم دارم که با توجه به برنامه هام ، فعلا صبر کنم و بعد از ردیف شدن کارهام از اونور به اروپا یا مثلا امریکای لاتین برم. احتمالا باید خیلی ارزانتر در بیاد لطفا اگر در این رابطه اطلاعی دارید بهم بدید ممنون میشم
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما به خاطر این سطرهایی که نوشتید. همچنین سپاس از هدیه. اگر توری داشتم که می شد از قبل اطلاع رسانی کرد، حتما این کار رو انجام می دم. در مورد سوالی که داشتید، متاسفانه از قیمت ها مطلع نیستم.

  17. nasim

    سلام،گزارش تصویری خوبی بود.امیدوارم همیشه به گشت وگذارباشی و در سال جدید بهترین هاروبراتون از خداآرزومیکنم.
    ……………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس. موفق باشید.

  18. یوکابد

    سلام
    این سفرنامه تون را با اون سفرنامه اروپا که خواندم با هم مقایسه نمیشه کرد در سفرنامه اروپا خیلی سلیس و راحت و با شور و اشتیاق وافری نوشته بودید هیجانتان از نوشته هاتون مشخص بوده. ولی این سفر یونان و ایتالیا شور و حال اونا نداشت. شاید چون این سفر کارتون بوده و باید وظیفه تان را انجام میدادید ولی اون سفراروپا مخصوص خودتان بوده و به خاطرخودتان انجامش دادید.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، همینطوره.

  19. فلور

    سلام همه چیز جالب بود ممکنه چند تا از عکساتو که کامل و بزرگ هستن برام بفرسیتی
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اگر شما تشریف بیارید بگیرید، بهتره. من باید در میان انبوهی از عکس ها، بتونم عکس پیدا کنم و این زمان میبره.

  20. سراج

    ایتالیا چنددرسال شهرستان زندگی روم به اتشفشان خیلی وحشناک جمعیت جندنفرمرگ بود وکناه به کاربود خدابیامرزدش
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  21. Masi

    با اینکه در مورد این شهر زیاد خونده بودم و عکس های زیاد و ویدیو های زیادی هم درباره ش تماشا کرده بودم.
    اما بازم قدم زدن با شما و سفر کردن با شما طعم و لذت دیگه ایی داشت.
    عاااالی بود، عااالی. به شدت خوب بود این انتهای سفر.
    ………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *