WORLD MYTHOLOGY

از دوست عزیزم، “کوروش اسفندیار”، نویسنده کتاب “زبان انگلیسی تخصصی برای راهنمایان گردشگری” (انتشارات مهکامه) که هم‌اکنون در استرالیا مشغول به تحصیل است خواهش کردم که کتاب WORLD MYTHOLOGY را برایم تهیه و ارسال کند. ایشان چنین کرد که بدین وسیله از او قدردانی می‌کنم.

امروز که می‌خواستم بخشی از کتاب را مطالعه کنم، متوجه شدم که هیچ اشاره‌ای به اسطوره‌های ایرانی در این کتاب نشده. اساسا کسی نیستم که به این موضوعات آن‌قدری بها بدهم که ناسیونالیست‌‌های افراطی برایشان مهم است.

اما وقعا در جهان اسطوره، ایران جایگاه ویژه‌ای دارد که کم از یونان و هند نیست. سوال اینجاست، در کتابی که بنا به عنوانش باید به اسطوره‌های دنیا بپردازد چرا از یکی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های مرتبط با اسطوره نامی برده نشده؟!

آیا این اتفاق تصادفی است؟ شاید باشد.

شاید هم از آن‌جایی که در این کتاب به همه اسطوره‌ها اشاره نشده، اسطوره منحصر به فردی از ایران تشخیص داده نشده که نامش در کتاب درج شود.

در این میان، سوالی برایم به وجود آمده که کلا ما چقدر نادیده گرفته شده‌ایم و یا به عبارت دیگر، چرا این دیده نشدن اتفاق افتاده است؟

آیا می‌توانیم این‌طور مطرح کنیم که عدم ارتباط درست و صحیح ایران با دنیا یکی از دلایل این اتفاق یا اتفاقات این‌چنینی بوده است؟

قطعا این کتاب تنها کتابی نیست که در عرصه فرهنگ چاپ می‌شود و نام ایران در آن نیست. موارد مشابه در فرهنگ، هنر، علم و … کم نیستند.

گویی باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در دنیای امروز حضور نداریم که ما را نمی‌بینند.

بگذریم!

طرح روی جلد از برخی از محتویات کتاب پرده بر‌می‌دارد. برای آشنایی با برخی از اسطوره‌های یونان، رم، بابل، مصر، هیتی، سومر، شمال اروپا، ایرلند، اسکاتلند، انگلستان، اسکاندیناوی، فرانسه، هند، چین، ژاپن، نیوزیلند، هاوایی، نیجریه، بنین، فاراکا، مالی، زئیر، بولیوی، پرو، سورینام، برزیل، گواتمالا، مکزیک، ایالت متحده و کانادا می‌توانید به این کتاب رجوع کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان زاده

    درود
    این نقصان هم جالب یاد بهتر بگم عجیبه و هم راستش چندان هم دور از ذهن نیست
    واقعا چقدر از خود ما ایرانی ها اسطوره هامون رو می شناسیم؟ این عدم شناخت به عدم شناخت درست خودمون از تاریخ و جغرافیامون هم برمیگرده واین عوامل دلایل عدم احساس تعلق ما به چنین بخشی از ارزشهامون هست…وقتی حس تعلق به میراث وجود نداشته باشه اونوقت نمیشه از بقیه انتظار حراست از اونها رو داشت…از سوی دیگه تبلیغات منفی برخی جوامع و حتی تحریف در شناخت اسطوره ها چیزی از اونها برجای نمیذاره
    راستش الان یاد حفظ میراث ناملموسمون هم افتادم که اگر همچنان بدون وسواس از اونها محافظت نکنیم لقمه بسیاری دیگر خواهند شد
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از اینکه نظر دادید.

  2. مهدیس

    سلام. پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب ” چهار سخنگوی وجدان ایران” اثر استاد محمد علی اسلامی ندوشن رو مطالعه بفرمایید. فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا چهار شاعری هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده. دقیقا زمانی که دکتر ندوشن از فردوسی و شاهکار او شاهنامه می‌گوید این سوال را مطرح می‌کند و البته پاسخی عالمانه و درخور هم دارد. متاسفانه این کتاب‌ها را پدرم در کتابخانه شخصی‌اش نگه می‌دارد و من الان به آن دسترسی ندارم که از خود کتاب برایتان نقل کنم. ولی دکتر ندوشن هم معتقد است که اگر این شاهکار امروز از پشتوانه سیاسی و اقتصادی قوی‌تری برخوردار بود با آن طور دیگری برخورد می‌شد. خواندن این مطلب به تفصیل از قلم زیبا و شیرین دکتر ندوشن لذت دیگری دارد.
    پیروز باشید.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام بر مهدیس عزیز. سپاس از تو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *