یک خانواده سه نفره

این عکس را در یکی از قبرستان های اطراف شیراز (جاده شیراز به سمت کازرون) گرفتم.

در طی سال های گذشته، بسیار از نقوش قبرهای مختلف در قبرستان های متنوع کشور عکاسی کرده ام ولی هرگز به چنین نقشی برنخورده بودم. این نقش من را به یاد یکی از نقش های “برم دلک” می اندازد که در آن بهرام دوم به همسرش یا به عبارتی اهورامزدا به آناهیتا گل می دهد.

دیدگاه‌ها

  1. خاطره

    این نقش دقیقا کجاست؟؟
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در یک قبرستان کنار جاده شیراز به سمت کازرون.

  2. سامان شمعدانی

    سفر > ایرانگردی- همشهری آنلاین:
    مسئولان سازمان جهانی گردشگری با تهیه پرونده ثبت معنوی و جهانی میهمان نوازی ایرانی که توسط انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران پیشنهاد شده بود، موافقت و از تهیه این پرونده استقبال کردند.
    به گزارش مهر، آرش نورآقایی پژوهشگر حوزه گردشگری و عضو هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران گفت: ایرانی‌ها از زمانی که آماده پذیرایی از میهمان می‌شوند تا زمانی که او را بدرقه می‌کنند، دارای آئین‌ها رسوم و فرهنگ‌های متنوعی هستند که آنها را از میان جوامع دیگر متمایز کرده‌اند.

    وی گفت: تعارف کردن به میهمان و خوش آمدگویی به او از لحظه‌ای که میهمان وارد خانه می‌شود یک نوع آئین است که به دلیل افراط در آن نادیده گرفته می‌شود همچنین ایرانی‌ها برای میهمان خود همیشه بهترین خوراکی و مراسم را تهیه می‌کنند حتی او را در بهترین مکان خانه و روی بهترین فرش می‌نشانند بنابراین می‌توان گفت فرش ایرانی در خانه‌ها به نوعی نماد صلح و دوستی است چراکه میزبان ایرانی سعی می‌کند زیباترین و بهترین فرش را به نشانه دوستی با میهمان زیر پای او بیاندازد.

    این پژوهشگر گفت: هر چند که فرش یک کالای صنایع دستی به حساب می‌آید اما می‌توان برای آن تبلیغات گسترده‌ای کرد و فرش ایرانی را در دنیا به عنوان نماد صلح نیز شناساند.

    نورآقایی گفت: در صنعت گردشگری ایرانی‌ها مانند همه خدمات دهندگان به گردشگران بابت پولی که می‌گیرند خدمات گردشگری می‌دهند اما در کنار آن فرهنگ میزبانی از میهمان را نیز دارند که متفاوت از کار و حرفه آنها است در بسیاری از اوقات ایرانیان بدون توجه به درآمد حاصل از پذیرایی از گردشگر به عنوان میهمانان خود استقبال می کنند و این موضوع فرهنگ میهمان نوازی را بیان می کند.

    این راهنمای گردشگری بیان کرد: اگر صنعت گردشگری ایران رونق بسیار زیادی پیدا کند باید همچنان ایرانیان فرهنگ میهمان نوازی خود را نگه دارند. بنابراین باید میهمان نوازی ایرانی ثبت جهانی شود تا همه بدانیم جدا ازا رائه خدمات ایرانیان میهمان نوازترین مردمی هستند که بدلیل پذیرایی از میهمان خود از بهترین سخت افزارها و نرم افزارها مانند گویش، رفتار، وسایل پذیرایی و مکان مناسب استفاده می‌کنند.

    وی ادامه داد: اکنون بسیاری از راهنمایان گردشگری به واسطه آشنایی با فرهنگ‌های مختلف اقوام ایرانی در حال تهیه و جمع آوری مستندات و مطالعه بر روی این فرهنگ مانند ضرب المثلها، حکایات، داستانها، اعتقادات مردمی و گویش های اقوام در این ارتباط هستند. بنابراین تهیه این پرونده اکنون در مرحله پژوهش و مطالعه قرار دارد با این حال این موضوع را با مسئولان سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اطلاع و آنها نیز علاوه بر تایید فرهنگ بالای ایرانیان از ثبت جهانی و معنوی آن استقبال و موافقت خود را اعلام کردند.

    نورآقایی تصریح کرد: از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم تا نسبت به ثبت ملی و سپس جهانی آن اقدام کنند، منتها هدف نهایی ثبت یک پرونده میراثی نیست، بلکه می‌خواهیم به مردم بگوییم باید فرهنگ میهمان نوازی همسو با فرهنگ پذیرایی از گردشگر باشد تا یادمان نرود ما معروف ترین جوامع در پذیرایی و میهمان نوازی بوده و هستیم.

    faghat mitonam begam dorood be sharafet Arash
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبتت.

  3. مرمر

    خوش به حالتون که می تونید این قدر خوش بینانه به قضیه نگاه کنید. به نظر من مهمان نوازی وقتی هست که من به همون اندازه که برای یک توریست مو بور و غربی اشتیاق نشون می دم، با یک افغانی (چه بسا غیرقانونی) هم همون مهربونی رو بروز بدم. مرسی
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. کاملا موافقم.

  4. سمیه

    سلام
    متأسفانه امسال ایران هیچ میراث معنوی رو در یونسکو ثبت نکرد. حتی قرار بود که چوگان برای ایران ثبت بشه ولی به دلیل ندان کاریهای مسئولین، کشور آذربایجان به اسم خودش ثبت کرد
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. البته نه کاملا. ولی به هر حال، چنین بی توجهی هایی جای تامل و البته تاسف داره.

  5. آناهیتا

    بسیار عالی . تمایل دارم تحقیقات وسیعی در یاره این وضوع داشته یاشم .
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خیلی هم خوب.

  6. پوری

    سلام
    نقش بسیار جالب و زیباییست… سال یا دوره ای که این نقش تراشیده شده مشخص بود؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفانه بنده نتونستم چیزی تشخیص بدم. بخشی از سنگ قبر داخل خاک بود.

  7. فهیمه

    نقش سنگ قبر خیلی جالبه.آیا مشخصات خاصی روی آن درج شده بود؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خیر.

  8. سمیه

    سلام
    میتونم بپرسم چرا تیتر این پست رو گذاشتی خانوادۀ سه نفره؟ روی سنگ قبر نقش دو تا آدم بیشتر نیست
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. اتفاقا نقش سه تا آدم هست. یک بچه در بغل زن دیده میشه. روی عکس کلیک کن تا بزرگ بشه و بهتر ببینی.

  9. محمد

    سلام.آیا این سنگ قبر در قبرستان ارامنه بود؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خیر.

  10. Masi

    بی نهایت جالبه…. و جالب تر اینکه شما با این دقت حتی فرزند در آغوش مادر رو هم دیدین.
    چقدر عجیب که در قبرستان دو نفر بهم گل میدن…..نه یکی سر خاک دیگری. عالیه این نقش…
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *