۱۸- گزارش تصویری از وین

چهارمین مرتبه است که به کشور اتریش سفر می کنم، ولی دومین بار است که “وین” را می بینم. در سفر قبلی به این شهر نتوانستم گزارش سفر که قرار بود در آدرس http://nooraghayee.com/?p=16305 نوشته شود را تمام کنم و البته هنوز همچنان کامل نشده است.

اما سعی می کنم در زیر یک گزارش تصویری خدمتتان ارائه کنم تا با فضاهای این شهر خوب اروپایی بیشتر آشنا شوید.

نقشه بافت تاریخی شهر “وین”، یعنی همان بخشی که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است را مشاهده می فرمایید. در مرکز این نقشه، کلیسای “سن استفان” قرار گرفته و در بالای نقشه انشعابی از رود “دانوب” دیده می شود.

در زیر و بعد از دیدن عکس های کاخ و باغ “شونبرون”، با هم در کوچه پس کوچه های این نقشه قدم می زنیم.

در هتل محل اقامت ما، جایی را تعبیه کرده بودند تا بهترین آدرس های شهر وین را در کارت ویزیت مکان مزبور به گردشگران معرفی کند. این بهترین ها شامل فروشگاه ها، رستوران ها، تورها، جاذبه ها، موزه ها، گالری ها و … بودند.

فکر جالبی است.

این هم یک نمونه دیگر از تابلوهای راهنمایی گردشگران.

در این تابلو انواع مختلف تور کاخ و باغ “شونبرون” با عنوان های جداگانه که در ادامه با عکس های آن آشنا می شوید، معرفی شده است.

نمایی از کاخ شونبرون Schloß Schönbrunn

به عنوان یکی از کاخ های باشکوه اروپا و یکی از میراث فرهنگی جهانی شهر “وین” به شمار می رود. روزگاری پیش از این اقامتگاه تابستانی پادشاهان اتریش در وین بوده است. طاهرا ناصرالدین شاه در سفر خود به اروپا از این کاخ بازدید کرده و در خاطراتش از آن نوشته است.

همان طور که قبلا عرض کردم، “شونبرون” شامل کاخ، چندین بنای دیگر و یک باغ بزرگ است. ورود به محوطه ی باغ کاخ مجانی است و حتی می بینید که مردم شهر وین برای دویدن و ورزش کردن به این باغ می آیند. اما برای دیدن داخل کاخ باید بلیط گرفت. داخل کاخ اتاق های زیادی دارد. بنده ندیم اما ظاهرا یکی از اتاق های این کاخ با مینیاتورهای ایرانی تزیین شده و به سالن ایرانی معروف است.

به نظرم بد نیست که دیدار از باغ “سعد آباد” تهران نیز برای علاقمندان رایگان باشد. می شود به این موضوع فکر کرد.

نمایی از آرایش گل ها و درختچه ها در “شونبرون”

نمایی از گل آرایی و چمن آرایی در باغ “شونبرون” را مشاهده می فرمایید.

همچنین “شونبرون” دارای یک گلخانه مجهز و تنوع گیاهان آن قابل توجه است.

تعداد زیادی از گردشگران برای قدم زدن در باغ “شونبرون” وقت خود را در این محل سپری می کنند.

برای اطلاعات بیشتر از کاخ و باغ می توانید به آدرس http://farzinirani.blogfa.com/post-138.aspx مراجعه کنید.

این سبک از آرایش درختان را بیشتر در فرانسه و پاریس می توان دید.

نمایی دیگر از باغ “شونبرون” و تنوع چمن آرایی و گل آرایی.

این حوض و مجسمه های آن تقریبا درمرکز باغ قرار گرفته اند.

در باغ شونبرون، یک باغ وحش وجود دارد که از آن به عنوان قدیمی ترین باغ وحش دنیا نام می برند. داستان از این قرار است که ظاهرا برای یکی از دختران شاهانی که در این کاخ اقامت داشته، از طرف دیگران و روسای کشورهای دیگر حیوان هدیه می اورده اند و او از پدرش فضایی را رای نگهداری حیواناتش درخواست می کند که نهایتا به باغ وحش تبدیل می شود.

یکی از جاذبه های باغ شونبرون، قدم زدن و لذت بردن از گم شدن در هزارتوهای اینگونه است که در فیلم های جنایی و عاشقانه اروپایی نظیرش را دیده ایم. البته هم برای وارد شدن به باغ وحش و هم این محل هزارتوهای درختی باید ورودیه پرداخت کرد.

نمایی دیگر از باغ “شونبرون”

نمایی از کاخ “شونبرون” که رو به باغ دارد.

نمایی دیگر از گل آرایی باغ “شونبرون”

با نگاه کردن به این مدل متوجه طرح و معماری کاخ “شونبرون” می شوید.

بر دیوار یکی از پاساژهای مرکز شهر وین (در نزدیکی کلیسای سن استفان) یادمانی از “جان اف کندی” (رییس جمهور آمریکا) دیده می شود.

در تصویر، کلیسای مرکزی شهر، “سن استفان” (سن اشتفان) را مشاهده می فرمایید.

این کلیسا در قرن ۱۲ میلادی به سبک “رُمانسک” توسط “دوک هاینریش دوم جاسومیرگوت” ساخته شد. بعد از آتش سوزی در سال ۱۲۵۸ دوباره به سبک “رمانسک” بازسازی شد. برج های کلیسا به سبک “گوتیک” بعدا  به کلیسا اضافه شدند و به پایان رسیدن برج ها دو قرن و حتی بیشتر طول کشید. این کلیسا ۱۳۷ متر ارتفاع دارد.

در نزدیکی کلیسای “سن اشتفان” و در خیابان Garben با مجسمه ای که به Holy Trinity شهرت دارد، مواجه می شوید. در سال ۱۶۷۹ میلادی امپراطور “لئوپولد اول” دستور ساخت یک مجسمه چوبی با مضمون “سه گانگی مقدس” را صادر کرد که در سال ۱۶۹۳ با طراحی “م. روش میلر” آن مجسمه با مجسمه ای مرمرین جایگزین شد.

نمای نزدیکتر از مجسمه فوق الذکر

نمایی از کلیسای “سن پیتر” که یکی از زیباترین و مشهورترین کلیساهای شهر “وین” به شمار می رود. در واقع اولین کلیسای مسیحی در وین در همین مکان و در زمانی که این شهر زیر نفوذ رومی ها بود، ساخته شد. این کلیسا در چند قدمی مجسمه Holy Trinity قرار گرفته.

نمایی از داخل کلیسای “سن پیتر” (به سمت محراب)

نمایی از سقف کلیسای “سن پیتر”

در انتهای خیابان Kohlmarkt با میدان Michaeler روبرو می شوید.

یکی از مجسمه هایی که در این میدان دیده می شود را در تصویر مشاهده می کنید.

موزه “سی سی” (همان پرنسس الیزابت اتریش، ملکه مجارستان و همسر فرانس ژوزف اول) در داخل همان ساختمانی قرار داد که در میدان Michaeler قرار گرفته. این ساختمان بخشی از کاخ “هافبورگ” محسوب می شود.

سی سی Sisi

قصه زندگی او خواندنی است و تا به حال چند فیلم از او ساخته شده.

نمایی از ساختمان شهرداری وین

در پیاده روی هایم در کوچه پس کوچه های وین متوجه شدم که در میدان Heldenplatz که بخشی از “هافبورگ” به شمار می رود، جشنواره محلی (غذا، صنایع دستی، …) منطقه ای از اتریش برگزار شده است. بعدتر با همسفرانم به این محل آمدیم.

نمایش و فروش لباس های محلی در جشنواره

مردم در حال گپ زدن و نوشیدن و خوردن با همدیگر هستند. در این جا توریست نبود، فقط خود مردم اتریش دیده می شدند.

نمایی دیگر از جشنواره محلی

این مجسه در محلی به نام Erzherzog Karl-Dkm دیده می شود.

وین شهری است برای همگان. خطوط سفید رنگی که بر روی زمین مشاهده می کنید برای کمک به راهیابی نابینایان در پیاده روها، ایستگاه های مترو و غیره تعبیه شده است.

این تابلو معنی اش این است که در این محدوده می توانید آزادانه و بدون دغدغه پیاده روی کنید. حضور وسیله نقلیه در این منطقه ممنوع است.

و این تابلو به عابران هشدار می دهد که محدوده “وسیله نقیله ممنوع” تمام شده است، پس باید مواظب باشید.

“مولن روژ” در وین

این مجسمه بر روی نرده های یک پل در شهر وین نصب شده است.

بدون شرح

ساختمان هایی که در تصویر می بینید به خانه هاندرت واسر-کراوینا Hundertwasser-Krawina مشهور است. “هاندرت واسر” معمار و “کراوینا” مهندس بودند که محوطه ها بناهای مسکونی “اکولوژیکی” را طراحی کردند و ساختند.

این ساختمان ها در خارج از رینگ وین قرار گرفته اند ولی دسترسی به این مکان با استفاده از مترو و کمی پیاده روی امکان پذیر است.

نمایی دیگر از ساختمان های مذکور

تصویری از “هاندرت واسر” و “کراوینا”

قصر “بِلوِدِرِه” Belvedere هم یکی از معروفترین جاذبه های شهر “وین” محسوب می شود. مثل “شونبرون” دیدار از باغ این مکان رایگان و داخل شدن به ساختمان و دیدار از موزه با پرداخت ورودیه امکان پذیر است. به همراه برخی از همسفرانم برای دیدن این باغ و البته نقاشی (نسخه اصل)بسیار معروف “بوسه” اثر گوستاو کلیمت” به این مکان رفتیم. به غیر از این نقاشی جالب توجه، نقاشی هایی از “ادوراد مونش”، “ون گوک”، “اِگون شیله”، “پیر آگوستو رنوار”، “کلود مونه”، “ادوارد مانه” و … هم در این موزه دیده می شود.

بد نیست بدانید که به غیر از “بوسه” نقاشی های دیگری هم از “گوستاو کلیمت” در این موزه دیده می شود. همچنین بسیاری از آثار او و “اگون شیله” در موزه “لئوپولد” در شهر وین در معرض دید مردم قرار دارد.

گفته می شود پوستر این نقاشی (بوسه اثر گوستاو کلیمت)، پر فروش ترین پوستر دنیاست.

بر اساس اطلاعاتی که از “ویکی پدیا” دریافت کردم چنین بر می آید که:

این نقاشی زن و مردی را که از نمادهای گوناگون و طلا پوشیده شده‌اند، نشان می‌دهد که در پس زمینه‌ای آرام و یکنواخت، یکدیگر را می‌بوسند. مرد خم شده‌است تا زن را در حالی روی بستری از گل زانو زده‌است ببوسد در حالی که به نظر می‌آید زن بیشتر پذیرای بوسه باشد، به جای این که فعالانه در آن شرکت کند. بخشی از طلایی که برای پوشش مرد استفاده شده‌است، از اشکالی سیاه و سفید و مستطیلی شکل تشکیل شده در حالی که لباس زن با گلهایی رنگارنگ نقطه چین شده‌است.

برداشتهای گوناگونی از این اثر تاکنون شده‌است:

– این پوشش طلاکاری شده و پس زمینه‌ای نامشخص مفهوم زمان‌گریز بودن را القا می‌کند و اینکه چگونه یک بوسه، یکی شدن را باعث می‌شود.

– نشان می‌دهد که چقدر همه چیز درخشان، زیبا و طلایی است وقتی که کسی را برای اولین بار می‌بوسید.

– مرد در بوسه غرق شده‌است (بی‌چهره و بی‌هویت)، در حالی که زن صورتش را برای کناره‌گیری و دوری از بوسه چرخانده‌ است.

– زن خود را تسلیم مرد کرده‌ است در حالی که لحظه اوج لذت جنسی را تجربه می‌کند.

– در مورد این اثر حدس‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کِلیمت از معشوقه‌اش، “امیلی فلاگ” در خلق این شاهکار به عنوان مدل استفاده کرده‌ است.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2012/05/120427_l41_visual_arts_klimt_anniversary.shtml

نمایی از باغ “بلودره”

تا یادم نرفته بگویم که یک کپی از نقاشی معروف “جاکوز لوئیس دیوید” Jacques Louis david با عنوان انگلیسی و طولانی

Napoleon at the great st bernhard pass نیز در موزه “بلودره” نگهداری می شود.

Napoleon at the great st bernhard pass

این نقاشی در سال ۱۸۰۰ میلادی توسط هنرمند Jacques-Louis David کشیده شده است.

دفعه قبل هم به قبرستان مرکزی شهر وین رفته بودم. آن دفعه برای هم به دلیل دیدارهایی که این دفعه (به همراه برخی از همسفرانم) رفتم.

برای رفتن به این مکان باید به Zentralfriedhof بروید. برای رفتن به اینجا باید تا آخر خط متروی U3 بروید و در ایستگاه Simmering پیاده شوید. از آنجا با قطار شهری (تراموا) خط ۶ یا ۷۱ ادامه مسیر بدهید و در ایستگاه  Zentralfriedhof، tor 2 (یعنی دروازه دوم قبرستان مرکزی) پیاده شوید. بعد از پیاده شدن به سمت در قبرستان بروید. بعد از طی ۵۰۰ متر مسیر مستقیم به قطعه هنرمندان خواهید رسید.

در این نقشه قطعه هنرمندان دیده می شود.

مقبره “بِرامس”

مقبره “یوهان اشتراوس”

مقبره “بتهوون”

یادمان “موتزارت”

در واقع “موتزارت” در یک گور دسته جمعی دفن شد ولی در این مکان برایش یک یادمان ساخته اند که اتفاقا در مرکز بقیه مقبره ها قرار گرفته.

مقبره “شوبرت”

و در پنچاه متری مقبره هنرمندانی که در بالا ذکر شد، مقبره “سیاوش کسرایی” دیده می شود.

بنده دومین مرتبه است که از این مقبره بازدید می کنم که می توانید در آدرس زیر بخشی از خاطره آن سفر را بخوانید:

http://nooraghayee.com/?p=16396

نمایی از قبرستان مرکزی شهر وین

به اتفاق همسفرانم بعد از بازگشت از قبرستان مرکزی شهر به داخل بافت قدیم رفتیم و در محل برگزاری جشنواره محلی ناهار خوردیم. در نزدیکی برگزاری جشنواره پارک Volksgarten وجود دارد که در تصویر می بینید. این ساختمان سفید رنگ هم به معبد “تزئوس” شهرت دارد.

نمایی از ساختمان شهرداری که در طول تابستان (البته در طول سال) فستیوال ها و برنامه های مختلف در آن برای شهروندان و گردشگران اجرا می شود. به همراه برخی از همسفران به این محل رفتیم، شام خوردیم و از شرکت در فستیوال فیلم لذت بردیم. فیلم ها بر روی این پرده و در فضای باز نمایش داده می شدند.

تصویر فوق کلیسای مشهور به church of minor friars در داخل شهر وین را نمایش می دهد و آخرین عکسی است که از این شهر با شکوه تقدیم می کنم.

پی نوشت: نوشتن فقط همین بخش از سفرنامه (گزارش تصویری از وین)، چهار ساعت وقت گرفت.

دیدگاه‌ها

  1. آناهیتا

    سلام . عالی بود . نمی دانم چرا به طور شهودی احساس می کنم سفر نامه هایتان یک چیز اساسی کم دارد . شاید بتوانم بعدا بفهمم و حتما آن را می گویم .به هر صورت موفق باشید .
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. اگر چیزی عالی باشد، یک چیز اساسی کم نخواهد داشت.
    خواستم عرض کنم که خیلی هم به شهود نیاز نداره تا بدونید گزارش هایی که بنده می نویسم، چیزی کم داره. در واقع خیلی چیزها کم داره. خیلی چیزها. بنده به برخی از کمبودها و عیب هایش آگاهم. ولی فعلا و در این شرایط همین قدر از دستم بر می آید.

  2. paina

    سلام
    خسته نباشی آرش عزیز
    عکسهای خوبی بودند سپاس…

    زمین خاموش بود و آسمان خاموش.
    تو گویی این جهان را بود با گفتارِ «آرش» گوش،
    به یالِ کوه‌ها لغزید کم‌کم پنجۀ خورشید.
    هزاران نیزۀ زرین به چشم آسمان پاشید.
    قسمتی از سروده سیاوش کسرائی «آرش کمانگیر»
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربان محبتت.

  3. reza

    سلام
    آرش عزیز بابت عکسهای بسیار زیبا و توضیحات کاملت خیلی خیلی ممنونم
    امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشی
    توضیحات نقاشی (بوسه) بسیار عالی بود ازت ممنونم
    اگه فرصتی شد راجع به نوع غذاهای محلی و فرهنگو آداب و رسوم محلی هم مطلب قرار بده
    البته منظورم مسایل خاص و منحصر به محل هست
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از لطفت. رضا جان، واقعا کار مشکلیه. متاسفانه وقتی به عنوان راهنمای تور سفر می کنی، خیلی سخته که همزمان بتونم از این تحقیقاتی که می گی انجام بدم. ولی هرچه که بفهمم می نویسم. موفق باشی.

  4. خاطره

    مرسی واقعا از شما بابت این نوشته ها.ممنون زیاد
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم زیاد.

  5. مریم

    سلام
    ممنون از عکس های زیبا و گزارش های جالبت. من هم همزمان با شما دارم هلند، لهستان و آلمان سفر می کنم. برای من هم جالب بود که در هر کدام از این کشورها اکثر بازدید کنندگان محلی هستند ( به خصوص در لهستان).
    در مورد کارتهایی که نوشته بودبد در مورد اماکن توریستی، من نمونش را در هتل های مشهد دیدم. کار جالبی بود.
    انشالله بقیه سفرتون بی خطر باشه و برای مسافر ها دیگه مشکلی پیش نیاد.
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما. سفر بی خطر.

  6. آناهیتا

    شروع کارم وقتی که فقط نوزده سال سن داشتم بعد از آموزش های معلمی برای آخرین درس پیش استادم رفتم و او سفارش های زیادی داشت . گفتم آخر استاد ، یک دست که صدا نداردو مگر من چقدر قدرت دارم ؟ او گفت سنگی در اقیانوس باش ، ممکن است موج های عظیم صخره شکن ایجاد نکند ولی به اندازه خود موج ایجاد می کند و همین کافی است .
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. آرزوی موفقیت براتون دارم.

  7. فریماه

    واقعا زیبا ……..بسیار بسیار ممنونم
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاسگزارم.

  8. 1353

    گزارش خوب و دلچسبى بود، سپاس از تو.
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قابل شما رو نداشت قربان.

  9. پیمانه نسیمی

    خسته نباشید استاد.. ممنون که ما رو توی این سفر زیبا همراهتون کردید.. خوش باشید..
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خواهش می کنم.

  10. سارا ذوالقدر

    سلام
    خیلی استفاده کردم به ویژه درباره نقاشی بوسه بهره بردم.این اثر رو خیلی دوست دارم.
    کامیاب باشید
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. پیروز و موفق باشید.

  11. نکیسا نورایی

    در تاریخ اتریش دو ملکه برایم بسیار جالب هستن یکی سی سی که شما در موردش نوشته بودین و در واقع اخرین امپراطریس اتریش بود و دیگری ماریا ترزیا که ساکن اصلی کاخ شون برون بود. بدون ماریا ترزیا امپراطوری اتریش-مجار هیچ وقت به ان قدرت و شکوهی که داشت نمی رسید. ماریا ترزیا هم یک فرمانروای قدرتمند بود و هم یک انسان بی نظیر. او در تمام امپراطوری اش برده داری را ممنوع کرد. او زمانی ملکه شد که در خاندان سلطنتی هیچ مردی در صف برای پادشاه شدن نبود و همین باعث شده بود که دولتهای اطراف به خاک امپراطوری اتریش مجار از چپ و راست دست اندازی کنن. اما ماریا ترزیا با قدرت همه رو عقب زد و شون برون به یکی از قدرتمند ترین مکانهای اروپا در زمان او تبدیل شد. یکی از دخترهای ماریا ترزیا (ماری انتوانت ) برای بهبود روابط با پادشاهی فرانسه به ازدواج لوئی شانزدهم در امد و در انقلاب کبیر فرانسه با گیوتین گردن زده شد
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تو، نکیسای گرامی.

  12. مريم

    سلام-همه چی عالی-اما وصف اون بوسه عالی تر:) چقد دوستداشتم ودلم خواست…
    ایام بکام:)
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربان شما.

  13. رامین پاک نژاد

    آرش نورآقایی عزیز
    گزارش کامل و جامع شما به همراه تصاویر از زوایای گوناگون هر شخص علاقه مندی را با گروه همراه می کند. در برابر این نوشتار شیوا و حسن نظر شما سر تعظیم فرود می آورم و از تو دوست عزیز بابت تقسیم کردن تجربیاتتان سپاسگزارم.
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. شما لطف داری. ارادتمندم.

  14. غزال

    safarname kheily khoobi bood lezat bordam
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خوشحالم.

  15. ا گ

    سلام. مرسی واسه همه چی مخصوصن کلیمت نازنین …
    قربان “فوق الذکر” تون از عرض توی حلقم : یاد شده یعنی دیگه!!
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تذکرت.

  16. هانيه

    سلام و خدا قوت
    ممنون که با وجود کمبود وقت، این عکس ها رو گذاشتید…. باید مسافرهای خیلی فهمیده ای داشته باشید که تونستید ۴ساعت زمان برای این کار پیدا کنید 🙂
    موفق باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. همسفرانم که خوب هستند اما این ۴ ساعت از زمان استراحتم کم شده نه از زمان بودن با اونها.

  17. مهدیس

    سلام. وااااای ارش عزیز کاملاً معلومه چقدر از شما وقت گرفته، سپاس بیکران. ایده معرفی جاذبه های شهر در اون کارت های ویزیت جالب بود من در تبریز هم دیدم از این کارتها. تابلوی بوسه خیلی جالب بود خصوصاً تفاسیری که ازش شده بود. آرامگاه سیاوش کسرایی هم که دیگه….
    خلاصه خسته نباشید دست مریزاد. باز هم سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربان محبتت و سپاس از توجهت. به امید دیدار.

  18. محجوبه

    سلام من الان وین هستم و توضیحات شما واقعا برای من مفید بود. از وقتی که گذاشتید سپاسگزارم.
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  19. Masi

    بی نهایت گزارش هاتونو دوست دارم، قوی، متفاوت و جذابن برای من…… و صد البته هر مخاطب صاحب فهمی متوجه میشه که گرفتن عکس ها ، طبقه بندیشون ، نوشتن گزارش …اونم نه هر گزارش ویکی پدیایی …..بلکه پر محتوا و شیوا چقدر زمان بر هست و باید سپاسگزار شما بود که سخاوتمندانه در وقت و اطلاعات ، اینجا برای ما هم ثبتشون کردین.
    یک دنیا ممنونتونم آرش خان.
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم. سپاس که همراه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *