چند مطلب مرتبط با پروژه “تحول برای سده نو”

برای خیلی‌ها سوال است که مثلا هزاره و قرن جدید میلادی از ۱ ژانویه ۲۰۰۰ شروع شده یا ۱ ژانویه ۲۰۰۱؟!
جواب این است: هرچند برخی شروع هزاره را ۱ ژانویه ۲۰۰۰ قلمداد کرده‌اند، اما به صورت رسمی شروع هزاره و قرن جدید میلادی از ساعت صفر، اول ژانویه ۲۰۰۱ بوده است.
برای این منظور حتی قانونی در سال ۱۸۸۴ میلادی تصویب شده است.
درضمن شروع تاریخ میلادی (یا هجری شمسی) مثلا با ۰/۱/۱ فرض نشده بلکه با ۱/۱/۱ فرض شده.

از طرفی سرآغاز گاهشماری هجری شمسی (بر پایه تقویم جلالی) مصادف با روز جمعه، ۱ فروردین سال ۱ هجری شمسی در نظر گرفته شده. بر همین اساس پایان سده اول مصادف می‌شود با مثلا ۲۹ یا ۳۰ اسفند (اگر سال کبیسه بوده باشد) سال ۱۰۰ هجری.
این است که پایان سده چهاردهم می‌شود، آخرین روز اسفند سال ۱۴۰۰ هجری شمسی و شروع سده پانزدهم هجری شمسی می‌شود ۱ فروردین ۱۴۰۱

……………………
یکی از موضوعات مهمی که همزمان با شروع #سده_نو باید به آن فکر کنیم، نسلی است که قرار است به دنیا بیایند و رشد کنند. نمی‌دانم، اما شاید ما تاکنون (کمتر به صورت جدی) به مقوله بسترسازی برای دانش و آرامش نسل‌های بعد به صورت جامع اندیشیده‌ایم.

ورود به #سده_۱۵_هجری_شمسی شاید بهانه خوبی باشد که به ایجاد یک نظام اثرگذار و هدفمند در این رابطه بپردازیم.
وظیفه و مسوولیت پروژه #تحول_برای_سده_نو این است که همه ایرانیان را به تفکر و اقدام برای تحول بهینه در همه موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی و … برانگیزاند.
قطعا تفکر برای چگونگی زندگی #نسل_آینده که ما از آن‌ها به عنوان #نوزاد_نوسده نام می بریم، یکی از مهمترین این موضوعات است.

……………………
قرار است ۱۹۲ کشور دنیا از تاریخ «۲۰ اکتبر ۲۰۲۰» تا «۱۰ آپریل ۲۰۲۱» به مدت حدود ۶ ماه در رویداد #اکسپو_۲۰۲۰_دبی شرکت کنند.
نکته جالب توجه این است که برگزاری این رویداد با انجام برخی از فعالیت‌های مرتبط با آمادگی ایران در راستای رویدادهای سال ۱۴۰۰ و پروژه #تحول_برای_سده_نو همزمان است.
درواقع زمانی این رویداد به پایان می‌رسد که ایران به تازگی وارد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی شده است.
این بدان معنی است که اگر ما برنامه‌ای برای ایران داشته باشیم، می‌توانیم در رویداد #اکسپو آن‌ها را معرفی کنیم.
پیشنهاد این است که #سال_۱۴۰۰ را سال #دیدار_با_ایران بنامیم و با همین کانسپت در رویداد اکسپو به پیشواز #سده_نو برویم.
#اکسپوی_دبی یک تِم اصلی دارد با عنوان #ارتباط_افکار_خلق_آینده و سه تِم فرعی دارد با عناوین #فرصت، #پویایی و #پایداری، که همگی می توانند با اهداف پروژه «تحول برای سده نو» همخوانی داشته باشند.
انتظار می‌رود حدود ۲۵میلیون نفر از این رویداد بازدید کنند. ما اینجا یک فرصت استثنایی داریم، امیدواریم نسوزد تا نسوزیم دوباره.

……………………
 شاید اتفاقی باشد، شاید هم نه.

اما دقیقا در روز ۳۱ دسامبر ۱۶۰۰ میلادی ملکه الیزابت اول «امتیازنامه‌ای سلطنتی» به هدف کسب امتیازهای تجاری در هندوستان را به «کمپانی هند شرقی» اعطا کرد.
این بدین معنی است که رسما از ۱ ژانویه ۱۶۰۱ (شروع قرن ۱۷ میلادی)، فصل تازه‌ای برای این شرکت رقم خورد. گفتنی است که این شرکت بعدها به جایی رسید که نیمی از تجارت دنیا را تحت کنترل خود گرفت. پنبه، ابریشم، نمک، ادویه، چای، تریاک و … از جمله کالاهای تجاری این شرکت بودند.
فارغ از نوع فعالیت منفی یا مثبت این کمپانی، موضوع مورد توجه این است که یک ایده و یک تصمیم چگونه باعث شد که یک امپراتوری شکل جدیدی به خود بگیرد.
پروژه «تحول برای سده نو» باید چنین تحولی را برای ایرانیان به وجود بیاورد، به ویژه در این دوران ناامیدی و بی انگیزه‌گی.

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان‌زاده

    زنده باد و سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  2. فرامرز

    سلام. اشاره داشته‌اید به ” برای این منظور حتی قانونی در سال ۱۸۸۴ میلادی تصویب شده است”… در کجا؟ توسط چه کسانی؟ مطلبتان فاقد منبع بود. با تشکر
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. در اینترنت مطالعه کردم. اون موقع فکر نکردم که نیاز به منبع هست. ولی میشه صحت این موضوع رو بررسی کرد.

  3. فرامرز

    ممنونم. بله درست است می‌شود صحت موضوع را بررسی کرد. شخصا بررسی زیادی در منابع اینترنتی داشتم ولی متاسفانه هیچ منبع قابل استنادی برای صحت این موضوع پیدا نکردم و … به هر حال همان طور که در فایل پیوست خانم نسیم کاشفی به آن اشاره شده در بسیاری از کشورهای جهان مانند فرانسه و آلمان و کانادا و چین و امریکا و استرالیا و غیره، آغاز سده در اول ژانویه سال ۲۰۰۰ جشن گرفته شد نه در سال ۲۰۰۱٫
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله. ولی رسما در سال ۲۰۰۱ سده و هزاره نو شروع شده. منبع رسمی هم وجود داره.

  4. فرامرز

    یک دیدگاه:
    “کسانی هستند که واپسین روز سال ۱۹۹۹ را پایان سده و هزاره نمی‌دانند و ۲۰۰۱ را آغاز سده می‌شمارند ــ دنیا هرچه جشن بگیرد. ولی حساب‌های آنان سیصد چهارصد سالی کهنه است. اروپائیان تا سده شانزدهم فرایافت concept صفر را نمی‌شناختند و بکار نمی‌بردند که از هندیان با واسطه کتاب‌های به زبان عربی و نوشته دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان بیرونی و خوارزمی به اروپا رسید و پیشرفت ریاضیات را ممکن ساخت؛ و بزرگ‌ترین کشف انتزاعی abstract انسان پس از خداست. اروپائیان هنوز اعداد تازه و غیررومی خود را اعداد عربی می‌نامند. اعداد رومی I V X L C D M یک کابوس محاسباتی بود و مردم فرزندان خود را برای فرا گرفتن چهار عمل اصلی به ایتالیا می‌فرستادند. پیش از شناختن صفر هر شمارشی از یک آغاز می‌شد؛ اما امروز ساعت ۲۴ را در محاسبات دقیق ”۰۰” می‌نویسند و تا به ساعت یک برسد ۶۰ دقیقه درنگ می‌کنند؛ و سال ۲۰۰۰ هم برای رایانه (کامپیوتر)ها سال ۰۰ است ــ صفر پایان دهنده و صفر آغاز کننده، که همه زیبائی صفر به آن است، به اینکه پایان و آغاز هر چیزی است. جهانشناسی ودائی ادواری است؛ دوران‌ها به پایان خود می‌رسند و باز از سر گرفته می‌شوند. تنها در چنان جهانشناسی چنان انتزاع (ابسترکت) شگرفی می‌توانست اندیشیده شود. دلیل آغاز کردن سده بیست و یک با ۲۰۰۰ پیش پا افتاده است. بیست و یک در نظام دهدهی است که معنی دارد و دهگان نه با یازده که با ده، نخستین عدد دو رقمی، آغاز می‌شود؛ صدگان و هزارگان نیز به همین گونه. اگر جز این باشد چه نیازی به کاربرد صفر خواهد بود ــ به عینیت بخشیدن آنچه هم هست و هم نیست؟ مشکل آنها که ۲۰۰۰ را قبول ندارند این است که سیستم دهدهی را بی‌صفر که پایه این سیستم است بکار می‌برند.”
    منبع: سایت بنیاد داریوش همایون
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، این هم یک دیدگاه است. اما شروع سال هجری شمسی بر پایه تقویم جلالی، مصادف با روز جمعه، ۱ فروردین سال ۱ هجری شمسی درنظر گرفته شده نه بر اساس سال صفر. همین مورد رو میشه به سال میلادی هم ربط داد.

  5. Y

    میشه توضیح بدید که چرا شروع تقویم جلالی از ۰/۰/۱ نیست و چرا از ۱/۱/۱ شروع شده است
    با تشکر
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    سلام. فکر می‌کنم مثل بسیاری از قواعد، قراردادی هستند.

  6. نوید

    با سلام. خواهشا مطالب رو بر اساس رفرنس بنویسید (بخش قوانین تصویب شده و …). در مورد اعداد طبیعی و حسابی مطالعه بفرمایید. سال‌ها بر اساس اعداد حسابی تعریف می‌شوند و نه اعداد طبیعی (که از ۱ شروع می‌شوند)
    فرض کنید کودکی بدنیا می‌آید. آیا این کودک ۱ ساله متولد شده؟ سال مجموعه‌ای از روزها و ماه‌هاست. هروقت تعداد ۱۲ ماه تکمیل شود یک سال تمام می‌شود. تا زمانی که ۱۲ ماه تکمیل نشده که نمی‌توانیم بگوییم سال ۱. می‌شود سال ۰. منتها چون ما به اعداد طبیعی عادت کردیم شنیدن سال ۰ از مجموعه اعداد حسابی برایمان عجیب به نظر می‌رسد.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از اظهار نظر. راستش من جستجوها و مطالعاتم را انجام داده‌ام و بعد اینجا مطلب نوشته‌ام.
    دیگر اینکه به نظرم نامه دانشگاه تهران (بخش ژئوفیزیک)، کار را تمام کرد و بر صحبت‌های من صحه گذاشت. این نامه و خبر در صفحات مجازی پر شده است.
    ضمنا از آنجا که هم رشته تحصیلی‌ام در دبیرستان ریاضی-فیزیک بوده و هم در رشته مهندسی کامپیوتر درس خوانده‌ام به اندازه کافی با اعداد آشنا هستم.
    دیگر اینکه بارها گفته‌ام که در محاسبۀ سال‌ها، سال صفر نداریم. شما یک مورد برای من پیدا کن که در تقویم میلادی، قمری یا شمسی از سال صفر نام برده شده باشد.
    دوست عزیز، تاریخ از ۱/۱/۱ شروع می‌شود و این یک قرارداد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *