پهلوان و موسیقی

“دربلوچستان به کسی که شاعری را به درجه کمال برساند «پهلوان» می‌گویند.” فرهنگ موسیقی ایرانی، پژوهش و نگارش بهروز وجدانی

“«راه پهلوانی» که به آن «ره پهلوانی» و «سرود پهلوانی» نیز گفته‌اند، یکی از نغمات و سرودهای موسیقی دوره‌ی ساسانیان و ویژه‌ی بزرگان مذهبی بوده است.” فرهنگ موسیقی ایرانی، پژوهش و نگارش بهروز وجدانی

در خان چهارم، هم رستم و هم اسفندیار، نغمه می‌خوانند و تنبور می‌نوازند. این هر دو پهلوانانی هستند که از هفت خان عبور می‌کنند.

از طرفی، کرمانشاه که به قولی عامیانه مهد پهلوانان است، مهم موسیقی هم هست.

در مراسم زورخانه‌ای که در آن پهلوانان گرد هم می‌آیند هم، موسیقی نقش اساسی دارد.

حال سوال این است: نوع رابطه‌ی پهلوانی و موسیقی از چه نوع است؟

احتمالا برای جواب این سوال باید با “گوسان‌های پارسی‌گوی” آشنایی پیدا کرد. خلاصه بد نیست درباره‌اش بدانیم.

دیدگاه‌ها

  1. مهدی فتوحی

    پهلو تغییرشکل یافته ی واژه ی پرثو یا همان پارتی است. به گمان من باید ریشه ی ارتباط این واژه را با پارتیان جست. فراموش نکنیم که ادب پارسی یا ادب پهلوانی یا همان ادبیات حماسی از خراسان بزرگ می آغازد. و خراسان به روایتی ایرانویج حقیقی بوده است.
    علاوه بر این من متنی دیگری را اینبار ازمنظر زبانشناسی درباره ی نقش فروهر نوشته ام. این را هم به متن خودت بیفزای تا اگر کسی می خواند همه را بخواند.

  2. زهره

    سلام استاد.فکر می کنم این رسم تنها ویژه ایرانی ها نبوده.چون ادبیات حماسی ما تحت تاثیره رجزخوانی ها و مفاخره اعراب پیش از اسلام هم هست .این که قبل از جنگ بین دو قبیله،هرکدوم افتخارات خودشون رو به رخ طرف مقابل می کشیدن و از کلام آهنگین و موسیقایی استفاده می کردن.دکتر قدمعلی سرامی،یک مقاله مفصل درباره پیوند پهلوانی و موسیقی داره…شماره استاد رو براتون ارسال می کنم.

  3. فرهنگيان

    سلام، وقت بخیر
    چه چیز باعث تنوع سازها و موسیقی در نقاط مختلف دنیا(پاپ، جاز، راپ، سنتی و …) و یا حتی کشور خودمون شده؟آیا آب و هوا و موقعیت جغرافیایی، آداب و رسوم مناطق و یا …. در آن دخیل است! مثلا چرا در مناطق گرمسیر موسیقی با هیاهو و سر و صدای زیاد اجرا میشود و در مناطق سردسیر به نوعی دیگر!
    چرا در برخی جاها مثل کرمانشاه، ترانه (حوره) که در گذشته جنبۀ مذهبی داشته ، بدون ساز اجرا می شده و تا کنون هم تغییری در آن ایجاد نشده؟
    تا جایی که من میدانم، حوره در واقع نوعی نیایش بوده و امروزه با محتوایی اجتماعی اجرا می شود و با کشش کلمات همراه است. یعنی یک کلمه بچند قسمت تقسیم شده و هر حرف چند بار (طبق سلیقۀ خواننده) تکرار شود.
    به نظر می آید از گذشته تا کنون موسیقی بخشی از زندگی محسوب میشده و شاید با نیازهای روزمره برابری میکرده و امروز هم که در روانشناسی گزینه ای برای درمان بیماریها محسوب میشود.
    موفق باشید

  4. سیما سلمان‌زاده

    شاید موزون بودن، با خود، با طبیعت، با آسمان و زمین اولین وجه مشترک‌ پهلوانی و موسیقی باشه.
    به نظر میاد پهلوانها بیشتر حرفشون رو‌ در دل نگه‌می‌دارند، شاید موسیقی نوای دلشون رو منعکس می‌کنه.
    سکوت، از مهمترین نت‌های موسیقی است.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *