نوروز در سفرنامه‎ها

حدود سه ماه به نوروز باقی مانده است.
چند وقت پیش با خودم فکر می‎کردم که اگر بخواهم امسال در رابطه با نوروز یک تحقیق جمع‎وجور انجام دهم، بهتر است با چه رویکردی به آن نزدیک شوم که هم جالب باشد و هم مثل خود نوروز نو باشد؟
امروز به این نتیجه رسیدم که بد نیست برداشت خارجیان از نوروز ایرانیان را مورد بررسی قرار دهم.
و دیدم بهترین روش برای من این است که به موضوع “نوروز در سفرنامه‎ها” بپردازم. بنابراین یک دسته با همین عنوان در این سایت ساختم تا به‎تدریج در این رابطه بنویسم.
درضمن، مشارکت علاقمندان موجب خشنودی است.

دیدگاه‌ها

  1. حسن

    سلام
    همانطور که که می دانید نوروز به جز ایران در برخی کشورهای دیگر هم برگزار می شود، خصوصا در کشور های اسیای میانه که به نوعی در حال ملت سازی و ایجاد نمادهایی برای هویت خود هستند. در تاشکند علاوه بر جشن رسمی با حضور مقامات جشن جالب دیگری در یک پارک یزرگ یرگزار می گردد که در آن افرادی از هر یک از بیش از بیست قومیت ساکن در چارچوب این کشور- ازبک ها،تاجیک ها، پامیریهاو……- در یک گوشه از پارک با لباس ،غذاو تنقلات،رقص و موسیقی خود مستقر شده و از میهمانان و توریست ها پدیرایی می کنند. فضای بسیار شاد ،جذاب و در عین حال فرهنگی و اصیل است.حیف که دوربین فیلمبرداری و عکاسی مرا بعد از مراسم دزد برد!!!!!!
    شاید این ایده در ایران نیز قابل پیاده شدن باشد.
    سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما. موفق باشی.

  2. زهرا

    ارش جان سلام دیدم راجع به نوروز نوشتی گفتم کارت رو راحت کنم سایت نورمگز برو قسمت نرم افزارها اونجا سی دی تاریخ ایران دوره اسلامی هست که صدها جلد کتاب رو با قابلیت جستجو و کپی ثبت کردند سفرنامه های زیادی هم توش هست سی دیش قیمتی هم نداره خیلی بدردت می خوره
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد. باید برم و این نوشته ها رو گیر بیارم و بخونم.

  3. Masi

    از دیدگاه جالبی بررسیش کردین استاد، دقیقا الان حدود سه ماه مونده به نوروز و من این مطالعات و نوشته گرانبهاتونو می خونم. پاینده باشین.
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *