کمی اطلاعات کاربردی… هند ۷

اکتبر و مارچ زمان‌های پرمسافر هند هستند. بهتر است از آوریل تا ژوئن به هند سفر نکنید. مناطق نزدیک به همیالیا از نوامبر تا ژانویه بسیار سرد می‌شود. فصل باران از جولای تا سپتامبر ادامه دارد.

از آن‌جا که تقریبا در تمام این کشور زبان انگلیسی صحبت می‌شود، ارتباط با مردم سخت نیست. امکانات گردشگری در شهرهای بزرگ وجود دارد، هرچند که در شهرهای کوچک‌تر امکانات کمتری یافت می‌شود. در زمان‌های پرمسافر بلیط قطار به سادگی در دسترس نیست.

ویزای هند را می‌توان در خود این کشور تمدید کرد که البته فرایند پیچیده‌ای دارد. با وجود داشتن ویزا، مناطقی restricted area هست که سفر به آن‌جا نیار به اجازه‌ی مخصوص دارد و کسب این اجازه شاید ۴ هفته طول بکشد. به طور مثال برخی از مسیرها (حتی مسیرهای پیاده روی) در هیمالیا نیاز به اجازه‌ی مخصوص دارند.

معابد معمولا ورودیه ندارند ولی گاهی لازم است برای ورود به معبد، سوال کنیم که آیا اجازه داریم داخل شویم یا خیر. برای آثاری که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند باید حدود ۱۵ دلار ورودیه بپردازیم. در برخی از سایت‌ها علاوه بر هزینه‌ی ورودی، باید بابت دوربین عکاسی و فیلم‌برداری هم هزینه بپردازیم.

در تعطیلات روز جمهوری (۲۶ ژانویه)، روز استقلال (۱۵ آگوست)، روز تولد گاندی (۲ اکتبر) همه‌ی بانک‌ها و اداره‌جات دولتی و بازار تعطیل است. موزه‌ها و سایت‌ها در روزهای دوشنبه و در روزهای تعطیلات دولتی، بسته هستند و روزهای دیگر از ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز هستند و در وقت نهار یک ساعت تعطیل می‌کنند. معابد از ساعت ۱۳ تا ۱۶ (زمان استراحت خدایان) بسته می‌شوند.

در هند ۱۷ زبان منطقه‌ای و صدها گویش وجود دارد. زبان هندی توسط بیشتر مردم صحبت می‌شود. زبان بنگالی در کلکته و غرب بنگال، زبان Marathi در بمبئی و ماهاراشترا مورد استفاده دارد و علاوه بر این زبان‌های tamil, telugu, malayalam نیز در هند بسیار شنیده می‌شوند. معمولا کسانی که با گردشگران سروکار دارند با زبان انگلیسی آشنایی دارند.

ولتاژ برق، ۲۲۰ تا ۲۴۰ و ۵۰ هرتز است. از آن‌جا که شدت و ضعف برق در هند متغیر است، بهتر است برای لپ‌تاپ خود محافظ ولتاژ به همراه داشته باشید.

ساعت هند در زمان تابستان ۱ ساعت و در زمان زمستان ۲ ساعت با ایران اختلاف دارد. تقویم رسمی این کشور، تقویم گریگوری Gregorian است. درواقع هندی‌ها این تقویم را قبول کردند تا از اشتباه مردم کشور بر اساس تقویم‌های سنتی جلوگیری شود. به طور مثال، در سال ۲۰۰۳ تقویم رسمی هند Saka era سال ۱۹۲۵ را نشان می‌داد، در حالی‌که تقویم قدیمی هندو Vikram era سال ۲۰۶۰ بود.

عکاسی و فیلم‌برداری از مردم معمولا ما را دچار مشکل نمی‌کند، اما عکاسی از برخی زنان قبیله‌ها می‌تواند خیلی جالب نباشد. بهتر است قبل از عکاسی از آن‌ها اجازه بگیریم. عکاسی و فیلم‌برداری از ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه، سدها و مکان‌های نظامی ممنوع است. من به خاطر فیلم‌برداری از ایستگاه راه‌اهن توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفتم که البته به خیر گذشت.

دیدگاه‌ها

  1. فرناز

    سلام
    اطلاعاتتون همیشه کاربردی هستند.زنده باشید و موفق
    …………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمند.

  2. merk

    اگر هوس کردید در ماههای گرم سال به هند سفر کنید اصلا نگران نباشید
    چون جزایر andaman and nicobar island در جنوب شرقی هند در ماه های گرم مثل تیر و مرداد هوای معتدل و مطبوعی داره و خیلی هم ارزونه، البته برای رفتن به این جزایر باید کشتی یا هواپیما سوار بشین.
    درمورد جریمه شدن بابت عکاسی هم با شما موافقم، تو واراناسی به ما گفتن از محلی که مرده ها رو می سوزونن عکس نگیرین اما یکی از دوستان مخفیانه (به خیال خودش مخفیانه!)‌ عکس گرفت و ما رو به دردسر انداخت. هندی ها وقتی میگن نمیشه یعنی نمیشه و اصلا شوخی ندارن. اگه مسافر هند هستین یادتون باشه به قوانینشون احترام بذارین وگرنه به مشکل بر می خورین که کمترینش جریمه شدنه!
    من فکر می کنم بعد از بمب گذاری های چند سال اخیر نسبت به عکاسی و فیلم برداری حساس شدن.
    …………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس بابت این اطلاعات

  3. نسرین

    سلام. من مطالب سایت شمارو در مورد هند خوندم. یه سوال داشتم. آیا با قطار هم می شود از تهران به هند سفر کرد؟ ممنون میشم اگه اطلاع دارید جواب بدین.
    …………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خیر، نمی شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *