کارهای نهایی برای برگزاری جشن راهنمایان گردشگری

گزارش تصویری:

 

این پسر «بهمن حکیمی»، دبیر سومین جشن راهنمایان گردشگری در شهر تبریز است که در خانه‌اش نماد جشنواره را در دست گرفته.

در جلسه ۱۷ دیماه سال جاری در تهران و در حضور برخی از اعضای هیئت مدیره‌‌ی انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری استان‌های کشور، پیشنهاد کردم که برای برگزاری جشن از یک نماد استفاده کنیم. این پیشنهاد پذیرفته شد و قرار شد که نماد جشن راهنمایان گردشگری ساخته شود و بعد از جشن در شهری که جشن در آن برگزار می‌شود به مدت یکسال نگهداری شود. به‌همین ترتیب، نماد جشن در سال‌های بعد به شهرهایی که جشن در آنها برگزار می‌شود، تحویل داده خواهد شد. تصویر بالا نماد جشنواره است که توسط راهنمایان انجمن صنفی استان اصفهان طراحی و توسط صنعتکاران این شهر ساخته شده است. در طراحی این نماد، المان مقبره‌ی کوروش کبیر، بادگیر، ستون‌های تخت‌جمشید، شیشه‌های رنگی خانه‌های ایرانی و گل نیلوفر دیده می‌شود.

این هم بَنرهایی که برای سومین جشن راهنمایان گردشگری طراحی شده است و در برخی از نقاط شهر تبریز در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.

به ساعت برگزاری جشن، ۹:۵۷ دقت فرمائید. به طور قاطع می‌توانم بگویم این اولین بار است که در کشور ما زمان‌بندی برای اجرای یک برنامه عمومی، این‌گونه طراحی و اجرا می‌شود. قبل از این‌که از این دنیا بروم، تمام سعی‌ام را می‌کنم که مردم دوباره به اهمیت وقت و زمان توجه کنند. حالا کمی، و فقط کمی خیالم راحت شده است، چراکه گام اول این طرح برداشته شد.

پی‌نوشت: گاهی فکر می‌کنم که حاصل عمرم خیلی هم فنا نشده. از دوستان، همراهان و حامیان سپاسگزارم.

دیدگاه‌ها

  1. فرهاد

    با سلام

    به ۰۹:۵۷ دقت کردم !

    درد دل من هم تازه شد. کاش محیطی ایجاد کنیم که ایده های مربوط به رونق وقت شناسی دور هم جمع بشن و بشه کارهایی رو ترتیب داد.

    خوش بگذره

  2. چارقد

    من هم زمانی که به وبلاگ شما سر می زنم غرق لذت می شم از اینکه هنوز نسل کسانی که ایده های ناب برای بهتر شدن این دنیا دارند و برای هدفهای بزرگشون تلاشهای بزرگ می کنند منقرض نشده . زمان های جذابی را در وبلاگ پر هیاهوی شما تجربه می کنم آقای نورآقایی

  3. s.pn

    من شرمندم ولی باید اعتراف کنم که اعضای انجمن صنفی راهنمایان استان اصفهان اصلا و ابدا هنرمند و خوش صلیقه نیستند .آخه من نمیدانم همه که نباید همه کاره باشند .اخه چی میشود اگه از چند تا هنرمند میخواستند که یه نماد که درخور این مراسم باشه طراحی کنن. از المانهای خوبی میخواستند استفاده کنن اما مجموعش اصلا زیبا نیست واصلا هیچ ذوقی درونش دیده نمیشه .با عرض شرمندگی.البته این نظر شخصی منه و من فکر میکنم نماد جشن راهنمایان بسیار زیباتر میتوانسته باشه تا این نماد به شدت زشت و غیر هنری.بیشتر شبیه یه نماد برای مراسم عزا ست .متاسفم ولی از دیدنش شوکه شدم.در مورد انتخاب ساعت بهتون تبریک میگم عالی بود البته اگه اجرا بشه که محشره .میخواستم نظر خودتونونم دررابطه با نماد طراحی شده بدونم .مطمئنم اگه خود شما طراحیش میکردین به مراتب بهتر میشد.
    ……………………………………………………………
    جواب: راستش اگر بخوام در این مورد صحبت کنم باید یک سمینار بدم. اما با زمان و محدودیتی که بچه‌ها داشتند، شاید نشه به همین سادگی قضاوت کرد. از نظر من موضوع مهم اینه که ما داریم قدم به قدم جلو می‌ریم. یادتون باشه که تا دو سال پیش هیچ کسی نمی‌دونست که روزی به نام روز جهانی راهنمایان وجود داره، در حالی که امسال بیستمین سالی است که این مراسم در دنیا برگزار می‌شه. از طرفی من در طراحی بی‌سواد هستم و حرفی برای گفتن ندارم.

  4. راد

    در پاسخ به دوست منتقد نماد لازم است چند نکته ذکر شود:
    نخست آنکه اگر شما تجربه برگزاری سمینار بدون بودجه و بصورت داوطلبانه را داشتید گمان نکنم هرگز اینگونه به این نماد نگاه می کردید. در یک فرصت اندک برنامه ریزی برای گرد هم آمدن حدود سی نفر از سی استان کشور (سیصد نفر از کل کشور: تصحیح از صاحب وب‌سایت) در تهران و سپس انتقال آنها به تبریز ، تهیه مکانی مناسب برای اسکان ، تهیه و تولید اقلام تبلیغاتی و…نیاز به صرف وقت و هزینه بالایی دارد که شنیده ها حاکی از آن است که در هر دو مورد انجمن با مشکل روبرو بوده بنابراین در قضاوتمان باید این دو نکته را در نظرداشته باشیم.
    دوم باید بدانیم به تعداد طراحان و مخاطبان ما نظر و سلیقه متفاوت وجود دارد بنابراین تایید زیبایی یک امر نسبی است برای نمونه از دید من این نماد چون تلفیقی از چند یادمان باستانی است زیباست و از دید شما می تواند فاقد هرگونه زیبایی در روایت این بازگویی باشد. یا شخصی دیگر توصیفی اغراق آمیز و غیر روایی از این یادمانها را بپذیردو…
    سوم فکر می کنم اعتبار هر چیز در بافت اجتماعی، فرهنگی .. که درون آن تولید می شود قابل ارزیابی است و هرینه های تولید (پول و زمان)دست اندرکاران را در محدودیت قرار می دهد
    اما آنچه مهم است حرکت رو به رشد این انجمن است که با این گرد همایی امید است عرصه گسترده تری برای فعالیتهای فرهنگی خود فراهم سازد

  5. Nahid Saadatian

    سلام .
    از پارسال منتظر ۲ اسفند امسال بودم . سال ۸۸ از بهترین و در عین حال لعنتی ترین سال های عمرم بود . دوست داشتم که باشم . نشد !
    سفر به سلامت . امیدوارم به شما و همه ی دوستان خوش بگذره .

  6. حبیب حلاجیان

    سلام. خداقوت به شما ودوستن همراهتان. تلاشتان در جهت قدر دانستن وقت ستودنی است. امیدوارم به یک سنت حسنه تبدیل شود. در مورد نماد هم چون خودم تجربه سفارش چنین چیزهایی ، چه تندیس چه لوگو را دارم میدانم که هیچ طرحی نیست که همه را راضی کند.امااین طرح به نظر من هم زیباست وهم سنتی. خسته نباشیدوموفق باشید…

  7. hossein

    سلام و خسته نباشی از اینهمه زحمت وتلاش وهمت والا قابل ستودنی و فقط عرض کنم ما را شرمنده کردی باعث افتخارم بود که در این جشن حضور پیدا کردم و از محضر دوستان فیض بردم از نزدیک تلاشهایتان را می بینم و دستمریزاد میگویم.الان هم در کافی نت هتل در چند قدمی شما این نظر را می گذارم و خواستم در اولین فرصت به دست آمده تشکر ویژه خود را به تیم دست اندر کار این جشن با شکوه تقدیم نمایم تا اولینهایی باشم که در این دنیای مجازی از شما و دوستانتان تشکرکرده باشم .به امید سر بلندی ایران عزیزمان
    …………………………..
    جواب: سپاس

  8. maryam

    salam aghaye nooraghaee,omidvaram ke barnamatoon be nahve ahsan anjam beshe.ishalla ke natijeye in zahamatetoono begirin.be omide didar dar rooze 2shanbe sare kelas.
    khoda negahdar

  9. مثلث

    خسته نباشید .خوش بگذره . ولی این نماده مشکی اگه یک کم ظریفتر برگزار میشد بهتر نبود.فک کردم دکوریه که مبارک میخواد توش برنامه اجرا کنه .المانهاش خوبه ولی بد ساختن .آقای بهمن حکیمی با اون هیکل بگیره دستش انقدر باشه فک کنم آقای حمید مشیر اصلن نتونه بلندش کنه . به هر حال قشنگه .امیدوارم خوش بگذره و خوب برگزار بشه . تو این آشفته بازار کار بزرگیه این جشن . راستی مواظب یزدان عزیز هم باشین.زیاد کار سرش نریز آرش جان.
    در دست هایتان اندیشه هاست .
    ………………………………………………….
    جواب: سپاس. چشم

  10. فرینوش

    خوشحالم!
    وشحالم در شهر من بودین
    و امیدوارم با خاطرات خوبی شهر اولین ها رو ترک کنین

    راستی هنوز کتابتون رو نخوندم
    اما سرفصل هاش عالی بود
    ممنون!

  11. الهام

    در مورد نماد جشن من معتقدم به شدت جای رنگ فیروزه ای کم هستش. اگه بخواهیم نمادشناسی رنگها رو رعایت کنیم درباره شیشه های رنگی و اون رنگ زرد اُکر تحلیل داریم اما مشکی؟؟؟ در فرهنگ ایرانی؟؟؟

  12. شراره

    ضمناً نماد جشن بسیار تحسین آمیز است (با توجه به فلسفۀ آن)
    هرچند همیشه میتوان “چیز بهتری” ارائه داد ولی با توجه به کمبود وقت باید از هنرمندان آن سپاسگزار باشیم

  13. شراره

    و از همه مهمتر:
    حقیقتاً سپـــــــاس از شما..
    از اینکه هستید.. و کار میکنید و کار میکنید و کار میکنید..
    سلامت باشید..
    شاد و …

  14. حسین

    سلام فقط می تونم بگم همه چیز عالی و خوب بود خیلی خوب مرسی از همه چیز و البته از همه دوستان و همراهانتان به امید دیدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *