شبکه شهرهای خلاق

متن زیر به تقاضای بنده و توسط دوست عزیزم سرکار خانم “ماندانا نوران” ترجمه شده و در اختیار شما علاقمندان محترم قرار گرفته است. لازم به ذکر است که ترجمه از انگلیسی به فارسی حدود دو ماه پیش به انجام رسیده ولی از آن­جایی که برای چاپ در اختیار ماهنامه “ایرانا” قرار گرفته بود، انتشار در اینترنت به بعد از چاپ مجله موکول شد. اکنون که مجله “ایرانا” منتشر شده اصل ترجمه برای استفاده پژوهشگران تقدیم می­شود.

همچنین اگر شرایط مساعدی پیش بیاید در نظر داریم همایش “گردشگری خلاق” را در سال ۱۳۹۳ برگزار کنیم و برای ایجاد “شهرهای خلاق” زمینه را مساعد کنیم.

گردشگری خلاق

نسل اول گردشگری را “گردشگری ساحلی”، نسل دوم آن را “گردشگری فرهنگی” و نسل سوم را “گردشگری خلاق” نام نهاده­اند. نسل سوم با شعار “موزه­های کمتر، میدان­هایبیشتر” به جنبه­های آموزشی، احساسی، اجتماعی و مشارکت گردشگران در فعالیت­های بومی در کنار مردم محلی می­پردازد. فلسفه “گردشگری خلاق” بر این محور استوار است که یک مکان، همواره پتانسیل­های خلاق بیشتری نسبت به آن­چه به­نظر می­رسد، دارد.

“گردشگری خلاق” یک گرایش تازه نیست بلکه یکی از کهن­ترین انگیزه­های سفر است: نمایش میراث فرهنگی یک مکان که احساسات را برمی­انگیزد و دانش ناشناخته­ای را به افراد منتقل می­سازد. “ریچاردز” و “ریموند” افرادی بودند که این عبارت (گردشگری خلاق) را ابداع نمودند. در “گردشگری خلاق” گردشگران به طور فعال در دوره­ها و تجربه­های آموزشی ویژه در مقصد شرکت می­کنند. به این ترتیب بودن با عمل کردن ترکیب می­شود. این نوع سفر بسیار تعاملی بوده و پاسخگوی نیاز امروزی افراد فراوانی است که به دنبال مشارکت، رشد شخصی و اصالت هستند.

بی­شک، محیط زندگی به ما تجربه­ها و انگیزه­هایی می­دهد اما در یک مقیاس محدود. ساده­ترین و لذت­بخش­ ترین شیوه افزایش شناخت دنیا و همزمان رشد شخصی، سفر است. اما با منفعل بودن و نزدیک نشدن به فرهنگ و بافت یک مکان این فرصت از دست می­رود. برای آموختن، برانگیخته شدن و رشد کردن باید در فرهنگ محلی و بومی غوطه­ور شد. یونسکو با الهام از عبارت گردشگری خلاق، “شبکه شهرهای خلاق” را پدید آورد تا این شهرها دست به دست هم دهند و گوناگونی فرهنگی و توسعه پایدار شهری را تحقق بخشند.

خلاقیت می­تواند به یک شیوه زندگی، کار، یا مکان نسبت داده شود. شهرهایی که جو ویژه­ای دارند بستر مناسبی برای شکوفایی خلاقیت افراد هستند. گردشگران با سفر به این­گونه اماکن می­توانند جو و انرژی آن مکان را جذب کنند. نوع معماری و طراحی شهری با هدف خلق فضاهای خلاق به افزایش شور و سرزندگی شهر و شهروندان آن کمک می­کند و به گردشگران الهام می­بخشد.

گردشگری مهم­تر از آن است که به عنوان یک کالا در بازار، رها و عرضه شود. بلکه باید در اختیار و مدیریت مردم بومی باشد تا آن­طور که شایسته است عرضه ­گردد. آقای “رابرت مک نالتی”، بنیان­گذار “موسسه یاران جوامع” درخور زندگی معتقد است هنگامی­که فرهنگ و طبیعت ناب و اصیل یک مقصد گردشگری حفظ شود بازدیدکنندگان به آن­چه دنبالش هستند، یعنی حس و لمس روح آن مکان، دست می­یابند.

او می­گوید: “مردم همواره به دنبال اصالت­اند. آن­ها نمی­خواهند در شهر شما تجربه­هایی قبلی خود را بازآفرینی کنند بلکه می­خواهند از آن­چه شهر شما به آنها ارائه می­کند بهره­مند شوند.”  این مفهوم لپ کلام گردشگری خلاق است.

آقای “مک نالتی” یکی از سخنرانان کنفرانس بین­المللی گردشگری خلاق در “سانتافه” می­گوید: “احساس حق مالکیت و بینش شهری نسبت به گردشگری فواید درازمدتی برای یک شهر دارد. گردشگری، شکلی از توسعه محلی و منطقه­ای است. مردم یک شهر نیازهایی دارند که می­تواند با مخارج گردشگران برطرف گردد. با مهیا و متوازن کردن زیرساخت گردشگری از طریق ایجاد خدمات شهری، بازدیدکنندگان در هر فصلی از سفر می­توانند تجربه­ای با کیفیت بالا داشته باشند.”

هدف گردشگری خلاق، جلب توجه هر چه بیشتر گردشگران از طریق تشویق آن­ها به درک ژرف­تر محل مورد بازدید است که به پویاتر شدن صنعت گردشگری محلی کمک می­کند.

گردشگری  خلاق باید با مقوله فرهنگ درآمیزد و نمودهای فرهنگی یک مکان یا شهر می­تواند به ویژگی منحصربه­فرد آن مکان تبدیل گردد، مثلاً نیومکزیکو و رقص تانگو از مشخصه­های بوئنوس آیرس هستند. جوامع با اتخاذ مدل گردشگری خلاق می­توانند در حین حفظ میراث خود آن را در دسترس بازدیدکنندگان نیز قرار دهند تا تجربه­اش کنند.

باید زمینه تفکر، برنامه­ریزی و به­کارگیری تخیل برای مردم فراهم شود تا بتوانند از فرصت­ها بهره ببرند یا با مشکلات شهری غیر قابل کنترل مواجه شوند. این مشکلات می­تواند از بی­خانمانی تا تمول یا زیباسازی محیط را دربرگیرد. فرضیه این ایده آن است که اگر به انسان­های عادی فرصت داده شود پدیده­های غیرعادی خلق می­کنند. خلاقیت می­تواند از سوی تک تک اعضاء جامعه و نه فقط هنرمندان شکوفا گردد.

طی کنفرانسی که در تاریخ ۲۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۰۶ برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ گردید که برخی از موارد آن عبارتند از:

· برگزاری همایش­های سالانه، هر سال در یک کشور

· تعیین یک حامی مالی جهانی

· پیگیری پخش اخبار شبکه شهرهای خلاق، فعالیت­ها و رویدادهای این مقوله از طریق رسانه­ها

· تهیه اطلاعات تماس (کتابچه راهنمای تلفن، ایمیل، آدرس) شهرهای عضو شبکه

· تعیین جایزه برای سیاست­ها و راهکارهای خلاق

اهداف این کنفرانس از این قرار بود:

· گسترش شبکه شهرهای خلاق

· تعریف گردشگری خلاق

· برنامه­ریزی برای برگزاری همایش بین­المللی گردشگری خلاق در سال ۲۰۰۸ در سانتافه

در بخش دیگر به موارد زیر پرداخته شد:

· یک شهر خلاق از چه ویژگی­هایی برخوردار است؟

· تعریف شما و هموطنان­تان از گردشگری خلاق چیست؟

· داستان­هایی از شهر و تبارتان تعریف کنید که نشان دهد یک مقصد خلاق هستید.

· شهر شما به تازگی در راستای ایجاد تعامل میان گردشگران با هنرمندان و دیگر افراد خلاق چه اقداماتی صورت داده است؟

حاضران در این همایش در پایان به این نتیجه رسیدند که خلاقیت، ویژگی محوری شهرشان است و یکی از حاضران اظهار داشت که “خلاقیت در خون ما است.” آن­ها معتقد بودند که بقایشان به عنوان یک شهر به تشدید این خلاقیت و نوآوری پیوسته، بستگی دارد.

برای آن­که یک گردشگر،خود را بخشی از مقصد گردشگری­ بداند مردم آن مرز و بوم باید نسبت به داشته­ها و منابع موطن خود شناخت داشته باشند و به آن­ها ببالند و علاقمند باشند. به کسب­وکار محلی­شان رونق بخشند و گردشگران را در تجربه فعالیت­های بومی خود شرکت دهند. بنابراین مردم محلی باید با مفهوم گردشگری خلاق آشنا شوند.

در نهایت در این کنفرانس “گردشگری خلاق” را این­گونه تعریف کردند:

· “گردشگری خلاق یعنی سفر به سوی تجربه­ای اصیل و جالب توجه و آموختن هنر، آشنایی با میراث یا ویژگی خاص  یک محل و نیز برقراری ارتباط میان گردشگران و اهالی آن منطقه که پدید آورندگان آن فرهنگ زیستی هستند.

از دیگر مباحثی که در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت ارتباط مستقیم میان رونق گردشگری خلاق و تقویت اوضاع اقتصادی بود. برخی از ایده­های مرتبط با این موضوع از این قرارند:

· پرورش و گسترش بیشتر افراد محلی خلاق و محصولات منحصربه­فرد

· اشتغال­زایی در حوزه گردشگری خلاق

· پرورش راهنمای محلی

· مشاغل حمل­ونقل

· پرورش صنعتگران و استادکاران محلی

· آموزش مهمان­خانه­ داری و میزبانی

· توسعه اقتصاد محلی و توسعه زیربنایی

· تقویت سیاست­های حامی توسعه گردشگری خلاق

· تمرکز بر کیفیت

· ابتکارات در گستره خصوصی و عمومی

· استفاده از گردشگری خلاق برای جذب علاقمندان بازسازی شهری

دورنمای ۱۰ ساله­ای که در ارتباط با گردشگری خلاق در این کنفرانس مطرح شد به قرار زیر است:

· تبادلات میان شهرهای تخصصی، گنجینه­های فرهنگی و بهترین تجربه­ها

· معرفی و عرضه تولیدات محلی اصیل و پیشنهادات خلاق

· افزایش تعداد اعضاء شبکه شهرهای خلاق با مدیریت و هماهنگی کارآمد

· همایش­های سالانه که بطور چرخشی در شهرهای این شبکه برگزار می­شود با تمرکز بر موضوع اصلی و با حضور صاحبان خلاق و حامی

· شهرها صنایع خلاق محلی ایجاد می­کنند و به توسعه برنامه تاریخی محلی خلاق می­پردازند

· نتیجه این حرکت­ها ابداع راه­حل­هایی برای فقر، تداوم پذیری محیطی و دیگر مشکلات جهانی است. در این راستا ایده­هایی مطرح می­گردد که از آن جمله­اند: خیابان خلاق، ساختمان خلاق، متروی خلاق، باغ وحش خلاق

شبکه شهرهای خلاق، چیست؟

شبکه‌ای از شهرهای خلاق که به منظور دستیابی به یک هدف مشترک یعنی تنوع فرهنگی و توسعه پایدار شهری با یکدیگر همکاری می‌نمایند.

شهرهای عضو، با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند:

· “قطب‌های خلاق” که از طریق صنایع خلاق، به ارتقاء توسعه فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کنند.

· “حلقه‌های فرهنگی-اجتماعی” که با پیوند دادن جوامع گوناگون در زمینه اجتماعی-فرهنگی، محیط شهری سالمی پدید می‌آورند.

هدف این شبکه، توسعه بین‌المللی همکاری میان شهرها و تشویق آن‌ها برای توسعه دو جانبه همکاری در راستای الویت‌های جهانی یونسکو یعنی ” فرهنگ و توسعه” و ” توسعه پایدار” است. هنگامی که شهری به عضویت شبکه در می‌آید می‌تواند به تبادل تجارب بپردازد و با دیگر شهرها فرصت‌های جدیدی را به ویژه برای فعالیت‌هایی که مبنای آن‌ها اقتصاد و گردشگری خلاق است، در سطح جهانی پدید آورد.

شبکه شهرهای خلاق در اکتبر ۲۰۰۴ به دنبال تصمیمی که توسط هیات اجرایی صد و هفتادم گرفته شد، به جریان افتاد. این ایده از پیمان جهانی یونسکو برای ایجاد تنوع فرهنگی زاییده شد.

کدام شهرها عضو این شبکه‌اند؟

شهرهایی که حکومت محلی و نیز طیف گسترده‌ای از جوامع همیار با بخش‌های عمومی/خصوصی، سازمان‌های حرفه‌ای، جوامع درون‌مرزی، موسسه‌های فرهنگی و غیره دارند‌.در حال حاضر ۳۴ شهر از سراسر جهان در هفت حوزه صنعت خلاق، عضو هستند.

· ادبیات: ادینبرگ، ملبورن، لواسیتی، دوبلین، ریکجاویک و نورویچ

· فیلم: بردفورد و سیدنی

· موسیقی: سویل، بولوگنا، گلاسگو، غنا و بوگوتا

· صنایع دستی و هنرهای محلی: سانتافه، آسوان، کانازاوا، ایچون و هانگزو

· طراحی: بوئنوس آیرس، برلین، مونترال، ناگویا، کوب، شنزن، شانگهای، سئول، سنت اتین، گراز و پکن

· هنرهای رسانه‌ای: لیون

· خوراک‌شناسی: پوپایان

عضویت: مدت، حقوق و وظایف

· مدت عضویت در این شبکه نامحدود است و اعضا هر لحظه بخواهند می‌توانند با اطلاعیه یونسکو از این شبکه خارج شوند.

· شهرهای عضو، اجازه دارند نام و آرم یونسکو را با همان شکلی که دارد، به کار ببرند.

· شهرهای عضو، بایستی بر اساس پیشرفت‌هایی که در اجرای سیاست‌ها و فعالیت‌های محلی و نیز بین‌المللی و همچنین رشدی که در همکاری با شهرهای دیگر داشته‌اند، گزارش سالانه‌ای به یونسکو ارائه دهند. اگر شهری پس از دو بار اخطار کتبی، این اطلاعات را ارائه ندهد یا معلوم شود به تعهدات خود عمل نمی‌کند، یونسکو می‌تواند آن شهر را از شبکه حذف نماید.

· شهری که از شبکه حذف شود دیگر نمی‌تواند در روابطش به عضویت در شبکه استناد نماید و نیز دیگر نمی‌تواند نام و آرم یونسکو را به کار ببرد.

چرا به این شبکه بپیوندیم؟

آیا به دنبال راهی هستید که:

· داشته‌های فرهنگی شهرتان را به صحنه جهانی بکشید و برجسته کنید؟

· خلاقیت را عنصری ضروری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی خود بسازید؟

· ظرفیت تجاری شهرتان را افزایش دهید و هنرمندان حوزه فرهنگی‌ خود را در کسب مهار‌ت‌های تجاری آموزش دهید؟

· در تبادل دانش گروه‌های فرهنگی سراسر دنیا شریک شوید؟

· از طریق تبادل دانش، تجربیات و بهترین آموزش‌ها، نوآوری را پرورش دهید؟

· تولیدات فرهنگی گوناگون را در بازارهای ملی و بین‌المللی ارتقاء دهید؟

· به خلق فرصت‌هایی برای همکاری و هم‌یاری با شهرهای دیگر بپردازید؟

اگر به دنبال راهی نو برای عرضه اصل و نسب فرهنگی شهرتان، تبادل دانش و توسعه صنایع خلاق محلی در سطح جهانی هستید به این شبکه بپیوندید! اقتصاد نوین به سرعت در حال شکل‌گیری و پر و بال دادن به تولید و مصرف تجربه‌های فرهنگی منحصربه­فرد است و شهرهایی که بتوانند خلاقیت بشر را به گونه‌ای موثر به کار گیرند، در قلب این تکامل قرار دارند. شبکه شهرهای خلاق، دسترسی به منابع و تجربیات گوناگون را برای تمام شهرهای عضو، آسان می‌نماید تا توسعه صنایع خلاق محلی و همکاری جهانی برای توسعه پایدار شهری، تحقق یابد.

چرا شهرها؟

شهرها به‌طور فزاینده نقش پویایی در به خدمت گرفتن خلاقیت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی دارند.

· شهرها در خلال زنجیره صنعت خلاق تمام گستره هنر از کار خلاق تا تولید و پخش را در دل خود دارند.

· شهرها به عنوان بسترهای رشد برای گروه‌های خلاق،ظرفیت بالایی برای بهره‌برداری از خلاقیت دارند و شهرهای مربوط می‌توانند با این پتانسیل دنیا را تحت تاثیر قرار دهند.

· شهرها تاثیر نیرومندی بر همکاری بخش‌های خصوصی و عمومی دارند که به شکوفایی کارآفرینی خلاق یاری و در اقتصاد نوین نقش مهمی ایفا می‌کند.

· شهرها برای تاثیرگذاری بر صنایع خلاق، به اندازه کافی کوچک و به عنوان دروازه‌ای برای بازارهای بین‌المللی به اندازه کافی بزرگ هستند.

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان، در شهرها زندگی می‌کنند. ایده “شهرهای خلاق” بر این باور استوار است که فرهنگ می‌تواند نقش مهمی در نوسازی شهری داشته باشد. سیاست‌گذاران در سیاست‌گذاری اقتصادی، هرچه بیشتر، نقش خلاقیت را مد نظر قرار می‌دهند. از آنجا که صنایع خلاق به ساختار اجتماعی شهر، تنوع فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند حس وحدت را تقویت و به شکل‌گیری هویتی مشترک یاری می­رسانند.

آیا شما شرایط لازم برای عضویت در شبکه‌ شهرهای ادبی یونسکو را دارید؟

در متن زیر، فهرستی از معیارها و ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه شهرهای ادبی آمده است:

· کیفیت، کمیت و گوناگونی و تنوع در سرمقاله‌نویسی و تعداد انتشارات

· کمیت و کیفیت برنامه‌های آموزشی متمرکز بر ادبیات داخلی یا خارجی در مدارس ابتدایی، راهنمایی و نیز دانشگاه‌ها

· محیط‌های شهری که در آن‌ها ادبیات، نمایش و یا شعر و شاعری نقشی درست و کامل دارد

· تجربه میزبانی رویدادها و جشنواره­های ادبی با هدف ارتقاء ادبیات داخلی و خارجی

· کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی شخصی وقف شده برای حفظ، ارتقاء و انتشار ادبیات داخلی و خارجی

· تلاش فعال صنف نشر و چاپ، در زمینه ترجمه آثار ادبی از زبان‌های ملی گوناگون و ادبیات خارجی

· حضور فعال رسانه‌ها در ارتقاء ادبیات و تقویت بازار تولیدات ادبی

ادینبرگ اسکاتلند شهر ادبی یونسکو

ادینبرگ در ۲۰۰۴ نخستین شهر ادبی یونسکو شناخته شد.

شهرت این شهر در این زمینه موجب گردیده بسیاری از فعالیت‌های ادبی و رویدادهای برجسته مانند جایزه بین‌المللی برترین نویسنده مرد در اسکاتلند برگزار گردد.

اکنون ادینبرگ می‌خواهد با ارتقاء کشور به وسیله ادبیات بر کسب افتخار و منافع حقیقی برای اسکاتلند، سرمایه‌گذاری نماید و در عین حال این شهر را به الگویی برای شهرهای دیگر تبدیل کند که می‌خواهند در آینده در زمره شهرهای ادبی باشند.

ادینبرگ نه تنها زادگاه بسیاری از نویسندگان مشهور معاصر است بلکه به داشتن اسطوره‌های ادبی تاریخی زیادی می‌بالد که برخی از آن‌ها عبارتند از سِرآرتورکنان دویلخالق شرلوک هولمز، سِر والتر اسکاتنویسنده ایوانو و راب‌روی، رابرت لوئیس استیونسون نویسنده ژکیل و هایدی و جزیره گنج.

ملبورن استرالیا شهر ادبی یونسکو

ملبورن استرالیا در آگوست ۲۰۰۸ به عنوان دومین شهر ادبی یونسکو برگزیده شد.

ملبورن به عنوان شهری استثنایی در گوناگونی فعالیت‌های ادبی، عرصه‌ای پرشور برای خلق آثار ادبی است. مرکز ایالت ویکتوریا در جنوب شرق و بزرگ‌ترین مرکز تجاری در محدوده آسیا-اقیانوس آرام به عنوان مرکز فرهنگی استرالیا شناخته می‌شود.

این شهر، کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در منطقه است و نویسندگان، از سوی صنف خوش بنیه ناشران از جمله شمار زیادی از ناشران مستقل و کوچک و همکاری گسترده مردم به عنوان خوانندگان، نویسندگان و مخاطبان حاضر در رویدادها و جشنواره­ها حمایت می‌شوند.

لواسیتیایالات متحده آمریکا شهر ادبی یونسکو

لواسیتی، لوا، آمریکا در نوامبر ۲۰۰۸ به عنوان سومین شهر ادبی یونسکو برگزیده شد.

از سال ۱۹۵۵ فارغ‌التحصیلان و کادر آموزشی دانشگاه لوا برنده بیش از ۲۵ جایزه پولیتزر (جایزه‌ای در زمینه روزنامه نگاری، ادبیات و موسیقی که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است) شده‌اند. لوا خاستگاه نویسندگانی همچون فلنری اوکانر،والاس استگنر،کورت ونگات ج آر است و کارگاه آموزشی نویسندگان مشهور لوا نخستین مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ هنرهای زیبا در شاخه نویسندگی خلاق را ارائه داده است. امروزه فرهنگ ادبی شهر همچنان در حال رشد و توسعه است: مشتری کتابخانه‌های عمومی این شهر، بیشتر، ساکنان آن هستند.

این شهر کوچک در قلب آمریکا شاید به نسبت اندازه‌اش ادبی‌ترین شهر روی زمین باشد. این شهر که اغلب آن را “آتن مید وست” می‌نامند دارای زنجیره منحصربه­فردی از موسسه‌های ادبی تاثیرگذار است که در جستجوی شیوه‌های نوین برای تربیت و حمایت از نویسندگان هستند. در عین حال این شهر از گذشته‌های دور، محلی ساده و بی‌آلایش برای نویسندگان بوده است: یک لنگرگاه، یک مقصد، یک مهد.

در کنار تمام این ابعاد و ویژگی‌ها، نویسندگان و موسساتی که از دل آن‌ها و برای آن‌ها برخاسته‌اند پیشینه و هویتی را خلق کرده‌اند که در آن شهروندان ارزش و افتخار زیادی برای بزرگداشت نویسندگان و آثار خوب، قائلند.

دوبلین ایرلند شهر ادبی یونسکو

دوبلین در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۰ به عنوان چهارمین عضو این شبکه، شهر ادبی یونسکو شناخته شد.

دوبلین به خاطر برخورداری از میراث ادبی فنی، خاستگاه نویسندگان سرشناس جهانی و نیز شهری که ادبیات، هنوز نقشی مهم در جامعه و زندگی افراد دارد، شناخته شده است و به چهار نخبه خود می‌بالد که عبارتند از جورج برناردشاو نمایشنامه‌نویس، یتیس و سیموس هینیشاعر وگوهری به نامساموئل بکت.

در این شهر کتابخانه‌ها و موسسات ادبی بسیاری وجود دارد که همه از سوی صنعت کتاب‌فروشی حمایت می‌شوند. فضای ادبی زنده این شهر، به‌وسیله سلسله‌ای از آموزش عالی و برنامه‌های پیشرفته که از سوی بخش‌های خصوصی  و عمومی حمایت می‌شوند، تغذیه می‌گردد. همچنین سیمای چند فرهنگی موجود در دوبلین فرصتی ناب برای پیشبرد گفتگوی تمدن‌ها از طریق ادبیات است.

ریکجاویک ایسلند شهر ادبی یونسکو

ریکجاویک (ایسلند) در ۲ آگوست ۲۰۱۱ به عنوان شهر ادبی یونسکو انتخاب شده است.

شهر ریکجاویک، بیش از هر چیز به تاریخ ادبی با میراث گران‌بهای ادبیات قرون وسطای خود می‌بالد از جمله آثاری مانند سگاس، ادا و ایسلندینگابوک،لیبلوس ایسلاندورم(کتاب آیس لندرز). این سنت دیرینه، طبیعتاً شهر را برای آموزش ادبیات، حفاظت، اشاعه و ارتقاء آن آماده و قوی کرده است. ریکجاویک به عنوان شهری با جمعیت اندک در حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر به ویژه به خاطر به اثبات رساندن نقش محوری ادبیات نمایش در چشم‌انداز مدرن، جامعه معاصر و زندگی روزمره شهروندان مورد تقدیر و تحسین است.

این شهر با حمایت دولت مرکزی ایسلند به گسترش طرح‌هایش در زمینه حمایت از تقویت زبان‌ها، ترجمه، ابتکارها و تبادل بین‌المللی ادبی ادامه می‌دهد. رویکرد مشترک شهر از خلال همکاری میان هنرمندان گوناگون ادبی مانند ناشران، کتابداران و غیره به اضافه حضور پررنگ نویسندگان، شاعران و نویسندگان کتاب کودکان همچنین به منحصر به فرد بودن جایگاه این شهر در دنیای ادبی دامن می‌زند.

می‌خواهید شهر موسیقی یونسکو باشید؟

در زیر فهرستی از معیارهاو ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه‌ شهرهای موسیقی را آورده‌ایم:

· مراکز شناخته شده فعالیت و خلاقیت در زمینه موسیقی

· تجربه میزبانی جشنواره­ها و رویدادهای موسیقی در سطح‌ ملی یا بین‌المللی

· ارتقاء صنعت موسیقی در تمام شکل‌هایش

· مدارس موسیقی، هنرستان‌ها، آکادمی‌ها و موسسات آموزش عالی ویژه موسیقی

· ساختارهای ساده و غیر رسمی آموزش موسیقی، از جمله گروه کر و ارکستر آماتور

· سکوهای بین‌المللی یا داخلی ویژه انواع خاصی از موسیقی و یا موسیقی کشورهای دیگر

· فضاهای فرهنگی مناسب برای تمرین و گوش دادن به موسیقی مثلاً تالار اجتماعات روباز

سویل اسپانیا شهر موسیقی یونسکو

سویل اسپانیا در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۰۶ به عنوان شهر موسیقی یونسکو تعیین شد.

سویل نه تنها مرکز کاملا شناخته شده خلاقیت و فعالیت موسیقی است بلکه بازتاب سرشاری از سنت موسیقی کشورها و تاثیر آن‌ها در مقیاس جهانی است. رویدادهای موسیقی شگفت‌آور، هنرمندان سراسر دنیا را گرد هم می‌آورد و برای شهری که با افتخار به حمایت و تقویت صنعتش ادامه می‌دهد، جذابیت، شور و تنوع به همراه دارد.

در سویل، موسیقی در همه جا رخنه دارد و مهم‌تر از آن همه را به خود مشغول می‌دارد. این شهر به تمام شهروندانش، راهی از جمله سمفونی‌ها، اپراها و فضاهای باز عمومی مخصوص موسیقی تا موسسه‌ها، سازمانهای جوانان، مدارس و هنرستانها پیشنهاد می‌دهد تا در خلق و درک موسیقی شرکت نمایند.

بولونیا ایتالیا شهر موسیقی یونسکو

شهر بولونیا در تاریخ ۲۹ می ۲۰۰۶ به عنوان شهر موسیقی یونسکو برگزیده شد.

بولونیا به عنوان نخستین شهر ایتالیایی عضو شبکه، ثابت کرده که از پیشینه موسیقی غنی‌ای برخوردار است که به عنوان مولفه پرطنین زندگی و خلقت، همچنان در حال رشد و بالندگی است.

بولونیا همچنین به عنوان عضو ائتلاف شهرهای ضد نژادپرستی، سرشت جهانی موسیقی را به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط، مورد تاکید قرار می­دهد و دست به بازآفرینی راهی می‌زند که در آن مردم سراسر دنیا از پیر و جوان، با یکدیگر، تعامل داشته باشند و زندگی کنند.

مدارس بولونیا در حال ترتیب دادن کارگاه‌های موسیقی‌اند تا صرف نظر از هر زبانی که دانش آموزان به کار می‌برند، آن‌ها را به معاشرت با دیگران، تشویق نمایند.

ارکستر دوموندو که همکاری‌ میان شهر ایتالیایی و سائوپالو است نمونه‌ای دیگر از این است که بولونیا چگونه جوامع برون مرزی‌اش را نه تنها در زمینه تفسیر دوباره الکترونیک موسیقی قومی بلکه در شکستن چرخه فقر به وسیله ایجاد فرصت برای کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود، به کار می‌گیرد.

بولونیا با اعزام تیم‌های بین‌المللی به جاهای مختلف برای کشف شکل‌های جدید انگیزش شهری و تعریف دوباره فضاهای عمومی، موسیقی را به عنوان نوعی ماده اولیه طبیعی و وافر برای دستیابی به اهداف بسیار واقعی و قوی به کار گرفته است.

گلاسگو بریتانیا شهر موسیقی یونسکو

گلاسگو در آگوست سال ۲۰۰۸ شهر موسیقی یونسکو نامیده شد.

پایتخت موسیقی مرموز اروپا- مجله تایم

چشم‌انداز موسیقی افسانه‌ای گلاسگو تمام طیف موسیقی را از کلاسیک تا سلتیک و کانتری در برمی‌گیرد. کنسرت‌های آن به طور برابر در جاهای گوناگون برگزار می‌شود مانند کینگ وتس واح واح هوت (که به طور پی در پی به عنوان بهترین محل برگزاری موسیقی زنده، رای آورده است)، بارولندز، آکادمی ۲۰، مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های اسکاتلند، سالن‌های رویال کنسرت گلاسگو و بسیاری از بارها و کلوپ‌های سراسر شهر.

از میان ۵ شرکت ملی (از جمله اپرای اسکاتلندی و ارکستر ملی اسکاتلندی سلطنتی) کانون پرورش ۴ شرکت و نیز دیگر سازمان‌های ملی، از جمله ارکستر سمفونی اسکاتلندی BBC، BBCاسکاتلند، ارکستر ملی جوانان اسکاتلند، آکادمی اسکاتلندی سلطنتی موسیقی و نمایش و همنوازان اسکاتلندی است.

موسیقی‌دان‌ها و گروه‌های موسیقی گرامی داشته شده این شهر، عبارتند از: فرانتز فردنیاند، فرتلیس، اسنوپاترول، تراویس، تینیج فن‌کلاب، بل و سباستین و گلاسوگاس. همچنین دی‌جی‌هایی از جمله نعیم،پال ان جی،ری وودز، کش و گاوین سامرویل، سال‌ها هیاهوی شهر را تحت‌الشعاع قرار داده و گوش‌های اهالی گلاسگو را با انواع گوناگون صداهای ممکن آشنا ساختند.

این شهر هر هفته، به طور میانگین، میزبان ۱۳۰ رویداد موسیقی (بیشتر از دیگر شهرهای اسکاتلند) است و تخمین زده شده که تجارت موسیقی سالانه ۷۵ میلیون پوند به رشد اقتصاد گلاسگو کمک می‌کند.

گنت بلژیک شهر موسیقی یونسکو

شهر گنت بلژیک در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۰۹ به عنوان شهر موسیقی یونسکو برگزیده گردید.

شهر گنت به عنوان مرکزی مناسب برای موسیقی و نیز به دلیل برخورداری از فرهنگی غنی و رویکرد فرهنگی همه جانبه، شهرت دارد. این شهر از شالوده‌ای خلاق و فعالیت‌های اجرایی و شمار چشمگیری از سالن‌های کنسرت، مراکز پژوهشی و تسهیلات آموزشی برخوردار است.

انواع گوناگون موسیقی از طریق طیف گسترده‌ای از جشنواره­ها مانند جشنواره فلندرز و سازمان‌های گوناگون از جمله فدراسیون جشنواره­های موسیقی در فلندرز و انجمن جشنواره­های اروپایی حمایت می‌گردند. همچنین در این شهر، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و پرورش هنرمندان جوان محلی و ایجاد فرصت برای شکوفا شدن آنان در زمینه موسیقی و اشتغال به کارشان در همین عرصه، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

این امر آشکارا تجربه بی­کم و کاست این شهر را در میزبانی رویدادهای گوناگون از جشنواره­ها تا نشست‌های تجاری با موضوع حرفه موسیقی و دخالت دادن برابر بخش‌های عمومی و خصوصی در صنعت موسیقی، ثابت می‌کند.

با احتساب “بوگوتا” شبکه شهرهای خلاق، اکنون ۳۰ عضو دارد. بوگوتا به عنوان پنجمین شهر موسیقی به سویل، بولونیا، گلاسگو و گنت می‌پیوندد تا با بهترین تجربه‌هایش در زمینه موسیقی به این شبکه، غنا بخشد.

آیا شرایط لازم برای عضویت در شبکه شهرهای طراحی یونسکو را دارید؟

در زیر فهرستی از معیارها و ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه شهرهای طراحی را آورده‌ایم:

· صنعت طراحی دیرینه

· دورنمای فرهنگی تغذیه شونده از طراحی و محیط آماده (معماری، شهرسازی، فضاهای عمومی، بناهای تاریخی، حمل و نقل، سیستم اطلاع‌رسانی و جهت‌یابی)

· آموزشگاه‌ها و مراکز پژوهشی طراحی

· گروه‌های فعال خلاقان و طراحان با فعالیت پیوسته در سطح ملی و یا محلی

· تجربه میزبانی خیریه‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌های ویژه طراحی

· ایجاد فرصت برای طراحان محلی و شهرسازان برای بهره‌ گرفتن از مصالح محلی و شرایط شهری/طبیعی

· صنایع خلاق برگرفته از طراحی، مثلاً معماری و طراحی داخلی، مد و منسوجات، جواهرات و لوازم فرعی، طراحی شهری، طراحی ماندگار و غیره.

·

بوئنوس آیرس آرژانتین شهر طراحی یونسکو

شهر بوئنوس آیرس آرژانتین در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۰۵ به عنوان نخستین شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

این شهر، در سایه همکاری بخش خصوصی و عمومی توانسته از ظرفیت و نوآوری‌اش در جهت توسعه ابتکارات در سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده نماید.

این شهر، نه تنها ظرفیت رشد اقتصادی‌اش را افزایش داده بلکه گروه بزرگی از سهامداران را در ساخت و ساز پرهیجان‌ترین و پویاترین طراحی آمریکای لاتین به کارگرفته است.

این شهر که گذرگاه پیشینه تاریخ، مردم و نژادهای گوناگون است به ضرورت تنوع و خلاقیت برای توسعه یکی از صنایع طراحی عملی و مولد در قاره آمریکای جنوبی پی برده است.

این شهر با در بر گرفتن زمینه‌های مد، معماری‌، صنعتی، طراحی داخلی و شهری و اشتیاق برای آگاهی از جدیدترین فناوری و دانش روز، شهری الهام‌بخش در زمینه طراحی است.

سانتافه ایالات متحده شهر طراحی، صنایع‌دستی و هنرهای محلی یونسکو

شهر سانتافه نیومکزیکو، در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۰۵ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

تبادل کالا، ایده و دانش، به‌طور عمیق در شهر سانتافه ریشه دارد و از خیریه‌هایی که از سوی هنرهای قدیم پوئبلو و بومی‌های مکزیک مانند کامینوریل و سانتافه تریل مورد توجه بود تا هفته طراحی سانتافه و بازار هنرهای محلی بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

این شهر، همچنان به پروراندن قطبی برای صنایع فرهنگی، هنرمندان، انسان‌های ژرف‌اندیش، کارآفرینان و جذب بازدیدکنندگان بیشماری که به سانتافه می‌آیند تا از یک فرهنگ غنی و منحصر به فرد هنرشناسی، بهره‌مند گردند، ادامه می‌دهد. برگزیده شدن سانتافه برای عضویت در شبکه شهرهای خلاق، گواهی بر دستاوردهای مهم شهر، در گسترش صنعت فرهنگی، دانش و تمرین و تعامل خوب با گروه‌های فرهنگی دیگر در سطح جهانی است.

کوب ژاپن شهر طراحی یونسکو

کوب در اکتبر ۲۰۰۸ به شبکه شهرهای طراحی یونسکو پیوست.

از دهه ۱۸۶۰ که ژاپن بندرهای خود را به روی دنیا گشود، کوب به دلیل فعال بودن در شناساندن فرهنگ‌های خارجی، از فرهنگی تقریباً خلاق، روشن‌بین و منحصر به فرد برخوردار گردید. شهروندان کوب نقش فعالی در خلاقیت شهرشان دارند. این امر پس از زلزله ۱۹۹۵ که بخش عظیمی از کوب را با خاک یکسان کرد و شهروندان، فعالانه در بازسازی شهرشان همکاری کردند، آشکارا دیده شد.

شیوه زندگی منحصر به فرد در کوب که در آن طراحی با زندگی روزمره انسان‌ها آمیخته است، منجر به پدید آمدن فرهنگی شده که دیدگاه‌های گوناگونی از تمام جنبه‌های طراحی را در بر می‌گیرد و بر توسعه شهر از نظر اجتماعی و اقتصادی، تاثیر چشمگیری گذاشته است.

مونترال کانادا شهر طراحی یونسکو

مونترال در تاریخ ۱۲ می ۲۰۰۶ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

مونترال، نه تنها نشان داده است که طراحی می‌تواند در ارتقاء کمی و کیفی ارزشها ابزاری نیرومند باشد بلکه از شهروندانش درخواست کرده تا در تجهیز طراحی به منظور الهام بخشیدن به محیط‌های زندگی خلاق که موجب بهبود زندگی روزانه و به طور کلی هستی می‌شود، حضوری فعال و همه جانبه داشته باشند.

این شهر، در سایه طراحی به توسعه اجتماعی و اقتصادی چشمگیری دست یافته و شکی نیست که از سوی بخش­های عمومی و خصوصی حمایت می‌شود.

ناگویا ژاپن شهر طراحی یونسکو

شهر ناگویا در اکتبر ۲۰۰۸ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

ناگویا در سال ۱۶۱۰ پس از ساخته شدن قصر ناگویا توسعه یافت. مهندسان برتر از سراسر کشور گرد هم آمدند و طراحی‌ها و تکنولوژی پیشرفته همچون عروسک‌های مکانیکی را پدید آوردند که گفته می‌شود اساس ساخته شدن مونوزوکوری امروزی‌اند.

ناگویا از دوران نوین به عنوان شالوده شهری نقش‌مند باقی مانده و از طریق فعالیت‌های بین‌المللی بسیار، از طراحی برای ارتقاء مبادلات بین‌المللی، بهره جسته است. مرکز طراحی بین‌المللی ناگویا به عنوان قطبی فعال در زمینه طراحی، پس از آن‌که این شهر در سال ۱۹۸۹ خود را شهر طراحی خواند، بازگشایی شد. این شهر در سال ۱۹۹۹ پروژه ساخت گورستان زباله را رها کرد و به حمایت از نواحی مردابی متروکه پرداخت و ار آن زمان اهالی و نیز مشاغل موجود در ناگویا خواستار طراحی ماندگار و تعادلی میان توسعه و محیط بوده‌اند.

سئول جمهوری کره شهر طراحی یونسکو

سئول در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۰ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

سئول، شهری با پیشینه ۲۰۰۰ ساله و بیش از ۶۰۰ سال پایتخت جمهوری کره بوده است. این شهر، با این رویکرد که شهری بومی فرهنگی بر پایه زیربنای پیشرفته ITباشد، نمونه خوبی از شهر خلاق طراحی است. سئول در سایه حمایت قوی دولت پرورش صنعت طراحی را پایه‌گذاری کرده، استانداردهای عمومی طراحی شهری را ارتقاء داده و آموزش طراحی را عملی کرده است.

شنزن چین شهر طراحی یونسکو

شنزن، در نوامبر ۲۰۰۸ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

شنزن، یکی از قطب‌های مهم طراحی و یکی از شهرهای پیشرو چین است. این شهر که زمانی یک شهر مرزی معمولی و با هنگ کنگ همسایه بود در تاریخ ۲۶ آگوست سال ۱۹۸۰ به عنوان نخستین محدوده اقتصادی ویژه، برگزیده شد.

این شهر به عنوان پیش قراول در اصلاح چین و پدید آوردن سیاست به عنوان الگویی برای پیروزی اقتصادی سه دهه گذشته مورد توجه است. شنزن، توسط دنگ زیا پینگ، معمار بزرگ سیاست، طراحی شده است.

ایده طراحی چین مدرن که به تدریج از شنزن پا گرفت به طور فزاینده‌ای بخشی از زندگی شهروندانش شده است.

شانگهای چین شهر طراحی یونسکو

شانگهای در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۰ به عنوان شهر طراحی یونسکو انتخاب شد.

“شانگ” به زبان چینی یعنی رو به بالا، صدر، پیشرو، و “های” به معنای اقیانوس و به مفهوم نگرش باز و کلی است. شانگهای با روحیه‌ای پیشتاز، به تدریج این نگرش وسیع و دربرگیرنده را شکل داده است به طوریکه غرب و شرق، در این کلان‌شهر بین‌المللی به یکدیگر می‌رسند. طراحی، همواره عنصری کلیدی تاثیرگذار در صنایع تولیدی و خدماتی است و به ارتقاء اقتصاد و پیشبرد شیوه زندگی شهری کمک می‌کند. صنعت طراحی، در گام نخست، از طراحی کالاها و شیوه‌های تولیدی گرفته و درسطوح پیشرفته‌تر در شهرسازی و شیوه زندگی و در نتیجه بر تمام جنبه‌های صنعت، معماری، اقتصاد، شهر و زندگی مردم، تاثیرگذار است. شانگهای به عنوان عضوی از شبکه شهرهای خلاق، بر طراحی، تمرکز کرده تا الگو و راهی نوین برای اقتصادی خلاق، بیافریند.

برلین آلمان شهر طراحی یونسکو

شهر برلین در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۰۵ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

برلین که به عنوان نخستین شهر آلمانی به عضویت این شبکه درآمد در زمینه طراحی به دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی چشمگیری دست یافت و سنت طراحی و آفرینش‌گری معاصر این شهر که گذرگاه پیشینه و رویدادهای تاریخی گوناگون بوده و هم در حرکت‌های ملی و هم بین‌المللی تاثیرگذار بوده است. شهر برلین که به خوبی از تاثیر اقتصادی صنعت طراحی آگاه است در حمایت از سیاست، آموزش و حفظ شبکه برای سهامدارانش، گامهای مهمی برداشته است.

سنت اتین فرانسه شهر طراحی یونسکو

سنت اتین، نخستین شهر فرانسوی است که در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

این شهر با پیشینه برجسته‌ای که در زمینه صنعت نوگرایی دارد و به عنوان سرزمین آفرینشگران و نوآوران شناخته می‌شود همواره در حال دگرگونی است و این دگرگونی‌ها از پویشی نشات می‌گیرد که هنر و صنعت را به هم پیوند می‌زند.

این شهر در سایه ابتکاراتی همچون خلق طراحی سیته‌دو و طراحی بین‌المللی بینال، از طراحی به عنوان کارگزاری برای دگرگونی شهری و اهرمی برای توسعه اقتصادی بهره گرفته است. سنت‌اتین با تکیه بر خلاقیت قلمروش و به کارگیری هر دو بخش عمومی و خصوصی صنعت، خود را از نو تراشیده و از طریق طراحی، موسسه‌های بی‌شمار کوچک و متوسط را به نوآوری سوق داده و کیفیت زندگی شهروندانش را بهبود بخشیده است.

پژوهشی که توسط طراحی سیته‌دو در زمینه شیوه‌های نوین زندگی در پیش گرفته شد، این شهر را به آزمایشگاهی برای طراحی فرانسوی و شهر حمایت‌گر، ماندگار و نوآور تبدیل کرد. آرزوی سنت‌اتین این است که تجربه‌ها و مهارت‌هایش را با شهرهای طراحی یونسکو به اشتراک بگذارد تا بتوانند از عهده پاسخگویی به دگرگونی‌ها و پرسش‌های بنیادی‌ای که در قرن ۲۱ با آنها روبرو می‌شوند، برآیند.

گراز اتریش شهر طراحی یونسکو

گراز، در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۱ به عنوان شهر طراحی یونسکو برگزیده شد.

این شهر با پیشینه غنی خود در فرهنگ طراحی، صنایع خلاق و طراحی را به عنوان ابزاری استراتژیک برای توسعه فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی، معتمدانه می‌پذیرد. این شهر با موسسه‌های کوچک و متوسط در زمینه‌های گوناگون صنعت طراحی که نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه بر چگونگی زندگی شهروندانش تاثیرگذار است، اقتصادی خلاق را پرورش داده است.

تاثیر فرهنگی این شهر در راستای انتصاب و تاریخچه بین‌المللی‌اش به عنوان پایتخت فرهنگی اروپایی (۲۰۰۳)، شهر حقوق بشر سازمان ملل متحد و پایتخت لذت‌های آشپزی آشکار گردیده است. همچنین این شهر، این درون مایه را دارد که کاتالیزوری برای شبکه بین‌المللی در منطقه باشد به ویژه به عنوان دروازه‌ای برای برانگیختن زمینه طراحی در اروپای جنوب شرقی.

آیا شما شرایط لازم برای عضویت در شبکه هنرهای رسانه‌ای یونسکو را دارید؟

در زیر فهرستی از معیارها و ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه‌ هنرهای رسانه ای را آورده‌ایم:

· توسعه صنایع خلاق و فرهنگی به وسیله تکنولوژی دیجیتالی

· ادغام پیروزمندانه هنر در رسانه و به کارگیری آن در جهت رشد زندگی شهری

· رشد هنر الکترونیک و تقاضای آن برای شرکت جامعه شهری

· دسترسی گسترده‌تر به فرهنگ، از طریق توسعه تکنولوژی دیجیتال

· برنامه‌های استخدامی و فضاهای استودیویی برای هنرمندان رسانه‌ای

لیون فرانسه شهر هنرهای رسانه‌ای یونسکو

شهر لیون فرانسه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ به عنوان نخستین شهر هنرهای رسانه‌ای یونسکو تعیین شد.

لیون، از نظر تاریخی یک شهر صنعتی است. هنگامی‌که صنایع قدیمی، جا به جا تعطیل شدند فعالیت‌های شهر، به طور پیش‌رونده بر تکنولوژی‌های نوین مانند داروسازی یا تکنولوژی زیستی، متمرکز شد. لیون همچنین دومین شهر بزرگ تحصیلی فرانسه است که سه دانشگاه و تعداد زیادی آموزشگاه مهندسی دارد. این شهر به داشتن میراث معماری ارزشمندی که به دوران رومی‌ها باز می‌گردد و از رنسانس تا کنون باقی مانده است، می‌بالد. به همین دلیل، لیون یک سایت میراث جهانی یونسکو است.

در حدود یک دهه است که هنرهای رسانه‌ای بخشی از زندگی شهری بوده­اند: سهامداران اقتصادی، مراجع محلی یا خدمات عمومی، هنرمندان و طراحان همگی به توسعه روزانه این ابزار و شیوه‌ها کمک می‌کنند.

بسیاری از رویدادهای عمومی که برای بزرگداشت هنرهای رسانه‌ای برگزار می‌گردند، روز به روز  مشهورتر می‌شوند. اما این حرکت، باید در خلال مشارکت‌های گوناگون و با نشان دادن خلاقیت حاضر در شهر، به بار بنشیند.

آیا شما شرایط لازم برای عضویت در شبکه فیلم یونسکو را دارید؟

در زیر فهرستی از معیارها و ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه فیلم یونسکو را آورده‌ایم:

· تاسیسات زیربنایی مهم برای فیلم‌سازی، یعنی استودیو، منظره‌های فیلمی/فرهنگی، یادگاری‌های سینمایی و غیره

· حلقه‌های ارتباطی تاریخی با تولید، پخش و تبلیغ فیلم، به ویژه در یک بافت مرتبط فرهنگی و محلی/بومی

· آرشیو میراث سینمایی، موزه، کلکسیون‌های شخصی و یا مدارس فیلم‌سازی

· رسم برگزاری و میزبانی جشنواره­ها، نمایش فیلم و رویدادهای سینمایی

· زادگاه، اقامتگاه یا محل کار پدیدآورندگان و هنرمندان صنعت فیلم

· ترسیم شهر در فیلم‌ها، ترجیحاً به گونه‌ای که مورد قبول فیلم‌سازان و هنرپیشه‌های بومی باشد

· وجود فیلم‌هایی درباره شهر

بردفورد بریتانیا شهر فیلم یونسکو

شهر بردفورد بریتانیا در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۰۹ به عنوان نخستین شهر فیلم یونسکو تعیین شد.

از آن‌جا که بردفورد، در زمینه‌هایی از صنعت سینما پیشگام و لوکیشن معروف بسیاری از فیلم‌های کلاسیک بوده است می‌تواند دارنده یک پیشینه کامل و افتخار آمیز در زمینه فیلم باشد. این شهر که زادگاه یک سری از فیلم‌های مطرح بین‌المللی بوده است، هم‌اکنون میزبان یکی از متنوع‌ترین جشنواره­های فیلم در اروپا است.

این شهر، معروف‌ترین موزه رسانه ملی، یک بخش دیجیتال در حال رشد و فرصت‌های فزاینده برای ایفای نقش و امکانات تجربه لذت از فیلم را برای مردم محلی، دربردارد.

سیدنی استرالیا شهر فیلم یونسکو

سیدنی در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۰ به عنوان دومین شهر فیلم بعد از بردفورد، به یونسکو پیوست. فیلم، همواره هسته چیزی که سیدنی سایدر نامیده می‌شود، بوده و هست. با توجه به سیدنی و صنعت فیلمش، اغلب توسعه‌های آن در جهت اثبات یک توازن پویا میان بخش‌های گوناگون مرتبط با فیلم، عمومی و خصوصی، و نیز زمینه‌های نوین رسانه و تکنولوژی است.

راز قدرت صنعت فیلم سیدنی در گشادگی آن نسبت به همه فرهنگ‌های سینما است. در ارتقاء این صنعت پا به آن سوی مرزهای قلمروش می‌گذارد و شهر را در نقش رهبر در مقیاس محلی، پیش می‌راند. شناخت فرهنگ بومیان استرالیا از طریق سینما، امری تحسین برانگیز است. حجم زیاد جشنواره­های فیلم در این شهر و نیز همکاری آن با شهرهای دیگر استرالیا، باعث شده که سیدنی به عنوان صحنه فیلم توصیف شود. همچنین فعالیت‌هایی که به نفع جوانان در این شهر انجام می‌گیرد مانند برنامه‌های آموزشی که نسبتاً جدید و در عین حال گوناگون و بسیار پویا هستند، پایبندی شهر را به تولید نشان می‌دهد.

آیا شرایط لازم برای عضویت در شبکه هنرهای محلی و صنایع‌دستی یونسکو را دارید؟

در زیر فهرستی از معیارها و ویژگی‌های لازم برای عضویت در شبکه هنرهای محلی و صنایع‌دستی یونسکو را آورده‌ایم:

· پیشینه دیرینه در شاخه خاصی از صنایع‌دستی و هنرهای محلی

· تولید معاصر صنایع‌دستی و هنرهای محلی

· حضور پررنگ استادهای صنایع‌دستی و هنرهای محلی

· مراکز آموزشی مرتبط با صنایع دستی و مشاغل مرتبط

· تلاش برای ارتقاء صنایع‌دستی و هنرهای محلی (جشواره­ها، نمایشگاه‌ها، خیریه‌ها، بازارها و غیره)

· تاسیساتی مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای محلی مثلاً، موزه‌ها، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، خیریه‌های هنرهای محلی و غیره

سانتافه ایالات متحده شهر طراحی، صنایع‌دستی و هنرهای مردمی

شهر سانتافه نیومکزیکو در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۰۵ به عنوان شهر طراحی، صنایع‌دستی و هنرهای محلی یونسکو برگزیده شد.

تبادل کالا، ایده و دانش، به طور عمیق در شهر سانتافه ریشه دارد و از خیریه‌هایی که از سوی هنرهای قدیم پوئبلو و بومی‌های مکزیک مانند کامینوریل و سانتافه تریلمورد توجه بود تا هفته طراحی سانتافه و بازار هنرهای محلی بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

این شهر، همچنان به پروراندن قطبی برای صنایع فرهنگی، هنرمندان، انسانهای ژرف‌اندیش، کارآفرینان و جذب بازدیدکنندگان بی‌شماری که به سانتافه می‌آیند تا از یک فرهنگ غنی و منحصر به فرد هنرشناسی، بهره‌مند گردند، ادامه می‌دهد. برگزیده شدن سانتافه برای عضویت در شبکه شهرهای خلاق، گواهی بر دستاوردهای مهم شهر، در گسترش صنعت فرهنگی، دانش و تمرین و تعامل خوب با گروه‌های فرهنگی دیگر در سطح جهانی است.

آسوان مصر شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی یونسکو

شهر آسوان مصر در تاریخ ۱ سپتامبر سال ۲۰۰۵ به عنوان نخستین شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی یونسکو تعیین شد. شهر آسوان که در دوران فراعنه، سونو (بازار) نام داشت میراثی منحصر به فرد در زمینه هنرهای محلی را حفظ کرده و به قطب جدبدی از صنایع‌دستی استادانه، آموزش هنرهای گوناگون، تبادل خلاقیت و تعهدات درون مرزی تبدیل شده است. آسوان به واسطه سنت بی‌همتای هنر نو بیان که برآیند فرهنگ‌های مصری و سودانی است، شمال و جنوب دره نیل را به هم پیوند داده است.

آسوان به عنوان میزبان، هنرمندان سراسر دنیا را دعوت می کند تا در سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی شرکت کنند تا به این طریق هنر مجسمه‌سازی دوران فراعنه را احیا نماید. این شهر با تاکید بر گذشته و تلاش برای دگرگونی شرایط حال، هنرستان‌ها را به یاری می‌طلبد تا هنر باستانی با شکوهش را ارتقاء بخشد و از موزه‌ها دعوت می‌کند تا مردم را به حمایت از این توسعه پایدار، در یک تقابل مبارزه با فقر و بی‌سوادی تشویق نماید.

کانازاوا ژاپن شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی

کانازاوای ژاپن در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۰۹ به عضویت در شبکه‌ شهرهای صنایع‌دستی و هنرهای محلی درآمد. کانازاوا یکی از شهرهای نمونه صنایع‌دستی سنتی است و ۴۵۰۰۰۰ نفر، جمعیت دارد. این شهر در سال ۱۵۸۳ شهر قصری نامیده شد و از ان زمان در صلح و آرامش بوده و از هر گونه حوادث طبیعی و حمله های نظامی و جنگ در امان بوده است. در کانازاوا انواع زیادی از صنایع دستی گسترش یافته و در کنار شیوه زندگی و فرهنگ متمایز سامورایی حفظ شده است.

شهر کانازاوا به پیشینه غنی و میراث‌ هنرهای محلی و صنایع‌دستی خود می‌بالد و تلاش‌های ارزنده‌ای را برای پیوند دادن اصول هنری صنایع‌دستی و شیوه های برگرفته از تکنولوژی نوین کرده است و همواره طی این تلاش‌ها خلاقیت و ابتکار را از یاد نبرده است. این شهر، همچنین قاطعانه متعهد است که با سرمایه‌گذاری در این حوزه، علاقه و آگاهی نسل‌های جدید را به صنایع دستی افزایش دهد. انتظار می‌رود کانازاوا با در اختیار گذراندن تجربه‌اش در زمینه تقویت پیوند میان صنایع‌دستی سنتی و صنعت معاصر و پرورش، جو پایداری برای این میراث ارزنده، الگوی شهرهای دیگر باشد.

هانگزو چین شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی

ایرینا بوکوا، دبیر کل یونسکو، هانگزو‌(جمهوری مردم چین) را در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۲ به عنوان ” شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی” عضو انجمن شهرهای خلاق، اعلام کرد.

شهر هانگزو که لقب مهد صنایع‌دستی چین را نیز دارد با داشتن پیشینه دیرینه و آیینی غنی از صنایع‌دستی و هنرهای محلی، با هشت میراث فرهنگی وصف‌ناپذیر ملی چینی سازگار با شهر، به خود می‌بالد. این شهر، نه تنها تکنیک‌های صنایع‌دستی سنتی را می‌پرواند بلکه تلاش‌های چشمگیری می‌کند تا میان این محصولات و مهارت‌های سنتی با اقتصاد و شرایط کنونی، ارتباط برقرار نماید. هانگزو مدت‌هاست که تعهد خود را برای جا دادن صنایع‌دستی در قلب استراتژی محلی در چهارچوب سیاست و سرمایه‌گذاری، به جا آورده تا سرچشمه‌ای برای این صنعت خلاق، توسعه یابد.

این شهر، با مشارکت عمومی و همکاری عمومی-خصوصی، حمایت قوی و تلاش‌های دسته جمعی مراکز پژوهشی، آموزشی و مجمع‌های صنعتی همچنان به پیشبرد صنایع خلاقش ادامه می‌دهد. با پیوستن هانگزو به شبکه شهرهای خلاق، تعداد این اعضا به ۳۱ می‌رسد. پس از سانتافه، آسوان، کانازاوا و ایچون، هانگزو به عنوان پنجمین شهر صنایع‌دستی و هنرهای محلی با تولیدات معاصر خود مانند سفال، مجسمه، لاک و الکل، به غنی شدن این شبکه کمک می­کند و صنایع‌ سنگی از محصولات سنتی معروف و ویژه ایچون امروزی هستند و از میان این صنایع، سفال و مجسمه، در جشنواره‌هایی مانند دنیای سرامیک بینال و سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، حرف‌ها برای گفتن دارند.

آیا این ویژگی را دارید که شهر خوراک‌شناسی یونسکو شوید؟

در ادامه، معیارها و ویژگی‌های که یک شهر باید داشته باشد تا بتواند در زمینه خوراک شناسی، عضو این شبکه گردد را آورده‌ایم:

· آداب خوردن و هنر آشپزی پیشرفته که از ویژگی‌های شهرها است

· مراکز خوردن پر شور و هیجان با رستوران‌ها یا آشپزی‌های سنتی فراوان

· ترکیبات و ادویه‌های سنتی و محلی

· کلاس‌های پخت و پز سنتی و محلی و شیوه‌های آشپزی قدیمی

پیشرفت‌های صنعتی/تکنولوژی

· بازارها و صنعت خوراکی‌های سنتی

· برگزاری همیشگی جشنواره‌های خوراکی، جوایز، مسابقات و دیگر عوامل هدفمند کلی تعیین کننده

· توجه و احترام به محیط و ارتقاء محصولات محلی با دوام

· ایجاد اشتیاق عمومی، ترویج موضوع تغذیه در موسسه‌های آموزشی و گنجاندن برنامه‌های حفاظت از تنوع زیستی در کلاس‌های آشپزی

پوپایان در کلمبیا، شهر خوراک‌شناسی یونسکو

شهر پوپایان کلمبیا نخستین شهر خوراک‌شناسی یونسکو شناخته شده است. مراسم انتخاب رسمی این شهر، به این عنوان، در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۰۵ در پوپایان برگزار گردید. نقش انجمن خوراک‌شناسی پوپایان در پیشرفت صنعت خوراک‌شناسی در همکاری با شهر باعث ثبت یک اثر برجسته و پیشنهادهای پی در پی فوق‌العاده خوراک‌شناسی گردیده که دستاوردی ارزشمند برای شبکه است. غذاها و ترکیبات سنتی و غنی پوپایان آن را به یک منبع و موهبت منحصر به فرد در زمینه خوراک‌شناسی تبدیل کرده و این امکان را برای شهر فراهم آورده که از سال ۲۰۰۳ برگزارکننده برنامه‌ها و جشنواره‌های بزرگ خوراک‌شناسی باشد.

انجمن خوراک‌شناسی نه تنها در توسعه آگاهی نسبت به ظرفیت عظیم شهر در زمینه خوراک‌شناسی، بخش دولتی را به کار گرفته است بلکه در زمینه ترکیب منابع و دست یافتن به دانش جهانی از بخشهای خصوصی نیز یاری جسته است.

چنگدو چین شهر خوراک‌شناسی یونسکو

در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۰، چنگدو به عنوان دومین شهر خلاق به شبکه خوراک‌شناسی یونسکو پیوست. چنگدو به عنوان یک شهر تاریخی خوراک‌شناسی و زادگاه بسیاری از سنت‌های آشپزی شهرت دارد. فرهنگ منحصر به فرد آشپزی، آشکارکننده فرهنگ بومی و نشان‌دهنده مراقبت و توسعه خلاقیت در زمینه خوراک‌شناسی است. برجسته‌ترین ویژگی در پخت و پز چنگدو، گوناگونی ادویه‌ها بر پایه پنج عنصر شیرینی، ترشی، تلخی، تندی و شوری است.

در سایه منابع طبیعی غنی، میراث چند صد ساله و خلاقیت پایدار، صنعت آشپزی قوی و گسترده‌ای در چنگدو شکل گرفته است که باعث توسعه دیگر صنایع خلاق و نیز پیشرفت و هماهنگی شهر گشته است.

استرساند سوئد شهر خوراک‌شناسی یونسکو

استرساند در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۰ به عنوان یکی از شهرهای خوراک‌شناسی یونسکو تعیین شد. این شهرستان کم جمعیت در سوئد، دارای فرهنگ خوراک‌شناسی قابل توجهی است. این فرهنگ بر پایه محصولات غذایی محلی و با دوام و همچنین سنت آشپزی طولانی است. الدریمر، مرکز ملی سوئد برای فرآوری مواد غذایی در مقیاس کوچک که با راهنمایی، آموزش و گسترش تولیدات، از کشاورزان و سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند اهمیت خوراک‌شناسی را در ارتباط با صنایع خلاق، خاطرنشان می‌سازد. انتظار می‌رود پیوند محکمی که میان سنت آشپزی این شهر با طبیعت و توسعه پایدار وجود دارد استرساند را به یک شهر خوراک‌شناسی برجسته در سطح بین‌المللی و امتیازی ارزشمند برای شبکه تبدیل نماید.

ترجمه: ماندانا نوران

منابع:

سایت یونسکو

سایت creative tourism ideas



SirArthur Conan Doyle

Sir Walter Scot

Ivanhoe and Rob Roy

Jekyll and Hyde and Treasure Island

Lowa City

Flannery O’Conner

Wallace Stegner

Kurt Vonnegut Jr.

Athens of the Midwest

Yeats

Yeats and Seamus Heaney

Samuel Beckett

Reykjavik

Sagas

Edda and Islendingabok

LibellusIslandorum

King Tutswahwah Hut

Barrowlands

Franz Ferdinand

Fratellis

Snow Patrol

Travis

Teenage Fanclub

Glasvegas

Paul N’Jie

Ray Woods

Kash

Gavin Sommerville

Ghent

Flanders

Camino Real

Santa Fe Trail

Kobe

Graz

Aswan

Irina Bokova

Icheon

Chengdu

Ostersund

Eldimmer

دیدگاه‌ها

  1. عباس

    با سلام.
    آقای نور آقایی بیشتر شهر های ایران دارای این پتانسیل هستند،یعنی ادبی بودن یا هنری بودن یا حتی تاریخی و … اما آنچه که وجود ندارد همان شرط اصلی یعنی فضاهای مناسب شهری است.شما وقتی به منطقه شوش که یک شهر کاملا تاریخی است سفر می کنید،متاسفانه با صحنه شهری بسیار نامناسب و دلخراش روبرو می شوید که این مانع همه آن خواسته هاست.پس یعنی تقاضای هر شهر در بدو داده شدن منتفی است.ما باید در ایران اول همایش های فضای مناسب شهری را برگزار کنیم سپس نا خواسته دعوت به این مجامع می شویم.
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  2. نیلوفر فریدنی( راهنمای فرانسه زبان)

    سلام
    سپاس از شما و سپاس از ترجمه روان سرکار خانم ماندانا نوران که واژه را کاملا به تصویر کشیدند
    آذر امسال به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ؛ همایش گردشگری خلاق در دانشگاه اصفهان برگزار شد که کتاب به قلم مارتین سلبای در اختیار مدعوین قرار داده شد .
    دذ این سمینار فرهنگیان ، جغرافی دانان ، آ ژانس های مسافرتی ، راهنمایان گردشگری ، هتلداران و خلاصه تمام زیرگروههای میر اث
    فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.
    آنچه که در این میان مهم به نظر می رسد آن اسا که پتانسیل های موجود در هر شهر واستان بخوبی شناخته شود تا بتوان برای رسیدن به الگوی شهر و گردشگری خلاق تلاش نمود
    امید است که برپایی اینگونه همایش ها همکاری همه جانبه زیر گروههای گردشگری را در این راستا بهبود بخشد
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  3. نیلوفر فریدنی

    با سلام
    در نوشته قبلی من نام کتاب مارتین سلبای حذف شده است که نام آن مفاهیم گردشگری شهری (تصویر ، فرهنگ و تجربه ) می باشد.
    سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  4. نازي

    ممنون از اطلاعات خوب و مفید که دادید من که آرزو دارم حداقل یکی از شهرهای ایران در این لیست اضافه شود.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. همه امیدواریم.

  5. مرضیه هاشمی

    با سلام ، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری می باشم موضوع سمینار بنده در رابطه با شهرهای خلاق و مصرف انرژی م یباشد بنده میتون از مطالب شما در این رابطه استفاده کنم ؟.ممنوم
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. حتما میتونید. موفق باشید.

  6. سیما

    شبکه آدمهای الهام‌بخش
    شبکه کتابهای الهام‌بخش
    شبکه شهرهای الهام‌بخش

    همه‌شون شوق می‌آفرینند…

    برای
    شبکه شهرهای خلاق
    تا شغل ایجاد کنند.

    شوق، امید، انگیزه یک شهر خاموش رو پرآشوب می‌کنه…چه برسه به یک آدم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. موافقم.

  7. Masi

    چقدر این متن “خلاق” بودن رو برای من جامع و کامل باز کرد!

    خلاق بودن و خلاقیت کلا درونش انگیزه و شور ِ یک کار بکر رو داره که نیروی محرکه ی خیلی قوی حساب میشه.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *