سنگ مزار یکی از لُرهای نورآباد (طایفه کُرایی)

عکس زیر را در مسیر یکی از روستاهای نورآباد استان فارس گرفته‌ام:

همان‌طور که می‌توان حدس زد این سنگ قبر متعلق به یک فرد (احتمالا) مهم از عشایر بختیاری است که به زیبایی و با رنگ‌های قرمز و سبز و سیاه طراحی و اجرا شده است. در این سنگ قبر دو حالت مختلف از متوفی را می‌بینیم که نشان‌دهندی سبک زندگی او در زمان حیاتش بوده است. در بخش بالایی سنگ قبر، متوفی را می‌بینیم که شمشیرش را در دست راست گرفته و در حال تازاندن اسب و در جستجوی شکار است. اما در بخش پایینی او را می‌بینیم که بساط چای و قلیانش به راه است. در نقش‌های این سنگ قبر، حیوانات از نیم‌رخ و مرد تمام رخ نشان داده شده‌اند.

متاسفانه هیچ عکس دیگری از این منطقه در اختیار ندارم تا بیش‌تر بر روی این طرح‌ها حرف بزنیم. اما بعد از اتمام سفرهایم (اگر همه چیز به خوبی پیش برود) ادامه‌ی سفرهای تحقیقاتی سنگ‌مزارها در ایران را پی خواهم گرفت.

پی‌نوشت ۱: دوست خوبم «پرتو حسنی‌زاده» که در این سفر همراه ما بود اشاره کرد که در مسیر نورآباد ممسنی به پل فهلیان، سه روستا وجود دارد به نام‌های سربیشه جنجان، سروان جنجان و جنجان. بنده این عکس را در قبرستانی که در همین مسیر بود گرفتم.

پی‌نوشت ۲: در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ (۹ سال بعد از گرفتن این عکس)، نوه‌ی این متوفی که سنگ مزارش را در تصویر می‌بینید با من تماس گرفت و برایم شرح داد که اسم متوفی، ملٌا قباد کُرایی پسر حاجی خان و زمان فوت ۱۳۴۳ ه.ق. است. قبلا فکر کرده بودم که این طرح سنگ مزار متعلق به عشایر قشقایی است که با راهنمایی ایشان متوجه شدم، مربوط به لرهای بختیاری منطقه است.

دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    سلام،عکسای دیگه از این سنگ قبر ندارید؟؟؟ولطفا اگه میشه اطلاعات دقیقی در مورد قبرستان و مکانش …
    ………………………………………………………………………….
    جواب: یادم هست داخل اتومبیل بودیم و گذر می‌کردیم که ناگهان از راننده خواستم بایستد. این مزار را در کنار خیابان دیده بودم، پیاده شدم و عکس گرفتم و رفتیم. این تنها عکسی است که از این سنگ قبر دارم و مکان دقیقش را نمی‌دانم. فقط می‌دانم که در مسیر روستای «جنجان» واقع در نورآباد ممسنی است.

  2. مهناز

    سلام
    خسته نباشید.روستایی به این اسم در نورآباد وجود ندارد شاید منظورتان جنجان باشد نزدیک فهلیان (نزدیک شهر باستانی لیدوما)که بازم اونجا قشقایی نداره و ترکهای قشقایی در منطقه ای به اسم ماهور میلاتی زندگی میکنند که بیشترشان عشایرن و یک امام زاده اونجا هست که ساختمانش خیلی قدیمیه ودیدنی.
    موفق باشید.
    ……………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس بیکران. شما درست گفتید. با اجازه‌ی شما، نام روستا را تصحیح می‌کنم. اما در مورد قشقایی‌ها، این سنگ قبر متعلق به حدود ۴۵ سال پیشه و شاید در آن زمان قشقایی‌ها در آن منطقه در رفت و آمد بودند. به هر حال پوشاک و کلاه مرد به قشقایی‌ها می‌خوره.

  3. mahdi fotuhi

    AX E JAALEBI BOOD, DARBAAREH E YE NESHAANEH SHENAASI E RANGHAA TAHGHIGH KON, IN SAR NAKH E KHOOBI AST…………………………………………………
    جواب: سلام مهدی. کجایی؟

  4. رها

    با سلام واحترام
    در مجاورت امام زاده جعفر بروجرد یک گورستان وجود دارد که قدمت بعضی از سنگ قبرهای ان به بیش از۱۵۰سال میرسد.با نقش هایی مثل شانه در شکلهای مختلف یا قیچی و……
    شاید بهتر است بنویسم وجود داشت.
    امروز کارگرهایی را دیدم که در این گورستان مشغول کار هستند وماشین غلتکی که از روی سنگها میگذشت و انقدر میرفت ومیامد تا سنگها با خاک یکسان میشد
    کسی نمیداند که من در این گورستان چه سفرها که نمیکردم وبه چه زما نها که نمی رفتم
    افسوس..گور …تاریخ وهویت

  5. مسعود خسروی

    از این که به شهر ما آمدید خیلی خوشحال شدم و امیدوارم که لذت برده باشید

    این عکس هم گرفته چون این منطقه در مسیر کوچ بود ییلاق(طرف های اردکان سپیدان ) و قشلاق (ماهور میلاتی) چون این منطقه یکی از مناطقی است که عشایر زیادی داره

    مکان های زیادی از این دست وجود داره سعی می کنم عکس ها رو براتون بفرستم

    البته تعدای تو سایت هست

    با تشکر

  6. سفر به فرهنگ ها

    سلام. اتفاقا روزی در سفری خانوادگی با خودروی شخصی به مقصد استان فارس ؛ در همان حوالی استقرار پل فهلیان ؛ من که عادت بر برداشتن یک سررسید نو یا دفترچه یادداشتی قبراق ؛ قبل از هر سفر دارم تا آنچه در میانه ی مسیر ، “به خاطر نسپردنش” دمار از روزگار ذوق

    و انگیزه ی آدم در می آورد را ، در آن ثبت کنم ؛ چشم انداز روستایی آن منطقه خیلی پسندم افتاد و به عنوان یک نشانه برای یافتن دوباره ی آن فرهنگ و چشم انداز در سفرهای آتی ؛ و یا حتی در خانه ، هنگام مرور مسیرهای زمینی روی نقشه ی جغرافیایی ( کاری که برای پدر

    دوستدار سفرم هم لذت بخش است و انگار که “میراث معنوی” او به من است !! حالا کسی چه بخواهد بخندد یا هر برداشت دیگری داشته باشد ؛ ولی چنین کاری به نظر من، لذتی مجازی ، از احساس سفر و راهی شدن به دست میدهد) پل “فهلیان” را به عنوان شاخص ترین ؛ نشان

    کرده و در دفترچه ام ثبتش کردم. حالا خوشحالم که بعد از گذشت حدود یکسال و نیم از آخرین سفرم به مقصد فارس ، اسم و تعداد آن روستاها را از طریق پی نوشت این مطلب متوجه شدم. ممنون از مطلب غنی شما و ، یادآوری سرکارخانم حسنی زاده.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  7. مجید رشیدی

    به نام خدا
    با سلام
    اینجانب مجید رشیدی نوه فردی هستم که حضرتعالی عکس قبر ایشان را در این قسمت نمایش دادید . با تشکر بسیار لازم به ذکر برخی توضیحات برای اطلاعات تکمیلی و تصحیحی هست.
    ایشان ملا قباد کرایی میباشد که فرزند حاجی خان میباشد که از سران طایفه بکش بوده است و اگر در سنگ قبر بیشتر دقت کنید متوجه میشوید . با تشکر و اگر نیاز میدانید شماره تان را بدهید تا تماس گیرم . سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام آقا مجید. موضوع جالبیه که شما عکس قبر پدربزرگتان را در سایت من پیدا کردید. ۰۹۱۲۳۱۴۴۷۹۵…این شماره ی منه. می خوام بدونم در اون منطقه باز هم قبر رنگی با همین شکل و شمایل وجود داره یا نه؟ سپاس از شما.

  8. بهرامی

    با سلام
    این سنگ قبر متعلق به یکی از بزرگان تیره کرایی از طایفه بکش ایل ممسنی مباشد ومحل مورد نظر قبرستان امامزاده شهدای دهستان فهلیان و روستای تاریخی فهلیان ممسنی است.
    با تشکر بهرامی
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  9. رامین

    آرش ………یک سری هم به من بزن.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. چشم.

  10. رشيدى

    دورود خدمت شما دوست عزیز و گرامى
    سنگ قبرى که شما گذاشته اید متعلق به ملا قباد کرایى (رشیدى)فرزند حاجى خان کرایى فرزند باقر خان از سران طایفه کرایى (بکش ) که لر زبان هستند.
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد شما که این اطلاعات رو در اختیار ما گذاشتید.

  11. محسن

    سلام خسته نباشید
    من اهل نورآباد هستم روستای جنجان هم هست .مادرم زاده اونجا هست
    اما از این سنگ قبر بی اطلاع هستم
    روستای جنجان قدیمی ترین شهرها هست
    و آثار باستانی زیادی هم دارد
    یکی از آنها شهر زیرزمین لیدوما هست
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که نظر دادید.

  12. Masi

    چقدر پی نوشت ۲ مهیج بود، چقدر ازینکه اینجا ادامه و نتیجه شو اضافه کردین لذت بردم.
    کارهای تحقیقاتی اغلب اینجوری نتیجه می دن با ، با دقت دیدن، ثبت کردن و صبوری گاهی.

    خیلی خیلی جالب بود برام استاد.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  13. محمود

    بله ایشان درست فرمودند آرامگاه حاجی خان ملا قباد کرایی از سران طایفه بکش ممسنی هستند. روحشان شاد
    من از ایل قشقایی ساکن ممسنی هستم این آرامگاه متعلق به. بزرگان قشقایی نیست
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس. زنده باشید.

  14. یاسان

    نوشته اید که سنگ قبر«به زیبایی و با رنگ‌های قرمز و سبز و سیاه طراحی و اجرا شده است» اما سنگ قبرها در گذشته رنگ نمی شده و تنها با تکنیک نقش برجسته مثبت یا منفی ساخته می شده اند. این سنگ مزار نیز در همین سال های اخیر رنگ شده و این کاراشتباهی است که به خاطر تعلق خاطر توسط برخی به ویژه اخلاف صاحبان این مزارها انجام می شود. متۀسفانه در برخی موارد حتی اقدام به کارهای اشتباه بزرگتر از رنگ آمیز نیز دست زده اند مثل تراشیدن و اصلاح فرسودگی ها.
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از اظهار نظر. البته مزارهای رنگی در خوزستان هم هست. اینکه از چه زمانی رنگ آمیزی مزارها شروع شده، در جریان نیستم. ولی این سوال برای من پیش آمد که آیا مثلا آرامگاه‌های شاهان هخامنشی در نقش رستم رنگ نداشته‌اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *