سفر به چین: پکن ۱

گروه ما، ۳ شب در شانگهای اقامت کرد، ۲ شب در هانگزو و ۵ شب هم در پکن اقامت خواهیم داشت. اکنون که این متن را می‌نویسم در اتاقم در هتل Marriot پکن نشسته‌ام.

گزارش تصویری:

شب اولی که در پکن اقامت داشتیم برای دیدار از نمایش «کونگ‌فو» رفتیم. این برنامه یکی از برنامه‌ی اختیاری در تورهاست که اگر کسی ندیده باشد، برایش جالب توجه است. در این نمایش، داستان پسری روایت می‌شود که در سنین کودکی توسط مادرش به مدرسه «شائولین» برده می‌شود تا زیر نظر استاد کونگ‌فو مدرسه، این هنر را بیاموزد. پسر سختی‌های روحی و جسمی را پشت‌سر می‌گذارد و نهایتا خود استاد مدرسه می‌شود. تمام این داستان همراه با موسیقی و حرکات نمایشی رزمی اجرا می‌شود.

در طول اجرای نمایش، اجازه عکاسی نداریم، اما بعد از اتمام نمایش با پرداخت هزینه می‌توان با بازیگران عکس گرفت. در تصویر یکی از مسافران گروه ما با بازیگران عکس گرفته است.

بدون شرح

خطاطی یا قلم‌مو، یکی از هنرها و سرگرمی‌های چینی‌های خوش‌ذوق است که در برخی از سایت‌های تاریخی و محل‌های تجمع انجام می‌گیرد. این‌جا محوطه ورودی «معبد بهشت» یا «معبد آسمانی» است.

اطراف «معبد آسمانی»، پارکی به همین نام با حضور درختان همیشه سبز احداث شده که همه‌روزه محل تجمع شهروندان پکنی است. آن‌ها در این پارک سرگرم اجرای انواع ورزش‌ها و بازی‌های فردی و گروهی می‌شوند.

توضیح بالا

مسافران گروه ما با چینی‌ها هم‌بازی شدند و شادی کردند.

تمرین «تای‌چی» بر روی شکل معروف «یین یانگ»

تجمع هر روزه پکنی‌های زمینی در اطراف «معبد آسمانی»

بدون شرح

می‌خوانند و می‌رقصند.

نرمش و ورزش و حرکات موزون گروهی انجام می‌دهند.

چینی‌ها شادی می‌کنند و گردشگران در شادی‌اشان سهیم می‌شوند.

معبد آسمانی که حدود ۶۰۰ سال پیش ساخته شده و از آن وقت تاکنون بارها مرمت شده است. بر خلاف نامش، معبد نیست و از معماری چوبی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

داخل معبد بهشت: ۲۸ ستون چوبی دارد، به تعداد روزهای ماه.

بدون شرح

فکر می‌کنید جای نصب چنین تابلویی کجاست؟

دیدار از فروشگاه فروش مروارید Bang Fu Chun یکی از برنامه‌های تورهاست. گردشگران در هنگام دیدار از کاخ تابستانی در ۲۰ کیلومتری شهر پکن، از این فروشگاه دیدار و البته خرید می‌کنند. در دریاچه‌ی «کومینگ» کاخ تابستانی مروارید پرورش می‌دهند و در این فروشگاه به فروش می‌رسانند. بد نیست درباره‌ی مروارید کمی اطلاعات داشته باشیم: ۱- بین مروارید آب شور (اقیانوس) و مروارید آب شیرین (دریاچه) تفاوت وجود دارد. ۲- مروارید آب شور از کیفیت بهتری برخوردار و گرانتر است. ۳- گوشت صدفی که در دریاچه پرورش داده می‌شود، بر خلاف صدف‌های دریایی، قابل خوردن نیست. ۳- می‌توان عمر صدف را همچون عمر درخت از روی حلقه‌هایی که بر روی پوستش شکل می‌گیرد تشخیص داد. ۴- برای این‌که بتوان از مروارید داخل صدف برای ساخت گردنبند، دستبند، گوشواره و … استفاده کرد باید حداقل ۱۵ سال از عمر صدفی که مروارید در داخلش قرار دارد، گذشته باشد. ۵- برای تشخیص این‌که مروارید اصل است، دو دانه از آن‌ها را به هم می‌سایند، اگر یودر داشتند، اصل و در غیر این صورت پلاستیکی (تقلبی) هستند. ۶- از پودر مروارید برای ساخت کِرِم استفاده می‌شود. ۷- مروارید را در رنگ‌های مختلف سفید، سیاه، بنفش، صورتی، طلایی و … تولید می‌کنند. گرانترین مروارید‌ها، به رنگ طلایی است که در اقیانوس (آب شور) ساخته می‌شود.

آن‌قدر ایرانی‌ها برای خرید به فروشگاه مروارید تشریف می‌برند که برایشان موسیقی ایرانی هم می‌گذارند. جالب این است که راهنماها سعی می‌کنند فارسی یاد بگیرند، مغازه‌دارهای شانگهای و پکن از لغات فارسی استفاده می‌کنند، در فروشگاه چای، توضیح‌دهندگان چند کلمه‌ای فارسی بلدند و …

کاخ تابستانی: توضیح زیاد دارد ولی حالش نیست. ببخشید که در این سفرنامه خیلی توضیح نمی‌دهم، چراکه واقعا خسته‌ام. حالا که این متن‌ها را می نویسم ساعت ۱:۴۰ بامداد است و من از ساعت ۷ صبح بیدار بوده‌ام و با مسافرانم همه جا رفته‌ام، برایشان حرف زده‌ام، مراقبشان بوده‌ام و هنوز هم پلک بر هم نگذاشته‌ام. تازه بعد از اتمام این نوشته، اگر بتوانم با این سردردی که دارم بخوابم، فردا صبح باید ساعت ۷ صبح بیدار شوم و روز از نو. جالب این‌که همه‌ی نوشته‌‌های قبلی (سفرنامه چین) را نیز تقریبا در چنین حالتی نوشته‌ام و آرزوی چند ساعت خواب دارم.

کاخ تابستانی

کوریدور ۷۲۶ متری باغ تابستانی با بیش از هزار نقاشی که بر روی چوب کشیده شده‌اند. این کوریدور، طولانی‌ترین از این‌گونه در دنیاست.

بخشی از کوریدور

همان کوریدور

یکی از سازه‌های معماری باغ تابستانی

در باغ تابستانی

سنگ‌های صخره‌ای در چین و بیش تر در باغ‌ها، هر کدام یک کارکرد و یک مفهوم دارند. مردم نسبت به آن‌ها اعتقاد داشته‌اند و دارند و هر سنگی افسانه‌ای دارد. از این لحاظ چینی‌ها تا اندازه‌ای شبیه ما هستند.

بدون شرح

اتاق کار امپراطور در باغ تابستانی. مجسمه‌های اژدها (نماد امپراطور) و ققنوس (نماد امپراطریس) را در تصویر می‌بینید.

هتل ۷ ستاره پکن که روبروی استادیوم المپیک پکن ساخته شده.

این هم استادیوم المپیک پکن که همراه با بقیه‌ی سازه‌های معماری ورزشی برای برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن ساخته شد. امروزه گردشگران زیادی برای عکس گرفتن به این‌جا می‌آیند.

یکی دیگر از برنامه‌های تورها، دیدار و خرید از فروشگاه‌های چای است. این خانم‌ها انواع چای سبز و سیاه را دم می‌کنند و به گردشگران می‌چشانند و برایشان از فواید چای می‌گویند و نهایتا می‌فروشند. این‌جا فروشگاه Dr Tea در پکن است. شش نوع چای معرفی می‌کنند و می‌فروشند. دمای جوشاندن (گرم‌کردن) هر یکی از چای‌ها با دیگری متفاوت است، هر کدام یک خاصیت دارند، زمان دم کشیدن همه‌اشان از ۳۰ ثانیه نهایتا تا ۲ دقیقه است، هر کدام را می‌توان از ۳ تا ۶ مرتبه دوباره استفاده کرد، نوشیدن هر کدام هم آداب خاص خودش را دارد.

ماساژ پا خوب است، اگر گذرتان به چین افتاد امتحان کنید.

این متن در مکانی‌‌که پا را ماساژ می‌دادند، نوشته شده بود.

دیدگاه‌ها

  1. حمید

    سلام
    من بین پراگ، بوداپست و پکن مردد هستم که کدوم رو برم. تو سفر هم طبیعت و هوای اون کشور، معماری، سبک زندگی، غذا ها و هیجان برام مهم هست. میخواستم از تجربتون استفاده کنم بدونم مدوم شهر/کشور انتخاب بهتری برای کسی مثل من هست.
    ممنون از وقتی که برای جواب برام میذارید
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. هر سه مورد را پیشنهاد می کنم. چشمتان را ببندید و یکی را انتخاب کنید. همین.

  2. شكوفه عسل عليزاده

    سلام آقای نور آقایی
    سالهاست که عاشق چین،فرهنگ،آداب و رسوم این کشور هستم. تنها تماسم با این علاقه اینترنت است که گاهی توان فرونشاندن این عطش ررا دارد. به علت هزینه های گاه گاه زندگی و زیاد تورها و زمان کم بودن در چین تور را انتخاب نمیکنم. گفته شما از امنیت برایم مهم بود (تشکر). و اما: آدم سخت گیری در مکان استراحت و غذا یا وسایل بهداشتی و حمل ونقل اصلا نیستم. می خواهم بدون تور سفر کنم و مدت ۱۵ روز تا یک ماه را برای گشتن کامل کشور انتخاب کردم و دوچرخه را به عنوان وسیله جابجایی برای کاهش هزینه ها و البته به زبان چینی توسط کتابهای راهنما در سفر تا حدود خوب در صحبت و متوسط در نوشتن واقفم . راهنمایی در جهت تهیه پول عالی هستش(تشکر).در مورد دوچرخه(البته توانایی استفاده تا ۵ ساعت مداوم را دارم قبلا چندین بار امتحان کردم مشکلی نبوده)بهتر اینجا تهیه کنم یا اونجا(حتما میگین اینجا) ولی از لحاظ هزینه بار میگم چون تصمیم بر این که تا شانگهای یا پکن با پرواز بریم (من و خواهرم). البته به نقشه خوانی هم سعی داریم مسلط بشیم. خوب؟ میشه کمی در مورد مکانهای استراحتی بین شهر ها توضیح بدین گفتم اصلا آدم سخت گیری نیستیم ما عاشق گشتن در بافت روستا و مناطق جنگلی هستیم.سالها است برای این سفر برنامه ریزی میکنم ولی نمی دونم چرا با حرفهای شما اعتماد به نفسم را از دست دادم. بازهم تشکر آقای نور آقایی.
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. از اینکه تصمیم به این سفر گرفته اید، برایتان آرزوی موفقیت می کنم. اما نمی دانم چرا با حرف های من اعتماد به نفستان را از دست داده اید؟ کدام جرف و کجا؟ درضمن اطلاعات بنده در رابطه با چین که البته چند سالی هم می شود که به آن سفر نکرده ام همانی است که در سایتم نوشته ام و نه بیشتر. درضمن در رابطه با این گونه سفرکردن شما اطلاعات چندانی ندارم. پوزش بنده را بپذیرید.

  3. شكوفه عسل عليزاده

    سلام دوباره
    امکانش هست آدرس آقایی به نام آرش در تاریخ ۲۰ اسفند ۸۹ و یا آقایی به نام علی در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۱ ویا آقایی با نام ali در مورخ ۱۲ شهریور ۹۱ را داشته باشم. امیدوارم از حرفم دلخور نشده باشید اما از مجموع صحبت های شما که تور را و در کنار تور را به گردش رفتن پیشنهاد میدهید. در مورد حمل دوچرخه امکان راهنمایی هست. متوجه ام که گفتین چند سال به چین نرفتین. با تشکر.
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما. نه نمیشه، چون من باید همه وقتم رو بزارم تا این افراد رو برای شما پیدا کنم که البته نمی تونم.

  4. شكوفه عسل عليزاده

    ببخشید ولی متوجه شدم شما اهل جنوب غربی کشور هستید. درسته؟ من ۱۵ سال در آبادان زندگی کردم و جزو بهترین سالهای عمرم. موفق.
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. اهل جنوب کشور نیستم.

  5. رامینا

    salam.ma 17 aban azem safar be pekan va shanghai hastim.mikhastam beporsam ke hava on zaman sarde ya na?aya lebase garm baiad ba khodemon bebarim.mamnun az javab shoma
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. هوا سرد خواهد بود. لباس گرم داشته باشید.

  6. کیانا

    با سلام و احترام
    برای من و همسرم فرصتی پیش اومده که مدت ۲ روز از شهر گوانگجو در آبان ماه دیدن کنیم.آیا جنابعالی در مورد مناطق دیدنی و مراکز خرید این شهر اطلاعاتی دارید که بتواند راهنمایی برای ما در این مدت کوتاه باش؟ چون دوست داریم از این مدت کوتاه به بهترین نحو استفاده کنیم.
    با تشکر
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. لطفا در اینترنت جستجو کنید. خیلی وقته که گوانجو نرفتم، حضور ذهن ندارم.

  7. رامینا

    mamnun ke javab dadin.ma ham kheili bara in safar barnamerizi karde bodim vali motasefane parvaz ash be tor koli cancel shod.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفم. به امید سفرهای آینده برای شما.

  8. ali

    سلام آقای آقایی بالاخره رو یا هام به حقایق پیوست قراره من وخواهرم ۶دی به مدت ۸روز به پکن وشانگ های بر یم * میخواستم بپرسم الآن یوان قیمتش چه قدره ؟ ومی خواسم اگه ممکنه آدس شکوفه عسل علیزاده در تاریخ ۲۹شهریور ۱۳۹۱روداشته باشم ؟ میخوام ازش راجع به بردن دوچره به چین سوال کنم
    wushuonefamilyali@yahoo.com
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خوشحالم که رویای شما داره به حقیقت نزدیک میشه. فکر کنم اگه قیمت یوان رو از صرافی ها بپرسید راحت تر باشید. آدرسی از ایشون ندارم.

  9. لیلا

    سلام
    ما یک گروه جوان ۶ نفره هستیم که علاقمندیم یک سفر به چین داشته باشیم . ولی نمیدونیم که با تور بریم یا فقط ویزا بگیریم و خودمون به شکل ازاد سفر کنیم . چند تا سوال دارم که سپاسگذار میشم که اگر راهنماییم کنید .

    ۱- هزینه هتل ۳ – ۴ ستاره در پکن و شانگهای چقدره ؟
    ۲-هزینه پرواز داخلی بین این دو شهر ؟
    ۳ – براورد هزینه کلی سفر برای ایام عید که بدون خرید باشه فقط تفریحات و بازدید و غذا و هتل …….؟
    و در نهایت ایا به نظرتون کدوم روش بهتره با تور بریم یا ازاد ؟

    پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اینکه با تور سفر کنید یا نه، به این بستگی داره که قراره چند روز در سفر باشید. اگر یک هفته باشه، با تور بهتره. در رابطه با بقیه سوال ها هم لطفا به سایت های اینترنتی یا دفاتر خدمات مسافرتی رجوع کنید. بنده فقط راهنمای تور هستم. موفق باشید.

  10. mehdi

    SALAM
    MAN BARAYE NOROOZ 92 MIKHAM BERAM PEKAN
    MISHE BEHEM BEGIN CHE HOTELI AZ NAZARE GHEYMAT VA MASAFAT BEHTAR AST
    MERC
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. لطفا به اینترنت رجوع کنید یا به دفاتر خدمات مسافرتی. بنده هرچه اطلاعات داشتم در همین سایت گذاشتم.

  11. لیلا

    ممنون از لطفتون. ما ترجیح میدیم که سفرمون بیشتر از یک هفته باشه و اکثر تورها هم برای یک هفته هستند که فکر میکنیم کمه .
    درباره اینکه شما راهنمای تور هستید میدونستم ودقیقا به علت تجربه شما خواستم مشورت کنم چون متاسفانه آژانس ها بیشتر راهنمایی هایی میکنند که به نفع خودشون هست . باز هم ممنون
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موفق باشید. عرض می کنم که تمام اطلاعات بنده همان هایی است که در این سایت آورده شده.

  12. زهرا

    با سلام
    من و همسرم چهاردهم فروردین قصد سفر داریم ولی بین سه کشور هند و مالزی و چین مردد هستیم
    من معماری خوندم و بسیار علاقمند به بازدید از بناها هستم
    پیشنهاد شما برای درجه بندی این سه کشور چیست؟
    ممنونم
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اگر انگیزه شما برای سفر، کسب تجارب معماری است، چین را پیشنهاد می کنم. موفق باشید.

  13. ندا

    سلام
    من و مادرم قصد داریم نوروز به چین سفر کنیم، با تور. سه سال پیش هم یک بار رفتم البته.
    مشکل الان اینه که مادرم گاهی آخرشب فشارش بالا میره و نیاز پیدا میکنه به اورژانس بریم، میخواستم بدونم اصولا هتل ها پزشک دارند؟ وضعیت مراکز درمانی و بیمارستان ها چجوره؟ قابل اطمینان هستن؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. همه هتل ها پزشک ندارن. وضعیت درمانی بد نیست، اما دکترها انگلیسی خوب نمی دونن. بهتره این مسائل رو با آژانسی که می خواهید با آن سفر کنید در میان بگذارید.

  14. حمید

    سلام. من قصد دارم به صورت انفرادی برای واردات کالا به شانگهای برم. می خواستم بدونم برای واردات چه نوع ویزایی نیازه؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفانه در این زمنیه اطلاعاتی ندارم.

  15. tina

    سلام اولا خیلی ممنون از وبلاگ قشنگتون ..منم به چین رفته بودم ولی بعضی از جاهایی که شما گفتید متاسفانه مارو نبردن ولی بر عکس جاهایی رو هم مارو بردن که شما نرفتین اگه یه بار دیگه رفتین حتما از مراسم golden mask دیدن کنید واقعا عالی بود بازم ممنونم شی شی یه به زبون چینی ها
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. اتفاقا مراسم گُلدن مَسک رو هم دیدم. امیدوارم موفق باشید.

  16. nadieh

    سلام ،من اخر شهریور برای شرکت در کنگره شانگهای باید به چین بروم، از انجایی که شناختی از اژانسهای مسافرتی تهران ندارم ،کدامیک رو پشنهاد می کنید (بخصوص از بابت ارایه خدمات و صداقت در انجام تعهدات)؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. الی گشت، دنیای سفر، پنج قاره

  17. حميد

    سلام من به همراه همسر و دکتر شش سأله و پسر دوازده سأله ام هفته آخر شهریور قصد رفتن به پکن را داریم
    اول میخواستم سؤال کنم این زمان هوا برای بچه ها مناسب هست ودر ضمن بهترین هتل پنج ستاره و تاپ در پکن را کدام هتل پیشنهاد میکنید؟ هتل شرایتون از لحاظ مکان و موقعیت و امکانات مناسب است یا از این هتل بهتر را پیشنهاد میدهید ، در مقایسه با هتل دابل تری هیلتون مالزی شرایتون پکن چطور است ،در ضمن پکن برای خرید أجناس مارکدار در مقایسه با تهران مناسب است ؟ با تشکر
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام به شما. چند ساله که به چین سفر نکردم و اطلاعاتم به روز نیست. لطفا با دفاتر خدمات مسافرتی که تور چین دارند، هماهنگ کنید.

  18. شهرزاد

    سلام
    شما از معبد شائولین _ از فضاهای داخلی و خارجی معبد _ عکس دارین ؟! برای تکمیل کردن پایان نامه به این عکس ها و قدری تاریخچشون نیاز دارم که هنوز منبع موثقی پیدا نکردم! ممنون میشم اگر عکسی داشته باشید و بتونم ببینم… 🙂
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. متاسفانه به معبد شائولین نرفتم.

  19. شهرزاد

    اصلا اجازه ی بازدید از این معبدو به توریست ها می دن؟! چون اونجا محل آموزش های رزمی هست !!
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. نمی دونم.

  20. امير

    Salam.man alan dar shang hay hastam mikhaham beravam shian namidonam cheghadr fasele darad va chejori beravam. Mishavad rahnamayem konid man 10roz hanoz ta parvazam monde va hichkari vase anjam digar enja nadaram
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فکر کنم اگر زحمت بکشید و از همون چین این موضوع رو پیگیری کنید زودتر به نتیجه برسید.

  21. ارسلان

    سلام، نظرتون در مورد shijingshan amusement park چیه؟ چون برام مهمه دختر مم أزین سفر لذت ببره
    و ایا خیابان سائولین جای امن و مناسبی برای خوشگذرونی در شب هست؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خوبه. خوش میگذره. از اون خیابون چیزی نمی دونم.

  22. ساناز

    سلام خیلی ممنون از وبلاگ خوبتون . شما در مورد حدود قیمت مروارید در چین اطلاعی دارید؟ممنون میشم اگه بهم اطلاعات بدید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. چنین اطلاعاتی ندارم متاسفانه.

  23. sara

    سلام ایا پکن جهت خرید عمده لوازم جانبی موبایل و پوشاک مناسبه؟ جهت فروش در مغازه خودم بجای خرید عمده از بازار تهران..
    خواهش میکنم اگه کسی میدونه جواب بده ممنون
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من در این مورد هیچ ایده ای ندارم.

  24. حسن رنجبر

    سلام
    خیلی ممنون ازوبلاگ زیباتون
    میدونیدچه کالایی اونجا صرفه ی اقتصادی داره وکالای به صرفه وجنس خوبشون چیه؟
    متشکرم
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خیر. کلا تو کاسبی خوب نیستم.

  25. هد هد

    آقا آرش سلام واقعا استفاده کردم از مطالب شما
    سوالی داشتم با توجه به قیمت یوان در حال حاضر حدود ۵۵۰ تومان حدودا با چه قیمتی میشه مروارید خرید کرد
    اصلا امکان خرید برای ایرانی ها هست و از کجا ها میتوان جنس خوب و با قیمت مناسب خرید
    میگن چینی ها راستگو نیستند آیا درسته لوازم خانگی ( کوچک ) چطور اصلا منطقی و مقرون به صرفه هست ؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در این موارد اطلاعات جدیدی ندارم.

  26. کمند

    ُسلام ببخشید تور لیدر شما اقای رضوانفر بودن ؟؟
    ……………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بنده خودم تورلیدر بودم.

  27. مریم

    سلام، آقا دستمریزاد! از ۸۹ تا ۹۳ یعنی ۵ سال! به تمام سوالهای باربط و بی ربط با ادب و حوصله جواب دادین! وقتی آدمی مثل شما رو میبینم روحم به پرواز درمیاد! برقرار باشی.
    ……………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بالاخره یکی این رو فهمید. سپاس.

  28. حسین

    سلام واقعا اعصاب پولادین داری خواستم منم روش راه برم و بپرسم آیا تو آذر ماه پکن خیلی سرده و آیا نمیشه سفر خوبی داشت
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. آذرماه سرده.

  29. زهرا

    سلام ممنون از وبلاگ خوبتون یه سوال داشتم در مورد همسفر پایه. من مجردم و چون نمیتونم همسفر پیدا کنم همیشه برنامم بهم میخوره تنهاییم بخاطر هزینه بالا و کاهش امنیت نمیتونم برم و خانواده هم اجازه نمیده میخواستم بدونم چطور میتونم همسفر از شهر خودم پیدا کنم تا قبل رفتن از نزدیک ببینمش و اگه سلایق یکی بود باهاش اوکی کنم؟ آژانسا هم در این مورد میتونن کمک کنن؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. پیدا کردن همسفر مثل سفر خودش یه هنره. آژانس ها شاید نتونن در این مورد کمک کنن. ولی آستین بالا بزنید و خودتون دنبال همسفر بگردید. زیاد سخت نیست. راهش رو پیدا کنید.

  30. فروغ

    سلام آقای نورآقایی من و دخترم سال ۸۹ با شما در چین همسفر بودیم و از اطلاعات خوب شما استفاده کردیم . میخواستم در مورد سفر به روسیه اطلاعاتی از شما بگیرم و اینکه در چه ماهی بهتره که به این کشور سفر کنیم . و آیا امکانش هست که شما تورلیدر ما در این سفر باشید اگه جواب مثبته از چه آژانسی تور را تهیه کنم . متشکرم
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. از اینکه برای من پیغام گذاشتید، ممنونم. راستش تا حالا به روسیه سفر نکردم. اما میدونم که بهترین وقت تابستونه که میشه شبهای سفید مسکو رو دید. اینکه من راهنما باشم یا نه، بستگی داره که اصلا شانس سفر به روسیه رو داشته باشم یا خیر. امیدوارم که بشه.

  31. فروغ

    بازم سلام ، مجدد مزاحمتون شدم من چطور میتونم متوجه بشم که شما تابستان عازم روسیه میشوید یا نه ؟ و از چه آژانسی ؟ باز هم ممنونم
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. هر موقع خودم متوجه شدم از طریق همین سایت به همه دوستان اطلاع میدم.

  32. nigi

    سلام
    ببخشید پکن جایی رو برای خرید لباس عروس میشناسید؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. خیر.

  33. سمانه

    سلام
    من قصد سفر به چین را در نوروز ۹۴ دارم و نگران هوا هستم که اگر سرد باشه گزینه دیگری را انتخاب کنم برای سفر ممنون می شم راهنماییم کنید که در عید چین سرد است یا نه؟
    با تشکر از شما
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. هوا بد نیست. شاید پکن کمی خنک باشه ولی قابل تحمله.

  34. آرش

    با سلام
    من به دلایلی در سفرم به چین مجبورم تنها به یکی از شهرهای شانگهای و یا پکن بروم. میخواستم بدونم اگه شما جای من بودید کدومشونو انتخاب میکردید؟ (پکن یا شانگهای)
    سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. اگر از فضاهای دلنشین شهری لذت می برید برید به شانگهای. اما اگر دوست دارید دیوار بزرگ و شهر ممنوعه رو ببینید برید به پکن.

  35. داریوش

    سلام
    سایت بسیار مفیدی دارین اطلاعات خیلی خوبی از سایت بدست آوردم ممنون از زحماتی که برای سایت میکشین.
    یه سوال داشتم: من میخوام با تور برم به پکن و شانگهایی میخواستم ببینم دقیقا هزینه کل تور برای رفت و برگشت بصورت کامل چقدر میشه؟
    و سوال دوم اینکه هتلهای چین از لحاظ خدماتی که هتلها ارائه میکنن(مثل:استخر و ماساژو محیط زیبا و غذاهای متنوع) آیا با هتلهای کشورهای دیگه برابری میکنند یانه؟

    و اگه میشه شما که به این مکانها سفر کردین یه مطلب درباره مراکز خرید ارزان در شهرهای مختلف و رستورانهایی که غذای سنتی سرو میکنند و مراکز تفریحی موجود هم بنویسید که هم من هم افراد دیگه استفاده کنند.
    منتظر جواب هستم ممنون.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.
    همه اطلاعات من در رابطه با چین در همین سفرنامه ها نوشته شده. بقیه سوالات رو از دفاتر خدمات مسافرتی بپرسید یا در اینترنت جستجو کنید.
    موفق باشید.

  36. حسین

    سلام.با تشکر از در اختیار گذاشتن اطلاعات خوبتون.
    من و همسرم و دختر یک سال و نیمه ام میخایم آخر تابستون یک توربریم .به نظر شما بین چین و روسیه و قبرس کدامیک اولویت دارد.
    در ضمن آیا کشور دیگری را پیشنهاد میکنید.؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. یا چین یا روسیه.
    موفق باشید.

  37. مینا متین

    از نظر هوا و بارندگی اوایل مهر وقت خوبی برای سفر به پکن و شانگهای هست؟ مرسی از جواب.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. لطفا اینترنت رو چک کنید. از این موضوع مطلع نیستم.

  38. بهروز

    سلام
    من برای هفته یآینده برنامه ریزی کردم که به پکن و شانگهای برم باتفاق همسرو دو فرزندم . میخواستم بدونم بعضی از تورها فاصله پکن تا شانگهای رو بجای هواپیما از قطار استفاده میکنن . بنظر شما با قطار خوبه و قطارهاش اینطور که میگن سریع السیر هستند و ۳ ساعته میرن درسته و ما با قطار بریم یا هواپیما با توجه به اینکه قیمت تورها زیاد تفاوتی نمیکنه

    ممنون
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. به نظرم با ترن برید.
    موفق باشید.

  39. صابر علی محمدی

    با سلا اقای نور اقایی بنده میخوام به سفر شهر ایوو برم و تقریبا ده روز انجا بمونم لطفا راهنمایی کنید که من میتونم یه سوءیت در انجا پیدا کنم که هم ارزون باشه هم بتونم غذا را خودم اماده کنم از شما تشگر میکنم دوستان اگه کسی اطلاعاتی در این مورددارند در واتساپ تلکرام وایبر لاین با شماره ۰۹۱۴۸۰۰۶۰۰۴برام پیغام بزارند
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من از این شهر اطلاعاتی ندارم متاسفانه.
    موفق باشید.

  40. لادن

    سلام
    خسته نباشید و افرین به این پشتکار چند ساله. میشه اژانس متعهد و منظم برای تور چین معرفی کنید لطفا؟
    اگه نه میشه بگید بین قصر شیرین، بهنود گشت و طاها گشت کدوم بهتره، ممنون
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از توجه و لطف شما.
    قصر شیرین خوبه.

  41. حسام

    سلام .من چند تا شهر چین و رفتم مثل شانکهای .ایوو و گوانجو .به نظر من کسایی که میخوان از چین خرید کنن باید خوب تخفیف بگیرن
    البته فروشگاهای معتبرش نه .زمستون سعی کنید چین نرید چون واقعا هم سرده هم اینکه هتلا هم سرده نسبتا .بعدش من یه سوالی داشتم میخواستم برم پکن و به دیوار چین برم میشه یه راهنمایی بکنید که چقد فاصله داره با پکن و چند تا جای خیلی خوب که ارزششو داره تو پکن معرفی کنید چون زیاد نمیخوام بمونم نهایت ۳ روز یا ۲ روز
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خیلی وقته چین نرفتم. ضمن اینکه هر اطلاعاتی داشتم تو همین سایت نوشتم. فاصله پکن تا دیوار بزرگ اگر اشتباه نکنم حدود ۷۰ کیلومتره.

  42. محمد

    با سلام، ممنون از اینکه وقت می گزارید و جواب میدید،
    سوال اصلی من در مورد هزینه سفر در پکن است. ما دو نفریم، و مدت ۱ هفته در پکن هستیم، به نظر شما اگر بخواهیم مکانهای دیدنی و تفریحی پکن رو بریم، چقدر باید دلار همراهمون باشه؟ یعنی هزینه حمل و نقل ، هزینه غذا و ورودی ها رو حساب کنیم، به نظرتون چقدر لازم و کافی هست، ممنون.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اگر امکان داره این سوالات رو از دفاتر خدمات مسافرتی بپرسید. من خیلی وقته چین نرفتم و اطلاعاتم به روز نیست. همه این سفرنامه ها متعلق به چند سال پیشه.

  43. مریمم

    با سلام و خسته نباشید به نظر شما اواسط ابان به جهت اب. و هوا مناسب برایدسفر به پکن هست؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بهترین زمان نیست ولی خیلی هم بد نیست.

  44. خانواده ما

    سلام و عرض ادب.
    ان شالله چند هفته آینده عازم سفر چین هستیم و در مرحله انتخاب آژانس؛
    سفرنامه و وبلاگ های زیادی رو خوندم و خاطرات وحشتناکی خوندم از اینکه بعی ها وقتی در پکن پیاده شدند هیچ لیدری وجود نداشته و گم شدند.
    یا لیدر تلفن ر جواب نمیداده و سوالهاشون بی جواب مونده و سردرگم شدند.
    واقعا در انتخاب آژانس مردد هستم چون علاوه بر اینکه پسرمون رو همراه میبریم پدر و مادرم هم مارو همراهی میکنند و مسئولیتتشون با منه.
    لطفا اگر امکان داره آژانس های معتبری که در زمینه برگزاری تور چین متعهد و متبحر هستند معرفی کنید.
    من بین آژانس ها؛ آژانس قصر شیرین و نیل گشت رو بیشتر پسندیدم آیا مناسب هستند به نظر شما.؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قصر شیرین و الی گشت فکر کنم خوب هستند برای برگزاری تورهای چین.
    موفق باشید.

  45. ملیحه

    سلام. از پکن نزدیکترین ساحل ماسه ای برای تفریح بخوایم خودمون جدای تور بریم کجاست؟
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. نمیدونم. عذر میخوام.

  46. آراد

    سلام
    من اتفاقی امروز مطالب تونو خوندم .ک برام جالب بود
    من عید با تور میرم پکن و شانگهای شما از اب و هوای این دو تا شهر تواین زمان اطلاعی دارید؟
    ممنون
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. در این مورد بهتره از اطلاعات سایت‌های هواشناسی در اینترنت استفاده کنید.

  47. Masi

    استاد با تمام بی خوابی هاتون، ولی در سفرنامه نویسی و گزارش تصویری نظیر ندارین واقعا، مجذوب نوشته هاتون میشم ، همواره با همه ی خستگی هاتون واقعا دلربا می نوشتید و می نویسید همچنان.👌

    هر چقدر سعی کردم بفهمم ” به کجا یا چی یک قدم نزدیکتر بشم که به تمیزتر نگه داشتنش کمک می کند ” سر در نیاوردم 🙈

    بازاریابی فقط عکس آخرتون👌 استادن درش واقعا در سطح جهانی .
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اون تابلو در دستشویی مردانه نصب شده بود. در واقع اگر یک قدم به ظرف ادرار مردانه نزدیکتر بشیم، باعث میشه که ادرار ترشح نکنه و زمین تمیزتر باقی بمونه.

  48. Masi

    ممنونتونم، فکر نمیکردم به یاد بیارین ، جالب بود، واقعا ذهنم بهش نرسید.
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *