سفر به چین: هانگزو ۱

دیشب زمان سال تحویل با چند گروه دیگر ایرانی که در شانگهای بودند در یک رستوران لبنانی جمع شدیم. برای این‌که از لحظه‌ی تحویل سال مطلع باشیم با لپ‌تاپ به اینترنت WiFi رستوران وصل شدیم و داخل سایت اینترنتی «رادیوفردا» رفتیم و از طریق برنامه زنده‌ی این رادیو، همزمان با همه‌ی ایرانی‌ها سال قبل را با سال نو عوض کردیم. سفره هفت‌سین هم داشتیم. دعا خواندیم، فال حافظ گرفتیم، سرود «ای ایران» خواندیم، شام خوردیم و شادی کردیم. چون خودم به همه گفته بودم که عکس و فیلم نگیرند و البته گوش نکردند، هیچ عکسی از مراسم نگرفتم.

صبح امروز (اول فروردین) شانگهای را ترک کردیم و به سوی شهر «هانگزو» حرکت کردیم. در مسیر از کارخانه‌ی ابریشم شهر «سوجو» بازدید کردیم. دیدار از این کارخانه را در برنامه‌ی بسیاری از تورها می‌گنجانند و به این ترتیب گونه‌ای از توریسم صنعتی در چین به مرحله‌ی اجرا در می‌آید. گردشگران در این‌جا از تمام مراحل تولید ابریشم و محصولات ابریشمی مطلع می‌شوند و خرید هم می‌کنند.

پیله‌ها را هشت‌تا هشت‌تا کنار هم می‌گذارند و تارهای ابریشم را از آن‌ها جدا می‌کنند. معتقدند که این عدد برایشان خوش‌شانسی می‌آورد.

این‌ کرم‌ها قبل از این‌که پروانه بشوند در آب داغ خفه شده‌اند و اکنون نیز برای مصارف پزشکی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. از این کرم‌ها، کِرِم می‌سازند و به پوست می‌مالند.

بدون شرح

این دستان مسافران من است که ابریشم تولید شده را می‌کشند تا در داخل لحاف مورد استفاده قرار گیرد.

در این کارخانه Fashion Show هم دارند. لباس ابریشمی به تن دارند.

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

یکی دیگر از محل‌های مورد بازدید در مسیر، روستای Wu Zhen است. این‌جا به ونیز چین معروف است. خودتان با دیدن عکس‌ها علت این نام‌گذاری را می‌فهمید.  

توضیح قبلی

در این روستا، موزه تخت‌خواب، محل فروش مشروبات سنتی، محل رنگرزی پارچه و … هم وجود دارد. در این عکس پارچه‌ها بعد از رنگ برای خشک‌شدن آویزان شده‌اند.

ونیز چین یا به عبارتی ونیز شرق

توضیح بالا

 

یکی از برنامه‌های بسیار پرطرفدار شهر هانگزو، اجرای نمایش «سلسله‌ی سونگ» است. برای من این نمایش یکی از بهترین‌ها در دنیاست. هانگزو، پایتخت سلسله‌ی سونگ بوده و در این نمایش با اجرای موسیقی و رقص و جنگ و …، اتفاقات و فراز و نشیب‌های این سلسله را به صورت نمادین در چهار فصل، نمایش می‌دهند. سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از این نمایش در چین دیدار می‌کنند. این عدد برابر است با تعداد اغراق‌شده‌ی گردشگران ورودی به ایران. در محل اجرای این نمایش، دهکده‌ای ساخته‌اند و شهر هانگزو آن دوران را بازسازی کرده‌اند. انواع سرگرمی‌ها، خیمه‌شب‌بازی‌ها، غذا‌ها، شغل‌ها و … را در این دهکده می‌توانید انجام دهید و ببینید و بخورید و بخرید و …

توضیح بالا

توضیح بالا

اگر اسم من یادتان باشد شاید حدس بزنید که نمی‌توانم از جلوی تیر و کمان رد شوم و به اسطوره‌ی وجودم نقبی نزنم. خلاصه، ۱۰ یوان (حدود ۱۵۰۰ تومان) دادم و ۱۰ تیر انداختم. تا دست به کمان شدم، چینی‌ها (تورانی‌ها) آمدند جلو و نگاهم کردند. من هم به اسطوره توکل کردم و انداختم. ۳ تا از ۱۰ تا تیر را به وسط وسط زدم. تشویقم کردند و عقب نشینی کردند. مسوول تیر و کمان‌ها یک هدیه‌‌ی کوچکی هم داد.

جناب بودا در محل دهکده‌‌ای که ذکرش رفت.

ناقلا، راهنمای محلی برای من صندلی رزرو نکرده بود، بنابراین یک ساعت تمام با هیجان وصف‌نشدنی نمایش سلسله‌ی سونگ را ایستاده تماشا کردم. اصولا من برای راه‌پیمایی خیلی مشکل ندارم، اما از ایستادن عاجزم. به هر حال نمایش را دیدم، اما فقط ۳ عکس گرفتم. جایی که ایستاده بودم خوب نبود.

توضیح بالا

دیدگاه‌ها

  1. ا گ

    سلام. دفعه دومیه که می ری چین نه؟ یادمه دفعات پیش عکسها و حرفهای دیگه ای برای گفتن داشتی. این معجزه سفره دیگه نه؟ یا اینکه اون دفعه شهرهای دیگه ای از چین رفته بودی؟ خوش بگذره رفیق و خوش به حالت!
    ……………………………………………………
    جواب: دفعه‌ی سوم است. یک بار همین شهرها را دیدم و یک بار دیگه فقط به گوانجو و شنزن رفتم. سپاس از تو.

  2. Tiger

    سلام آرش جان
    خواندن این سفرنامه من را بسیار هیجان زده کرد. باورم نمی شد که انقدر زیبا همه اتفاقات و ماجراها را به تصویر بکشی. خیلی با ارزش است که ضمن مدیریت شایسته تور همسفرانت را با اطلاعات تاریخی و فلسفی هم آشتا می کنی.آشنایی و دوستی با تو مایه افتخار است. فکر می کنم در پایان این سفر آن دستمال اهدایی به کار آید!!
    …………………………………………………..
    جواب: سپاس عارف خان

  3. ندا

    سلام آرش جان
    می خواستم بدونم بهترین فصل برای سفر به چین چه فصلیه؟ آیا اسفند برای سفر خوبه؟ به نظر شما به کدوم شهر های چین واجبه که بریم؟ یک اطلاعات کلی در مورد سفر به چین می خوام اگه زحمتی نیست به ایمیلم بفرستید با تشکر
    ……………………………………………………………….
    جواب: سلام به شما. اگر اجازه بدید طبق قانون سایتم، جواب کامنت‌ها رو این‌جا بدم. فکر کنم بهار بهترین فصل سفر به چین است. گردشگر باید از شهرهای پکن، شانگهای، هانگزو، شیان و هر شهر دیگری که امکان سفر به اون‌جا رو داره دیدار کنه. هر اطلاعاتی که بنده درباره‌ی چین دارم در سفرنامه‌ها موجود است.

  4. هما

    Salam, man baraye yek conference september 2011 mikham beram suzhou. ghasd daram ba tour beram ama nemidonam ke che touri ro entekhab konam va chetor barnamerizi konam. tour ha faghat baraye n pekan va shanghay hast. mitoonid rahnamaeim konid?
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. من به این شهری که شما اشاره کردید سفر نکردم. لطفا با دفاتر خدمات مسافرتی ( الی گشت، قصر شیرین، …) تماس بگیرید و سوال بفرمایید.

  5. میر عطا

    سلام آقا آرش
    ممنون به خاطر سفر نامه هاتون
    من قرار سپتامبر ۲۰۱۵ برم هانگزو. تو یکی از جشنواره های فیلم برنده شدم و ازم دعوت کردن.
    کل هزینه های رفت و برگشت و اقامت هم با اوناست. فقط میخواستم بدونم به نظر شما واسه ۸ روزی که اونجا هستم به طور میانگین چقدر پول با خودم ببرم؟! قصد ندارم سوغاتی آنچنانی یا خرید زیاد بکنم.
    ممنون
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. روزی ۵۰ دلار کافیه.

  6. صنم

    سلام
    من برای نوروز میخوام برم هانگزو پگن شانگهای
    هوا سرده اون موقع سال؟
    البته سایتها آمار چند ساله میدن ولی شنیدن کی بود مانند دیدن!!
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سرد هست ولی قابل تحمله.

  7. ویدا

    سلام
    از شانگهای به هانگزو بدون تور میشه رفت؟ اگر میشه رفت از چه طریق
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله. با اتوبوس و ترن.

  8. لیلا

    باسلام خدمت شما
    منوهمسرم قصدسفربه هانزو و ماندن دراونجا رو داریم بخاطر کارهمسرم
    میخواستم باتجربه ای ک دارید ازتون بپرسم مردم اونجا چجوری هستن وبنظرتون میشه اونجاموند؟مورداعتمادهستن مردمشون؟امنیت اونجا چجوری هست؟
    خیلی نگرانم واقعا
    ایرانی ها اونجازندگی میکنن؟فروشگاه های موادغذایی ایرانی هست؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سفر به یک کشور، با زندگی در یک کشور کلا متفاوته. من تجربه زندگی در یک کشور دیگه رو ندارم. اما اگر اهل تجربه و دل به دریا زدن باشید، خوش میگذره. از عادت های مالوف و همیشگی دل بکنید.

  9. Masi

    عدد ۸ ، چقدر می چسبه وقتی ذهنت نسبت به نشانه ایی تیز شده !!

    چقدر هیجان زده شدم که تیر اندازی کردین…به نظرم باید انجامش می دادین.

    عکس های لباس های ابریشمی در فشن شو خیلی جذاب شدن، قرمز رنگ فریبنده اییه!
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *