رم ۱: اروپا ۴۶

 اگر تا آخر سفر دیوانه نشوم شانس آورده‌ام. مجبورم خودم را به اندکی بی‌خیالی بزنم تا بتوانم دوام بیاورم. دو راه دارم برای این‌که از زیر این فشار بیرون بیایم. یا باید تا دو روز مدام برای این یک روزی که در رم بودم برایتان حرف بزنم و یا هیچ نگویم. راه دوم را انتخاب می‌کنم. من گیجم آقا. گیج.

یکی از مجسمه‌های زیبای موزه‌ی واتیکان که من در سایه روشن از آن عکس گرفتم. در مورد ایتالیا، رم و واتیکان در نوشته‌ی بعدی توضیحاتی ارائه خواهم کرد.

موزه واتیکان: تجسم رود نیل

موزه واتیکان: هرکول

تصویر جسد مومیایی یک زن از مصر باستان که در موزه واتیکان نگهداری می‌شود. چشم چپ این زن را خالی کرده بودند و این احتمال داده می‌شود که قصد داشتند در هنگام مومیایی کردن، مغزش را از چشمش بیرون بیاورند.

موزه واتیکان

 

موزه واتیکان

طراحی راه‌پله‌های ورودی در موزه واتیکان

سه اتاق به نام «اتاق‌های رافائل» (Raffaello Sanzio (1483 – ۱۵۲۰ در موزه واتیکان نام‌گذاری شده‌اند. در این اتاق‌ها نقاشی‌های دیواری از او و شاگردانش را می‌توان مشاهده کرد.

همان توضیح بالا

این شاهکار رافائل، یک نقاشی دیواری به نام «مدرسه‌ی آتن» است. در این اثر، گروهی از فیلسوفان و افراد مشهور را می‌توان تشخیص داد. او هر یک از فیلسوفان را به نحوی مجسم ساخته که با حرکات خود نیت روحشان را افشا می‌کنند. افلاطون ( با لباس قرمز در مرکز تصویر ایستاده در حالی‌که با انگشت اشاره‌ی دست راست به آسمان اشاره می‌کند)، ارسطو (با لباس آبی رنگ در کنار افلاطون دیده می‌شود و با دست راست به زمین اشاره می‌کند.) اشاره‌ی افلاطون به آسمان یادآور جهان مُثُل افلاطونی است و اشاره‌ی ارسطو به زمین بیانگر فلسفه‌ی طبیعت‌گرای اوست و همین موضوع، دو تفکر مختلف در یونان باستان را نمایش می‌دهد. افراد دیگری که در این تصویر دیده می‌شوند عبارتند از: دیوژن، اپیکور، فیثاغورث، اسکندر کبیر؟، زرتشت؟، گزنوفون، ابن رشد (تنها مرد عرب در این تصویر)، سقراط، ارشمیدس، فلوطین، …  

بخش هنرهای مدرن مذهبی در موزه واتیکان

 

این عکس و عکس بعدی را قاچاقی گرفتم و به همین علت کیفیت خوبی ندارند. در اتاقی که به نام capella sistina (کلیسا یا نمازخانه‌ی سیستین) در واتیکان معروف است، نمی‌توان فیلم‌برداری و عکاسی کرد. در این اتاق نقاشی‌های دیواری میکل‌آنژ، پروجینی و بوتی‌چللی دیده می‌شوند. این اتاق در واتیکان همان نقشی را بازی می‌کند که اتاق نگهداری مونا لیزا در لوور. در واقع همه برای دیدن این اتاق است که به موزه واتیکان می‌روند.

این نقاشی دیواری با عنوان «داوری اُخروی» شناخته می‌‌شود و شاهکار میکل‌آنژ در همان نمازخانه‌ی سیستین است. میکل‌آنژ برای کشیدن این نقاشی و نقاشی سقف نمازخانه، کلا حدود ۱۱ سال وقت گذاشت. امروز که به این اتاق می‌روی، جای سوزن انداختن نیست و همه سرهایشان رو به آسمان بلند است و … فقط خودتان باید ببینید.  

طراحی پله‌های خروجی در موزه واتیکان

بخشی از میدان سن‌پیتر در واتیکان.

 

همان توضیح بالا

این عکس از بالای گنبد کلیسای جامع سن‌پیتر گرفته شده. میدان سن‌پیتر و شهر رم در تصویر دیده می‌شوند. گنبد کلیسای سن‌پیتر را میکل‌آنژ و محوطه‌ای که می‌بینید توسط «برنینی» طراحی شده‌اند. در وسط میدان هم یک «اُبلیسک» دیده می‌شود که در سال ۳۷ میلادی از اسکندریه مصر به رم آورده شده است. کلیسای سن‌پیتر، معروف‌ترین کلیسای کاتولیک در میان مسیحیان جهان است.

 

این مجسمه، شاهکار دیگری از میکل‌آنژ است که در کلیسای سن‌پیتر قرار دارد و به نام «ترحم» شناخته می‌شود.

یکی از مجسمه‌های کلیسای سن‌پیتر

بخشی از میدان سن‌پیتر

گدایی در شهر رم

مجسمه‌ای در داخل شهر رم

 

آسمان، ابر، پرندگان

آسمان، ابر، غروب

رم، ابر، غروب

پرندگان شهر رم

 

گنبد کلیسای سن‌پیتر: سن پیتر همان پطرس حواری است که نشانه‌ی او «کلید» است. مقبره‌ی او در همین کلیساست.

پینوکیو ایتالیایی بود. یادتان که هست.

فواره (چشمه‌ی) Trevi: روح این‌ مکان به شدت هم‌خوانی دارد با روح فواره‌ی (چشمه) «سن‌میشل» در  پاریس. این‌جا هم پاتوق عشاق رمی است و در آب پول می‌اندازند و برای خودشان خوشند. اصلا بعضی مکان‌ها در رم خیلی خیلی شبیه به پاریس است. مثلا رودخانه Tevere شبیه به رودخانه «سن» در پاریس است و با همان مضامین درختان چنار در کنار خیابان و …

میدان و قصر ونیز در شهر رم

رومولوس و رموس در حال شیرخوردن از پستان ماده گرگ: رُمولوس و رِموس (به لاتین: Romulus – Remus) برپایهٔ اسطوره‌های رومی دو برادر بنیان‌گذار شهر رم بودند. داستان به دنیا آمدن این دو برادر در اسطوره‌های رومی جالب توجه است. به هر حال این دو بعد از تولد به رودخانه‌ای انداخته می‌شوند تا کشته شوند اما از رود خروشان رهایی می‌یابند و به کرانهٔ رود می‌رسند. ماده‌ گرگی به آن‌ها شیر می‌دهد و این دو بزرگ می‌شوند و «آمولیوس» عموی خود و کشندهٔ پدرشان را از بین می‌برند. سپس برفراز تپهٔ «پالاسیوم» شهر رم را پی ‌می‌نهند و رمولوس نخستین شاه رم می‌‌شود. رمولوس پس از چندی برادرش را به دلیل تخطی از قانون می‌کشد و خود نیز در توفانی سخت درمی‌گذرد.

 

خرابه‌های رم باستان در شب

خرابه‌های رم باستان در شب

Closseo کلوسئوم. نام اصلی این بنا آمفی‌تناتر Flavio است. بعد در موردش توضیح بیش‌تر می‌دهم. 

 

دیدگاه‌ها

  1. پگاه

    مدتی است اینجا رو میخوونم. امروز نتونستم بی نظر برم. خیلی بهتون غبطه خوردم. من حتما به دیدن اینها میام. من دلم میخواد همه این زیبایی ها رو از نزدیک لمس کنم. لذت ببرید. متنی که نوشتی من رو یاد یه جمله از دکتر شریعتی انداخت:حرفهایی برای نگفتن .حرفهایی که هر انسان برای نگفتن دارد.

  2. مریم

    سلام
    چرا گیج؟؟؟ مگه انرژی هم گیج میشه؟؟!!!!

    پادشاه ایتالیا دختر زیبایی داشت که به همه خواستگاران جواب رد میداد. دختر پنهانی با خدای جنگ (مادس) ازدواج میکند و پسران دوقلوی موطلایی به دنیا می آورد اما از ترس پدر آنها در صندوق میگذارد و درآب می اندازد. پسرها به دست گرگی می افتد و در غار بزرگ میشود. گرگ موقع مرگ آنها را به چوپانی میسپارد.
    چوپان آنها را”روموس و رومولوس” می نامد و شجاع و جنگجو بار می آورد. پادشاه آنها را به قصر دعوت میکند و آثار بزرگی را در چهره شان میبیند. و از همسر چوپان نشانی پدر و مادر روموس و رومولوس را میگیرد. دختر پادشاه به پدرش اقرار میکند که مادر این دو است. پادشاه هم در قصر آنها را نگه میدارد وهمسر چوپان را دایه دختر میکند.
    من این مطلب در مورد روموس و رومولوس شنیدم حالا نمیدونم تا چه حد درست میباشد.
    البته ببخشید تو کارت فضولی کردم.
    این افسانه شهر رم شباهت به داستان کوروش دارد.
    خسته نباشی و موفق باشی

  3. سوزان خدیو

    باسلام،همه چیز بی نظیره،ممنون ،چیزی که به نظرم جالب اومد اون عکسیه که یک مجسمۀ طلایی رو درمقابل یک قوطی نشون میده، اون مجسمۀ طلایی آدم زنده هست یا مجسمه؟ امیدوارم خیلی خیلی بهتون خوش بگذره،احساستون کاملا قابل درکِ،آدم با دیدن این همه زیبایی نفسش بند میاد،بازم ممنون که ما رو هم سهیم می کنید،شاد باشید.

  4. سوزان خدیو

    با سلام مجدد،آقای نورآقایی واقعا ممنونم،من تا ۱ ساعت پیش چیزی راجع به نقاشی رافائل نمی دونستم،ازتون ممنونم،خیلی زیاد، چون بعد از پیدا کردن اطلاعاتی در مورد این تابلو احساس خیلی خوبی پیدا کردم،خیلی خیلی خوش بگذره.

  5. آرزو

    چرا این روزها شدی سهم بزرگی از شادی ام؟؟؟ خستگی هایت را روی شانه هایمان می گذاریم و به تماشایت می نشینیم…

  6. kimia

    اگر کتاب: خاطرات سفر فروغ فرخزاد به ایتالیا را خوانده باشید؛ به همه این عکسها اشاره ای نموده است.خدا روحش را شاد نماید….از شما صمیمانه بخاطر مطالب سایتتان تشکروقدردانی میکنم…..موید باشید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما. نمی دونستم فروغ چنین کتابی داره. اگر بشه پیداش می کنم. باز هم سپاس.

  7. ali

    عکس های خوبی گرفتین
    من که لذت بردم واقعا
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  8. سارا

    ba salam va sepas az shom
    khaili mamnunam vase axa va tahlilatun ali budan
    ye soali dashtam:shoma az meidane sant peter ke tu manchestere engelestane chizi midunin?mamnun misham begin chon zaheran in meidun yekie tu rom!tarhe bazzende sazisho tu englis ejra kardan..man montazere javabetunam merc
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. راستش از این موضوع اطلاعاتی ندارم. سپاس از شما.

  9. جوان

    سلام

    بنظرم ایتالیا از زیباترین مناطق دنیا است

    در ضمن پینو کیو فرانسوی هست نه ایتالیائی
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. در همه جای ایتالیا عروسک پینوکیو دیده می شود.

  10. سارا

    سلام جناب نورآقایی
    شاید نظر من هم مثل بقیه دوستان باشه که عاشق عکسهای شما شدند اما من علاقه بیش از حدی به ایتالیا ، رم وواتیکان دارم
    و تا اونجا که بتونم راجع بهش کتاب می خونم یا تو انترنت می گردم .ازتون ممنونم با بت عکساتون
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشید.

  11. سایه

    سلام واقعا ازتون تشکر میکنم .امیدوارم بازهم به جاهای فوق العاده دنیا برید .امید وارم هر جا هسیتید موفق و خوش باشین. بازم به خاطر عکسای زیباتون تشکر میکنم.
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قابلی نداره و ارادتمندم.

  12. shireen

    یه مجسمه برنزی از گرگ کاپیتولی در سگوویا اسپانیا دیدم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. جالبه.

  13. maryam

    کارت عالی بود عاشق این موزه شدم. عکسات بی نظیر بود کلی اطلاعات گرفتم.
    خسته نباشی ی ی ی ی ی ی ی ی ی
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قابلی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *