دو خط موازی دوست‌داشتنی

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی، در پی ایجاد برقراری اتصال و ارتباط خطوط راه‌آهن میان همه‌ی کشورهای جهان با هم هستند. هرچند این موضوع هنوز در حد و اندازه‌های یک آرزو مطرح است، ولی چه‌بسا فکرها و فعالیت‌ها در کنار هم جمع شوند و نهایتا این ایده به پدیده تبدیل شود.

اختراع لوکوموتیو بخار در سال ۱۸۰۱ میلادی، گسترش حمل و نقل ریلی در ایالت متحده از سال‌های ۱۸۲۶ تا ۱۸۴۰ میلادی، و اولین حمل مسافر در انگلستان در سال ۱۸۳۰ میلادی (به‌وسیله‌ی لوکوموتیو)، از نقاط عطف تاریخ سفر محسوب می‌شوند. بنابراین راه‌آهن از ابتدای پیدایش نقش بسزایی را در نقل و انتقال مسافران به‌عهده داشته است.
هم‌اکنون نیز، استفاده از حمل و نقل ریلی در برخی از کشورهای دنیا و به‌ویژه در اروپا بسیار رایج است و از مناسب‌ترین روش‌ها به‌شمار می‌رود. در حال حاضر، استفاده از ترن برای انتقال و جابجایی از پاک‌ترین شیوه‌ها و سازگارترین‌ها با محیط زیست است. درجایی که کارشناسان هواپیماهای مسافربری را در رده‌ی آلوده‌کننده‌های محیط زیست قرار داده‌اند و از این‌رو چالش جدیدی را برای گردشگری مطرح می‌کنند، حمل و نقل ریلی در مکان آبرومندی ایستاده است.
از طرف دیگر، قیمت مناسب، ضریب بالای اطمینان و امنیت، وجود امکانات قابل توجه، دسترسی‌های محلی و در برخی از مواقع سرعت و عدم اتلاف وقت، از عوامل مهم استفاده از حمل و نقل ریلی در کشورها قلمداد می‌شود.

به عنوان مثال، نقش ترن در تسهیل سفر و گردشگری در میان کشورهای اروپایی قابل توجه است. اگر شما سوار ترن در ایستگاه یک شهر کوچک در شمال آلمان بشوید، خیلی ساده و تنها با عوض کردن چند خط می‌توانید در ساعتی که انتظارش را دارید خودتان را به شهر رم در مرکز ایتالیا برسانید. در ادامه از رم به آمستردام، بروکسل، ژنو و … بروید.
همان‌طور که توجه کرده‌اید، هر کدام از این شهرها متعلق به یک کشور جدا هستند ولیکن ارتباط ریلی مناسب و گسترده‌ای با هم دارند که سفر را با کمترین دغدغه مهیا می‌سازند. همین موضوع به‌اضافه‌ی عدم درخواست ویزا سهم ویژه‌ای را در رونق گردشگری کشورهای اروپایی ایفا می‌کند.
در هر یکی از کشورهای اروپایی که سوار ترن بشوید، گردشگرانی را خواهید دید که برای بازدید از کشورها و شهرهای مختلف و به شیوه‌ی ارزان سفر می‌کنند و به نظر می‌رسد که از این شیوه‌ی سفرکردنشان لذت می‌برند. دیدار صحنه‌های زیبا از پنجره‌ی ترن، فرصت مطالعه، آسایش و راحتی، موضوعی است که تجربه‌ی سفر را برای گردشگران ماندگارتر و شیرین‌تر می‌کند.

تهیه‌ی بلیط به‌صورت آنلاین، اجازه‌ی حمل بار بدون وزن‌کشی، و اجازه‌ی به همراه داشتن برخی از لوازم سفرهای ماجراجویی از قبیل دوچرخه، از جمله موارد دیگری است که از مزیت‌های سفرهای ریلی به‌شمار می‌رود و به همین دلیل نیز مخاطبان خاص خود را دارد.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. پسر ایران

    لذت قدم زدن در قطار .پیدان کردن هم اتاقی ان هم در حرکت.حل کردن هزینه های اقامت در ترن همه و همه افکار تو را تایید میکنند و بهانه ایست برای من تا شوم همکلام با تو در اینجا
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  2. مسعود

    با اینکه خودشون هیچوقت به هم نمیرسند ولی خیلی ها را به هم میرسونند … اینم یه مدلشه
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. موضوع جالبی بود.

  3. فائقه

    با سلام
    عنوان نوشته تان برای من یادآور غم دو خط موازی بود. چه حس تلخی ست وقتی یکی از اون دو خط باشی!

    امیدوارم بر خطوط موازی دوست داشتنیتان سفرهای خوشی داشته باشید اما هیچگاه یکی از آن دو نباشید
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما و سپاس.

  4. Masi

    فکر کنم ریل ها هر روز برای هم این شعر رو زمزمه می کنن تا مقصد مسافران…

    من و تو آن دو خطیم آری، موازیان به ناچاری
    که هردو باورمان ز آغاز، به یکدیگر نرسیدن بود

    اینکه سوار یک قطار بشیم و بتونیم باهاش به دور دنیا سفر کنیم، آرزوشم قشنگه حتی….
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  5. سیما

    گاهی مخاطب میشه مخ با تب…
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *