دوباره «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری»

چند روز پیش فرصتی دست داد تا با معاون گردشگری کشور جلسه‌‌ای داشته باشم. در میان بقیه‌ی صحبت‌ها، پیشنهاد «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» را پیش کشیدم. حرفم تمام نشده بود که گفت: “ما هستیم، بیا جلو”

من هم یک طرح کوچک نوشتم که در زیر می‌بینید. تقاضایم این است که اگر شما هم ایده‌ای دارید، اضافه کنید تا شاید (شاید) روزی شاهد افتتاح «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» باشیم:

      

طرح «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری»

نیاز
فرهنگسراها به عنوان پاتوقی برای هموطنان و همشهریان نقش مثبتی داشته‌‌اند و به نظر می‌رسد در میان انوع فرهنگسراهایی که وجود دارند، جای «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» خالی است.

هدف
تاکنون در کشور فرهنگسرایی به نام فرهنگسرای گردشگری وجود نداشته است و این در حالی است که گردشگری روز به روز نه تنها در جهان بلکه در کشور ما نیز رونق بیشتری می‌گیرد. از طرفی چون گردشگری یک امر بین‌المللی است، بهتر است که «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» را در پایتخت کشورمان راه اندازی کنیم.
با ایجاد «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» محیطی فراهم خواهد شد که گردشگران ایرانی و علاقمند به سفر، خارجیان مقیم ایران، فعالان عرصه گردشگری، دانشجویان و اساتید گردشگری و همچنین مدیران و مسوولان دولتی می‌توانند در آن، با هم و به دور از همه‌ی بوروکراسی‌های اداری به تبادل نظر بپردازند. بدیهی است که بسیاری از فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند از طریق مردمی و توسط «فرهنگسرای گردشگری بین‌المللی» اجرا شود.

کلیات طرح
۱- «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» مکانی خواهد بود که تمامی علاقمندان به فرهنگ و طبیعت و سفر از ایران و دیگر کشورها در کنار یکدیگر جمع خواهند شد.
۲- محل عرضه و فروش تمام کتاب‌ها، عکس‌ها، نرم‌افزارها، فیلم‌ها و دیگر محصولات مربوط به سفر، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، میراث معنوی و صنایع دستی ایران و جهان خواهد بود.
۳- مکانی است با سالن نمایش فیلم و محیطی برای سخنرانی‌
۴- مکانی است برای ارائه‌ی مشاوره‌ی سفر
۵- مکانی است که در آن موزه‌ی کوچکی از تحفه‌های ایرانگردان و جهان‌گردان برپا می‌شود.
۶- فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری مکانی برای برگزاری نمایشگاه‌های عکس و فستیوال‌های غذا و نوشیدنی و پوشاک و برگزاری آیین‌های دیرین ایران و سایر ملل است.
۷- مکانی است برای تبلیغ همه‌ی دفاتر خدمات مسافرتی
۸- مکانی برای تحقیقات آماتوری و حرفه‌ای در زمینه گردشگری و همچنین میراث فرهنگی، میراث معنوی و صنایع دستی که هر یک به طریقی به سفر و گردشگری مرتبط هستند.
۹- مکانی است که گردشگران در مورد تجربه‌های سفر با دیگران حرف می‌زنند. در واقع پاتوق ایرانی‌ها و خارجیان مقیم در ایران است.

شیوه‌ی کار
۱- بهتر است که کارکنان «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» از راهنمایان طبیعت‌گردی و فرهنگی و از جمع هم‌وطنانی که علاقمند به فرهنگ و طبیعت و سفر هستند انتخاب شوند.
۲- می‌توان شیوه‌ای اتخاذ نمود که «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» درآمدزا و از لحاظ مالی مستقل باشد.
۳- طراحی یا انتخاب مکان (ساختمان و محیط اطراف) «فرهنگسرای بین‌المللی گردشگری» باید درخور فعالیت‌های ذکرشده باشد.

نکات قابل توجه
۱- فرهنگسراها زیر نظر شهرداری هستند، بنابراین باید در این زمینه با شهرداری به توافق برسیم.
۲- در صورتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخواهد مستقل از هر سازمان، ارگان یا نهاد دیگری اقدام به ایجاد چنین فضایی بنماید می‌بایستی که قانون آن مورد بررسی قرار گیرد. یک راه این است که نام یا عنوان دیگری انتخاب شود، ولی با کارکردی مشابه.

پی‌نوشت: قابل ذکر است که این طرح می‌بایستی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و کامل شود.

دیدگاه‌ها

  1. maryam, sydney

    سلام آرش جان،

    خیلی‌ خوشحالم که این طرح را دادی و امیدوارم که تأیید بشه و از همه مهمتر اجرا. وقتی‌ داشتم میخوندمش نمیدونم چرا دلشورهٔ عجیبی‌ گرفتم ! شاید چون همیشه دلم می‌خواست یه جایی مثل این مرکز باشه که به سفر و جهانگردی بپردازه و فکر کنم به خاطر همین علاقم بعد از تحصیل تو رشتهٔ کامپیوتر رفتم جهانگردی خوندم! موفق باشی‌، موفق باشی‌، موفق باشی‌

  2. سعید فکری

    امیدوارم از سر بیکاری و تفنن تصمیم نگرفته باشد. که بعد بخواهد فکر کند که این کار انرژی بر است پس بدهد بایگانی اش کنند. مدیریت دولتی یعنی سرکار گذاشتن ارباب رجوع. و امیدوارم این معاون گردشگری تا پایان اجرای طرح عزل نشود که ……

  3. حسین وفادار

    با سلام.
    با توجه به همکاری چند ساله من با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، و ۳ سال کار در فرهنگسرا ها، به جرات میتونم بگم که اگر شهرداری یا هر سازمان دولتی متولی این کار بشه، از همین اول فاتحش خونده شده. بهتره یک ngo متولی این کار بشه و سازمان های دولتی فقط حمایت کنن. اگر از نظر مالی درآمد زا باشه ، می تونه به سرانجام برسه. برای اینکار به یک بیزنس پلن نیاز داری آرش جان.
    من برای اجرای طرح و ایده ای که داری هر کاری که بتونم دریغ ندارم.

  4. همسفر

    خیلی خوشحالم از اینکه همچین طرحی مطرح شده و اونم از طرف شما.
    البته من می خواستم در مورد یک ایده که خیلی سال توی ذهنم بود و حتی طرحهای مشابه زیاد دیدم ولی به دلم نشسته با هاتون صحبت و مشورت کنم و فکر می کنم در راستا با این هدف شما هم می شود.
    ………………………………………….
    جواب: حتما.

  5. شراره

    صرف نظر از بی نظیر بودن این ایده، همان طور که حسین وفادار نوشته است به هیچ عنوان نباید سازمانی دولتی – به هر نحو – متولی انجام این پروژه باشد. چون فقط با تغییر یک مدیر یا یک تبصره همه زحمات میتواند به زوال برود.
    پس اولین قدم (که مهم ترین بند است) یافتن راهیست برای استقلال مالی و سپس اجرای پروژه با ایده هایی عالی مثل آنچه که اکنون پیشنهاد دادید

  6. فرهنگيان

    سلامی دیگر
    طرح تون کامل و جامع است.
    امیدوارم به مرحلۀ اجرا برسه. آنوقت میتوان بر اساس مقتضیات زمان و نیازها برنامه های دیگر را هم به آن اضافه کرد . بستگی دارد این طرح به کجا برسد.
    با آرزوی موفقیت روزافزون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *