درهم و برهم… هند ۵

هند به خاطر تمدن دیرینه، سنت‌های خارق‌العاده، اساطیر فریبنده (برهما و لاکشمی و شیوا و ویشنو و …)، حماسه‌های پرشکوه (مهاباراتا و بهاکاواد گیتا و رامایانا و …)، معماری پرجذبه (معابد هندو و بودایی و اسلامی و کلیساها و …)، مناظر کم‌نظیر (هیمالیا و گنگ و فلات Deccan و …)، حیات وحش متنوع (شیر و فیل و کبرا و ببر و Bullfrog و طاووس و طوطی و …)، رقص و موسیقی کلاسیک (رقص کوچی‌پودی و نوازنده‌ی سیتار، راوی شانکار و …) و نهایتا «بالیوود»، یکی از بهترین مکان‌ها برای غوطه‌ور شدن در اندیشه‌های ناب بشری است.

این کشور بیشترین تنوع قومی را در دنیا دارد. از لحاظ وسعت هفتم و از لحاظ جمعیت بعد از چین دوم است. در هند یک تنوع گیج‌کننده از زبان‌ها و فرهنگ‌ها و نژادها و باورها و سبک زندگی‌ها در انتظار ماست.

حدود ۷۵% هندو، ۱۳% مسلمان، ۵% سیک، ۲% مسیحی و حدود ۵% زرتشتی و بهایی و یهودی و جین Jain در هند زندگی می‌کنند. «جین‌»‌ها گیاهخوارند، در معابدشان لخت می‌شوند، معمولا در راجستان (غرب هند) زندگی می‌کنند و بیشترشان بازرگان هستند. قابل ذکر است که جیپور Jaipur که یکی از سه شهر طلایی هند در تورها (دهلی – آگرا – جیپور) محسوب می‌شود، در منطقه راجستان قرار گرفته. سیک‌ها Sikh یکی از فرقه‌هایی هستند که در هند زندگی می‌کنند و جدیدترین مکتب یا دین در هند به شمار می‌رود. سیک‌ها سیگار نمی‌کشند و اگر از آن‌ها درخواست کبریت یا فندک بکنیم، ناراحت می‌شوند. موهای بدنشان را از زمان تولد تا مرگ کوتاه نمی‌کنند و تنها قومی در هند هستند که حق دارند خنجر به همراه داشته باشند. درواقع خنجر، عمامه، شانه و النگو، از علائمی است که سیک‌ها همیشه به همراه دارند. وضعیت اقتصادی سیک‌ها در هند بهتر از بقیه است.

بمبئی، مرکز «ماهاراشترا»، شلوغ‌ترین شهر هند و مرکز اقتصادی این کشور است که بندر پر رفت و آمدی دارد. بمبئی شهری است که بالیوود در آن قرار گرفته و ۱۶ میلیون نفر از میلیاردرها و زاغه‌نشین‌ها با هم در این شهر زندگی می‌کنند. نام بمبئی از عبارت پرتغالی BOM BAHIA به معنای «خلیج کوچک خوب» آمده است.

دیدگاه‌ها

  1. غزال

    سلام استاد…
    خسته نباشید و سفر خوش..
    این سایت شما حسابی ما رو به خودش معتاد کرده و روزی نیست که به این سایت سر نزنم
    و به قدری نوشته هاتون جذابیت داره و البته قلم شیوای شما هم بی تاثیر نیست که خواننده خودش رو در فضاهایی قرار می ده که شما به عینه می بینید..
    به هرحال دستتون درد نکنه
    قلمتان همیشه پر بار و سایه سبزتان پایدار.
    ………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شما لطف دارید. سپاس از شما.

  2. وحید

    اطلاعات مفید و خوبی بود آرش جان، منتظر مطالب بیشتر در این زمینه هستم،موفق باشی و پیروز.
    ………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فدا.

  3. Masi

    مرسی برای معنای بمبئی ، قشنگ بود.

    این تنوع خیلی جای تفکر داره…..

    شما در این کشور هیجان زده بودین استاد، من اینو متوجه شدم .
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله. این سفر عالی بود، به ویژه در کشمیر در آسمان سیر می‌کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *