خطاب به دوستان راهنمای گردشگری

از آن‌جا که می‌دانم طیف وسیعی از خوانندگان این سایت را راهنمایان گردشگری تشکیل می‌دهند، و همچنین از آن‌جایی که بسیاری سوال‌ها درباره‌ی برگزاری «جشن روز جهانی راهنمایان گردشگری» وجود دارد، چند خطی را در زیر یادآور می‌شوم.

ایده‌ی برگزاری این جشن را بنده برای اولین مرتبه در سال ۱۳۸۶ مطرح کردم، بعد به کمک محمدحسین یزدانی این ایده را پرورش دادیم و نهایتا با کمک دوستان آن را به مرحله‌ی اجرا درآوردیم. تا جایی‌که امسال سومین سال متوالی است که راهنمایان، روز جهانی راهنمایان گردشگری را جشن می‌گیرند. سال اول «انجمن خانه فرآوران ایران» که بیشترین اعضایش را راهنمایان گردشگری تشکیل می‌دادند به همراه «جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی» و با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این جشن را در موزه ملی ایران برگزار کردند. از همان سال اول توافقی انجام شده بود که در سال‌های بعد این جشن در استان‌های دیگر برگزار شود (صورت جلسه موجود است)، اما از آن‌جایی که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران تشکیل شد و بعضی با تشکیل این انجمن صنفی موافق نبودند، در سال دوم دو جشن مختلف در کشور برگزار شد. یک مراسم توسط جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهان‌گردی در تهران (بر خلاف توافق) و دیگری در شهر یزد، با همکاری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری (تهران، اصفهان، کرمان) و همچنین حضور تعدادی از راهنمایان گردشگری از استان‌های مختلف، برگزار شد.

امسال نیز جشن با همکاری انجمن‌های صنفی استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان، فارس و همچنین با حضور راهنمایانی از استان‌های دیگر در شهر تبریز برگزار خواهد شد. باز هم جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی قرار است جشنی را جداگانه در تهران برگزار کند. قابل توجه است که ما (انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران) برای سال دوم و سوم هم پیشنهاد برگزاری جشن با همکاری یکدیگر را به جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی پیشنهاد کرده‌ایم که از طرف آنان پذیرفته نشد.

امسال ما تلاش کردیم که تعداد بیشتری از راهنمایان گردشگری استان‌های مختلف را به جشن دعوت کنیم، اما هنوز راهنمایان همه‌ی استان‌ها را نمی‌شناسیم. امیدواریم در سال‌های آتی، شاهد جمع شدن همه‌ی راهنمایان گردشگری در هنگام برگزاری مراسم جشن باشیم.

اما چند موضوع:

۱- دوستانی از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، انجمن صنفی تهران را محکوم می‌کنند که چرا بر خلاف نامش، فعالیت کشوری می‌کند؟ جواب: اگر این ایراد به ما وارد باشد که چرا به جای فعالیت استانی، فعالیت کشوری می‌کنیم، عین همین ایراد بر جامعه وارد است که چرا بر خلاف نام و ادعایش فعالیت استانی می‌کند نه کشوری. داستان از این‌جا شروع می‌شود که در واقع آن‌ها نتوانستند کشور را تحت پوشش قرار دهند و این مورد به سادگی قابل اثبات است. دیگر این‌که انجمن صنفی تهران فعالیت کشوری نمی‌کند، بلکه تعامل کشوری دارد. جشن در یزد با همکاری یزدی‌ها و بقیه استان‌ها برگزار شد و در تبریز نیز با همکاری تبریز‌‌ی‌ها و بقیه استان‌ها برگزار می‌شود. آیا برای این مورد باید جواب پس دهیم؟

۲- جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سوء‌تفاهم فعالیت انجمن صنفی تهران را رسانه‌ای کرده و این موضوع را به مدیران دولتی هم کشانده است. جواب: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، تاکنون چندین مرتبه خواستار برطرف‌شدن این سوء تفاهم‌ها شده و خواستار جلسه‌ی مشترکی بوده است ولی جامعه در مورد آن بی‌تفاوت عمل کرده است. دیگر این‌که کافی است جامعه‌ راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به گستردگی اخبار مربوط به برگزاری جشن در سال قبل (در یزد) نگاهی بیندازد، تا بداند که اگر قرار بر جنگ رسانه‌ای باشد، کدام پیروز خواهیم بود. بنده با این‌که شخصا خبرنگار هستم هرگز مطلبی در رابطه با این سوءتفاهم در رسانه‌ها مطرح نکرده‌ام، اکنون هم فقط در سایت شخصی‌ام این موضوع را انعکاس می‌دهم تا بلکه دوستان به خودشان بیایند و دست بردارند.

۳- آیا برگزاری یک مراسم چند ساعته سخنرانی و اعطای چند جایزه در یک سالن در تهران، ارزش دارد یا سفر دو روزه راهنمایان به استانی دیگر، آشنایی با همدیگر، پیاده‌روی در شهر مقصد، ترویج استفاده از راهنمای محلی، تقدیر از پیش‌کشوتان فراموش شده و بلدهای محلی و …

۴- تاکنون در مورد این موضوع ما (محمد یزدانی، بنده و دیگر دوستان عزیزمان در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران) فقط سکوت کردیم و به روی خودمان نیاوردیم، اکنون این موضوع را نه در یک رسانه پرتیراژ، بلکه در این سایت مطرح می‌کنم تا همگان (رسانه‌ها، مدیران دولتی و راهنمایان گردشگری) بدانند که موضوع از چه قرار است. 

سخن آخر:  آمادگی دارم از سخنانی که در این‌جا مطرح کردم، دفاع کنم و به سخنان مخالف نیز گوش فرادهم. این گوی و این میدان.

دیدگاه‌ها

  1. سارا

    سلام
    اول اینکه استاد اینقدر حرص و جوش نخور شما چه کار بکنید چه نکنید حرف هست پس چیزی رو که صلاح می دانید انجام دهید
    با اجازه سوالی داشتم شما کتابی و سایت سراغ دارید که نقشه و راهنمای کامل بازار تهران رو داشته باشه.
    متشکرم
    …………………………………………………………….
    جواب: فکر می‌کنم بنیاد ایرانشناسی کتاب بسیار خوبی در این زمینه منتشر کرده است.

  2. پسر ایران

    سلام حکیم جان اگر از کلاس اول دبستان به ما اتحاد یاد میدادند و در دبیرستان اصلا تجزیه یاد نمیدادند امروز به این حسد ورزیها دچار نمیشدیم

  3. حبیب حلاجیان

    امیدوارم همچون دیگر ” انجمن ها ” که در برابر ” جامعه ها ” دست به حرکات اصلاحی می زنند شما نیز موفق به انجام حرکت اصلاحی خود شوید. با اجازه لینک سایتتان را در نگاتیف گذاشتم…

  4. فرهاد

    با سلام
    خواسته ی شما مبنی بر مشارکت همه ی استان ها منطقی تر به نظر می رسه و امیدوارم بین این دو انجمن و جامعه به جای رقابت، رفاقت برقرار بشه.
    امیدوارم موفق بشی البته با حفظ مدارا تا به کشمکش تبدیل نشه.

  5. وحید

    اینها بیشتر مسائل حاشیه ایی که برای کند کردن یا متوقف کردن کارهای خوبی که در انجمن صنفی و فرآوران داره انجام میشه انجام میگیره یا زده میشه …مهم اینه که تاحالا محکم به راهی که بهش اعتقاد داری ادامه دادی و بقیه هم کم و بیش بوده اند … در مجموع با حرف فرشاد هم موافقم …همیشه موفق تر و سر حال تر از قبل باشی .

  6. رضوانیان خانه نقلی کاشان

    خیلی خسته نباشید شماودیکردوستان یزد عالی بود امسال هم خوب خواهد بود ماشرمنده ایم که همه جی اماده میایم بر میکرذیم امید سال اینده بتونیم تو کاشان میزبان همه تاشیم فدا

  7. کیان

    آقای نورآقایی خیلی آقایی
    همسفر شمابندرعباس-قشم(۲) درود برشما وتیم توانمندتان منتظر سفرنامه وعکس ازتبریزهستم
    کیان کوچولو شیطون هم سلام میرساند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *