خرس قهوه‌ای مدال گرفت!

پروژه درج نقش یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال، هرگز تمام نشد.

هرچند در ادامه، ما موفق نشدیم نقش درنا را به عنوان نماد مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی بر روی پیراهن تیم ملی والیبال حک کنیم، اما در نهایت تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان “حفاظت محیط زیست” و “وزارت ورزش و جوانان” به امضا رسید و باعث شد حدود ۵۰ فدراسیون ورزشی حامی همین تعداد گونه جانوری در معرض خطر ایران بشوند. همچنین هر استان کشور خود را حامی یک گونه در معرض خطر دانست.

در این میان، فدراسیون کشتی حامی خرس قهوه‌ای شد. در رقابت‌های کشتی آزاد باشگاه‌های جهان که در تاریخ ۵ و ۶ آذرماه سال جاری (۹۴) در ورزشگاه ۱۲۰۰۰ نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، خرس قهوه‌ای نماد کشتی آزاد بود و عروسک خرسی در ورزشگاه حضور داشت.

اکنون نظر شما را به متنی که از طرف “امیر میری” مدیر “کلبه آقامیر” برایم ایمیل شده، جلب می‌کنم:

……………………………………………………….

به نام خداوند مهر آفرین مهر گستر

پاسارگاد زیستگاه خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی

موضوع: گزارش حضور در مسابقات جهانی کشتی جام باشگاههای جهان  ۶ و۷ آذر ۹۴

دو هفته قبل از شروع مسابقات کشتی جهت پیگیری هزینه های انجام شده بابت پاترولی که از طرف فرماندار سابق مهندس وصالی در راستای حمایت از تنوع زیستی شهرستان پاسارگاد به انجمن کمینوش واگذار و پس از تعمیر و خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز توسط فرماندار متوقف مانده برای نخستین بار پس از تغییر فرماندار به فرمانداری مراجعه نمودم که  آقای شریفی معاون فرماندار:  از ارسال نامه ای از طرف فدراسیون کشتی بابت خرس قهوه ای و کمپین خرسی خبر داد  و قرار شد جلسه ای با حضور فرماندار آقای ایزدی بابت این موضوع برگزار گردد. که تا این تاریخ هیچ گونه اقدامی از طرف فرمانداری در این زمینه انجام نگرفته است.

چهارشنبه با تلفن مهندس وصالی و خبر حمایت از خرس قهوه ای توسط فدراسیون کشتی  متوجه برگزاری مسابقات کشتی باشگاه های جهان در ایران شدم.

همزمان تماس با آرش نور آقایی از ایده پردازان حمایت فدراسیون های ورزشی از گونه های مختلف حیات وحش و سرکار خانم مریم بهمن از فعالین محیط زیست و کارمند دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان زمینه حضور در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی با مساعدت و پشتیبانی دکتر شجیع ریاست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان   فراهم گردید.

پس از نا امیدی از دولتیان و شورای شهر پاسارگاد با همیاری و مساعدت مالی تعدادی از حامیان محیط زیست شهرستان از جمله حمید لشنی و کی قباد غلامفرد و خاله سمن گل دار قالی ، و عروسک های خرسی نماد تنوع زیستی پاسارگاد با یک دستگاه وانت و سواری راهی تهران شدیم.

ساعت ۴.۵ صبح به تهران رسیده با محسن مقدم از کارمندان دفتر محیط زیست وزارت ورزش  دیدار نموده پس از سرو صبحانه در مغازه شخصیشان راهی ورزشگاه آزادی شدیم هماهنگی های انجام شده توسط دفتر دکتر شجیع موجب گردید .خیلی سریع در کنار تشک کشتی و سالن ورزشگاه آزادی  محلی برای استقرار دار قالی و کمپین خرسی مهیا گردد.

همزمان با آغاز مسابقات روابط عمومی فدراسیون کشتی مسعود شجاعی از عدم همکاری فرمانداری پاسارگاد گلایه نمود. با مساعدت رییس فدراسیون کشتی، قهرمان جهان در سالهای نه چندان دور  مقدمات حضور پر رنگ کمپین خرسی در مسابقات جهانی کشتی فراهم گردید.

تماس های مکرر دکتر شجیع برای حضور معنی دار و تمام قد در مراسم اختتامیه و حضور ایشان در سالن ورزشگاه در روز نخست از تعلق خاطر ایشان به مقوله محیط زیست می باشد.

با هماهنگی ایشان و آقای مقدم و خانم  مریم بهمن  تعدادی بنر با موضوع حمایت فدراسیون کشتی از خرس قهوه ای پاسارگاد در ورزشگاه نصب گردید و قاب عکسی با همین عنوان جهت امضاء حامیان محیط زیست نیز مهیا گردید.

با هماهنگی دفتر دکتر شجیع اعضای انجمن کمینوش حامی خرس قهوه ای در خانه کشتی مستقر شدند.

روز دوم مسابقات:

همزمان با آغاز مسابقات در روز دوم و بازتاب خبر حمایت فدراسیون از خرس قهوه ای پاسارگاد هیجان در برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در ورزشگاه به چشم می خورد مربیان تیم های خارجی و ناظرین و داوران مهمان مسابقات نیز با حضور و امضاء کمپین خرسی  حمایت از چنین فعالیت های را لازم دانستند.

نماینده اتحادیه جهانی کشتی کنستانتین میخایلوف از طرح بسیار شگفت زده شدو بیان داشت فدراسیون کشتی بسیار هوشمند عمل نموده است.

رئیس اتحادیه جهانی کشتی ضمن گرفتن عکس یادگاری با خرسی تشکر نمود از فعالین محیط زیست ایران که دغدغه هاشون را به محیط های ورزشی کشیده اند.

خرسی مدال های کشتی را به گردن آویخت. این حرکت  تاثیر دو چندان بر روی شرکت کنندگان خارجی و داخلی داشت . مربی آمریکا ضمن حمایت نقدی از کمپین  با حمل خرسی بر روی تشک کشتی در زمان برگزاری فینال مسابقات علاقمندی خود به چنین طرحی را ابراز داشت. و بیان داشت با بردن این نماد به کشورش انگیزه و الگو برداری از این طرح را در آمریکا ترویج خواهد نمود.

رویس الجرز مربی تیم آمریکا از دریافت جایزه کشتی همراه با خرسی شگفت زده شد و با امضاء کمپین حمایت خودش را اعلان داشت.

غلامرضا محمدی قهرمان جهان و مربی حال حاضر  تیم کشتی نیز پس ازکسب مدال قهرمانی با  امضاء کمپین حمایت از خرس قهوه ای و حرکت فدراسیون کشتی را گامی به جلو دانست با حمل عروسک خرسی در مستندی که توسط یک شرکت فرانسوی ساخته می شد بر روی تشک قرار گرفت و تنها خرسی را با خود به تشک برد.

مهندس هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک و دکتر سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در سالن رقابت های کشتی آزاد جام باشگاه های جهان نیز حضور یافتند.

دیداری با آرش نور آقایی در محل ورزشگاه انجام گردید و خستگی های کار از تنمان بیرون رفت گپ و گفتگو های دوستانه و برنامه های آتی مرور گردید.

بسی رنج بردیم ز جور و حسد

نگشتیم خسته از کردار  بد

بدی در جهان بدتر از آز نیست

به کردار ، رفتار و گفتار نیست

همه در دیارم ز کورش بدند

رتخم کیان و ز پارسان  بدند

ولیکن ز رفتار ،همچو عبدود

به کردار و گفتار ،بسی بد بدند

پوستر مسابقات

خرسی (نماد خرس قهوه‌ای) با مدال

آقای میری و عروسک خرسی و یکی از مسوولان برگزاری مسابقات

عکس یادگاری با عروسک خرسی

عروسک خرسی و پرچم آمریکا

جام و مدال و شادی، همه با عروسک خرسی

دیدگاه‌ها

  1. مريم

    درود بر یکی یکی شما که قدم گذاشتین تو راه صیانت از ثروتهای وطن

    آفرین به خرسی پهلوون و آقامیر پرتلاش و خلاق.
    حتما به زودی میرم پاسارگاد. هم با خرسی از نزدیک آشنا میشم، هم یه گره می زنم به فرش کنوانسیون برای تجدید عهد با ایران

    روزهای خوبی داره میاد آرش جان. پاینده باشی
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشی مریم عزیز.

  2. مريم

    خصوصی

    آرش جان لطفا تو عنوان گزارش آقامیر تاریخ ۶ و۷ (اردیبهشت) رو اصلاح کن به (آذر)
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. باشه. سپاس.

  3. انجمن نادانان جوان

    چرا بی حوصله ای ؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  4. سارا کمیلی دوست

    جناب آقای نورآقایی با سلام و روز بخیر

    اینجانب سارا کمیلی دوست ، تولید کننده مصنوعات چرمی صنعتی ( کیف ) در نظر دارم طرحی را بارویکرد جهانی کردن نمادهای ملی از طریق به کاربردن آنها در پوشاک چرمی برنامه ریزی و اجرا نمایم . از این رو با توجه به سابقه حضرتعالی ، خوشحال می شوم در این زمینه از نظرات حضرتعالی بهره مند گردم .

    ۰۹۳۵۵۴۷۵۵۶۴
    ایمیل : skomailidoost@yahoo .com

    منتظر پاسخ شما هستم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ایمیل شما رو دریافت کردم. با هم در تماس خواهیم بود. سپاس.

  5. سیما(سلمان زاده)

    باز هم درود!
    باز هم افتخار!
    باز هم همت!
    باز هم سربلندی

    بر فراز بمانید
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از محبت و توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *