حافظه جهانی، میراث معنوی، میراث جهانی

 حافظه جهانی چیست؟ 

سال‌ها پیش، یونسکو با ایجاد کمیته “حافظه جهانی” برنامه‌ای ترتیب داد تا از نسخ خطی، تذهیب‌ها، نقاشی‌‌ها، کتاب‌ها، آرشیوها، فیلم‌های قدیمی، گاه‌نامه‌ها و میراث مستند مهم و آسیب‌پذیر و در معرض تهدید حمایت کند.

آثار مذکور دارای ارزش منحصربه‌فرد جهانی، آسیب‌پذیر و در معرض تهدید هستند.

یونسکو با ثبت این آثار در فهرست حافظه جهانی و دیجیتالی کردن آن‌ها، کشورهای دارنده را در حمایت از این آثار ارزشمند کمک می‌کند. 

در واقع آثار مذکور بخشی ازمیراث مستند بشریت هستند که یونسکو با دیجیتالی کردن آن‌ها به حمایت و حفاظت از این آثار ارزشمند کمک می‌کند.

تاکنون اقداماتی برای محافظت از ده‌ها مجموعه آرشیوی، هزاران متر فیلم، میلیون‌ها صفحه نسخ خطی، کتاب و گاهنامه ارزشمند از سوی یونسکو صورت گرفته است.

 

میراث معنوی چیست؟ 

میراث معنوی یا intangible heritage موضوعی است که از چندین سال پیش در بخش فرهنگی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی ـ معنوی تمام ملت‌ها، تعریف شده و از آن پس برایش برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

میراث معنوی شامل سنت‌های شفاهی همچون زبان،هنرهای نمایشی مثل موسیقی و رقص و تئاتر، آیین‌ها و رویدادها، دانش و تجارب اجتماعی در رابطه با طبیعت و هستی و همچنین صنایع سنتی می‌شود.

 

میراث جهانی چیست؟ 

 کمیته میراث جهانی در سال ۱۹۷۲ (برابر با ۱۳۵۱ خورشیدی) کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا تبدیل به یکی از مهم‌ترین نهادها در سازمان یونسکو شد. این مرکز، مسئول انتخاب، حفاظت و حراست از مناطق طبیعی و فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی است.

 کنوانسیون یونسکو، یکی از گسترده‌ترین قراردادهای بین‌المللی است که به منظور حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی جهان ایجاد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *