جشن پنجم: ۹

جلسه‎ی کمیته برگزاری پنجمین جشن راهنمایان گردشگری در استان خوزستان

جلسه‎ی کمیته برگزاری پنجمین جشن راهنمایان گردشگری، پنجشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۰، در دفتر “هفته‎نامه تعطیلات‎نو” در ساعت ۱۵ برگزار شد و تا دقایقی بعد از ساعت ۱۸ ادامه یافت.
در این جلسه به دعوت “انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران”، اعضای هیات مدیره انجمن‎های صنفی راهنمایان گردشگری استان‎های مختلف کشور گرد هم آمدند تا برای برگزاری «جشن راهنمایان گردشگری کشور» هماهنگی‎های لازم را انجام دهند. همچنین در این نشست، راهنمایانی از مناطق مختلف ایران، که در راه تشکیل انجمن صنفی راهنمایان گردشگری شهرِ خویش تلاش می‎کنند حضور داشتند.

استان‎های شرکت‎کنننده در جلسه عبارت بودند از:
تهران، البرز، خوزستان، اردبیل، آذربایجان غربی، اصفهان، یزد، کرمان، گیلان، زنجان، همدان، مازندران و خراسان (۱۳ استان)

جلسه با صحبت‎های آرش نورآقایی، رییس هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان تهران شروع شد و اقدامات انجام شده توسط کمیته برگزاری جشن و مراحل پیشرفت این پروژه تشریح شد و بار دیگر، اهمیت اهداف و آرمان‎های برگزاری جشن در سال‎های گذشته و لزوم ارزش نهادن به مرام‎نامه راهنمایان گردشگری در جلسه مورد توجه قرار گرفت.

از آن‎جایی که گروهی از مدعوین به دلیل تغییر ساعت پروازهایشان، با کمی تاخیر به جلسه ‎رسیدند، در ابتدا دو موضوع خارج از دستور اصلی جلسه مطرح شد:
۱- پروژه اشک‎ها و لبخندها
۲- ویژه‎نامه جشن راهنمایان ۹۰

با حضور یافتن سایر مدعوین، جلسه رسما شروع شد و با بررسی پوستر، شعار، و مهمان ویژه امسال در دستور کار قرار گرفت.

– پوستر جشن:
جهت انتخاب برترین اتود، آقای نورآقایی مطابق نظر سنجی‎های اولیه اتود شماره ۴ (آخرین طرح ارائه شده در وبلاگ جشن) را برتر اعلام نمودند و نظرخواهی در مورد آن انجام شد:
نظرات ارائه شده مبنی بر تغییر رنگ اتود اولیه و مطابقت آن با مراسم جشن، بود. نمادهای به کار رفته در اتود که غالبا در حوزه فرهنگ و تاریخ قرار داشت، نیز بحث‎هایی را به دنبال داشت و امکان ارائه نمادهایی از جاذبه‎های طبیعی چون رود کارون و … یا نمادهای از فرهنگ منداییان و … بررسی شد.
همچنین آقای مجتبی گهستونی توضیحاتی را پیرامون مفاهیم نمادها و نشانه‎های به‎کار رفته در طراحی پوستر را ارایه کردند.

نتیجه رای‎گیری برای اتود ۴: این پوستر که توسط آقای پور حلاجی در کانون تبلیغاتی فارابی طراحی شده است، با تغییراتی در رنگ‎ و برخی جزییات دیگر، به عنوان پوستر جشن انتخاب شد.

– شعار جشن:
بررسی شعارهای جشن با بیان غالب شعارهای پیشنهاد شده برای سال ۹۰، آغاز گردید: لازم به ذکر است که امکان ارائه پیشنهاد شعار جشن، از طریق وب‎سایت آقای نورآقایی و وبلاگ جشن، برای کلیه علاقمندان به گردشگری وجود داشت.
انتخابِ شعار جشن، تبادل نظرِ پر شور و حرارتی را میان اعضای جلسه پیرامون کلمات و واژه‎های زیر برانگیخت:
راهنمای گردشگری، شناخت، فرهنگ، پلی میان فرهنگ‎ها، احترام فرهنگ‎ها، درک و احترام فرهنگها، ناجی و حامی فرهنگ‎ها، پیوند فرهنگ‎ها و …

در نهایت رای‎گیری برای سه شعار زیر پیشنهاد شد:
۱- راهنمای گردشگری پلی میان فرهنگ‎ها
۲- راهنمای گردشگری، شناخت، درک فرهنگ‎ها
۳- راهنمای گردشگری، پیوند فرهنگ‎ها

و نهایتا شعار «راهنمای گردشگری پلی میان فرهنگ‎ها» با ۱۵ رای موافق، بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

– انتخاب میهمان ویژه جشن روز جهانی راهنمایان گردشگری:
راهنمایان گردشگری ایران، طبق رسمی شایسته، هر سال افتخار قدردانی و سپاسگذاری از شخصی را دارند که به عنوان چهره شاخص فرهنگی در سطح کشور مطرح است.
پیشکسوتانی که خدماتی بی‎بدیل و تحولاتی ماندگار در حوزه گردشگری، فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین، انجام داده‎اند.
افتخار تقدیر از بزرگان و اساتیدی چون آقای پرویز رجبی، آقای بیژن فرهنگ دره‎شوری و آقای امیدوار در سال‎های گذشته مهیا شده است.
معرفی‎شدگان برای میهمان ویژه امسال عبارت بودن از پیشکسوتان و فرهیخته‎گانی چون: آقای منوچهر ستوده، آقای چنگیز پهلوان، خانم ژاله آموزگار، آقای یوسف مجید زاده، خانم رقیه بهزادی، آقای منوچهر سجادی، خانم سودابه فضایلی و ….
آقای گهستونی نیز این اساتید را پیشنهاد دادند: آقای مسعود جعفری جوزجانی، آقای عباس کیارستمی، آقای ناصر تقوایی، و آقای احمد اقتداری.
در این جلسه آقای نورآقایی از حضار خواستند تا در رای‎گیری برای میهمان ویژه امسال به انتخاب میهمان ویژه به فرهیختگان خانم، توجه شود. پیشنهاد ایشان مورد توافق اکثریت قرار گرفت و بدین‎ترتیب با بررسی همسو بودن مقالات و فعالیت‎های اساتید فوق با اهداف جشن، میهمان ویژه جشن راهنمایان ۹۰ استاد بزرگوار «سرکار خانم ژاله آموزگار»، با کسب اکثریت آرا انتخاب شدند. البته کمیته برگزاری جشن اعلام نمود: امکان قدردانی و تقدیر از سایر معرفی‎شدگان فوق و دیگر اساتید در جایگاه میهمانان افتخاری همچنان وجود دارد.

در ادامه:
– چالش‎هایی که در هفته‎های گذشته در ارتباط با تاریخ برگزاری جشن (۲ اسفند) با تاریخ انتخابات مجلس وجود داشت، بیان شد. آقای نورآقایی به پشتوانه هماهنگی‎های بسیاری که با مسوولان و مقامات انجام داده‎اند، اعلام کردند به احتمال بسیار زیاد مشکلی برای برگزاری جشن در این تاریخ نخواهیم داشت.
– دلیل اولویت خوزستان برای برگزاری جشن امسال، کاندید شدن عزیزان خوزستانی در جشن سال گذشته است، هر چند امسال تسهیلات بسیاری در کرمان برای برگزاری جشن وجود داشته است، و البته این امکان برای استان کرمان جهت کاندید شدن برای سال آینده محفوظ است.
– به بررسی برخی مسایل پیش رو در برگزاری جشن ، همچون حمل و نقل، تهیه وعده‎های غذایی و … اشاره شد و به اهمیت حضور اسپانسرها در جشن تاکید شد.
امسال هزینه جشن راهنمایان، ۸۰ میلیون تومان برآورد شده است.
بدین ترتیب نیاز به خدمات و تلاش‎های بسیاری برای برگزاری جشن وجود دارد.

– هزینه شرکت در جشن:
در ابتدا، مبلغ ۵۰ هزار تومان که در توافق اولیه کمیته تصویب شده است، پیشنهاد شد. اما برخی از حضار دلایل فراوانی را برای برآورد حداقل ۷۰ هزار تومان ارائه کردند.
در رای‎گیری برای هزینه‎ی جشن، ۹ نفر با مبلغ ۵۰ هزار تومان و ۱۱ نفر با مبلغ ۷۰ هزار تومان موافقت کردند. و نهایتا مبلغ ۷۰ هزار تومان (از اهواز تا اهواز) به تصویب رسید.

البته تمامی حضار تلاش و همکاری فراوان خویش را برای گرفتن اسپانسر جهت تکمیل سایر هزینه‎های جشن اعلام نمودند.

– تصویب شد تا مرام‎نامه جشن به تعداد افراد شرکت کننده تکثیر و توسط تمامی راهنمایان گردشگری مطالعه و سپس امضا شود، تا پای‎بندی بدان تاکید بیشتری بیابد.
– از اعضای محترم انجمن راهنمایان گردشگری شرکت کننده از استان خوزستان، درخواست شد تا دبیر جشن راهنمایان ۹۰ را هر چه سریعتر برگزیده و اعلام نمایند.
– در این لحظه با حضور آقای اسدی مدیر مسوول “هفته‎نامه تعطیلات‎نو” در جلسه، از همکاری‎های همه‎جانبه “هفته‎نامه تعطیلات‎نو” با راهنمایان گردشگری ایران تقدیر و تشکر شد.
– آقای اسدی نیز به اختصاص صفحاتی از “هفته‎نامه تعطیلات‎نو”، برای بازتاب جشن راهنمایان ۹۰ اشاره کردند، و تداوم این همکاری‎ها را در آینده نوید دادند.
– با حضور ایشان موضوع مورد بررسی بعدی: چاپ «ویژنامه جشن ۹۰» مطرح گردید.
– ویژه‎نامه‎ای که در ۲۴ صفحه تدوین، طراحی و در ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ نسخه منتشر خواهد شد. آقای اسدی برآورد قیمت برای چاپ آن را حدود ۲ میلیون تومان می‎دانند. البته این هزینه با توجه به کیفیت چاپ، متغییر خواهد بود.

– تعیین سهمیه:
در سال ۹۰، برای حدود ۴۵۰ نفر از عزیزان راهنمای گردشگری (دارای کارت راهنما یا لوح پایان دوره) امکان شرکت در جشن راهنمایان گردشگری وجود دارد.
تعداد ۵۰ نفر نیز اختصاص به میهمانان، تقدیر شوندگان، خبرنگاران و گزارشگران جشن خواهد داشت.
تعیین سهمیه شرکت‎کنندگان در جشن:

استان تهران: ۱۰۰ نفر
” خوزستان: ۵۰ ”
” اصفهان: ۳۰ ”
” کرمان: ۳۰ ”
” همدان: ۲۵ ”
” خراسان: ۲۵ ”
” گیلان: ۲۰ ”
” زنجان: ۱۵ ”
” آذربایجان شرقی: ۲۰ ”
” آذربایجان غربی: ۱۵ ”
” مازندران: ۲۰ ”
” البرز: ۲۰ ”
” اردبیل: ۳۰ ”
” یزد: ۴۰ ”
” گلستان: ۱۰ ”
سایر : ۳۰ ”
…………………………………………………
جمع: ۴۸۰ نفر

احتمالا بعضی از اعداد و ارقام فوق تغییر خواهند کرد.

– در ادامه:
– در این جلسه اهدافی که مورد نظر ویژه‎نامه جشن راهنمایان است، توسط آقای “آرش نور‎آقایی” و خانم “مانا رستارنما” تشریح شد، و از نمایندگان راهنمایان تمامی استان‎ها در خواست گردید تا مطالب مورد نظر را هر چه سریعتر به کمیته برگزاری جشن ارسال نمایند.
– پیشنهاداتی در خصوص تعمیر و یا بازسازی تندیس جشن ارایه شد. هزینه بازسازی مجدد تندیس جشن حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است. در صورت بازساری مجدد‎، امکان تغییرات مناسب در رنگهای تندیس، جهت همسویی بیش‎تر با جشن راهنمایان گردشگری وجود خواهد داشت.
– جهت تهیه قطار برای راهنمایان، از نمایندگان درخواست شده است تا با خانم “مهسا مطهر” هماهنگی‎های لازم را انجام دهند.
– شرایط برای حضور اسپانسرها، توسط کمیته برگزای تشریح شد.

اسامی اعضای حاضر در جلسه‎ی کمیته برگزاری پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور به شرح زیر است که مفاد تصویب شده در جلسه را قبول و امضا کردند.

خانمها: مهسا مطهر (تهران)، سوسن جهرمی (خوزستان)، نعیمه حنفی (اردبیل)، نفیسه آذر سینا (آذربایجحان غربی)، مانا رستارنما (تهران)، وحیده شاپوری (البرز)

آقایان: کیومرث غفاری (تهران)، آرش نورآقایی (تهران)، حمید درودیان (تهران)، فرشاد طهمورثی (تهران)، مجتبی گهستونی (خوزستان)، حسین ستوده (مازندران)، مهران معظمی (کرمان)، سید علی نبوی (خراسان)، محمد کاظم حلاجی ثانی (مازندران)، بابک مغازه‎ای (همدان)، مهدی مصدری (زنجان)، بهروز بیضاوی (اصفهان)، محمد محمدیان (گیلان)، عباس میرجنی (گیلان)، محمدناصر پیروزی (یزد)، امیر گوهر شناس مقدم (البرز)

تنظیم: مانا رستارنما

دیدگاه‌ها

  1. حبیب حلاجیان

    به سلامتی و به امید اینکه همه دوستان شما حداکثر تلاش خودشون رو برای برگزاری بهتر جشن انجام بدهند وتمام بار مراسم روی دوش یک نفر نباشه
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  2. hossein

    سلام
    خداقوت سپاس از همت عالی همه
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله. دم همه گرم.

  3. حامی

    سلام

    باید برم ببینم این هم استانی های خواب آلود و بی تفاوت با این همه جاذبه گردشگری

    چرا هیچ جایی توی این فعالیتها و همایش ها ندارند . با آرزوی موفقیت و شادی برای شماها
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. آره، حتما دنبالشون باش.

  4. مرتضی ستارنژاد

    ممنون از تلاشهای بیدریغ تو و کم دریغ استانهای دیگه.
    هزینه این جشن ۳ برابر جشن قبلیست!! میدونم هزینه های دیگه بالاست و تلاشهای زیادی میکنی و از جیب زیاد گذاشتی!
    اما به بقیه استانها هم بگو بجای تنبلی دنبال اسپانسر بگردند و دنبال کاهش هزینه ها باشند و بجای حضور در جلسه پیگیر این چیزا باشن.
    ولی بازم دمت گرم و روحت شاد
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بچه ها دارن تلاش می کنن. سپاس از تو.

  5. حامی

    سلام آرش جان

    امروز اول صبحی نظر خصوصی رو توی وبلاگم دیدم که باعث شد کلی بخندم

    پیام این بود :

    پیرو درج نظر شما در سایت آقای نورآقایی:
    به نظر من شماها خواب آلود هستید و سرتون رو توی برف کردید که میگذارید منابع گردشگری به تاراج و صنعت گردشگری خوزستان رو به افول بره!!!
    شما هر کی هستی باش اما گذاشتن پیامهای تحریک آمیز در سایت آقای نورآقایی به نفع هیچکس نیست.
    این تنها یک اخطار وبلاگی بود.
    والسلام

    متاسفانه این دوست عزیز هیچ آدرس و نشونه ای از خودش بجا نگذاشته , به همین دلیل

    مجبور شدم این قضیه رو اینجا مطرح کنم , فکر می کنم سایت و کامنت ها رو می خونه البته

    نه با دقت . باید به شما اخطار کننده عزیز عرض کنم که بنده نه راهنمای گردشگری هستم و نه

    خوزستانی , من اهل اراک و استان مرکزی هستم که با خوندن این پست متعجب شدم

    که چرا شهر و استان من با وجود پتانسیل های فراوان , در زمینه ی گردشگری اینقدر غیرفعال

    و بی تفاوت هست , در نهایت نه کار و نه رشته ی من هیچ ربطی به گردشگری نداره , اما

    به این رشته علاقمندم و قصد تحریک هیچ کس رو هم نداشتم . شما هم یاد بگیر که ندانسته

    و زود قضاوت نکنی . بازم از آرش عذر می خوام که مجبور شدم اینجا جواب ایشون رو بدم .
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. این روزها همش، هرجا میرم فقط سوء تفاهم و سوءبرداشت است. خسته شدم.

  6. لیلا

    سلام و خدا قوت به همه دوستانی که زحمت میکشند
    امیدوارم با برگزاری بهتر جشن شاهد موفقیت امسال شما باشیم.
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  7. یه رامسری

    salam aghae noraghae.man yeki az bachehae ramsar hastam.to web jasahn ham nazar dadam.nemidinam en aghae halajisani chikare bachehae mazandaran va ramsar hast? tartib asar bedin
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. جواب شما را در وبلاگ جشن دادم. مشکل شما با آقای حلاج ثانی چیه؟ ایشون سال قبل داوطلب شدن و برای برگزاری زحمت کشیدن، حالا مشکل شما با این قضییه چیه؟ شخص دیگری رو سراغ دارید؟ درضمن بهتره خودتون رو معرفی کنید و بعد به تخریب دیگران بپردازید. موبایل بنده و ایمیل بنده منتظر اظهار نظر حضرتعالی است.

  8. اهورا ستوده

    با درود.در مورد شخصی که در مورد آقای حلاجی ثانی اضهار نظر کردند والبته آرش عزیز هم جوابشونو داده وبنده هم در جواب ایشون در وبلاگ جشن کامنتی گذاشتم.باید به عرض آرش والبته تمامی دوستان برسونم که همین افراد که تنها سعی در تخریب دیگران از روی بخل وحسد را دارند در راه ثبت انجمن صنفی و همینطور انجمن هیرکانی نیز به همین ترتیب انقدر کارشکنی کردند که جمع دوستانه ای که با مراسم سال گذشته شکل گرفته بود از هم گسیخت و حالا برای تنها یک اسم شعور و فرهنگ مردم یک منطقه را زیر سوال میبرند.اگر شما یا هر دوست دیگری که دیگران را شایسته نمیدانید خودتان برای به اثبات رساندن خود چقدر تلاش کردید وچرا از شما دعوت به عمل نیامد.جای تاسف داره افرادی که حتی جرات معرفی خود را ندارند ولی سعی در تخریب کسانی دارند که در آینده آبرو و افتخار منطقه خواهند بود.
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  9. حامی

    سلام

    حق داری عزیز, گاهی از بین بردن این سوتفاهم ها بیشتر از اصل کار وقت و انرژی می گیره
    و انگیزه ها رو از بین می بره . ولی ما مسئول تفکر و برداشت های درست و غلط دیگران نیستیم .
    همیشه کارهای جدید با این برخوردها روبرو هست , مطمئنا تو کاری که فکر می کنی درست رو
    انجام میدی بی هیچ نگاه و توجهی به تشویق ها و تخریب ها . همونطور که تا حالا بودی . موفق باشی
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  10. حامد رحمانی

    سلام آرش جان نمیدونم چرا اسمی از قزوین نیومده ! دلیلش عدم تحرک که نیست که ؟ نه ؟ به هر حال به قول شاعر
    به بادیه رفتن به ز نشستن باطل
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. امیدوارم قزوینی ها هم در جشن شرکت کنن.

  11. پسر ایران

    حکیم روستای ماماتین هم در برنامه جشن هست؟
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فکر نمی کنم.

  12. مسعود

    سلام … با اینکه امسال در جشن نیستم ولی خیلی خوشحالم که شعاری که پیشنهاد دادم به عنوان شعار جشن انتخاب شد … امیدوارم کارها خیلی سریع و خوب پیش بروند …

    شاد باشید
    به امید دیدار
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. همیشه موفق باشی. دوستت داریم مَرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *