برخی از اثرات کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۱۳۹۵

تنها یک سال پس از تشکیل “کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” (IFTGA) و شش ماه پس از عضویت آن در “فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری” (WFTGA)، رییس این فدراسیون به ایران سفر کرد تا از نزدیک شاهد برگزاری هفتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در استان کرمان باشد.

و تنها دو سال بعد از تشکیل کانون، ۹ تن از اعضای آن در شانزدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در کشور “چک” شرکت کردند و میزبانی هفدهمین کنوانسیون را برای ایران به ارمغان آوردند.

همچنین قبل از حضور تیم ۹ نفره ایران در پراگ و بعد از آن، چندین مرتبه کلاس‌های آموزشی بین‌المللی برای راهنمایان گردشگری عضو کانون زیر نظر فدراسیون برگزار شد.

از طرفی برگزاری ۹ دوره گردهمایی سالانه راهنمایان گردشگری -هر سال در یکی از استان‌های کشور- نه تنها باعث آشنایی، همدلی و اتحاد راهنمایان گردشگری عضو کانون شد بلکه به آن‌ها آموخت که برای برگزاری یک مراسم باید چگونه سازماندهی انجام دهند و به چه جزییاتی دقت کنند.

همه این‌ها باعث شد که کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری به مدت ۱۳ روز در استان‌‌های البرز، قزوین، زنجان، همدان، تهران، فارس، یزد و اصفهان در بهمن ماه ۱۳۹۵ طوری برگزار شود که به اذعان مهمانان، بهترین مراسمی باشد که تاکنون زیر نظر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به انجام رسیده است.

حدود ۳۲۰ راهنمای گردشگری از ۴۵ ملیت دنیا از تاریخ ۶ تا ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در ایران حضور یافتند.

نتیجه این حضور چه بوده است؟

در دو سال گذشته بسیاری از اخبار فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) به ایران پرداخت. در سایت فدراسیون و در حد فاصل ژانویه ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نام ایران، لوگو و اخبار کنوانسیون هر روز به نمایش درآمد که این موضوع از لحاظ تبلیغاتی بسیار قابل توجه است. لازم به ذکر است که اعضای این فدراسیون ۱۸۰۰۰۰ نفر از ۷۰ کشور دنیا هستند.

همزمان با تبلیغ برای کنوانسیون و طی همکاری کانون و سایت “گاید ادوایزر” https://www.guideadvisor.com در پروفایل بیش از ۶۰۰۰۰ راهنمای گردشگری خارجی، لوگو و آدرس سایت کنوانسیون به نمایش در آمد که این موضوع نیز از لحاظ تبلیغاتی بسیار مناسب بوده است.

برگزاری کنوانسیون باعث شد که راهنمایان گردشگری مهمان با ظرفیت‎های فرهنگی و طبیعی گردشگری شهرهای بازدید شده، زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری، سبک زندگی ایرانیان، موسیقی، اقوام ایرانی، هنر و صنایع دستی، خوراک و نوشابه و توانایی راهنمایان گردشگری ایرانی در برگزاری تور و مراسم کنوانسیون آشنا شوند.

به گفته بسیاری از راهنمایان گردشگری مهمان در این کنوانسیون، تصویر قبل و بعد از سفر آن‌ها به نفع تصویر مثبت از ایران تغییر یافت.

حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور (رییس جمهور) و عالی‌ترین مقام سازمان جهانی جهانگردی (دبیر کل) در افتتاحیه مراسم کنوانسیون جهاین راهنمایان گردشگری باعث شد که هم نگاه ایرانیان و هم خارجیان بیشتر به گردشگری ایران معطوف شود و به سمت مثبت پیشرفت بیشتری داشته باشد.

همکاری و همدلی مثبت یک نهاد صنفی (راهنمایان گردشگری) با بخش خصوصی و دولتی در پروژه برگزاری کنوانسیون مهم و قابل توجه است. چنان که می‌توان از این تجربه برای آینده بسیار بهره برد.

با توجه به این‌که راهنمایان گردشگری ایران جزو جوانترین راهنمایان گردشگری دنیا محسوب می‌شوند، و برگزاری کنوانسیون اولین فعالیت بین‌المللی اعضای کانون محسوب می‌شد، اهمیت کار گروهی در این پروژه بیش از پیش مشخص بود و به راهنمایان ایرانی و خارجی اثبات کرد که بر خلاف گزاره‌های نادرست، ایرانی‌‌ها می‌توانند در اجرای فعالیت‌های گروهی بسیار خوب عمل کنند.

شعار این کنوانسیون این بود:

“ایران؛ مردمانی مهربان با آغوشی باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز”

برگزاری کنوانسیون باعث شد که تمام کلمات این شعار به مثابه یک حقیقت برای مهمانان مشخص شود. در یک کلام، همه مهمانان تحت تاثیر مهمان دوستی و مهربانی ایرانیان قرار گرفتند.

این کنوانسیون با دریافت هزینه از مهمانان همراه بوده است، بنابراین حضور آنان در کشور، از لحاظ مالی باری بر دوش نبوده است. هرچند که ایران باید برای معرفی ظرفیت‌‌های گردشگری و فرهنگی‌اش بسیار هزینه کند.

درج شعار سازمان ملل (گردشگری پایدار ابزار توسعه) بر روی بدنه هواپیمایی که مهمانان را از تهران به شیراز جابه‌جا کرده است، نمونه دیگری از تفکر راهنمایان گردشگری ایرانی برای توسعه پایدار در عرصه گردشگری بوده است.

راهنمایان گردشگری ایران توانستند همزمان با برگزاری کنوانسیون سه کتاب به زبان فارسی و یک مجله به زبان انگلیسی تولید کنند. همچنین انواع صنایع دستی به مهمانان هدیه شد که همگی برای خاطره سازی سفر در ایران و نقش بستن بر ذهن مهمانان مفید خواهد بود.

با توجه به تولید بسیار اخبار در رسانه‌های مکتوب و تصویری، و همچنین وجود بیلبوردهای شهری و برون شهری، شغل “راهنمای گردشگری” بیش از پیش برای مردم ایران شناخته شد و در همین راستا راهنمایان گردشگری به شغل خود بیش از پیش افتخار کردند.

بیشینه فعالیت‌های مربوط به کنوانسیون از جمله تشکیل اتاق‌های فکر، برنامه ریزی‌ها، اجرای فعالیت‌ها، توسط خود راهنمایان انجام شد که باعث بروز استعدادها خواهد شد.

مهمانان کنوانسیون در فصل کم مسافر به ایران آمدند و این موضوع خود باعث رونق اقتصادی در هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز فروش صنایع دستی بود.

به بهانه کنوانسیون چندین چشمه سرویس بهداشتی در برخی از شهرها و استان‌ها احداث شد و همچنین یادمانی به نام “راهنمایان گردشگری” در شیراز شکل گرفت.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. کیخسرو لریان

    با درود . افتخار ایران زمینی . بدرود
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربانت. محبت داری.

  2. حسین امینی

    درود و سپاس فراوان بر شما و تمامی کسانی که در انجام چنین رخدادی کوشیدند .مردم و گردشگری ایران برای همیشه وامدار شما وقدردان زحمات عزیزانی که در جهت اعتلاء و بزرگی نام ایران خالصانه می کوشند خواهد بود. پیروز و سربلند باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از لطف و توجه شما.

  3. حسن

    سلام و دست مریزاد به آفرینندگان آن
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما.

  4. شکورا آذرخشی

    درود

    زبان از بیان این همه شکوه و افتخار قاصر است…

    زنده باد آرش نورآقایی!!

    جاودان باد ایران و ایرانی!!!
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاسگزارم.

  5. مهدیس

    سلام. دست مریزاد به همه بزرگوارانی که در این اتفاق ناب نقش داشتند. کاری کردید کارستان. همگی خسته نباشید و سپاس بسیار.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. محبت داری مهدیس گرامی.

  6. سحر موسوی - وبلاگ سفری دیگر

    سلام
    هفته آخر بهمن ۹۵ به میمند سفری داشتم. کنار مجموعه کاروانسرا و چاپارخانه, دستشویی های تازه احداث شده بودند. تمیز و قابل استفاده. از چند نفر سوال کردم و خیلی راضی و خوشحال بودند و بخصوص تیم همراه ما.

    خداقوت.
    مستدام باشید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. عالیه.

  7. Masi

    به قول یکی از مهمانان( که در صفحه اینستاگرامتون دیدم):
    And up to today we’re still talking about Iran.

    بنظرم به هدفی که می خواستین برسین نزدیک شدین، واقعا دستمریزاد داره، کار بزرگی برای این مرز و بوم کردین.
    من خیلی ازتون ممنونم که جسور و پیگیر و با شهامتین و هر جا بن بست ِ دقیقا راه رو از همونجا پیدا می کنین!
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس که محبت دارید به من و دوستانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *