باغ حقوق بشر

چند ماه پیش به سعادت شهر رفتم و مهمان کلبه “آقامیر” متعلق به آقای “میری” بودم و کلی با ایشان و همسرش برای رونق گردشگری و حفظ محیط زیست این شهر گپ و گفت کردیم.

یکی از پیشنهاداتی که مطرح کردم این بود:

ایجاد باغ “حقوق بشر” در نزدیکی مزار کوروش

طرح به همین سادگی است:

یک باغ بزرگ به سبک باغ ایرانی در “پاسارگاد” یا “سعادت شهر” ایجاد کنیم با عنوان “باغ حقوق بشر”. می توان با ایجاد یک وب سایت و یک موسسه، از گردشگران و علاقمندان پول دریافت کرد و به اسمشان یک گل، یک درختچه و یا یک درخت در این باغ کاشت.

بیشتر بدانید:

۱- این باغ در منطقه ای ایجاد می شود که به عبارتی نخستین باغ ایرانی حدود ۲۵ قرن پیش توسط کوروش در آن ناحیه ایجاد شده.

۲- نام “حقوق بشر” برای این انتخاب شده که معتقدیم کوروش اولین اعلامیه حقوق بشر را صادر کرده. درضمن ایجاد باغ و حفظ محیط زیست، موضوعی است که با حقوق بشر بی ارتباط نیست.

۳- با این ایده، هم سبک باغ ایرانی در یک سطح بین المللی و بر یک بستر بسیار مناسب دوباره مطرح می شود و هم اینکه ایرانیان امروز به عنوان کسانی که برای حقوق بشر احترام قائل هستند، اعتبار دیگری در میان جهانیان خواهند یافت.

۴- با روش ایجاد وبسایت، حتی کسانی که تاکنون به پاسارگاد یا حتی ایران نیامده اند، می توانند به صورت اینترنتی پول پرداخت کنند تا به اسم آنها درختی در باغ کاشته شود. این درختان شناسنامه خواهند داشت. حتی با ایجاد این باغ، افراد بسیاری تمایل پیدا خواهند کرد که به پاسارگاد سفر کنند یا برای دیدن درختی که به اسم آنهاست برای مرتبه دوم یا بیشتر، به آن جا سفر کنند.

۵- برای طراحی باغ باید از همان حکمت کهن ایرانی ولی با رویکرد نوین و با توجه به کاشت درختان بومی و آبیاری مدرن بهره مند شد.

۶- پولی که برای کاشت درخت از علاقمندان و گردشگران دریافت می شود، برای آبیاری، نگهداری و پرورش باغ به کار بسته خواهد شد.

۷- قابل ذکر است که در میان مردمانی که در پاسارگاد و سعادت شهر زندگی می کنند، این رسم آشنایی است که وقتی کودکی به دنیا می آید، به نیت و به اسم او درختی کاشته شود.

۸- با توجه به صحبت های اخیر “رهبر” در رابطه با محیط زیست، اگر بشود خبر این طرح را همزمان با نوروز به گوش مردم رساند، حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

امروز با فرماندار محترم سعادت شهر صحبت کردم و طرح را با ایشان در میان گذاشتم. مهندس “مرتضی وصالی” که خود فرد صاحب ذوقی است ضمن پذیرش این طرح، پیشنهادات بیشتری را برای پیشرفت این ایده و ایده های دیگر مطرح کرد.

ضمن تشکر از آقای “میری” و فرماندار محترم، امیدوارم این طرح عملی شود. شما هم اگر به این طرح اعتقاد دارید کمک کنید.

پی نوشت:

۹- امروز به ذهنم رسید که اگر بخشی از این باغ بزرگ که در چندین فاز ایجاد خواهد شد باغ میوه باشد، بعد از مدتی کسانی که به این باغ می روند، می توانند میوه حقوق بشر بچینند.

۱۰ – در کنار این باغ می توان مثلا یک رستوران ارگانیک ایجاد کرد که خوراکی ها و نوشیدنی هایش از میوه ها و گیاهان دارویی باشد که در این باغ کاشته می شوند. این پیشنهاد نه تنها می تواند می تواند باغ حقوق بشر را اقتصادی کند بلکه امنیت غذایی گردشگران را تضمین کند. یادمان باشد که امنیت غذایی و برخورداری از خوراک خوب، جزو حقوق بشر است.

دیدگاه‌ها

  1. عزیزمحمدی

    درود بر دوست عزیز، اقا فکر نمی کنم طرح و ایده ای بکرتری از این موضوع بشه پیدا کرد . در کنار ان تازه می شود مجتمع تفریحی و پارک بازی و …. ایجاد کرد و حتی باغ وحشی از حیوانات زیبا و نادر را دان جا داد … از الان همه رقمه و هر طور که شما امر بفرمایید در خدمت هستم . ادرس ایمیل را که دارید ، منتظر هستم . چقدر فکر خوب و بجایی برای کل مملکت عزیزمان ، اقا دست مریزاد
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. زنده باد شما. امیدوارم بشه برای این طرح یک کاری کرد.

  2. مهناز صلاحی

    سلام ,

    ایده ی فوق العاده ای است .

    من در ایران و خارج از کشور به زودی جدی و پی گیر تبلیغ خواهم نمود که یک وظیفه ملی میهنی می دانم.

    سپاس و سرافراز باد ایران عزیز
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما. موفق باشید.

  3. مریم

    میدونی آرش ممکنه این جمله من کلیشه ای به نظر بیاد؛ اما واقعیته و باید گفت؛به بودنت افتخار میکنیم. این فکرت بینظیره. تو فوق العاده ای
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شاید “سپاس” گفتن من هم کلیشه ای باشه، اما باز هم میگم سپاس. به امید پیروزی و روزهای بهتر.

  4. فرشته

    وقتی ایده های عالی سرازیر میشه توی این بلاگ میدونم که حالت خوبه! در عین حال یکمرتبه به فکرم رسید که باید با یه نفر که خیلی اهل عمله و میتونه دیگران رو مدیریت کنه یک تیم بشین. منظورم این نیست که تو اهل عمل نیستی، بلکه فکر میکنم زیادی از خودت کار میکشی و همین باعث میشه گاهی احساس خرد شدن بکنی. وای اگر تو با یه نفر مثلا یه آلمانی همکار می شدین!
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ۱- سپاس از توجه و محبتت. ۲- حق با توست باید برای انجام کارها تیم خوبی وجود داشته باشه. ۳- گاهی هم وقتی بدجوری بدهکارم (مثل همین الان) و وقتی حالم به خاطر یک سری مسائل خیلی خوب نیست (مثل همین الان)، به کتاب یا فکر جدید پناه می برم.
    به امید دیدار.

  5. پرویز شجاعی پارسا

    آرش جان واقعا” آفرین به تو. ایده هات یکی از یکی بهتر و جالبتره. خدا تو رو برای ما نگه داره. امیدوارم که هر جا هستی سلامت باشی. من همیشه در خدمت هستم عزیزم
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فقط خودت و خودم میدونی که تو چی هستی. ارادت داریم بدجور.

  6. نغمه

    سلام
    ایده شماره ۴ و ۷ عالیه.
    میشه لیست درختانی که در اقلیم آب وهوایی اون منطقه به عمل میان رو به افرادیکه مایلند درخت داشته باشند داد تا از بینشون انخاب کنند که چه درختی بنامشون کاشته بشه.
    چطور میتونیم کمک کنیم
    ؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله، میشه به موضوعی که اشاره کردید، پرداخت. اول باید این طرح قبول بشه، بعدش مطمئنم همه ایران برای ایجاد این باغ بسیج می شن.

  7. نیلوفر فریدنی

    سلام
    ایده بسیار جالبیست
    همه ما در مقابل حفظ محیط زیست و فرهنگ ایران عزیز مسیولیم
    به نوبه خودم برای پیشبرد این ایده بکر اعلام آمادگی می کنم
    برقرار باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باد شما.

  8. مهشيد

    درود بر تو ،دقت کردى هر وقت به خودت مرخصى میدى ،ایده هاى جالبترى به ذهنت میرسه؟ آرش….کماندار گردشگرى ایران
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشی مهشید عزیز.

  9. فرشته

    سلام. دست مریزاد آرش…
    اومده بودم برای پست قبلیت نظر بذارم این یکی غافلگیرم کرد. خلاصه طرح “ایران به مثابه خانه” رو خوندم گفتم وای چقدر جای برندسازی داره… فوق العاده بود.
    این یکی هم همین طور. مطمئنم که میدونی اعتقاد داریم و هر طور بتونیم کمک میکنیم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. میدونم که چقدر دوستان خوبی دارم. سپاس از محبتت. به امید همکاری.

  10. saeid ayoubi

    رفیق ، باز گل کاشتی
    ایول داری مرد
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فدای تو.

  11. مينا

    سلام آقای نورآقایی
    من مطالب شما رو معمولا می خونم. و خوشم می یاد از شون. یک راهنمایی می خواستم ازتون. البته اگر مقدوره. من دختری هستم که تنها می رم سفر. الان می خوام عید نوروز هم به سفر برم. شما چه راهکاری دارین که هزینه سفر عیدم کمتر بشه؟ الان هتل ها یه مرتبه خیلی گرون کردن.
    با سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. برید به روستاهای دور از شهر، برید خونه مردم، یا چادر بزنید. موفق باشید.

  12. محمد

    بسیار عالیست ارش ….همگی جهت عملیاتی شدن طرح کار کنیم…
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما که پشت کار هستی.

  13. مریم ناوی

    سلام استاد
    ایده انجام کار به صورت تیمی مسلما انکار ناپذیر است برا چنین کار سترگی ! اما کاش کارگروه های شهرستانی نیز به نوعی درگیر کار بشوند تا توزیع درگیری افراد بالسویه صورت پذیرفته و بار اینهمه مسوولیت بر شانه های _هرچند ستبر و پر طاقت شما _ به تنهایی قرار نگیرد. و اما یک سوال بسیار تخصصی استاد می شه لطفا بفرماید رژیم غذایی روزانه شما حاوی چه ریز مغذی های است که اینگونه بافت های مغزی خویش را پر از فسفر می نمایید که دایما تراوشات ناب و بکر دارد؟!
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. از دست تو.

  14. نازلی

    میوه ی حقوق بشر!
    هم واژش جالبه،هم حسش و صد البته خوردنش 🙂
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. دقیقا.

  15. مينا مهدي نيا

    سلام پیرو مذاکره تلفنی دیروز گزارش باغ حقوق بشر فردا چاپ خواهد شد. اگر ایده جدید یا عکس خاصی مد نظرتون هست با هم هماهنگ کنیم؟
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد شما و سپاس فراوان. روزنامه رو برام نگه دارید لطفا. خبرهای جدیدی هم هست که به نظرم در خبر بعدی میشه کار کرد.

  16. مریم سلیمانپور

    با درود خدمت آرش گرانقدر
    چند مدت پیش که داشتم با آقامیر راجع به پیشنهاد شما و ایجاد باغ حقوق بشر یا پردیس حقوق بشر صحبت می کردم یه چیزی به ذهنم رسید .جناب نور آقایی یکی از رسوم کهن منطقه کمین و پاسارگاد بحث کاشت درخت همزمان با تولد نوزاد و رشد درخت همزمان با رشد کودک انجام می گیرد . چنانچه که مستحضرید آقامیر نیز گردوی هم سن خودش داره و آریا مرد هم یه گردو بنامش است . یه رسم قشنگ دیگه که من به عنوان عروس این خانواده از نزدیک دیدم و برا خودم نیز جالبه(به عنوان یه شیرازی ) در این منطقه قطعه باغ یا زمینی رو به عنوان پشت مهریه عروس خانواده انداخته می شود . که من نیز ۳۰۰۰ متر مربع باغ یا ۳ قفیز باغ پشت مهریه دارم که این رو وقف ایجاد پردیس حقوق بشر می کنم و به شما پیشنهاد می دم که می تونید روی این مقدار زمین حساب کنید در ضمن ملک مورد نظر بصورت موروثی در این خاندان دست به دست گردیده و ۴۰۰ سال پیشینه باغداری این باغ می باشد و گرشک (کارگاه شیره پزی ) ان را چند سال پیش مرمت کردیم و سالانه جشن انگور و مراسم شیره پزی برگزار می گرددو مستندی نیز تحت همین عنوان با هزینه شخصی درست کردیم که از شبکه فارس پخش شده است.به کمک کلبه آقامیر ایده ایجاد پردیس حقوق بشر رو جلو ببرید . از دیروز که مبحث رونمایی از باغ مطرح شده آقامیر جلو کلبه رو بصورت طرحی از باغ ایرانی درست کرده و می خواهد کلبه آقامیر را کلبه حقوق بشر نام گذاری کنه که خودش می تواند پایلوت نمونه باشه. به امید دیداری دوباره در پردیس حقوق بشر
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. مریم عزیز، زنده باد شما. واقعا زنده باد. خاضعانه به پیشگاه شما تعظیم می کنم و امیدوارم این حرکت به زودی همه گیر بشه. این حرکت جا داره که اطلاع رسانی بشه. باز هم زنده باد خانواده بزرگ منش شما.

  17. خاطره

    اگر زودتر این طرح رو فهمیده بودم با پیشنهاد به منابع طبیعی استان فارس میتونستیم یکی از روزهای هفته درختکاری رو به کاشت درخت در این باغ هنوز توسعه نیافته بپردازیم.سال دیگه ایشالا
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. برای ایجاد این باغ باید سریع (البته منظورم از سریع بودن، عجله کردن نیست) اقدام کرد. این اتفاق میتونه منشا اثر خیلی از اتفاقات خوب باشه، فقط همت میخواد و پیگیری.

  18. آقامیر

    با درود خدمت مرد خستگی ناپذیر ایران زمین
    آرش جان پیرو صحبت های که شد . طی دو ماه اخیر نشست های مختلفی نزدیک به ۱۰۰ نفر ساعت با مهندس وصالی فرماندار پاسارگاد داشتیم که با حضور ایشان و اشراف کامل به منطقه نقاط مختلف مورد بررسی قرار گرفت . که جهت اطلاع جناب عالی و دوستان خدمتتان شرح داده می شود.
    ۱-منطقه روبروی پلیس راه سعادتشهر ورودی تنگ کمین محل آسیاب قدیمی با چند رشته قنات که قدمت تاریخی دارند.زمین مذکور متعلق به منابع طبیعی و در حریم ۲۵ ساله منابع آب می باشد. هر گونه واگذاری و ساخت و ساز و توسعه کشاورزی و باغداری و استفاده از کود شیمیایی ممنوع می باشد.(نزدیکی به حریم آب شرب منطقه کمین و شهر سعادتشهر) . بهترین پتانسیل برای ایجاد باغ حقوق بشر . با توجه به ساختار تپه ای آن و وجود غار های طبیعی و دست کن جهت تاسیس موزه مردم شناسی ما قبل تاریخ و همچنین ایجاد اقامتگاه و (موزه قنات ، باغ موزه،کبوتر خانه ، پل و بازارچه قدیمی و کمپ عشایری :تلفن فرمانداری پاسارگاد :۰۷۱۴۳۵۶۳۲۵۰ موبایل فرماندار :۰۹۱۷۳۲۸۴۱۵۲
    راه حل: در هر صورت به دلیل حفاظت و پایش لایه آهکی آبدار منطقه مزبور ،هرگونه واگذاری و ساخت ممنوع می باشد با توجه به خشکسالی های اخیر احتمال تغییر محل چاه آب شرب اداره آبفا که زیر دست منطقه مذکور می باشد وجود دارد . با تغییر محل چاه به بالادست طرح امکان اجرا پیدا می کند. ۲۰ هکتار از اراضی منطقه مذکور قابلیت اجرای چنین طرحی را دارد. یک سال جهت مطالعات زیر ساختی و دو سال برای اجرای طرح کافیست.
    ۲-باغ قوام :تنها باغ به سبک چهار باغ ایرانی موجود در منطقه با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال که در یکصد سال گذشته به باغ تفریحی و سنتی تبدیل گردیده است . درختان چنار ، گردو ، افرا ، انار و تاکستانهای آن در سالهای دور بی بدیل بوده است .دارای یک رشته قنات بنام دز و چاه آب و نزدیک به شاهزاده حسین ( گوگل ارث : فارس سعادتشهر. شاهزاده حسین ) ۱۳ هکتار از ۲۵۰ هکتار باغ موجود در منطقه کمین سالها پیش از مالک خریداری و به شهرداری تعلق دارد . باغ مذکور در سیل ۶۵ تخریب و دیگر مرمت و احیاء نشده است در حال حاضر شهرداری سعادتشهربخش عمده ای از آن را تبدیل به زمین کشاورزی نموده و هر ساله به اشخاص عادی اجاره می دهد.عمارت قدیمی و درختان چنار آن زبان زد عام و خاص است رمان باغ مارشال به قلم حسن کریم پور قسمت نخست آن ویژگی های قدیمی باغ را به تصویر کشیده است.لذا اختلاف نظر شهرداری و شورای شهر با فرمانداری و اینجانب تا الان نتوانسته ایم مصوبات لازم را جهت تبدیل کردن به باغ حقوق بشر دریافت نمائیم . طی نشست دیروز فرماندار محترم مهندس وصالی با شهردار موافقت ضمنی شهردار کسب گردیده است شهرداری و شورای شهر قصد تبدیل آن به پارک عمومی را دارند. و بدلیل نداشتن اعتبار از انجام آن منصرف شده اند . و در سال گذشته دیوارهای باغ تخریب و جلو عمارت به پارک تبدیل شده است.و اخیرا توسط نماینده محترم مجلس مبلغ مناسبی جهت احیاء و ساماندهی باغ قوام اختصاص یافته است.
    راه حل: مذاکرات و چانه زنی از بالا و رسانه ای کردن آن سازگار می باشد. باغ قوام در یک طرح استیجاری به شرط احیاء قابل انجام است . سالها پیش طرحی با جزئیات کامل خدمتشان ارائه گردیده است. ایجاد فشار بر شهرداری و شورای شهر الزامیست تلفن شهرداری :۴۳۵۶۲۲۲۲-۰۷۱ موبایل گودرزی معاون شهرداری :۰۹۱۷۶۲۲۴۵۴۷—رعیتی فرد ، شورای شهر سعادتشهر:۰۹۱۷۳۰۹۵۰۰۹ مطالعات زیر ساختی موجود و بعد از نوروز قابلیت اجرا در اردیبهشت ماه را دارد.
    ۳-باغ های سنتی موجود منطقه واقع در خیابان شاهزاده حسین و روبروی آن: باغات مذکور نزدیک به ۱۰۰ هکتار می باشد که توسط دو رشته قنات آبیاری می گردد . تعدادی از باغات که مجاور خیابان می باشد در دستور کار شهرداری بوده و در حال تخریب شدن است . منحصر بفرد بودن کوچه باغ های آن پتانسیل کوچه باغ گردی را دارد . از نظر مالکیت متعلق به جامعه محلی بوده و یکپارچه مدیریت نمی شود . تعدادی از این باغها بایر گردیده که قابلیت احیا ء دارد بویژه نزدیک خیابان شاهزاده حسین ( خیابان قدیم) . بیش از دو هکتار از این باغها متعلق به خانواده میری می باشد و بصورت یکجا توسط عمو زاده ها مدیریت می گردد. که قابلیت خریداری دارد. ۳۰۰۰ متر مربع از آن در حال حاضر قابلیت واگذاری و وقف به باغ حقوق بشر می باشد..
    راه حل :ایجاد حساسیت مردمی و درگیری جوامع باغدار محلی . حرکت از پایین به بالا .از مقیاس کوچک شروع و طی یک برنامه ریزی منسجم ۵ ساله به اهداف نزدیک شویم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. دارم فکر می کنم اگر این همه تعهد و پیگیری که در وجود شما هست، اگر تو وجود مدیران و مسوولین هم بود چه کارها که نمی شد کرد.
    باید به این مواردی که مطرح کردی، بیشتر فکر کنیم.
    سپاس از تو و خانواده محترمت. زنده باد.

  19. آقامیر

    آرش گرانقدر درود با توجه به شرایط صنعت گردشگری و استقبال از ایده های تاثیر گذار در این صنعت نوروز امسال در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد سفره هفت سینی مبتنی بر ایده و نظریات کلبه آقامیر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس ، فرمانداری و شورای تامین شهرستان پاسارگاد با توجه به شرایط امنیتی روز نخست انداخته می شود.
    طرح مذکور ترکیبی از سفره هفت سین ایرانی با نماد باغ ایرانی با همکاری جوامع محلی با پوشش سنتی و بومی گسترده می گردد.انواع شیرنی های محلی ،تنقلات ،سیب ، انار ، هندوانه ،سیر ، سنجد ، سمنو ،سرکه ، سبزه و کوزه (کلوک) تزئین می گردد.جاذبه های گردشگری عشایر و روستایی،کوچه باغ گردی ،خوراک های محلی و ارگانیک، رصد آسمان شب،و رقص رنگ با لباس های محلی به نمایش گذاشته می شود.
    مرکزیت و محوریت این سفره چهار باغ ایرانیست که با گلهای شمع دانی و بهاری ایجاد می گردد. هدف پاسداشت نوروز و مدیریت روز نخست با هدف معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان پاسارگاد بویژه باغ ایرانیست . لذا تعداد ۱۰۰ نفر از خانمها از جوامع روستای و عشایری منطقه بویژه کهن ایل باصری ، کرد شولی و طوایف موجود در شهرستان با پوشیدن لباسهای محلی ما را دراین زمینه یاری می نمایند. ضمن دعوت از دوستان علاقمند کلبه آقامیر ازروز پنجشنبه تا شنبه پذیرای دوستان می باشد.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. واقعا زنده باد شما و خانواده محترمت. به امید روزهای خیلی خوب برای ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *