اگر هم نخواهید ببینید، ما هستیم

تا همین سال پیش، هیچ‌کسی (نه از بخش دولتی و نه از بخش خصوصی) یا نمی‌دانست و یا نمی‌خواست بداند که روزی به نام روز راهنمایان گردشگری در تقویم گردشگری جهانی وجود دارد و راهنمایان گردشگری همه‌ی دنیا، این روز را جشن می‌گیرند.
در سال ۱۳۸۶، بنده به عنوان یک راهنمای گردشگری و برای اولین مرتبه ایده برگزاری جشن را مطرح کردم و به همراه همکارانم این جشن را هم‌زمان با تمام دنیا در تاریخ دوم اسفند، برگزار کردیم.
همچنین در سال پیش، ایده پیاده روی WALK TOUR راهنمایان را مطرح کردم تا بدین‌وسیله پیاده‌روی را برای گردشگرانی که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، نهادینه کنیم و ارزش آن را از جنبه‌های مختلف به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بشناسانیم (هم‌زمان‌به فکر چاپ کتاب نقشه پیاده‌روی شهرهای مختلف کشورمان هم بودیم)
از طرفی، در هنگام برگزاری جشن سال قبل، برگزارکنندگان (انجمن خانه فراوران ایران و جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی) تصمیم گرفتند که جشن سال جاری را در یکی از شهرستان‌ها و نه تهران، برگزار کنند. با این‌که این قرار گذاشته شده بود، جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی منصرف شد و جشن را در تاریخ سوم اسفند در تهران برگزار کرد. از طرفی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با همکاری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری چند استان دیگر، جشن راهنمایان را به مدت دو روز در استان یزد برگزار کردند. ۳۰۰ نفر از راهنمایان از استان‌های اصفهان، کرمان، تهران، خراسان، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، آذریبایجان غربی و اردبیل، رنج سفر به هزینه خودشان! را متحمل شدند و در شهر یزد گرد آمدند تا به بهانه برگزاری جشن، حضور خود را در صنعت گردشگری به اثبات برسانند.
به جرات می‌توان گفت که تاکنون هیچ صنفی از فعالان صنعت گردشگری، این گونه (بدون هیچ حمایت دولتی و با صرف هزینه از جیب خودشان) در شهر دیگری جمع نشد‌ه‌اند تا از حقوقشان دفاع کنند. با این همه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها کمک چندانی نکردند، بلکه برخی از آن‌ها به تخریب این حرکت پرداختند.
محمد شریف ملک‌زاده، معاون گردشگری سازمان، که در یکی از همایش‌ها و در حضور راهنمایان گردشگری، لفظ “تورلیدر” را “تیرلودر” بیان کرده بود و از بوی عرق زیر بغل راهنمایان حرف زده بود، اکنون خود را کارشناس گردشگری می‌شمارد و آن‌چنان که در خبرگزاری میراث فرهنگی منعکس شده، می‌گوید:
«طبق مفاد این بخش‌نامه (بخش‌نامه‌ای از طرف خودش) از این پس تمامی کسانی که در سراسر کشور قصد دارند به فعالیت‌هایی که به حوزه گردشگری مربوط می‌شود وارد شوند باید کد مخصوص جامعه راهنمایان تور را اخذ کرده و پس از آن برای هرگونه فعالیت با سازمان‌های دولتی ذی‌ربط مرتبط شوند.»
و افزوده است:
«برای این فعالیت باید شرکتی با فعالیت شرکت مادر تخصصی در خصوص راهنمایان تور و با حمایت صد درصدی متولی دولتی گردشگری تاسیس شود تا به چند هدف دست یابیم. نخست این‌که جامعه راهنمایان تور قوت گرفته و دیگر هیچ گروهی نخواهد در مقابل این جامعه، تشکلی دیگر را با همین عنوان تاسیس کند و از قبال آن فعالیت غیرقانونی انجام دهد.»

حالا سوال بنده این است: آقای ملک‌زاده، شما به چه حقی و بر اساس چه مصوبه‌ای فعالیت انجمن صنفی‌های ثبت شده زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی را غیرقانونی اعلام می‌کنید؟ آیا شما برتر از قانون هستید؟ از چه وقت شما به این فکر افتادید که جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی را تقویت کنید؟ هنوز خبر عدم حمایت شما از جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی که در نشریه “آساره”، شماره ۱۴۷ و با عنوان  “بیمه راهنمایان تور به خاطره‌ها می‌پیوندد” به چاپ رسیده، تازه است.
آقای ملک‌زاده شما چه حقی دارید که از فعالیت تشکل‌های ثبت شده دیگر، جلوگیری کنید؟ لطفا به ما بگویید شما که در هر مصاحبه و سخنرانی، جوگیر می‌شوید و صدایتان را بلند می‌کنید و حرف‌های غیر کارشناسی می‌زنید، از چه وقت با واژه “مادر تخصصی” آشنا شده‌اید و برای ما توضیح دهید که “مادر تخصصی” یعنی چه؟

جالب این‌که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، برنامه برگزاری جشن را از قبل به اطلاع معاونت فرهنگی رسانده بود، اما نه تنها هرگز به این نامه بهایی و جوابی داده نشد، اکنون آقای دکتر! ملک‌زاده، تشکیل انجمن‌های صنفی را “دکان باز کردن” عنوان کرده، که این خود جای بحث بسیاری دارد.
آقای ملک زاده باید به شما بگوییم که ما دکان باز نکرده‌ایم، و از شما می‌خواهیم که حرفتان را به طور رسمی پس بگیرید.

مطلب دیگر این‌که ثبت روزی به نام روز راهنمایان گردشگری در تقویم کشور، ایده‌ای بود که از طرف انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران مطرح شد و اکنون معاونت گردشگری حلقه افتخار انجام این کار را بر سر خود می‌گذارد.
به زودی انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری، اتحادیه خود را تشکیل می‌دهند و برای اهداف بزرگ‌تر آماده می‌شوند. پس…

آقایان این “دکان” نیست، چشمانتان را باز کنید و ما را ببینید. چرا که ما هستیم.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. N

    واقعاً خسته نباشید. میدونم شاید خوشتون نیاد …اما اجازه بدید بیت زیر رو که نمیدونم از کیه
    ولی به نظرم از بهترین هاست با تمام ارادت تقدیمتون کنم .
    آری، آری جان خود در تیر کرد آرش
    کار صدها صد هزاران تیغه شمشیر کرد آرش
    بازم پوزش اگه مسبب رنجشتون شدم.
    پاینده و نامدار باشید.

  2. غریبه آشنا

    شما غیر از نویسنده راهنمای گردشگری هم هستید جالبه
    فکر میکنم یک اشتباه تایپی توی نوشته شما باشه:
    «برای این فعالیت باید شرکتی با فعالیت شرکت مادر تخصصی در خصوص راهنمایان تور و با حمایت صد درصدی متولی دولتی (گردشری) تاسیس شود.
    موفق باشید

  3. reza a

    خیلی وقته دارم به این فکر میکنم که واقعا این همه اداره تو ایران چیکار میکنن

    اگه نباشن چی میشه
    آیا کاری غیر از جلوگیری از کار کردن می کنن ؟؟

    به امید روزی که مدیران ایران از پستشون نترسن

    به امید روزی که همه یه مدیران ایران عاشق کارشون باشن

    البته اینجا دوباره بحث خلایق هرچه لایق پیش میاد
    شاید ما لیاقت مدیر خوب رو نداریم

  4. اشكان بروج

    فریاد من در blog yahoo 360 :
    امسال دومین جشن روز جهانی راهنمایان روزهای پنج شنبه و جمعه در شهر یزد برگزار شد.در ابتدا از همه راهنمایانی که در سفر یزد ما رو همراهی کردند سپاس فراوان دارم.می توانم به جرات بگویم این تور بزرگترین، منظم ترین وبا برنامه ترین توری بود که تا کنون در ایران انجام شده است.حدود۳۵۰ تا۴۰۰ نفر از راهنمایان سراسر ایران در تور پیاده روی بافت تاریخی یزد و شهرهای میبد و خرانق شرکت کردند و تمامی برنامه ها نیز کاملا طبق زمانبندی انجام شد.
    من با آرش نور آقایی و چند تن از دوستان از دوشنبه با ماشین رفتیم یزد تا هماهنگی های اجرای برنامه را با لیدرهای خون گرم یزد انجام دهیم،چه روزهایی گذروندیم و چه استرس هایی که مقامات دولتی و جاهای مختلف به ما ندادند. ولی ما خیلی پوست کلفت تر بودیم و می خواستیم بگیم کم نمی یاریم و پیروز می شویم .
    خلاصه بگم که چه وعده هایی به ما دادند و چه خلف وعده ها که ندیدیم. بگذریم از همه نامردمی ها…..
    برنامه خیلی عالی برگذار شد اما سوالی که مطرح شد این بود :
    برای جمعیتی حدود ۴۰۰ نفر راهنما ی گردشگری ،آیا نمی بایست کسی از مقامات سازمان میراث فرهنگی یا هر ارگانی بیاید خوش آمد گویی کند؟ اصلا این هم نه ،آیا کسی نباید بیاید به ما بگوید که آقا شما کی هستین؟از کجا اومدین؟ اینجا چه کار می کنید؟
    به خدا زور دارد که همه خرجی را خودتان از جیب بدهید (حدود ۳ تا ۴ میلیون) بعد بگوین” ما حمایت می کنیم، ما می دهیم” و در آخر هم بدون دادن یک ریال پول رایج مملکت و بدون هیچ کمکی در اجرای برنامه با کمال پر رویی بگویند ما (سازمان میراث) این جشن را راه انداختیم و……
    واقعا خیلی بدبخت وعقده ای هستند ،با این وضع فقط باید به خودمون (راهنمایان) امید وار بود.
    در یزدسید مسعود سید حسنی ( دبیر همایش ) زندگی اش را وقف این همایش کرد و هر چه داشت گذاشت وسط؛حتی خانه یکی دیگر از بچه هایراهنمای یزد شده بود خوابگاه و دفتر مرکزی هماهنگی های همایش!(از ایمان و احسان زارع واقعا ممنونم)
    از گزافه گویی بیزارم، تنها می خواهم بگویم هر چه داریم از خود داریم که بیگانه از دوستان خوش خط خال سازمانی بسیار با مرام ترند.

  5. سوزان خدیو

    ممنون و خسته نباشید،این سفر باعث شد که با شور و شوق بیشتری به کار بپردازیم و بدونیم یه عدۀ دیگه(پر تلاش تر از ما)،یه جای دیگه دارن زحمت می کشن،پس نباید مایوس شد،واقعا عالی بود و خسته نباشید.

  6. فرشاد طهمورثي

    سلام آرش خسته نباشی ناراحت نباش تو کشور ما شایسته سالاری نیست چاپلوس سالاریه (برره)جشن یزد عالی بود امیدوارم یه روزی تو رئیس سازمان باشی.

  7. م-راستی

    سلام-من نمیدونم شما مردم چه هستید و چه میخواهید
    یکی به من بگه اخر این همه تلاش چی میشه کی به قدرت میرسه
    من اینو میبینم همه مردم به جون هم میفتند-
    یکی میگه من طرفدار جنبش ملیم -شهرام همایون
    اون یکی میگه من طرف دار داورم -رنگارنگ
    اون یکی میگه فقط حزب کارگری- تمام اینا اون روز ادعا میکنند -درست مثل اول انقلاب ….
    حالا خوب فکر کنید چه باید کرد-
    اصلا” باید کاری کرد یا نه

  8. کامران

    آقای آرش نور آقایی انشا الله همیشه موفق و پیروز باشی ما همگی همیشه با شما هستیم و از شما پشتیبانی میکنیم چون حرف شما حق است و حق همیشه پیروز . به امید بالا بردن فرهنگ گردشگری و احیای حق تمام تورلیدرها و جا انداختن این مطلب که تورلیدرها قلب این صنعت هستند و همه مسولین آن را قبول کنند . باز هم از فعالیتهای شما ممنون هستم .

  9. عباس

    با سلام و عرض خسته نباشید

    امیدوارم همیشه در کارهیتان که رضای خدا نیز در ان باشد موفق باشید

    با احترام عباس ایرانپور عضو انجمن راهنمایان کرمان

  10. maryam

    سلام. خیلی جالب بود برام اینکه یه روزی واقعا وجود داره برای راهنمایان، من خودم راهنما نیستم اما دارم دوره اش را در همون آموزشگاهی که شما دارین تدریس می کنید می گذرونم، اما خوشبختانه رشته دانشگاهیم مدیریت جهانگردی است و از همه جالبتر برای من اینه که این روز یعنی ۲ اسفند دقیقا روز تولد خودمه و برام خیلی این تاریخ تصادفی جالبه.
    به امید جدی گرفته شدن این روز و امثال این مناسبت ها …
    بسیار ممنون از سایت پراطلاعات و جالبتون که واقعا تجربیاتی مفید و خوندنی داره .تا جایی که می تونم حتما روزی یک بار نگاهی به آرشیو می اندازم و از مطالب استفاده می کنم. مخصوصا در مورد سفر نامه ی خوزستان
    با تشکر.

  11. مهناز سبزه یی

    درود بر شما . جناب نور آقایی همیشه مطالب شما بسیار خواندنی و باتجربه بوده است خیلی دوست دارم در کنارانجمنیها وفعالیتشان شرکت کنم سابقه ۵ ساله در کار تورلیدری دارم و با وصف فعالیتهای شما و بقیه همکاران ،خودم رو تور لیدر نمیدونم ولی از انصاف نگذریم توکارم موفق هستم وتورهای داخلی خوبی اجرا کرده ام ،به امید روزی که در کنار شما دلسوزان این صنعت همراه و همگام باشم .
    ………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. در خدمت شما هستیم. می‌تونید در یکی از جلسات سه‌شنبه‌های انجن صنفی شرکت کنید تا ببینیم چه کار می‌‌شه کرد.

  12. علاء آخرتی

    جناب آقای آرش خان

    با سلام اینجانب به اتفاق همسرم هفته گذشته سفر یک هفته ای داشته ایم به کشور چین و در خدمت شما بودیم و شما به عنوان لیدر گروه ما بودید در هتل شرایتون و از بیانات شما و راهنمائی های جنابعالی استفاده فراوان بردیم و زمانهای بسیار خوشی در کنار شما و سایر همسفران داشته ایم ، ضمن تشکر از زحمات جنابعالی امیدوارم که باز هم در سفرهای آتی شما را ببینیم و خاطرات گذشته را زنده کنیم .
    موفقیت شما را از درگاه ایزد منان خواستارم .
    ……………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

    با تشکر مجدد – آخرتی

  13. مرجان

    با عرض سلام و خسته نباشید :

    من تابستان در سفر چین با شما همراه بود و حدود ۲۰ روز پیش به پیشنهاد شما در همین وبلاگ سفری به هندوستان داشتم حالا وجود یک راهنمای اشنا به تاریخ و جغرافیا یک منطقه رو به خوبی درک میکنم به امید موفقیت شما در تمامی مراحل زندگی
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *