“استارت‌آپ ویکند” را جدی بگیریم

رویداد آموزشی-تجربی “استارت‌آپ ویکند گردشگری” از عصر روز چهارشنبه ۲۰ خرداد با حضور سخنرانان، داوران، مربیان، حامیان، برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در محل کاخ نیاروان آغاز به‌ کار کرد و تا جمعه شب، ۲۲ خرداد ادامه یافت.

نگارنده این افتخار را داشتم که از طرف دوست عزیزم “اشکان بروج”، کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری و یکی از برگزارکنندگان رویداد، به مراسم دعوت شوم. هرچند به دلیل گرفتاری، نتوانستم در دو روز اول این مراسم حضور پیدا کنم و فقط در روز سوم به عنوان مربی در کنار تیم‌ها فعالیت مختصری انجام دادم.

با این حال، از آن‌جا که اخبار رویداد را مرتبا پیگیری می‌کردم و روز سوم نیز با بیشتر اعضای ۱۰ گروه دارای ایده به صورت مستقیم صحبت کردم و در مراسم اختتامیه حضور داشتم، برداشت خودم را از این مراسم در چند سطر بعدی می‌نویسم.

“استارت‌آپ‌”ها و “استارت‌آپ ویکند”ها تعاریف ویژه خودشان را دارند و اهمیت آن‌ها اگرچه نه برای عموم مردم ولی برای افراد پیشرو در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و علاقمندان به ایجاد یک کسب و کار جدید، مشخص است. همچنین به‌نظر می‌رسد برگزاری این رویدادها در ایران نیز هم‌زمان با دیگر کشورها با استقبال خوبی روبرو شده.

نگارنده معتقدم اگر رویدادهای “استارت‌آپ ویکند” با صداقت و بر اساس مرام اصلی خودشان (آموزشی – تجربی بودن) جلو بروند، می‌توانیم به شکوفایی برخی از استعدادها امیدور باشیم.

این رویداد یک ویژگی اساسی دارد و آن، جلب توجه کسانی است که هم اعتماد به نفس دارند هم جسارت اندیشیدن. این‌که ما (به‌ویژه ایرانی‌ها) حاضر باشیم در کنار دیگران و با دیگران بیاندیشیم، از ابراز ایده‌مان هراس نداشته باشیم، از نقد تفکرمان منقلب نشویم، و در نهایت برای شکل گرفتن ایده واحدی که منجر به اجرا شود، تلاش کنیم، به‌خودی خود بسیار ارزشمند است.

در این رویداد، نیروی ذهن جوان با چالشی خلاق روبرو می‌شود. همین موضوع اساسی در صورتی که با مدیریت صحیح ادامه یابد، و در پی آن تفکرات مختلف و متنوع در راستای یک هماهنگی گروهی قرار گیرند، می‌تواند به یک منبع قابل توجه از نوع منابع انسانی تبدیل شود.

“استارت‌آپ ویکند گردشگری” در یک کلام، خوب و شاید فراتر از انتظار برگزار شد؛ جوانان علاقمند به حوزه گردشگری در یک محیط آرام برای اولین مرتبه بر روی ایده‌های مختلف بحث و بررسی کردند و با نوع اندیشیدن یکدیگر آشنا شدند. شرکت‌کنندگان توانستند ایده‌هایشان را پرورش دهند و در حضور مخاطبان، مهمانان و داوران از آن‌ها دفاع کنند. برگزارکنندگان نیز در برگزاری این رویداد موفق عمل کردند. آن‌ها نه تنها به نیازهای اصلی شرکت‌کنندگان توجه داشتند بلکه برای موارد جزیی نیز اندیشیده بودند.

اما آن‌چه را که می‌توان به حساب برخی از نقاط ضعف این رویداد تلقی کرد عدم حضور بانوان چه به عنوان مربی، چه به عنوان داور و یا سخنران بود. این نقطه ضعف زمانی بیشتر مشهود می‌شود که بدانیم حداقل نیمی از حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده را بانوان تشکیل می‌دادند. ضعف دیگر، عدم حضور داور یا داورانی بود که از گردشگری شناخت بیشتری داشته باشند. این موضوع به زعم نگارنده حتی در نتیجه انتخاب بهترین ایده‌ها تاثیر گذاشت.

از نقاط قوت و ضعف رویداد که بگذریم، عدم حضور کافی و کارآمد دست‌اندرکاران گردشگری؛ اعم از مدیران دولتی‌، اساتید دانشگاهی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حتی خبرنگاران، از این خبر می‌دهد که هنوز گردشگری روزآمد و مبتنی بر خلاقیت مورد توجه قرار نگرفته. این بدین معنی است که “استارت‌آپی”ها هنوز باید خیلی صبور باشند.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. یاسمن

    سلام به همه دوستااااااااااان،وقت بخیر
    با سپاس فراوان از حضور شما و ثبت گزارش
    نکته هایی که به ذهنم رسید که یادآوری کنم :
    – متاسفانه در حوزه گردشگری فعالیت انحصاریه ، عدم حضور بعضی از مسولین یه جورایی حمایت نکردن از ایده رغیبه
    – ای کاش به ۱۰ ایده اعلام شده اشاره ای میشد و نام ایده برتر ذکر میشد
    – اگر تصویر مناسبی داشتین ازگروه ایده برتر و روند فعالیت این رویداد ، برای دوستان بگذارید ، وجود عکس از فعالیتها ، فضا روملموس تر میکنه برای خواننده
    با سپاااااااااس
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما.
    متاسفانه من عکس نگرفتم. ولی کل مراسم فیلمبرداری شده که احتمالا در اختیار برگزارکنندگان هست.
    من نظری در مورد ایده برتر ندارم و اگر داشتم هم نمیتونستم بنویسم.

  2. م.معظم

    سلام .سپاس از اطلاع رسانی شما .

    ای کاش شما و اساتید دیگه اطلاع رسانی می کردید برای جوونان تجریه و آموزش خوبی بود !

    خود اساتید دورهم جمع شدن که …!!!

    سپاس و موفق باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. اطلاع رسانی کرده بودم.

  3. الف

    باسلام.
    من ۲ هفته پیش فایل پرسشنامه ای به ایمیلتون ارسال کردم. زیاد وقتتون رو نمی گیره.خیلی سپاسگزار می شم اگه پاسخ بدید.باتشکر فراوان!
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. راستش الان یادم نیست چه پرسشنامه ای بوده.

  4. یاسمن

    سلااااااااااااااااااام به همه دوستان ، وقت بخیر
    دوست عزیز “م.معظم” ، این اطلاع رسانی از همین وب سایت از طریق آرش جان انجام شده بود …. ۲۲ اردیبهشت
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله. سپاس که توجه کردید.

  5. مهدیس

    سلام. من خیلی دلم می‌خواست جزییات بیشتری درباره این استارت آپ جایی بخونم ولی متاسفانه نشد. به نظرم بد نبود خود تیم برگزار کننده این کار رو می کرد. سپاس از شما.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موافقم.

  6. رسول ايرانشناس

    با سلام
    با اینکه تجربه متفاوت و جالبی بود اما واقعا جای خالی بزرگان گردشگری حس میشد امیدوارم این شروع خوب هر چه سریعتر به سمت عالی شدن حرکت کند .
    در روز دوم برگزاری نیاز به مشاوره بوسیله منتور کارشناس گردشگری به شدت وجود داشت .
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. شروع خوبی بود.

  7. دخترشجاع

    سلام بر جناب آرش عزیز
    ممنون از اطلاع رسانیتون
    امیدوارم این آغاز خوبی باشه برای ایده های نو
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اگر ادامه داشته باشه، حتما خوب خواهد بود.

  8. م.معظم

    سلام و سپاس یاسمن بانو ☺
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  9. کوروش

    درورد بر آرش عزیز و فعال
    محتوای برنامه رو دیده بودم و نشانی از کارآفرین گردشگری در برنامه ندیده بودم. نکته جالب این که برخی هم بدون این که کسب و کار کارآفرینانه ای در گردشگری یا هتل داری ایجاد کرده باشن خودشان رو کارآفرین گردشگری می دونند. نظر شخصی ام این هست که برگزاری این جور برنامه موجب لوس شدن این واژه در ایران می شه. همین مساله رو در مورد کارآفرینی عمومی در ایران اتفاق افتاده. همین مساله را باز در مورد مسائل زیست محیطی در ایران داریم. فقط یه هیاهو خالی هست و یه سری به اهداف خود می رسن. البته نه با این شدتی که گفتم. در همه جای دنیا اجرایی کردن بحث های کارآفرینی و توسعه پایدار مشخصا گردشگری و هتل داری با مشکل بزرگ اجرایی شدن مواجه هستن. زمانی که حکومت ها همیاری نمی کنند تشکیل NGO ها و توانمند کردن جامعه محلی راه کارهای بهتری هستن. خروجی قابل توجه ای از این برنامه در کلان شهرها نخواهیم داشت و گذر زمان این مساله را ثابت خواهد کرد. استارپ ها در ایران معنایی ندارند این سرمایه گذارها هستن حرف اول و آخر رو می زنند و موارد دیگر که تو خودت بهتر لمسش کردی. کسی بخواهد کارآفرین گردشگری باشد باید حاضر باشه تمام انرژی خودش رو صرف ایده اش بکند و ریسک فراوانی رو بپذیرد. و با شرکت در این برنامه ها وقت اش رو هدر ندهد. شادزی
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. باهات موافق نیستم کوروش عزیز. خیلی چیزها تو ایران بده، اما همیشه میشه کاری کرد. مخصوصا میشه کارهای کوچک، ولی مداوم کرد.
    تو خودت نباید بری یه گوشه بشینی، وقتی تو نباشی، یکی دیگه هست و کارهایی میکنه که خوب نیست. پس بلند شود و کارهای کوچکی انجام بده که منجر به اتفاقات خوب بشه.
    موفق باشی رفیق.

  10. حسن

    رزرو هتل خارجی اینترنتی,رزرو هتل خارجی انلاین,قیمت رزرو هتل خارجی,راهنمای گردشگری داخلی و خارجی
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *