ویژه‌نامه گیلگمش: پیشنهاد سفر در مسیر عرفان ایران

“خراسان بزرگ”، “جاده ابریشم”، “تورهای معنوی”، “گردشگری کم شتاب” و “حمل و نقل ریلی در عرصه گردشگری”، کلید واژه‌هایی هستند که این ویژه‌نامه بر اساس آن‌ها طراحی شده است.

خراسان بزرگ که در زمان رونق خود شهرهای نیشابور، مرو، هرات و بلخ کرسی‌های آن بودند، و جاده ابریشم که تنها یک پایانه شرقی آن در شهر “شیان” چین و یک پایانه غربی آن در “ونیز” واقع بود، در داخل مرزهای کنونی ایران به هم می‌پیوندند. محل پیوستن جاده ابریشم و خراسان بزرگ در ایران، از قضا محل زندگی تعداد بسیاری از دانشمندان، شعرا و عرفای ایرانی نیز بوده است.

از طرفی گردشگری کم شتاب می‌تواند به عنوان یکی از استراتژی‌های موثر در رونق صنعت گردشگری ایران قلمداد شود. حمل و نقل در گردشگری کم شتاب بیشتر بر اساس پیاده‌روی، دوچرخه سواری و ریلی تعریف شده است. استفاده از حمل و نقل ریلی با توجه به تولید کربن کم نسبت به خودرو و هواپیما، و همچنین ایمن بودن برای کشور پهناور ایران مناسب به نظر می‌رسد.

از این رو، بر این شدیم با تلفیق کلیدواژه‌های ذکر شده و اهداف و کاربردهای آن‌ها، یک مسیر گردشگری عرفانی Spiritual)) از تهران تا مشهد طراحی کنیم که به عنوان نمونه بتواند مورد مطالعه، تحلیل و استفاده قرار گیرد.

در تور و مسیر پیشنهادی ارائه شده در این ویژ‌ه نامه، از ترن به مثابه اتوبوس‌های گردشگری شهری معروف به Hop On Hop Off استفاده خواهد شد که در صورت اجرای درست همراه با زمان‌بندی دقیق می‌تواند یک ابتکار قابل توجه به شمار بیاید.

دیدگاه‌ها

  1. ونوشه

    عالی!
    …………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  2. سیما سلمان زاده

    درود درود درود
    وقتی خبر سفرها رو می خوندم برام جالب بود که چنین پروژه ای داره رقم می خوره
    وقتی خبر انتشار این ویژه نامه رو روی سایت دیدم به زمان بندی کار آفرین گفتم
    اون لحظه ای که در مورد طرح جلدش رو اینستا اشاره شد واقعا شگفت زده شدم
    اما وقتی فرآیند این ایده تا عمل رو تالار گفتگوی نمایشگاه مطبوعات از خودت شنیدم هم افسوس خوردم به خاطر اونچه تاحالا انجام نشده و هم به وجد اومدم به خاطر کاری که انجام شده
    دست گل همه تون درد نکنه
    ماندگارید
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشی. از حمایت دوستانی مثل شما، ما فعلا هستیم که بتونیم کاری بکنیم.

  3. سازه lsf

    با ارزوی موفقیت و سلامتی برای شما
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *